Rodzaje reklamy internetowej – czyli jak się promować, aby nas zauważono?

Rozwój branży marketingu internetowego umożliwił nadanie działaniom reklamowym zupełnie nowego wymiaru. Nie powiela ona wyłącznie tradycyjnych form reklamy, a przenosi to, co zostało sprawdzone i jest w stanie zagwarantować zadowalające efekty do wirtualnej rzeczywistości – oferując coraz to nowsze narzędzia do promocji produktów i usług.

Marketing internetowy to silna broń reklamy XXI wieku. Sięga po niego zdecydowana większość firm i osób prywatnych, pragnących zaistnieć w świadomości odbiorców. Warto jednak zauważyć, że bez znajomości rodzajów reklamy internetowej ciężko jest się poruszać w świecie, który stawia na dynamiczne zmiany i nieszablonowe rozwiązania – łącząc je z tradycyjnymi procesami marketingowymi. Jeśli zależy Ci na efektach, nie idź za tłumem. Sprawdź poniższy materiał i wybierz formę reklamy, która będzie idealnie dostosowana do Twojej działalności.

Dla lepszego zrozumienia zagadnienia reklamy internetowej posłużymy się podziałem na reklamę jawną i niejawną. Jest to doskonały sposób na oddanie ogólnej charakterystyki poszczególnych form, z którymi spotykamy się każdego dnia w sieci.

Chciałbyś rozpocząć prowadzenie działań reklamowych w Internecie, jednak nie wiesz, od czego zacząć? Sprawdź nasz artykuł na ten temat!

Reklama firmy w Internecie – od czego zacząć?

 

Rodzaje reklamy internetowej – reklama jawna

Jej głównym założeniem jest świadomość odbiorców, którzy widząc materiały reklamowe wiedzą od razu, że wyświetlany jest przekaz reklamowy. Największą zaletą formy reklamy jawnej jest prosty pomiar wyników, większy zasięg (niż w przypadku reklamy niejawnej) i ciągła kontrola zmian oraz budżetu.

1. Google Ads

Jest to forma reklamy płatnej i jawnej, która często spotykana jest również pod określeniem “linki sponsorowane”. Google Ads to największe narzędzie reklamowe na świecie. Nie mogłoby być inaczej – w końcu jej właścicielem jest Google.

Płatne linki wyświetlają się u góry lub na dole wyników wyszukiwania. Reklamy wyświetlają się także poza wyszukiwarką. Google posiada ogromną sieć reklamową, która liczy miliony stron internetowych. Dzięki kampanii Ads możesz dotrzeć do odbiorców, którzy szukają określonych fraz w szybki i prosty sposób.

Do Ciebie należy wybór haseł, które pozwolą klientowi zawędrowanie na Twoją stronę oraz określenie modelu rozliczeniowego. Najpopularniejszy to model CPC. Polega on na płatności za kliknięcie w reklamę przez użytkowników, a nie za same ich wyświetlenia. Możesz również wybrać model rozliczeń, w którym płacisz np. za każde 1000 wyświetleń reklamy.

Zalety:

  • Oferta wyświetla się osobom, które szukają Twoich produktów i usług;
  • Możesz wybrać witryny i obszar geograficzny, w obrębie którego będą pojawiać się Twoje reklamy;
  • Reklama pojawia się w wynikach wyszukiwania Google natychmiast;
  • Kontrolujesz wydatki i to Ty decydujesz o tym, ile zainwestujesz w kampanię Ads.

Wady:

  • Odbiorca wie, że ma do czynienia z reklamą – przez co może być mniej chętny, aby kliknąć w link;
  • Zaprojektowanie kampanii wymaga doświadczenia i wiedzy z zakresu marketingu, technik sprzedaży i optymalizacji procesu – w innym wypadku koszt generowania ruchu może być o wiele wyższy, niż początkowo było to zakładane.

