Rodzaje reklam Google Ads – jak działają i wyglądają?

 

Platforma reklamowa Google Ads znana jest z kompleksowych rozwiązań. System oferuje różne formaty reklam, które można dostosować do indywidualnych potrzeb i celów marketingowych. Jeśli zastanawiasz się, jak wyglądają poszczególne typy kampanii, zachęcamy do dalszej lektury.

Poniżej opisaliśmy najpopularniejsze rodzaje kampanii dostępne w Google Ads. Sprawdź, jak działają konkretne formaty reklam oraz jak wyświetlają się docelowym użytkownikom.

Popularne typy kampanii Google Ads

Każda kampania Google Ads jest stworzona tak, aby odpowiedzieć na konkretne potrzeby określonych grup odbiorców. Dzięki temu reklamodawcy mogą dostosować swoje działania reklamowe zarówno do możliwości swojej firmy, jak i wymagań potencjalnych klientów.

Poznaj najpopularniejsze rodzaje reklam Google Ads.

Reklama tekstowa

Podstawowym formatem w systemie Google Ads jest reklama tekstowa. Tego typu kampanie znajdują właściwych użytkowników w odpowiednim czasie. Wyświetlają się zazwyczaj powyżej organicznych wyników wyszukiwania Google, po wpisaniu w wyszukiwarkę zapytania. Każda taka reklama składa się z minimum 3 podstawowych części: wyświetlanego adresu URL, tekstu nagłówka i tekstu reklamy.

Do reklamy tekstowej dodać można również rozszerzenia, które będą wyświetlać dodatkowe informacje, np.:

  • rozszerzenie z linkami do podstron,
  • rozszerzenie z lokalizacją firmy,
  • rozszerzenie z numerem telefonu firmy,
  • rozszerzenie z logotypem firmy,
  • rozszerzenie z promocją.

Główną zaletą reklamy tekstowej jest jej wygląd – sponsorowany wynik wyszukiwania nie jest nachalny. Przypomina organiczne wyniki, do których przyzwyczajeni są użytkownicy. Ta naturalność sprawia, że reklamy tekstowe są często postrzegane jako przyjazne dla użytkowników i mogą generować wysokie wskaźniki klikalności.

Przykład reklamy tekstowej z rozszerzeniem w postaci linków do podstron

Reklama graficzna w sieci reklamowej GDN

Reklama display opiera się w głównej mierze na kreacji graficznej. Dzięki temu pozwala na atrakcyjne zaprezentowanie marki, produktu lub usługi. Kampania GDN to sposób na dotarcie do odbiorców, którzy wpisywali w wyszukiwarkę Google słowa kluczowe, adresy URL i nazwy aplikacji związane np. z konkretną branżą.

Sieć reklamowa GDN umożliwia wyświetlanie standardowych lub elastycznych reklam graficznych użytkownikom, którzy korzystają nie tylko z zewnętrznych stron, ale także z usług należących do Google (np. YouTube i Gmaila). Co ważne, reklamodawca jest w stanie wybrać, gdzie mają pojawić się jego kreacje. Możesz np. zdefiniować strony o pożądanej tematyce.

Główną zaletą reklam display jest ich zdolność do wyróżnienia się na tle innych treści internetowych. Atrakcyjne kreacje graficzne przyciągają uwagę użytkowników i zachęcają ich do kliknięcia reklamy. Dodatkowo elastyczne reklamy graficzne są tworzone automatycznie przez Google z zasobów, które ręcznie zostały dodane do kampanii. Takimi zasobami są m.in. nagłówki, opisy reklamy, a także grafiki.

Przykład reklamy display

Przykład reklamy display – baner pionowy

Reklama remarketingowa

Jednym z często wykorzystywanych typów kampanii Google Ads jest także reklama remarketingowa. Przyjmować może różne formy – graficzne, wideo czy też tekstowe. Jej główną zasadą działania jest ponowne dotarcie do użytkowników, którzy weszli wcześniej w interakcję z Twoją firmą. Przykładowo, jeśli osoba dodała produkt do koszyka, ale nie dokonała zakupu, możesz wyświetlić jej swoją reklamę.

Remarketing współpracuje ściśle ze stroną internetową, tworząc efekt synergii. Tego typu kampanie pozwalają bowiem na dotarcie do najbardziej zaangażowanych użytkowników, którzy byli na stronie, ale nie dokonali pożądanej akcji. Na podstawie zebranych danych możesz tworzyć niestandardowe grupy odbiorców i dostarczać im odpowiednio dopasowane reklamy.

Dzięki reklamie remarketingowej jesteś w stanie uzupełnić swój lejek sprzedażowy i skuteczniej domykać sprzedaż. Wyświetlane komunikaty mogą być przygotowane wcześniej, jednak remarketing pozwala również na dynamiczne dostosowywanie treści – np. na podstawie wyświetlonych podstron.

Przykład remarketingu w postaci reklamy graficznej

Performance Max

Performance Max jest jednym z nowszych formatów reklam Google Ads. W ramach jednego budżetu pozwala na wyświetlanie komunikatów we wszystkich kanałach Google. Co ważne, tego typu reklamy opierają się na uczeniu maszynowym. Dzięki temu możliwe jest m.in. automatyczne określanie stawek czy optymalizacja harmonogramu wydatkowania budżetu. Oznacza to, że system spróbuje wydać mniej w ciągu dnia/nocy, gdy jest mniejszy potencjał sprzedażowy Twoich produktów oraz więcej w tych godzinach, gdy ruch w sklepie internetowym jest największy.

