Pozycjonowanie bloga – 10 przydatnych wskazówek

Bloga nie piszemy dla siebie. Umieszczając kolejne posty, każdy bloger liczy na to, że jego wpisy dotrą do jak największej ilości osób. Jednak nawet jeśli Twój content jest naprawdę wyjątkowy i wartościowy, czytelnik może go nie odnaleźć. Na przeszkodzi stoi Google oraz brak znajomości podstawowych zasad dotyczących pozycjonowania. Czas to zmienić!

Najczęściej blogerzy reklamują swoje posty za pomocą fanpage na Facebooku. I to stamtąd bierze się najwięcej czytelników- ruch pozyskiwany z wyszukiwarki jest niestety bardzo niski. Prowadząc bloga nie zwracamy uwagi na jego optymalizację, blokując tym samym potencjalnym czytelnikom dostęp do naszej witryny.  Jednym słowem, sami rzucamy sobie kłody pod nogi. Dziś podpowiem Ci co zrobić, żeby skutecznie pozycjonować  bloga i tym samym zwiększyć liczbę odwiedzin.

Pozycjonowanie bloga – co to właściwie znaczy?

To zbiór działań, które podejmujemy po to, aby nasz blog pojawiał się po wpisaniu frazy kluczowej na jak najwyższej pozycji w wyszukiwaniach Google. Proces ten pozwala zwiększyć liczbę wejść  i tym samym pozyskać nowych czytelników. W przypadku bloga, wszystko opiera się tak naprawdę na wypozycjonowaniu każdego, pojedynczego posta.

Ok, skoro już wiesz na czym polega ten proces, sprawdź co możesz zrobić aby trafić do nowych czytelników.

1.

Wybierz słowo kluczowe

Słowa kluczowe to frazy, które internauci wpisują w wyszukiwarkę, aby znaleźć interesujące ich rzeczy. Są one niezbędne w procesie pozycjonowania. Tworząc post, pomyśl nad słowem kluczowym, które będzie odzwierciedlać stworzoną przez Ciebie treść. Najlepiej w tym celu użyć Planera Słów Kluczowych, który jest dostępny przy tworzeniu kampanii w Google AdWords.

Wpisujemy tam słowo kluczowe, które chcemy przeanalizować. Załóżmy, że prowadzimy kwiaciarnie i jednocześnie piszemy blog na tematy związane z florystyką. Sprawdźmy słowo, którego nasza grupa docelowa może szukać. Jako produkt lub usługę wpiszmy więc hasło „kwiaciarnia” i „bukiet”:

Wchodząc w propozycję słów kluczowych, Google pokazuje nam przykładowe frazy oraz podaje miesięczną liczbę wyszukiwań.  W ten sposób możemy szukać nie tylko słów kluczowych, ale również inspiracji do postów na bloga.

2.

Stwórz odpowiedni tytuł

Słowo kluczowe wybrane- umieśćmy je teraz w tytule nowego postu.  Tytuł powinien mieć od 40 do 70 znaków, nie może być ani za krótki, ani za długi. Najlepiej żeby wybrana fraza znajdowała się na jego początku.  Tytuł dla naszych ślubnych bukietów, mógłby więc brzmieć  „Bukiety ślubne-przykłady ciekawych wiązanek”. Pamiętaj, że pozostawienie suchego zlepku słów kluczowych, nie jest najlepszym pomysłem. Twoim zadaniem jest tworzyć treści stworzone głównie dla czytelników, a nie dla wyszukiwarki. Optymalizacja, tak jak sama nazwa wskazuje ma być czynnikiem optymalnym, a nie dominującym.

pozycjonowanie bloga

3.

Użyj słowa kluczowego w treści

Postaraj się, aby w tekście słowo kluczowe wystąpiło 2-3 razy. Koniecznie je wybolduj, podkreśl lub użyj kursywy– wtedy Google uzna je za istotniejsze, co będzie pomocne w pozycjonowaniu bloga. Najlepiej jeśli wystąpi ono już w pierwszym akapicie. Stosuj synonimy, odmiany, liczbę pojedynczą oraz mnogą. Słowa kluczowego w nieodmienionej słowie użyj dwa razy- raz w tytule oraz raz w treści.

4.

Pogłówkuj nad nagłówkiem

Słowo kluczowe użyj także chociaż raz w nagłówku, opisującym  fragment tekstu. Oczywiście, najlepiej sprawdzi się tu nagłówek H1, H2 albo H3.

5.

Właściwa objętość tekstu

Tekst powinien mieć minimum 300 słów.

wood-cube-abc-cube-letters-48898-large
6.

Uzupełnij Atrybut Alt

Chodzi tu o alternatywny podpis, którym możesz opisać obrazki zamieszczane w tekście. W miejscu tekstu alternatywnego, wpisz swoje słowo kluczowe. Dzięki temu dane zdjęcie będzie widoczne w Google po wpisaniu wybranej frazy kluczowej.  Wgrywając zdjęcia ze swojego komputera, również zadbaj o to aby nazwać je wcześniej z użyciem słowa kluczowego.

7.

Linkuj poprzednie wpis

Do każdego nowego wpisu postaraj się podlinkować poprzedni wpis. Dzięki temu osoba czytająca dany post, być może wejdzie w nasz poprzedni wpis, tym samym zwiększając całkowitą liczbę odsłon.

8.

Działania poza blogiem

Jeśli przebrnąłeś przez powyższe kroki, gratulacje- zrobiłeś wszystko, aby we właściwy sposób zoptymalizować swój blog pod kątem SEO. Teraz jednak czas, aby wyjść nieco poza jego granicę i zrobić małe zamieszanie w internecie. Stwórz sobie profile w mediach społecznościowym, dzięki którym będziesz mógł publikować informacje o nowych wpisach. Warto udzielać się także na różnych forach tematycznych oraz komentować inne blogi- oczywiście w sposób merytoryczny a nie „spamerski”. Dzięki temu dasz się poznać innym osobom, zainteresowanych Twoją branżą, a kto wie- może staną się czytelnikami Twojego bloga?

 

pozycjonowanie bloga

9.

Używaj Google Analytics oraz Google Webmaster Tools

Analizuj, sprawdzaj i wykorzystuj zdobytą wiedzę! Każdy bloger powinien korzystać z tych dwóch narzędzi, aby móc monitorować ilość wejść na jego witrynę. Dzięki temu, może stwierdzić jakie kroki pozwalają mu zdobyć ruch a jakie raczej szkodzą. Instalacje tych narzędzi jest niezwykle prosta, wystarczy postępować zgodnie z instrukcją.

10.

Najważniejsi są Twoi czytelnicy

Na koniec dobra rada. Pamiętaj, że swojego bloga piszesz dla ludzi, a nie dla wyszukiwarki. Nawet najsprytniejsze sztuczki nie przyniosą Ci czytelników, jest treści, które tworzysz nie są wartościowe. To od nich tak naprawdę zależy sukces, pozycjonowanie bloga pod kątem SEO jest tutaj jedynie przydatnym dodatkiem.

Mam nadzieje, że powyższe wskazówki okażą się dla Ciebie przydatne. Jeśli masz jakieś pytania lub wątpliwości, napisz. Wspólnie postaramy się je rozwiązać !