Rozwiązaniem na powyższe wady może być jednak współpraca z zespołem ekspertów. Zoptymalizują oni kampanię w taki sposób, by była ona perfekcyjnie dostosowana do grupy odbiorców danego biznesu i przygotują jej treść w taki sposób, by mimo jawności, stała się ona atrakcyjna dla potencjalnego odbiorcy.

przykładowe reklamy Google Ads dla Jukki

Reklamy Google Ads

2.  Artykuły sponsorowane

Są to artykuły, które na pierwszy rzut oka wygląda jak standardowa treść blogowa o wysokiej wartości merytorycznej. Muszą one zatem przyciągać uwagę potencjalnych odbiorców, którzy po przeczytaniu tekstu, będą zainteresowani ofertą przedstawioną w treści. Ich zadaniem jest promocja (mniej lub bardziej subtelna) danych produktów, firm lub usług. Stawiając na ten rodzaj reklamy internetowej, warto przygotować kilka artykułów, które umieścimy w różnych serwisach o podobnej tematyce. Dzięki temu można uzyskać w krótkim czasie duży zastrzyk odwiedzin osób zainteresowanych ofertą, a artykuły w późniejszym czasie będą cały czas pracować na wizerunek firmy lub popularność ich produktów/usług.

Wiele firm/freelancerów zapomina o tym, że artykuł sponsorowany musi być przede wszystkim ciekawy i zapewnić odbiorcy wiedzę, którą ten będzie w stanie wykorzystać. Jeśli będzie skupiał się jedynie na wychwalaniu reklamowanego podmiotu, czytelnik przejdzie obok niego obojętnie.

Zalety:

  • Niesie obopólne korzyści dla reklamodawcy (zwiększenie świadomości o jego marce) i dla odbiorcy (nową, przydatną wiedzę);
  • Koszty artykułów sponsorowanych są stosunkowo niskie i szybko mogą się zwrócić;
  • Niestandardowy rodzaj reklamy może wyróżnić daną firmę spośród konkurencji i zwiększyć jej wiarygodność.

Wady:

  • Niewłaściwie przygotowany artykuł (np. bez wartościowych informacji dot. produkt i usług) może zepsuć obraz firmy w oczach odbiorcy;
  • Klient może zauważyć i uświadomić sobie, że czyta reklamę, przez co może on szybko porzucić lekturę;
  • Jeden artykuł to za mało – należy zainwestować w kilka tekstów w różnych miejscach publikacji.

przykładowy artykuł sponsorowany na stronie Dzień Dobry TVN

Przykład materiału sponsorowanego na portalu dziendobry.tvn.pl

3. Banery reklamowe

Jest to najstarsza i najpopularniejsza forma reklamy internetowej. Prostokątny lub kwadratowy baner może przybierać formę dynamiczną, statyczną, graficzną, animowaną lub filmową.

Zalety:

  • Mając dobry pomysł, może skutecznie zachęcić odbiorcę do wejścia na stronę;
  • Ma szeroki zasięg.

Wady:

  • Często zakrywa istotne elementy na stronie, przez co szybko wywołuje zirytowanie u internautów;
  • Przesyt banerów reklamowych w internecie bywa uciążliwy, przez co odbiorcy nie zwracają uwagi na treści w nich zawarte.

4. Newsletter

Jedna z najpopularniejszych form e-mail marketingu. Wiele firm stawia w działaniach marketingowych na taką formę komunikacji, zapominając, że istnieje naprawdę cienka granica pomiędzy pocztą wykorzystywaną do celów marketingowych i spamem. Potrzeba profesjonalnie przygotowanej strategii, która pozwoli dotrzeć do klienta i pomoże w sprzedaży. Dobre maile muszą łączyć w sobie zarówno funkcje informacyjne, jak i perswazyjne – które zachęcać będą do zakupu konkretnych usług i produktów.

