Dlaczego pozycjonowanie strony www tyle trwa? Agencja Vilaro odpowiada

 

Zastanawiasz się nad współpracą z agencją SEO, jednak nie rozumiesz, dlaczego pozycjonowanie strony www tyle trwa? Jesteśmy tu po to, aby Ci pomóc!

W dzisiejszym artykule chcemy wyjaśnić Ci, dlaczego na konkretne efekty SEO trzeba zazwyczaj czekać kilka miesięcy – a czasem nawet dłużej. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnych niejasności i spięć podczas współpracy ze specjalistami. Zaczynajmy!

SEO – czyli ciągły proces

Na samym początku musimy podkreślić ważną rzecz – SEO to proces, który tak naprawdę może nie mieć końca. Jako agencja marketingowa mamy w swoim portfolio projekty, które prowadzimy nieustannie np. już od ponad 4 lat. Regularne optymalizacje, dostarczanie nowych treści, budowanie sieci linków zewnętrznych – w pozycjonowaniu są pewne obszary, które można stale doskonalić.

Dlatego też, jeśli zastanawiasz się, ile powinno trwać pozycjonowanie – nie ma jednej, dobrej odpowiedzi. W przypadku gdy zależy Ci na stałym budowaniu widoczności w sieci, najlepszym wyjściem będzie potraktowanie SEO jako długoterminowej inwestycji bez ustalonej z góry daty końcowej.

Należy pamiętać, że algorytmy Google nieustannie ewoluują, a konkurencja nie śpi. To, co dziś zapewnia Ci dobre pozycje w wynikach wyszukiwania, jutro może okazać się niewystarczające. W ostatnich latach Google kładzie nacisk przede wszystkim na wartość i jakość publikowanych treści. Celem wyszukiwarki jest bowiem dostarczanie użytkownikom jak najlepiej dopasowanych wyników. Dlatego stała praca w obszarze SEO to obecnie wręcz must-have dla firm, którym zależy na dobrej widoczności w sieci.

Z pozoru problematyczną kwestią jest czas, w którym mogą pojawić się rzeczywiste efekty SEO. Niektórzy klienci mają błędne postrzeganie i oczekują konkretnych wyników po kilku tygodniach. Jeśli zastanawiasz się, dlaczego pozycjonowanie trwa kilka miesięcy lub nawet dłużej, poniżej przedstawiamy informacje na ten temat.

Od czego zależy czas pojawienia się efektów w SEO?

Na tempo pojawiania się rezultatów wpływa szereg elementów, które warto wziąć pod uwagę, planując działania SEO. Poniżej wymieniamy najważniejsze czynniki.

Konkurencja

Jednym z kluczowych czynników jest konkurencyjność branży i fraz kluczowych. Im więcej firm walczy o wysokie pozycje na dane słowo kluczowe, tym trudniej i dłużej będzie się przebić do czołówki wyników wyszukiwania.

Przykładowo, w branży e-commerce czy prawniczej konkurencja jest ogromna, więc uzyskanie dobrych pozycji może zająć więcej czasu. Z kolei w bardziej niszowych branżach efekty mogą być widoczne już po kilku miesiącach.

Jeśli więc wiesz, że działasz w wysoce konkurencyjnej branży, musisz przygotować się, że na realne efekty pozycjonowania możesz nieco poczekać.

Budżet SEO

Na skalę i intensywność prowadzonych prac, a co za tym idzie, również na czas oczekiwania na efekty, przekłada się budżet SEO. Większe nakłady finansowe umożliwiają realizację szerszych działań, co przyspiesza budowanie widoczności. Dysponując ograniczonym budżetem, trzeba niestety często uzbroić się w cierpliwość.

Nie bez znaczenia pozostaje jakość i ilość prowadzonych działań optymalizacyjnych – które wynikają często właśnie z budżetu. Regularne dodawanie wartościowych treści, pozyskiwanie wartościowych linków, rozbudowa struktury strony – to elementy, które pozytywnie wpływają na tempo pojawiania się efektów.

Przykładowo, publikowanie 4-5 wysokiej jakości artykułów miesięcznie przyniesie szybsze rezultaty niż dodawanie jednego wpisu na kwartał. Tak samo w przypadku link buldingu – częstsze pozyskiwanie linków zewnętrznych przyniesie lepsze rezultaty niż np. jeden link na kwartał.

W związku z tym musisz pamiętać, aby wziąć pod uwagę swoje możliwości finansowe.

Stan techniczny witryny

Nie można pominąć faktu, że aktualny stan techniczny strony internetowej też ma znaczący wpływ na czas potrzebny do osiągnięcia pożądanych efektów pozycjonowania. Witryna, która ma solidne fundamenty techniczne, jest znacznie lepiej przygotowana do szybkiego osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Witryna zoptymalizowana pod kątem szybkości, responsywności, struktury czy bezpieczeństwa ma znacznie większe szanse na szybkie zdobycie wysokich pozycji niż strona z technicznymi zaniedbaniami.

Jeśli do tej pory nie przywiązywałeś większej uwagi do elementów technicznych, optymalizacja tego obszaru może zająć specjalistom sporo czasu. Z tego względu efekty SEO pojawią się prawdopodobnie nieco później niż w przypadku strony, która ma dobre zaplecze techniczne.

Historia domeny

Wiek i historia domeny to także istotne aspekty. Google większym zaufaniem darzy strony z dłuższym stażem, które mają dobrą historię (tzn. brak kar, brak wirusów itp.). Wypozycjonowanie zupełnie nowej domeny może więc potrwać nieco dłużej niż w przypadku kilkuletniej strony z dobrymi fundamentami SEO. Z kolei pozycjonowanie strony z negatywną historią może zająć jeszcze więcej czasu niż w obu tych przypadkach.

