Przegląd reklam: Dzień Kobiet

Kobieta w reklamie. Jakie jest Twoje pierwsze skojarzenie związane z tym hasłem? Piorąca, prasująca, gotująca pani domu z gromadką dzieci zawieszonych u szyi, która zrobi wszystko dla swojego męża? Jeśli tak, powiedz stop stereotypom i koniecznie przeczytaj nasz artykuł. 

Nie da się ukryć, że kobiety przez długie lata były w reklamach traktowane mocno… niesprawiedliwie. Idealna matka, perfekcyjna żona, wredna teściowa, pani domu bądź słaba i wrażliwa dziewczyna, która nie poradzi sobie bez pomocy mężczyzny.  Wielu specjalistów od reklamy twierdzi, że najszybszym sposobem pozyskania klienta jest odwołanie się do stereotypów, które znajdują swe odbicie w codziennych zachowaniach, podziale obowiązków domowych i  formach życia społecznego. Dlatego wizerunek kobiety połączony z gospodynią domowa i troskliwą matką jest tak często używany. Na szczęście, ten obraz powoli schodzi na drugi plan.

Na ekranach naszych telewizorów coraz częściej pojawiają się nowoczesne, wyzwolone kobiety. Takie, które wiedzą, czego chcą i są gotowe zrobić wszystko, aby to osiągnąć. Coraz częściej zamiast typowej gospodyni widzimy businesswoman, która dba o siebie, a po dniu pełnym pracy lubi zatonąć w ulubionym fotelu z kubkiem ulubionej herbaty. Tego typu działania reklamowe mają nawet swoje określenie: femvertising. To nurt związany ze zmianami, które zaszły w naszym społeczeństwie odnośnie postrzegania kobiet, ich roli oraz ich oczekiwania wobec marek.

Z okazji Dnia Kobiet przygotowaliśmy dla Was zestawienie reklam, w których to kobieta gra główną rolę. Skupimy się na kreacjach, które przeczą stereotypom. Bo właśnie taki powinien być według nas dobry marketing. Kreatywny i wychodzący ze sztywno utartych ram. Zaczynamy!

Femme fatale

Przynosi zgubę, niszczy mężczyzn, którzy ją pożądają, kusi i uwodzi. Jest zimna i wyrachowana, a jednocześnie elegancka i szykowna. To właśnie femme fatale. Ten obraz najlepiej prezentuje się w reklamie perfum. Świetnym przykładem są reklamy Diora z Charlize Theron. To piękna, pewna siebie kobieta, która urzeka sex appealem połączonym z wyrafinowana elegancją. Wie czego chce i zrobi wszystko, aby to osiągnąć.

 

Podobną kreację znajdziemy w reklamach perfum Channel.  Przed Wami zmysłowa Keira Knightley, która uwodząc fotografa w kulminacyjnym momencie… ucieka przez okno. Panowie, zejdźcie jej z drogi!

 

Mama

Ten typ to zupełne przeciwieństwo femme fatale. W tej kategorii znajdziemy przede wszystkim kobiety przedstawiane na tle rodziny, dla których najwyższą wartością staje się troska o dobro innych. To kobiety kochające proste przyjemności, żony, matki, siostry… Poświęcone rodzinie, ale coraz częściej znajdujące czas tylko dla siebie.

W tej kategorii chcę pokazać Wam dwie kreacje. Pierwsza to reklama od Hello Flo. To amerykańska firma dostarczająca kobietom produkty higieniczne. Świat anglojęzyczny kojarzy ich przede wszystkimi dzięki kultowym reklamom, traktujących w zabawny sposób o “kobiecych sprawach”. „First moon party” przedstawia nastolatkę, która udaje swoją pierwszą miesiączkę, by nie odstawać od koleżanek. Jednak gdy próbuje nabrać swoją mamę, ta w ramach odwetu urządza jej… imprezę „księżycową”. Tak, aby cała rodzina i wszyscy znajomi mogli uczcić z małą ten ważny moment w jej życiu. Kochająca mama pokazująca pazur? Czemu nie!

Kolejna kreacja jest dużo bardziej emocjonalna. To reklama P&G, która ukazała się w zeszłym roku z okazji Olimpiady w Rio. W tym przypadku stereotypy odchodzą na bok. Podkreślona jest tu ogromna rola, jaką każda mama odgrywa w życiu swojego dziecka. Bo przecież za każdym wybitnym sportowcem, stoi nie tylko ciężki trening, ale także… mama.

 

Nowoczesna i świadoma

Nowoczesna, świadoma swoich potrzeb, wolna… To obraz kobiety, który zaczyna coraz częściej gościć na naszych ekranach. Pierwszym przykładem będzie ostatnia kreacja od Adidas w ramach kampanii “Unleash Your Creativity”. To kobiety, które zdecydowanie mają w swoim życiu cel i do niego dążą. Swoją drogą, coraz więcej marek, które do niedawna traktowane były jako typowo męskie, wychodzi w stronę kobiet. Brawo!

 

 

Kolejnym przykładem jest aktualna reklama Tymbarku, z motywem przewodnim w postaci piosenki “True Colors”. Każda kobieta jest inna, ma inny tryb życia, ale każda jest piękna. To wartości, do których z okazji Dnia Kobiet odwołało się naprawdę wiele marek. 

 

Dbająca o swoją kobiecość

Przechodzimy do ostatniej kategorii. Znajdziemy tu reklamy, które zachęcającą kobiety do dbania o swoją kobiecość, o swoje piękno. Na bok odchodzą inne czynności, praca, dom, mężczyźni… Liczą się tylko uczucia i troska o siebie. Celebrowanie chwil.

Wszystkie działania reklamowe Dove oscylują wokół tematu szeroko rozumianego piękna. Spoty śmiało można nazwać projektami społecznymi i edukacyjnymi. W pierwszym z nich zderzają ze sobą dwa punkty widzenia – to co o sobie myślą kobiety, z tym jak je w rzeczywistości postrzegają najbliżsi.

 

 

Warto obejrzeć także reklamę z 2013 r. , która porusza ten sam temat w nieco inny sposób.

I na koniec rozpoczęta w czerwcu 2014 roku kampania Always #JakDziewczyna. Miała ona rzucić nowe światło na moc powszechnie używanego zwrotu „jak dziewczyna”. Bo czy robić coś jak dziewczyna, oznacza robić to… źle? To naprawdę świetny projekt, który nakłania do myślenia.

 

 

Mamy nadzieję, że powyższe reklamy nie tylko Wam się spodobały, ale również zwróciły Waszą uwagę na pokazywany w nich obraz kobiety. Bo kobieta ma naprawdę wiele twarzy. Jest nie tylko kochająca panią domu i troskliwą gospodynią. Cechuje ją także siła, odwaga i pewność siebie. I właśnie tego wszystkim Paniom życzymy. Aby nie bały się przełamywać stereotypów i były po prostu SOBĄ. 

Trzymam kciuki, aby obraz kobiet w reklamach ewoluował właśnie w tą stronę!