Zalety:

  • Klienci, którzy wcześniej wykazali zainteresowanie usługami danej firmy, informowani są na bieżąco o jej ofercie;
  • Jednorazowa, szybka i automatyczna wysyłka wiadomości marketingowych go do wielu osób zainteresowanych tematem.

Wady:

  • Może trafić do spamu;
  • Bez odpowiedniej strategii może zaszkodzić wizerunkowi firmy.

5. Facebook Ads

Reklama na Facebooku pozwala w bezpośredni sposób dotrzeć do określonej grupy odbiorców. Dzięki doprecyzowaniu wartościowych cech, jak np.:

  • płeć,
  • wiek,
  • zainteresowanie,
  • miejsce zamieszkania,
  • wykształcenie,
  • miejsce pracy…

…trafiamy do osób, które może zainteresować produkt, usługa lub treść. Pod kątem technicznym i optymalizacyjnym. Facebook ads. jest zbliżonym narzędziem do Google ads. Zmienia się jedynie platforma, na której wyświetlane są treści, a sama reklama może zawierać o wiele więcej rozbudowanych elementów – tj. wideo, zdjęcia czy długie i rozbudowane opisy zachęcające do działania. Możliwości jest naprawdę wiele.

Zalety:

  • Możliwość precyzyjnego targetowania grupy odbiorców;
  • Stosunkowo niski koszt kliknięcia w kreację reklamową;
  • Reklamy nie są blokowane przez wtyczki typu AdBlocker.
  • Duży wybór form wyświetlania reklamy.

Wady:

Reklama niejawna

Odbiorcy reklamy niejawnej nie są informowani wprost, że mają do czynienia z przekazem reklamowym. Dzięki temu mogą być oni bardziej chętni do zakupu danego produktu – w końcu nikt nie lubi nachalnej i rzucającej się w oczy reklamy. Oczywiście świadomi użytkownicy internetu i marketingu internetowego zauważą, że reklamę projektował doświadczony marketer – co wcale nie musi wpłynąć negatywnie na podejście odbiorcy do marki.

1. SEO / Pozycjonowanie

Są to działania mające na celu pomóc w osiągnięciu jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google dla wybranych słów kluczowych przez daną stronę internetową. Jest to skuteczny sposób promocji, który może przynieść znaczny wzrost popularności pozycjonowanej strony. Na przeszkodzie pozycjonerów staje jednak sama firma Google, która regularnie modyfikuje algorytm tak, by na pierwszym miejscu pojawiały się najbardziej naturalne wyniki. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że najważniejsza jest wartościowa i wysokogatunkowa treść, przygotowana z dbałością o wartość merytoryczną popartą researchem.  Jeśli np. prowadzisz stronę na temat telefonów komórkowych, na której regularnie publikujesz recenzje i teksty, Google na pewno „doceni” Twoje starania. Wystarczy, że internauta wpisze do wyszukiwarki hasło „tekst Samsung Galaxy”, a na pierwszej stronie pojawią się mu artykuły związane z tym tematem – a gdy odbiorca trafi już na artykuł, należy pokierować go przy pomocy contentu do oferty, z której chętnie skorzysta – wiedząc, że jest w rękach prawdziwych ekspertów.

Zalety:

  • Potrafi wygenerować ogromne zyski;
  • Strona znajdując się na pierwszej stronie wyników Google i wzbudza większe zaufanie;
  • Strona widoczna jest w pierwszych wynikach mimo blokerów reklam.

Wady:

  • Potrzeba dużo pracy, aby osiągnąć rezultaty;
  • Ciężkie do wykonania samemu (zadanie lepiej powierzyć firmie pozycjonerskiej lub agencji interaktywnej);
  • Pozycjonowanie to proces, a nie jednorazowe zdarzenie.

praca specjalisty SEO w Senuto

2. Social Media

Firma chcąca zaistnieć w świadomości odbiorców, powinna aktywnie produkować angażujący content w swoich social mediach. Działania marketingowego w mediach społecznościowych zastąpiły wielu firmom (szczególnie tym niewielkim) inne rodzaje reklamy internetowej. Nieprzerwanie największą popularnością cieszy się Facebook, jednak profile marek znajdziemy także na Instagramie, LinkedInie, Twitterze i coraz częściej na YouTube.

