Co publikować na LinkedIn?

LinkedIn wyróżnia się na tle innych mediów społecznościowych takich jak Facebook czy Twitter. Serwis ten służy bowiem do nawiązywania kontaktów zawodowo-biznesowych oraz dzielenia się branżową wiedzą. Oferuje on swoim użytkownikom masę innych możliwości. Odradza się zamieszczania na nim prywatnych zdjęć i wpisów niezwiązanych z karierą zawodową. Z tego też względu wiele osób może zadawać sobie pytanie – co publikować na LinkedIn?

W dzisiejszym artykule przygotowaliśmy dla Ciebie kilka cennych wskazówek dotyczących publikacji na LinkedIn. Dzięki nim dowiesz się jakie wpisy pomogą Ci w prowadzeniu aktywnego profilu. Zapraszamy do lektury.

Rodzaje publikacji na serwisie LinkedIn – posty i artykuły

LinkedIn umożliwia dodanie dwóch typów publikacji, którymi są posty i artykuły. Różnią się one od siebie przede wszystkim limitem znaków i dodatkowymi opcjami. Jednak posiadają podstawowe cechy wspólne – muszą być merytoryczne oraz wartościowe dla innych użytkowników. Warto zapoznać się ze specyfiką danych rodzajów publikacji, gdyż odpowiedni dobór formy zdecydowanie ułatwia pisanie treści. Przyjrzyjmy się im zatem bliżej.

Posty na LinkedIn

Post na LinkedIn dodać można za pomocą dostępnego na stronie głównej pola, znajdującego się na górze. Po kliknięciu w nie można rozpocząć pisanie treści. Forma ta posiada jednak limit do 3000 znaków. Publikowane posty są widoczne na Twoim profilu w sekcji Aktywność, a także pojawiają się na tablicy na stronie głównej.

miejsce na dodanie publikacji na LinkedIn

Posty posiadają różne dodatkowe opcje, do których zalicza się m.in. dołączenie zdjęcia, wideo, dokumentu czy nawet utworzenie ankiety. Wprowadzić możesz również ewentualne ograniczenia ich widoczności. Dzięki temu wybrać możesz, czy chcesz, aby post był widoczny dla każdego, czy np. tylko dla Twojej sieci kontaktów.

elementy, które dodać można do publikacji na LinkedIn

Znasz już podstawowe informacje, ale zastanawiasz się jak pisać posty na LinkedIn? W prowadzeniu profesjonalnego i aktywnego profilu niezwykle ważna jest systematyczność. Regularne publikacje pomagają bowiem w budowaniu reputacji oraz utrzymywaniu stałej interakcji z siecią kontaktów. Jednak aby interakcja ta powstała, konieczna jest odpowiednia treść, zachęcająca użytkowników do aktywności. Warto zatem wybrać takie tematy postów, na które inne osoby z branży będą chciały chętnie wyrazić swoją opinię. Więcej na ten temat znajdziesz w dalszej części naszego artykułu.

Artykuły na LinkedIn

Dłuższą formą publikacji dostępną na LinkedIn są artykuły. Tak samo jak posty będą one widoczne również na Twoim profilu w sekcji Aktywność. Aby rozpocząć pisanie artykułu, wystarczy wybrać przeznaczoną do tego opcję, która znajduje się pod wcześniej wspomnianym górnym polem na stronie głównej. Należy zaznaczyć, że artykuł napisać można jedynie z profilu prywatnego, gdyż opcja ta jest niedostępna na profilach firmowych.

Artykuły na LinkedIn posiadają swoje nagłówki oraz zdjęcia główne. Dodatkowo ich treść może być formatowana, dzięki czemu możesz zadbać o jej odpowiednią prezentację. Istnieje także opcja dodania do nich zdjęć, materiałów wideo czy linków.

okno artykułu na LinkedIn

Wśród setek treści przewijających się codziennie na tablicach użytkowników musisz znaleźć sposób na wyróżnienie się. Dlatego też chwytliwy nagłówek jest podstawą dobrego artykułu na LinkedIn. Dzięki niemu potencjalni odbiorcy chętniej poświęcą swój czas na przeczytanie go. Nie można jednak zapominać o samej jego zawartości – musi być ona przede wszystkim merytoryczna, lecz także przyjemna w czytaniu. Artykuły są świetną formą na dzielenie się ze swoją siecią kontaktów opiniami eksperckimi, nowościami branżowymi czy też case studies.

Skąd czerpać inspiracje na publikacje?

Systematyczne dodawanie publikacji na LinkedIn wiąże się z koniecznością stałego poszukiwania nowych zagadnień do omówienia. Wymyślanie na bieżąco interesujących tematów może być jednak niekiedy dosyć wymagającym zadaniem. Dodatkowo nie każda branża jest na tyle dynamiczna, by zachodziły w niej częste zmiany, które można opisywać. Dlatego też warto poszukiwać źródeł inspiracji, które generują wiele ciekawych pomysłów.

Zastanawiasz się, gdzie zacząć? Na początku najlepiej jest zidentyfikować swoich potencjalnych odbiorców – w końcu to do nich będziesz kierować swoje treści. Pomyśl nad tym, co może być dla nich wartościową dawką wiedzy lub też ciekawym zaskoczeniem. W ten sposób łatwiej będzie Ci ustalić konkretną tematykę postów oraz artykułów.

Dobrym pomysłem jest przejrzenie profili wpływowych osób, które posiadają spore grono obserwujących. Ich wpisy są jakościowe, co przekłada się na zaangażowanie użytkowników. Możesz zaczerpnąć z nich wiele ciekawych schematów, które okażą się pomocne przy planowaniu postów czy artykułów. Zapoznaj się również z publikacjami osób z tej samej branży. Dzięki temu dowiesz się, na jakie tematy powinieneś aktualnie zwrócić uwagę.

