Marketing w social media: po co Ci strategia na Facebooka?

Aby założyć konto firmowe na Facebooku nie trzeba być socjal ninją. Wystarczy dostęp do internetu, kilka kliknięć i gotowe. Zaproszenie znajomych do polubienia, potem post raz na jakiś czas i sprawa załatwiona. Ale.. Czy rzeczywiście to właśnie tak powinno to wyglądać?

Niestety,  bardzo dużo firmowych stron na facebooku wygląda w podobny sposób. Nieregularnie publikowane posty, przypadkowe zdjęcia. Popularnym trendem są również fanpage-widmo, czyli mówiąc kolokwialnie: założone i porzucone. Wielu właścicieli firm uważa, że firma musi być obecna na Facebooku. Szkoda, że ta obecność kończy się na założeniu profilu. Źle prowadzony profil może mieć naprawdę negatywny wpływ na wizerunek danej firmy. A utracony wizerunek bardzo trudno odzyskać…

Marketing w social media- czy coś może pójść źle?

 

Z Facebooka korzysta aktywnie 1,550 miliarda osób na całym świecie, dając tym samym serwisowi Marka Zuckerberga bezapelacyjną pozycję lidera. Każda z tych osób coś publikuje, lajkuje, udostępnienia… To takie proste! Nie potrzeba do tego ukończenia żadnego kursu lub rozpisania skomplikowanej strategii… Nie dajcie się temu zwieść!

Jeśli uważacie, że jesteście mistrzami fejsa, ponieważ Wasze zdjęcia z wakacji mają 120 lajków, a śmieszny filmik z kotem do tej pory wspominają Wasi znajomi, jesteście w błędzie. To na co może pozwolić sobie zwykły Kowalski, jest zazwyczaj zabronione w przypadku firmy, która dąży do uzyskania zaufania klientów i zdobycia pozycji eksperta w swojej branży. Kryzysy w social media wybuchają naprawdę często, a mało która firma gasi te pożary dobrze. Posłużmy się przykładem:

1. Mimo, że poniższa sytuacja miała miejsce 5 lat temu, jest chętnie przywoływanym i wciąż aktualnym przykładem tego, aby każdy post na FB przemyśleć dwa razy.

W 2011 r. Orange zapytało swoich klientów: „Czym zaskoczył Cię ostatnio Orange?” To był dla nich strzał w stopę, ponieważ pod postem pojawiło się ponad 1000 komentarzy, a większość z nich odnosiło się do tego, jak bardzo klienci się ostatnio na Orange zawiedli. Administratorzy fanpage starali się załagodzić sytuacje podejmując dialog i obiecując, że firma zrobi wszystko, aby jednak zaskoczyć swoich klientów. Po tym wpisie na stronie pojawiło się dużo promocji i konkursów. Czy załagodziły skutki kryzysu? Pewnie chwilowo tak. Niesmak jednak pozostał.

Z drugiej strony z pewnością ta sytuacja dała innym markom i samemu Orange solidną lekcje jak bardzo Social Media potrafią być pamiętliwe.

 

Marketing w social media

Źródło: mepi.pl

2.  Strategia pomaga również ustalić język komunikacji, to jak się do klienta zwracamy i kto jest za to odpowiedzialny. Niestety, w ostatnim czasie co chwila pojawiają się screeny tego typu wpisów:

 

13880394_621438801365529_4080127521155706523_nMarketing w social media

 

Źródło: Kryzysy w social mediach wybuchają w weekendy

Czym właściwie jest strategia?

 

Strategia jest niczym kodeks drogowy, 10 przykazań, zbiór zasad, które trzeba przestrzegać. Oczywiście, przez pewien czas Twój fanpage może świetnie bez niej prosperować. Ale prawda jest brutalna- to nie będzie trwało wiecznie. Gdy skończą Ci się pomysły, posty zaczną być przypadkowe i mało wartościowe. Zaczniesz publikować wszystko i nic. A żeby stworzyć społeczność na Facebooku musisz przez cały czas dostarczać jej wartościowych treści, które pozwolą Ci wywołać interakcje. 

Z pomocą strategii ustalisz tematy o których będziesz pisał,  rodzaj postów jakie będziesz publikował (treść, grafiki, a może filmiki?), ton komunikacji, konkretne dni i godziny i przede wszystkim cele! Żadne działanie firmy nie może odbywać się bez wcześniej ustalonego celu. Dobra strategia zawiera również przykładowe rozwiązanie w sytuacji kryzysowej.

W strategii powinna zawierać się także komunikacja wizualna grafik na Twoim fanpage. Ich spójność sprawi, że odbiorcy o wiele szybciej go zapamiętają. Spójrz jak wyglądają grafiki na fanpage marki „Jasne że pełne”. Są świetnym przykładem dobrze przygotowanej strategii:

aaaaaaaaa

Żródło: https://www.facebook.com/JasnezePelne

Ustalmy jedno- nie musisz mieć fanpage, tylko dlatego, że mają go wszyscy. Zastanów się dobrze co za jego pomocą chcesz osiągnąć i czy Twoja grupa docelowa rzeczywiście jest na FB. Dokonaj dokładnej analizy. Może się okaże, że skuteczniejszym kanałem będzie dla Ciebie LinkedIn lub Instagram? Kto wie!

Jeśli potrzebujesz profesjonalnej strategii na Facebooka lub nie wiesz jak poprowadzić swój marketing w social media, odezwij się do nas 🙂