Reklama sklepu internetowego – 5 kroków do sukcesu

Zdecydowałeś się otworzyć sklep internetowy. Nad jego stworzeniem pracuje już wybrana przez Ciebie agencja, a Ty spokojnie czekasz na rezultaty. Błąd! Nie siedź z założonymi rękoma i zacznij działać- sklep nie wypromuje się sam. 

Co tu dużo mówić- kochamy zakupy w sieci. Z badań przeprowadzonych przez Europejski Urząd Statyczny wynika,że prawie 12 milionów Polaków regularnie odwiedza sklepy internetowe.  To naprawdę szerokie grono odbiorców. Jeśli chcesz dotrzeć do chociaż części z nich, potrzebujesz dobrej strategii i skutecznej reklamy sklepu internetowego. Dzięki naszemu poradnikowi, dowiesz się, co powinieneś zrobić, aby odnieść sukces.

1. Znajdź element, który będzie Cie wyróżniać

Jeśli chcesz otworzyć kolejną księgarnie internetową, drogerię lub sprzedawać sprzęt elektroniczny, dobrze się nad tym zastanów. Takich sklepów jest mnóstwo, a konkurencja naprawdę duża i co tu ukrywać- bardziej doświadczona. Dlatego już na początku musisz znaleźć coś, co będzie Cie wyróżniać. Może to będą wyjątkowo niskie ceny lub ekspresowa wysyłka. Niezależnie od tego jaki element wybierzesz, zrób wszystko, aby mieć w nim wyraźną przewagę.

A może podejdź zupełnie inaczej do Twoich usług? Zamiast otwierać kolejny sklep z okularami przeciwsłoneczny, postaw na produkty, które przydadzą się w np. czasie urlopu lub weekendowego wyjazdu za miasto. Miękkie koce piknikowe, wiklinowe koszyki, lunch boxy… Zamiast kolejnego sklepu z dziecięcymi ubrankami, postaraj się nawiązać współpracę z niszowymi markami, które tworzą tego rodzaju ubrania. Rynek jest pełen młodych i zdolnych projektantów. Wystarczy tylko dobrze poszukać.

Brzmi o wiele ciekawiej niż sklep, których jest w internecie dziesiątki, prawda? Musisz znaleźć niszę, która pozwoli Ci osiągnąć sukces i wyróżnić się na tle innych sklepów. Nikt nie zwróci uwagi na coś co już dobrze zna.  A jeśli nie masz pomysłu…Może warto zająć się czymś innym?

reklama sklepu internetowego

2. Dostosuj sklep do swojej grupy docelowej

Zakładając sklep z włóczką i szydełkami, Twoją główną grupą docelową będą raczej starszej panie. Taki sklep będzie miał zupełnie inne wymagania, niż np. sklep z odzieżą sportową dla młodych aktywnych osób. Osoby w średnim wieku potrzebują prostej nawigacji i możliwości jak najszybszego sfinalizowania transakcji- bez zbędnych przycisków i formalności. Ponad to, treść którą do nich kierujesz, powinna być prosta i czytelna, nie baw się w metafory i zawiłe opisy.

Zupełnie inaczej rzecz ma się w przypadku młodszych odbiorców. Tu możesz nieco poszaleć. Atrakcyjny design, muzyka, interaktywna treść- potrzebujesz czegoś co zapadnie im w pamięć. Jeśli zlecasz wykonanie sklepu specjalistom, z pewnością zaproponują Ci ciekawe rozwiązania. Jeśli jednak zajmujesz się tym samym, możesz przeprowadzić wstępne testy, na Twoich znajomych, którzy pasują do Twojej grupy docelowej. Sprawdź co sprawia im trudności a co im się podoba. Zaznacz,że prosisz o szczere opinie. Ta wiedza może okazać się bardzo pomocna.

3. Zbadaj konkurencje

Znajdź kilka sklepów, które stanowią dla Ciebie konkurencję i zacznij je obserwować, a wnioski najlepiej zapisuj na kartce. Zwróć uwagę na to jak wygląda ich strona, w  jaki sposób reklamują swoją działalność i czym się wyróżniają. Postaw się w roli klienta– możesz nawet zrobić zakupy, aby sprawdzić jak dokładnie przebiega proces zakupowy. Dołóż wszelkich starań, aby Twój sklep nie był gorszy. Ale oczywiście, nie wszystko naraz. Działaj etapami i każdego dnia rób coś, aby Twój sklep stawał się coraz lepszy. Pamiętaj- konkurencja nie śpi.

4.Reklama sklepu internetowego

Moment otwarcia sklepu to idealny czas do rozpoczęcia wzmożonej promocji. To wydarzenie nie może przejść bez echa! Napisz ciekawy artykuł branżowy, w którym wspomnisz o otwarciu nowego sklepu. Poszukaj portali i blogów, które mogłyby go zamieścić i nie bój się do nich napisać.  Napisz co oferujesz i co wyróżnia Cię wśród konkurencji. Bądź szczery, skup się na konkretach i unikaj pustych haseł. Spróbuj zaangażować się w dyskusje na forach internetowych, zgodnych z tematyką Twojej branży.

Nie zapominaj o social mediach. Podsycaj ciekawość klientów wpisami na Facebooku, zorganizuj płatną kampanię. Spraw aby ludzie byli ciekawi tego, co dla nich szykujesz. Możesz połączyć te działania z konkursem, w którym np. zwycięzca otrzyma kupon rabatowy na zakupy. O sklepie powinno być głośno, a dzień premiery nie może przejść bez echa.

Już na początku możesz wprowadzić program rabatowy dla stałych klientów, który pozwoli stworzyć wokół Twojego sklepu zaangażowaną społeczność. Ponadto przygotuj newsletter, w którym będziesz informował klientów o nowościach i promocjach. Obiecaj, że każdy kto zechce go subskrybować, otrzyma dodatkowe rabaty.

Pomyśl nad pozycjonowaniem swojego sklepu. Najlepszą opcją będzie skorzystanie z usług specjalistów, ale sam również możesz podjąć pewne kroki. Wypozycjonuj sklep na kilka najważniejszych fraz. Unikaj tych zbyt ogólnych- wypromowanie nowego sklepu pod hasłem „ubrania”, może okazać się niemożliwe. Ale już z frazą „końcówki kolekcji markowej odzieży” będzie dużo łatwiej. Kluczowe hasła, które wyszukują Twoi klienci możesz sprawdzić dzięki narzędziu Google Trends.

Reklama sklepu internetowego

5. Wyjdź do świata offline

Nie ograniczaj swojej działalności jedynie do internetu.  Wielu właścicieli sklepów internetowych popełnia ten błąd, zamykając się jedynie w przestrzeni komputera, Bierz udział w wystawach, targach i konferencjach. Opowiadaj o swojej marce i doświadczeniu w danej branży. Takie spotkania pozwolą nawiązać Ci nowe kontakty z potencjalnymi klientami oraz innymi firmami. Daj się im poznać!

Jak widzisz, dobra i skuteczna reklama sklepu internetowego, wcale nie musi być droga. Ważna jest pasja i całkowite zaangażowanie. Jeśli czegoś nie „czujesz”, Klienci to dostrzegą i staniesz się dla nich mało wiarygodnym sprzedawcą. Pamiętaj również, że nawet najlepsze działania promocyjne i świetnej jakości produkty, nie przyniosą żadnych rezultatów, jeśli zaniedbasz kwestie obsługi klienta. Na tym powinna się opierać działalność każdego dobrego sklepu, nie tylko internetowego.

Jeśli masz jakieś pytania odnośnie funkcjonowania sklepu internetowego, kliknij tutaj.