Rodzaje reklamy internetowej. Jak się promować, aby nas zauważyli?

Rozwój reklamy internetowej umożliwił nadanie działaniom marketingowym zupełnie nowego wymiaru. Ten obszar marketingu nie powiela jedynie tradycyjnych form reklamy. Wręcz przeciwnie- przenosi to co już sprawdzone, do wirtualnej rzeczywistości, oferując co chwile nowe możliwości promocji produktów i usług.

Marketing internetowy to dzisiaj bardzo silna broń, po którą sięga wiele firm i osób prywatnych, pragnących zaistnieć w świadomości odbiorców.  Jednak bez znajomości rodzajów reklamy internetowej ciężko jest się poruszać w tym świecie, a co więcej- ciężko jest się skutecznie promować. Jeśli zależy Ci na efektach, nie idź za tłumem. Przeczytaj poniższy artykuł i wybierz formę reklamy, która będzie najbardziej odpowiadać Twojej działalności.

Posłużę się podziałem na reklamę jawną i niejawną. To świetnie oddaje ogólną charakterystykę poszczególnych form, z którymi stykamy się każdego dnia w sieci.

Rodzaje reklamy internetowej: reklama jawna

Jej głównym założeniem jest to, że widząc taką reklamę, wiesz od razu, że przed Tobą wyświetla się przekaz reklamowy. Jej główną zaletą jest łatwe zmierzenie wyników, większy zasięg niż w przypadku reklamy niejawnej oraz ciągła kontrola zmian i budżetu.

1. Gogle AdWords

Czyli inaczej linki sponsorowane, to największa platforma reklamowa na świecie. Nie mogłoby być inaczej- w końcu jej właścicielem jest Google. Płatne linki wyświetlają się u góry ekranu lub po jego prawej stronie. Reklamy wyświetlają się także poza wyszukiwarką-  Google posiada ogromną sieć reklamową, liczącą setki tysięcy stron. Dzięki AdWordsom, możesz dotrzeć do odbiorców, którzy szukają określonych fraz.

Do Ciebie należy wybór fraz, które pozwolą na klientowi zawędrowanie na Twoją stronę oraz określenie modelu rozliczeniowego. Najpopularniejszy to  model CPC- płacisz tylko za kliknięcie w reklamę przez użytkowników, a nie za same ich wyświetlenia. Możesz również wybrać model rozliczeń, w którym płacisz np. za każde 1000 wyświetleń reklamy.

Zalety:

  • Twoja oferta wyświetla się osobom, które szukają produktów i usług, które oferujesz
  • możesz wybrać witryny i obszar geograficzny,w obrębie którego będą pojawiać się Twoje reklamy
  • kontrolujesz swoje wydatki- to Ty decydujesz o tym, ile zainwestujesz w kampanię AdWords.

Wady:

  • odbiorca wie, że ma do czynienia z reklamą, przez co może być mniej chętny, aby kliknąć w link
  • reklama pojawia się w Google bardzo szybko, ale na efekty kampanii trzeba trochę poczekać
  • zaprojektowanie kampanii nie jest trudne, ale lepiej wcześniej dobrze przemyśleć jej strukturę- bez tego możesz nie osiągnąć oczekiwanych rezultatów

prowadzenie kampanii adwords

Reklamy AdWords

2.  Artykuły sponsorowane

Czyli artykuł, który na pierwszy rzut oka wygląda jak normalny tekst, ale w rzeczywistości promuje (mniej lub bardziej subtelnie) dany produkt lub usługę. Stawiając na ten rodzaj reklamy internetowej, warto przygotować kilka artykułów, które umieścimy w różnych serwisach o podobnej tematyce.

Wiele firm zapomina, że taki artykuł powinien być przede wszystkim ciekawy i dawać odbiorcy pewną wiedzę, którą może wykorzystać. Jeśli będzie skupiał się jedynie na wychwalaniu reklamowanego podmiotu, czytelnik przejdzie obok niego obojętnie.