Media społecznościowe to świetny dodatek do wszelkich działań z zakresu kreowania wizerunku. Dobra reputacja w sieci jest obecnie bardzo istotnym czynnikiem, który może przekonać klientów do tego, by skorzystali oni z Twojej oferty bez obaw o inwestowane środki. Social Media zapewniają szansę na dialog z klientem i lepsze poznanie grupy docelowej. Na bieżąco można prezentować aktualne informacje o działalności firmy i przekazywać wartościowy kontent. Oczywiście, aby te działania przyniosły oczekiwany rezultat, potrzebny jest dobry plan, spójna komunikacja oraz konsekwencja.

Zalety:

  • Szybkie dotarcie do potencjalnych odbiorców;
  • Tworzenie społeczności wokół marki;
  • Pozytywny wpływ na wizerunek marki.

Wady:

  • Brak aktywności wpłynie negatywnie na obraz firmy wśród klientów;
  • Potrzeba czasu i dużo zaangażowanie;
  • Duża liczba fanów, nie jest wyznacznikiem sukcesu;
  • Ograniczony zasięg na Facebooku uniemożliwia dotarcie z postami do wszystkich zainteresowanych.

praca na laptopie

3. Content Marketing

Content marketing z założenia nie jest reklamą. Działania marketingowe powinny opierać się na tworzeniu wartościowych treści, dzięki którym odpowiemy na potrzeby naszych odbiorców – z których chcemy zrobić swoich klientów.  Ważne jednak, żeby nie traktować content marketingu jako tańszego rodzaju reklamy internetowej. Profesjonalnie przygotowana treść nie jest tańsza od innych reklam, a czasem może okazać się nawet droższa. Niemniej jednak jest to długofalowa inwestycja w wizerunek eksperta, co prawdopodobnie przełoży się później na wszystkie relacje biznesowe. Raz wyprodukowane treści na zawsze zostaną w sieci (chyba że nikt nie zrobi kopii, a witryna przestanie działać lub content zostanie usunięty). Warto więc, by przygotowane treści miały na tyle uniwersalny charakter, aby za rok lub dwa wciąż odpowiadały na kluczowe pytania klientów.

Zalety:

  • Przekazuje wartościowe treści użytkownikom;
  • Sprzyja pozycjonowaniu;
  • Buduje i wspiera wizerunek marki;
  • Potrafi doprowadzić do zmiany odbiorcy w klienta.

Wady:

  • Przygotowanie contentu wymaga umiejętności i wiedzy.

Oczywiście ww. to nie jedyne rodzaje reklamy internetowej. To tylko kilka z nich, wskazujących na główne trendy w marketingu internetowym i najpopularniejsze pozycje, które przynoszą w większości przypadków najlepsze rezultaty. Nie warto zatem skupiać się na jednym typie działań. Eksperymentuj, mieszaj i badaj efekty. Do tego pracuj nad SEO, twórz wartościową treść, wysyłaj maile do klientów i prowadź profil w social mediach. Z czasem zauważysz, która forma reklamy internetowej generuje największy ruch i konwersję. To z kolei wyłoni zakres, na którym warto skupić się w pierwszej kolejności i poświęcić mu najwięcej czasu, pracy lub środków.

Nie wiesz co wybrać? Zawsze możesz zapytać zespół specjalistów Vilaro. Wystarczy, że wypełnisz formularz kontaktowy. Z chęcią podpowiemy Ci, jakie działania będą dla Twojej firmy najskuteczniejsze.

Skontaktuj się z nami!

Kacper Szczypek

Kacper Szczypek

SEO Team Leader w Vilaro