Automatyzacja pozwala na odkrywanie nowych grup odbiorców, o których być może wcześniej byś nie pomyślał. Mechanizmy kampanii PMax są w stanie także dokładniej prognozować, jakie kombinacje reklam, grup odbiorców i kreacji mogą okazać się najskuteczniejsze. W ten sposób Twoja reklama zostanie wyświetlona w najbardziej wartościowych punktach kontaktu z potencjalnymi klientami.

Dzięki wykorzystaniu różnych kanałów reklamowych, takich jak sieć wyszukiwania Google, Mapy Google, YouTube i inne, Performance Max pozwala dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów i zwiększyć widoczność marki. To wszystko przy mniejszym zaangażowaniu reklamodawcy.

Przykładowe sposoby wyświetlania Performance Max, źródło: Support Google

 

Dowiedz się więcej na temat PMax:

Kampanie Performance Max – dlaczego warto z nich korzystać?

Reklama produktowa

Coraz mniej popularnym, lecz dalej wykorzystywanym formatem, jest również reklama produktowa. Jak sama nazwa wskazuje, jest to kampania dedykowana sklepom internetowym. Reklamy produktowe są wyświetlanie zazwyczaj na samej górze w wynikach wyszukiwania Google. Przyjmują postać karty, która zawiera zdjęcia produktów, tytuły, ceny, nazwy sprzedawców czy też oceny. Reklamy produktowe mogą również być wyświetlane na stronach partnerskich w sieci reklamowej Google.

Aby korzystać z reklam produktowych w Google Ads, reklamodawca musi najpierw utworzyć katalog produktów za pomocą narzędzia Merchant Center. Katalog ten zawiera informacje o wszystkich oferowanych produktach. Część z opisywanych funkcji oferuje również reklama Performance Max, za pomocą której możliwe jest promowanie produktów w kanałach Google. Obecnie jest to w zazwyczaj częściej wybierany format kampanii do zwiększania sprzedaży w sklepach internetowych.

Kampania produktowa to bardzo dobry sposób na ekspozycję produktów wśród zainteresowanych odbiorców. Prezentacja oferty w formie graficznej, wzbogacona o istotne informacje, sprawia, że tego typu reklamy są bardziej atrakcyjne dla potencjalnych klientów.

Przykład reklamy produktowej, źródło: Google

Reklama wideo

Kolejnym formatem jest reklama wideo. Tego typu kampania to skuteczny sposób promowania produktów i usług za pomocą treści w formie wideo na platformie YouTube oraz innych stronach partnerskich w sieci reklamowej Google.

Google Ads oferuje różne formaty reklam wideo, w tym np.:

  • in-stream – są wyświetlane przed, w trakcie lub po odtworzeniu treści wideo na YouTube i mogą być pomijane po kilku sekundach,
  • bumper ads – są krótkimi reklamami o maksymalnej długości 6 sekund, które nie mogą być pomijane,
  • out-stream – są wyświetlane na stronach partnerskich poza YouTube.

Reklamy wideo umożliwiają przedstawienie komunikatu w sposób dynamiczny i angażujący. To może przyczynić się do zwiększenia świadomości marki, zaangażowania użytkowników oraz generowania konwersji. Dodatkowo możesz wybrać tematykę treści, wśród których wyświetlać mają się Twoje materiały wideo. Dzięki temu jesteś w stanie docierać do odbiorców zainteresowanych konkretnymi branżami, produktami lub usługami.

Przykład reklamy wideo na YouTube

Reklama Demand Gen

Demand Gen jest stosunkowo nowym formatem reklamowym. Zastępuje starszą wersję, jaką była kampania Discovery. Zadaniem Demand Gen jest generowanie popytu i zwiększanie zaangażowania wśród użytkowników, którzy korzystają z serwisu YouTube, kart Discover i Gmaila. W przypadku tego typu kampanii również można wspomagać się sztuczną inteligencją Google – np. automatycznie łączyć komunikaty z miejscami docelowymi.

Głównym wyróżnikiem Demand Gen jest nacisk na przyciąganie uwagi użytkowników korzystających z najważniejszych platform Google, a następnie przekształcenie tej uwagi w konkretne działania. Tego typu format stawia w głównej mierze na aspekt wizualny.

Kampanie generujące popyt sprawdzą się bardzo dobrze na pierwszym etapie lejka sprzedażowego – czyli w fazie budowania świadomości. Jeśli zależy Ci na promocji swojego nowego produktu lub usługi, Demand Gen będzie dobrym wyborem.

Przykładowe sposoby wyświetlania Demand Gen, źródło: Support Google

Podsumowanie

Prawdopodobnie codziennie masz styczność z różnymi reklamami Google Ads. Teraz kiedy znasz już poszczególne formaty, możesz lepiej zrozumieć, w jaki sposób reklamodawcy starają się dotrzeć do Ciebie oraz jakie strategie wykorzystują w celu promocji swoich produktów i usług.

Jeśli masz wątpliwości, czy kanał Google Ads sprawdzi się w Twojej firmie, sprawdź nasz artykuł:

4 mity na temat Google Ads – obalamy stereotypy

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.