Zalety:

  • niesie obopólne korzyści, dla reklamodawcy: zwiększenie świadomości o jego marce, dla odbiorcy: nową, przydatną wiedzę
  • koszty artykułów sponsorowanych są stosunkowo niskie i szybko mogą się zwrócić
  • niestandardowy rodzaj reklamy, który może wyróżnić daną firmę spośród konkurencji i zwiększyć jej wiarygodność

Wady:

  • źle przygotowany, może zepsuć obraz firmy w oczach odbiorcy
  • klient ma świadomość, że czyta reklamę- może szybko porzucić lekturę
  • jeden artykuł to za mało, należy zainwestować w kilka tekstów

rodzaje reklamy internetowej

Przykład materiału sponsorowanego na portalu Onet.pl

3. Banery reklamowe

Najstarsza i najpopularniejsza forma reklamy internetowej. Baner to reklama w kształcie prostokąta lub kwadratu, która przybiera formę dynamiczną, statyczną, graficzną, animowaną lub filmową.

Zalety:

  • jeśli mamy na niego dobry pomysł, może skutecznie zachęcić odbiorcę do wejścia na naszą stronę
  • ma szeroki zasięg

Wady:

  • często zakrywa istotne na danej stronie treści, przez co szybko wywołuje zirytowanie u internautów
  • przesyt tego typu reklam w internecie jest dla wielu osób zbyt uciążliwy, przez co nie zwracają większej uwagi na treści zawarte na banerze

 

rodzaje reklamy internetowej

Przykład banera ze strony PolakPotrafi.pl

4. Newsletter

To jedna z form e-mail marketingu. Wiele firm stawia w swoich działaniach marketingowych na tą formę przekazu, zapominając, że istnieje naprawdę cienka granica pomiędzy pocztą wykorzystywaną do celów marketingowych, a spamem. Potrzeba naprawdę dobrej strategii, która pozwoli dotrzeć do klienta i pomoże w sprzedaży. Dobre maile musza łączyć w sobie zarówno funkcje informacyjne jak i perswazyjne, które zachęcać będą do zakupu konkretnych usług i produktów.

Zalety:

  • klienci, którzy wcześniej wykazali zainteresowanie usługami danej firmy, na bieżącą są informowani o jej ofercie
  • jednorazowo wysyłamy go do wielu osób

Wady:

  • może trafić do spamu
  • bez odpowiedniej strategii może zaszkodzić

5. Facebook Ads

Reklama na Facebooku, pozwala w bezpośredni sposób dotrzeć do określonej grupy odbiorców. Dzięki doprecyzowaniu takich cech jak płeć, wiek, zainteresowanie czy miejsce zamieszkania, trafiamy do osób, które może zainteresować nasz produkt. Możesz skorzystać z reklamy, która będzie wyświetlać się po prawej stronie ekranu, na głównej stronie lub tylko na urządzeniach mobilnych. Możliwości jest naprawdę wiele.

Zalety:

  • możliwość dokładnego targetowania
  • niski koszt kliknięcia
  • duży wybór form wyświetlania reklamy

Wady:

  • duża konkurencja, reklama może zniknąć wśród innych aktualności

rodzaje reklamy internetowej

Facebook Ads

Reklama niejawna

Odbiorcy takiej reklamy nie są informowani wprost, że mają do czynienia z reklamą, przez co mogą być bardziej chętni do zakupu danego produktu. W końcu, nikt z nas nie lubi nachalnej, rzucającej się w oczy reklamy. Oczywiście, ktoś bardziej świadomy reguł marketingu internetowego od razu rozpozna, że palce maczał  w tym jakiś sprytny marketer. Ale wcale nie musi to wpłynąć negatywnie na jego podejście do marki.

1. Pozycjonowanie

To działania, które mają pomóc w osiągnięciu przez daną stronę internetową jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google dla wybranych słów i wyrażeń kluczowych.

