Jak stworzyć nazwę, która sprzedaje?

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak wielką moc ma dobra nazwa. To właśnie ona w ogromnej mierze wpływa na to jak postrzegana jest Twoja firma. Nawet najbardziej genialna reklama nie przyniesie żadnych rezultatów, jeśli odbiorcy nie zapamiętają nazwy firmy lub produktów. Jaka powinna być więc nazwa, która pozwoli osiągnąć Ci założone cele biznesowe?

Dobry biznes zaczyna się od dobrej nazwy

Czy umiesz zliczyć wszystkie nazwy firm i produktów, które mijasz każdego dnia? W drodze do pracy, w czasie zakupów, czytając gazetę lub przeglądając internet? Ile z nich zapamiętasz i będziesz potrafił wymienić przed pójściem spać? Zakładam się, że niewiele. Codziennie trafiają do nas setki komunikatów reklamowych. Dlatego tylko dobra nazwa jest w stanie zaciekawić klienta i zapaść w jego pamięć. Tak skutecznie, aby przy najbliższej okazji wybrał produkty właśnie TEJ firmy, a nie innej.

2011-09-28-Branding

[źródło]

Nazwa, która budzi skojarzenia

Emocje w marketingu mają ogromną wartość. Marki wykorzystują je, aby przywiązać do siebie klienta. Również dobra nazwa musi komunikować emocje związane z użytkowaniem konkretnego produktu czy korzystaniem z określonej usługi. Z czym  kojarzy Ci się marka Jaguar? Z drapieżnością, szybkością, uwolnieniem pierwotnych emocji… Takie właśnie są te samochody. Nikt nie kupi Jaguara, z myślą o aucie bezpiecznym, rodzinnym.

Jest jednak spora grupa przeciwników tej teorii, według których, nazwa marki nie powinna się z niczym kojarzyć. Przykładem może być proszek Dosia lub margaryna Delma. Dzięki takim nazwom, produkty te mogą dowolnie ewoluować, zmieniać się. Lub doprowadzić do takiego stanu, kiedy na nic nie znaczące hasło “Apple” , przed oczami masz wyłącznie produkty Steva Jobsa.

Z drugiej strony, te nazwy same w sobie nic nie znaczą. Klient stykając się z nimi po raz pierwszy, nie ma pojęcia z jakimi produktami ma do czynienia. Jaka więc drogę wybrać? To zależy wyłącznie od Ciebie. Pamiętaj, że dobry marketer potrafi stworzyć ciekawe story do prawie każdej nazwy marki.

Szybsza droga do serca klienta

Firma, która ma dobrą nazwę szybciej przebije się na rynku. Czy wiesz, co produkuje firma Sławex? To może być wszystko. Od długopisów, po części do maszyn. Sławex z naszego przykładu to nazwa hurtowni alkoholowej. Niestety, przeciętnym odbiorcom nic ona nie mówi. A gdyby tak “Sławexa” przemianować na “Szampańsko”? Ta nazwa mówi o wiele więcej. Możesz dopisać do tej nazwy story, które wyśle do odbiorców wyraźne sygnały oraz przywoła skojarzenia, mające wpływ na ich decyzje.

naming

 

Dlaczego moja nazwa nie sprzedaje?

Agencja, która wymyśliła dla Ciebie nazwę, obiecywała Ci złote góry. Więcej klientów, więcej pieniędzy… Co poszło nie tak? Profesjonalne firmy nie sprzedają Ci wyłącznie nazwy. Sprzedają całą komunikację marketingową, która się z nazwą łączy. Tworzą dla Ciebie historię, ciąg skojarzeń, powiązań, które mają za zadanie sprawić,że Twoja marka znajdzie stałe miejsce w głowie konsumenta. Znów jako doskonały przykład powraca marka Apple. Jak doszło do tego, że nadgryzione jabłko stało się symbolem tej wielkiej firmy komputerowej?

Copy of Według (2)

 

A jakie jest Twoje pierwsze skojarzenie ze słowem “jabłko”?

Jak widzisz, dziś nazwa musi być czymś więcej- musi być chwytliwa, zapaść w pamięć odbiorcy oraz co najważniejsze- być przemyślana. Inaczej zginie wśród konkurencji.

Szukasz dobrej nazwy dla Twojej firmy? Czujesz, że dotychczasowa nie oddaje dobrze charakteru Twojej marki? Bez obaw. Przygotujemy dla Ciebie idealne rozwiązanie.