Grafika na podstronie SEO przedstawiająca wyszukiwarkę internetową oraz zwiększanie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania

Pierwsze vs. zadowalające efekty

W tym miejscu trzeba rozróżnić pierwsze efekty od rzeczywistych wzrostów w widoczności. W przypadku pozycjonowania pewne wyniki mogą pojawiać się dosyć szybko – np. po wdrożeniu pierwszych zmian na stronie, dodaniu nowych treści opisowych, opublikowaniu artykułów. Jednak, czy będą to spektakularne wzrosty? Zazwyczaj nie.

Miej więc na uwadze, że pierwsze efekty pozycjonowania Twojej strony mogą pojawić się stosunkowo szybko, np. już po dwóch czy trzech miesiącach. Oczywiście, jest to dobry sygnał, jednak na realne efekty (takie, które mogą rzeczywiście przełożyć się na Twój biznes) prawdopodobnie trzeba będzie jeszcze chwilę poczekać.

Prawdziwe efekty pozycjonowania strony oceniać możesz zazwyczaj po około 4-6 miesiącach od rozpoczęcia działań – czasem może się jednak zdarzyć, że będzie to trwało dłużej. Jak już pisaliśmy wyżej, na SEO składa się wiele różnych elementów, dlatego czas pojawienia się zadowalających wyników jest indywidualny dla każdego projektu.

Nasze zakresy czasowe są orientacyjne i bazują na naszym doświadczeniu. Może więc to być dla Ciebie wskazówka, jednak pamiętaj, że każdy projekt SEO różni się od siebie nawet w minimalnym stopniu. Współpracując z agencją, warto być w stałym kontakcie ze specjalistą odpowiedzialnym za Twój projekt – dzięki temu będziesz na bieżąco z wynikami.

Jak to wygląda w Vilaro?

W Vilaro pracowaliśmy już na setkach różnych projektów SEO. Z doświadczenia wiemy więc, że zadowalające efekty pozycjonowania rzeczywiście pojawiają się zazwyczaj po około pół roku od rozpoczęcia współpracy. Oczywiście, im dłużej trwa ten proces, tym wyniki mają szansę stale się poprawiać.

Błędem jest więc ocenianie współpracy z agencją SEO po zaledwie jednym czy dwóch miesiącach działań. W Vilaro stawiamy na pełną transparentność – jasno komunikujemy bieżące działania i to, jak przekładają się one na widoczność strony. Dzięki temu nasi Klienci nie muszą się niczego domyślać.

Przykład projektu SEO

Przyjrzyjmy się przykładowemu projektowi SEO jednego z naszych Klientów. Poniżej zamieściliśmy wykresy pozycji zajmowanych przez firmę DrewLUX na frazy TOP 3, TOP 10, TOP 50 w Google na przestrzeni czasu. W tym przypadku pozycjonowanie obejmuje nową stronę, którą przenieśliśmy na inny CMS. Startowaliśmy więc z poziomu praktycznie zerowej widoczności.

Jak widać na wykresach, w okolicach kwietnia (czyli mniej więcej 6 miesięcy po rozpoczęciu współpracy) witryna zaliczyła swój peak widoczności.

Pierwsze zauważalne efekty zaczęły pojawiać się jednak już w okolicach lutego – czyli po około 3 miesiącach od rozpoczęcia działań – i sukcesywnie rosły.

Wzrosty w widoczności z Senuto 

Sprawdź pełne case study Klienta DrewLUX 

Tego typu tendencje czasowe występują przy sporej części projektów. Oczywiście, na widoczność mają również wpływ czynniki zewnętrzne, jak np. aktualizacje algorytmów Google. Stąd też mogą występować pewne wahania w pozycjach. W Vilaro staramy się jednak na bieżąco reagować na tego typu sytuacji i regularnie obserwować zmiany wprowadzane przez wyszukiwarkę – tak aby projekty naszych Klientów były jak najlepiej dostosowane do wymagań Google.

W tym miejscu chcemy również ostrzec Cię przed współpracą ze “specjalistami”, którzy obiecują spektakularne wyniki po miesiącu pozycjonowania. Warto po raz kolejny podkreślić, że SEO to strategiczny proces, który wymaga czasu. Jeśli ktoś gwarantuje Ci pierwsze pozycje w Google w ciągu kilku tygodni, prawdopodobnie stosuje nieetyczne i ryzykowne praktyki, takie jak np. tworzenie masowych, sztucznych linków zewnętrznych. Takie działania mogą przynieść krótkotrwałe efekty, ale w dłuższej perspektywie narażają Twoją stronę na kary od Google, a nawet całkowite usunięcie z indeksu.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomógł Ci lepiej zrozumieć proces pozycjonowania strony. Choć niektórym może się wydawać, że SEO nie jest opłacalne, ze względu na czas potrzebny do osiągnięcia widocznych efektów, warto pamiętać, że jest to inwestycja długoterminowa, która przynosi wymierne korzyści.

Dlatego, jeśli zależy Ci na stałym rozwoju biznesu online, nie traktuj SEO jako kosztu, ale jako kluczowy element strategii marketingowej.

Jeśli zastanawiasz się nad pozycjonowaniem swojej strony, zachęcamy Cię do skorzystania z naszej bezpłatnej konsultacji. Podczas niej dowiesz się więcej m.in. o:

  • konkurencji w Twojej branży,
  • potencjale wyszukiwarki Google dla konkretnych fraz związanych z Twoim biznesem
  • czy też błędach ograniczających potencjał Twojej witryny.

Umów bezpłatną konsultację z Vilaro

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.