Istnieje także wiele uniwersalnych pomysłów na posty i artykuły na LinkedIn. Jednym z nich jest omówienie raportów czy analiz. Zwięzłe przedstawianie najciekawszych statystyk może być dobrym planem na serię wpisów. W swoich publikacjach polecać możesz również najlepsze według Ciebie książki branżowe lub inne materiały pomocnicze, z których korzystałeś. Artykuły są natomiast świetną formą na przedstawienie różnych case studies czy też poradników.

Pamiętaj – czerpanie inspiracji jest niezwykle ważne, jednak nie powinieneś dokładnie kopiować cudzych pomysłów. Odbiorcy cenią sobie naturalność oraz oryginalność treści. Oczywiście pisanie na temat, na który nikt inny się nie wypowiadał, jest czasami wręcz niemożliwe. Jednak istotną kwestią jest omówienie danego zagadnienia z własnego punktu widzenia, w sposób indywidualny. Jest to także bardzo dobry początek do rozpoczęcia wymiany opinii ze swoją siecią kontaktów.

Treści na LinkedIn – angażowanie odbiorców

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, publikacje na LinkedIn muszą nieść ze sobą jakąś wartość. Oczywiście możesz pisać dla samej przyjemności z pisania, jednak wtedy może być to niezbyt skuteczne pod kątem budowania relacji z Twoją siecią kontaktów. Użyteczne treści są podstawą pozyskiwania zaangażowania ze strony innych użytkowników.

Pierwsze zdanie posta lub nagłówek artykułu mogą zdeterminować to, czy osoba będzie chciała zapoznać się z dalszą częścią publikacji. Dlatego też warto postawić na ciekawy początek, który od razu przykuje uwagę czytelnika. Treść nie powinna być tylko blokiem tekstu – urozmaicić ją można poprzez używanie wypunktowań i emotikonów. Dzięki temu wpis stanie się bardziej przejrzysty i przyjemniejszy dla oka.

LinkedIn umożliwia dodanie pod każdą publikacją komentarza oraz reakcji w postaci klasycznego polubienia i kilku innych wariantów. Podkreślić należy, że ilość reakcji, komentarzy i udostępnień w znaczącym stopniu wpływa na algorytm portalu. Algorytm ten determinuje następnie zasięgi organiczne, dzięki którym Twoje publikacje docierać mogą do szerszego grona odbiorców.

przykładowy post Vilaro na LinkedIn, który zawiera emoji

Treści powinny być odpowiednio angażujące nie tylko ze względu na algorytm, ale także na możliwość budowania relacji z innymi użytkownikami. Oznacza to, że Twoje publikacje powinny zachęcać do komentowania oraz wyrażania własnego poglądu na dany temat. Uzyskać to możesz poprzez zamieszczanie w nich pytań lub też prośby o dzielenie się opinią w komentarzach. Dodatkowo możesz poprosić swoją sieć kontaktów o polecenie ciekawych stron branżowych lub też innych źródeł wiedzy. Warto również odpowiadać swoim odbiorcom na komentarze – pozwoli to na kontynuowanie dyskusji i zacieśnianie relacji.

Wzbogacenie treści – zdjęcia i wideo

Posty i artykuły na LinkedIn wzbogacane mogą być zdjęciami oraz materiałami wideo. Podobnie jak reakcje, komentarze i udostępnienia wpływają one pozytywnie na algorytm. Warto wykorzystywać je w swoich publikacjach również dlatego, że są one świetnym dopełnieniem do zamieszczonych treści. Dodatkowo mogą one przykuć uwagę użytkownika i zachęcić go do zapoznania się ze wpisem.

przykładowy post Vilaro na LinkedIn, który zawiera grafikę

W zależności od podejmowanej tematyki dostosować do niej możesz odpowiednią grafikę. Zawierać ona może w sposób skondensowany omawiane dane, statystyki lub najważniejsze fakty. Warto zadbać o ich estetykę, gdyż element ten pozwala na wyróżnianie się na tle innych postów. Zamieścić możesz również autorskie zdjęcia np. z wydarzeń, w których uczestniczyłeś.

Forma wideo jest idealna do szerszego zaprezentowania ciekawego tematu lub też stworzenia poradnika. Materiały audiowizualne umożliwiają zatem przedstawienie swojej wiedzy z zakresu branżowych zagadnień. Stanowić mogą także relację z różnych wydarzeń i spotkań. Jeśli chcesz wykorzystać materiały wideo, dobrym pomysłem będzie dodanie do nich napisów.

Rozmiary grafik na LinkedIn

Grafikę do swojego wpisu stworzyć możesz za pomocą darmowych programów np. Canvy. W internecie możesz znaleźć również darmowe banki zdjęć. Warto zaznaczyć, że zalecane wymiary wynoszą 1200 x 627 px. Dzięki stosowaniu się do tego rozmiaru możesz być pewny, że dodane grafiki będą prezentować się idealnie.

Publikując wideo, również musisz zadbać o jego rozmiar – maksymalnie może mieć on 5GB. Maksymalny czas jego trwania wynosi natomiast do 15 minut (10 minut, jeśli wideo jest przesyłane z aplikacji mobilnej). Zalecana jest także ich wysoka rozdzielczość.

Podsumowanie

Publikowanie angażujących postów i artykułów jest jednym z podstawowych elementów prowadzenia aktywnego profilu na LinkedIn. Jakościowe treści nie tylko dostarczają nowej dawki wiedzy, ale także pozwalają na budowanie relacji zawodowo-biznesowych. Mamy nadzieję, że przedstawione przez nas wskazówki pomogą Ci w tworzeniu wartościowych wpisów, które zainteresują Twoich odbiorców.

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.