To skuteczny sposób promocji, który może przynieść znaczny wzrost popularności pozycjonowanej strony. Na przeszkodzie jednak staje samo Google, które w ostatnich latach modyfikuje swój algorytm tak, aby na pierwszym miejscu pojawiały się jak najbardziej naturalne wyniki. To oznacza, że najważniejsza jest wartościowa treść.  Jeśli np. prowadzisz stronę na temat telefonów komórkowych, na której regularnie publikujesz własne recenzje i teksty, Google na pewno „doceni” Twoją stronę. Wystarczy, że internauta wpisze do wyszukiwarki hasło „tekst samsung galaxy”, a na pierwszej stronie pojawią się mu artykuły związane z tym tematem.

Zalety:

  • potrafi wygenerować ogromne zyski
  • strona znajdując się na pierwszej stronie wyników Google wzbudza większe zaufanie, szybciej docierają do niej klienci

Wady:

  • potrzeba dużo pracy aby osiągnąć rezultaty, ciężkie do wykonania samemu (zadanie lepiej powierzyć firmie pozycjonerskiej lub agencji interaktywnej)
  • pozycjonowanie to proces, a nie jednorazowe zdarzenie

rodzaje reklamy internetowej

2. Social Media

Firma chcąca zaistnieć w świadomości swoich odbiorców, powinna aktywnie działać w social media. Wielu, szczególnie małym firmom, zastąpiły one inne rodzaje reklamy internetowej. Nieprzerwanie największą popularnością cieszy się Facebook, jednak profile marek znajdziemy także na Instagramie czy Twiterze.

Media społecznościowe to świetny dodatek do wszelkich działań z zakresu kreowania wizerunku. Dobra reputacja w sieci jest obecnie naprawdę bardzo ważna. To szansa na dialog z klientem i lepsze poznanie grupy docelowej. Na bieżąco można prezentować aktualne informacje o działalności firmy oraz przekazywać wartościowy kontent. Oczywiście, aby te działania przyniosły oczekiwany rezultat, potrzebny jest dobry plan, spójna komunikacja oraz konsekwencja.

Zalety:

  • szybkie dotarcie do potencjalnych odbiorców
  • tworzenie społeczności wokół marki
  • pozytywny wpływ na wizerunek marki

Wady:

  • brak aktywności na założonych profilach, może wpłynąć negatywnie na obraz firmy wśród klientów
  • potrzeba czasu i dużo zaangażowanie, aby zauważyć efekty
  • duża liczba fanów, nie jest wyznacznikiem sukcesu , ograniczony zasięg na Facebooku uniemożliwia dotarcie z postami do wszystkich zainteresowanych

3. Content Marketing

Z założenia content marketing ma nie być reklamą. Ma opierać się na tworzeniu wartościowych treści, dzięki którym odpowiemy na potrzeby naszych klientów.  Ważne jednak, żeby nie traktować content marketingu jako tańszego rodzaju reklamy internetowej. Tak naprawdę profesjonalnie przygotowana treść, wcale nie musi być tańsza od innych reklam- czasem może okazać się nawet droższa. Treści, które wyprodukujesz raz, na zawsze zostaną w internecie. Dlatego warto, aby miały na tyle uniwersalny charakter, aby za rok lub dwa dalej odpowiadały na kluczowe pytania klientów.

Zalety:

  • przekazuje wartościowe treści użytkownikom
  • sprzyja pozycjonowaniu
  • wspiera pozytywny wizerunek marki

Wady:

  • jego przygotowanie wymaga umiejętności i wiedzy ( ale czy to rzeczywiście wada?)

Rodzaje reklamy internetowej

 

Oczywiście to nie wszystkie rodzaje reklamy internetowej. To tylko kilka z nich, wskazujących na główne trendy w marketingu internetowym. Nie skupiaj się na jednym typie- eksperymentuj, mieszaj i badaj efekty. Pracuj nad SEO, twórz wartościową treść, wysyłaj maile do klientów, prowadź profil na Facebooku… Z czasem zauważysz, która z opcji generuje największy ruch.

A jeśli nie wiesz co wybrać, zawsze możesz spytać o poradę Vilaro 🙂 Wystarczy, że wypełnisz formularz kontaktowy, a podpowiemy Ci jakie działania będą dla Twojej firmy najskuteczniejsze.