Ile kosztuje SEO? Wyjaśniamy ceny pozycjonowania 

 

Szukasz informacji na temat kosztów pozycjonowania strony internetowej? Dobrze trafiłeś! Poniżej wyjaśniamy, co konkretnie wpływa na ceny usługi SEO, a także rozważamy różne scenariusze budżetowe.

Jeśli chcesz wiedzieć, jaką usługę SEO możesz kupić przykładowo za 500 zł, 2000 zł i 4000 zł, zachęcamy do przeczytania naszego artykułu.

Co wpływa na wycenę usługi SEO?

Przede wszystkim musisz zrozumieć, że czynników wpływających na cenę pozycjonowania jest niestety dosyć dużo. Google wymaga od nas, specjalistów SEO, naprawdę dużo zaangażowania, żeby faktycznie móc wyjść mu naprzeciw i dostosować witrynę do jego warunków.

Konkurencyjność branży

Jeśli chcemy zebrać główne czynniki, które wpływają bezpośrednio na wycenę usługi pozycjonowania, to możemy zacząć od jednego z ważniejszych, albo najważniejszego – czyli konkurencyjności branży, w której się poruszamy.

Jeżeli masz biznes w branży, w której jest bardzo duża konkurencja, wiele firm konkurencyjnych prowadzi działania SEO i te działania prowadzi od wielu, wielu lat, to wybudowanie widoczności organicznej będzie zwyczajnie trudniejsze niż na przykład w jakiejś niszowej branży.

Wyobraź sobie kancelarię adwokacką w miejscowości typowo powiatowej, na przykład w Chełmie. Zbudowanie tam widoczności będzie dużo prostsze i dużo szybsze niż na przykład wybudowanie takich pozycji, chociażby w Warszawie. Chodzi o nasycenie danej branży.

Z drugiej strony to też kwestia tego, czy branża jest typowo techniczna, czy jednak może zalicza się do tych “bardziej klasycznych”. Czyli musimy zwrócić uwagę, czy strona (przykładowo) porusza tematykę związaną ze sprzedażą kotłów parowych do elektrowni, czy może jednak tematykę związaną z zabawkami dla dzieci.

Różnica w specyfice branż automatycznie wpływa na to, w jaki sposób można się komunikować. Czy faktycznie jest szansa na to, żeby pisać artykuły, czy jest szansa na to, żeby rozbudowywać strukturę takiej strony, czy jest szansa, żeby rozwijać content zewnętrzny? Jest to naprawdę bardzo duży czynnik, który wpływa na to, ile nakładu pracy realnie trzeba włożyć, wnieść do rozwoju danej witryny, żeby ona miała szansę podjąć walkę ze stronami internetowymi, które już od lat realizują swoje pozycjonowanie.

Historia domeny

Istotnym czynnikiem, wpływającym na wycenę usługi SEO, jest również historia domeny – czyli to, co działo się z nią w poprzednich latach. Należy wziąć pod uwagę, czy strona jest nowa, czy może istnieje już przez dłuższy czas.

Strony, które mają długą, pozytywną historię, a nawet nie były wcześniej celowo pozycjonowane, mają często “bonusy widocznościowe”. Dla Google jest to bowiem sygnał świadczący o wiarygodności danej witryny.

Może to jednak działać też w drugą stronę. Jeżeli wcześniej, przed Twoją stroną, znajdowały się na tej domenie słabej jakości treści czy wirusy, może to przeszkadzać w budowaniu widoczności. Automatycznie tego typu projekt staje się trudniejszy i zarazem kosztowniejszy.

Potencjał fraz kluczowych

Każda fraza kluczowa w Google ma swój określony potencjał. Ten potencjał jest skańczalny – to znaczy, że jeżeli na przykład mamy frazę, na którą mamy średnie wyszukiwanie na poziomie 100 wyszukań miesięcznie, to nie sprawimy, że nagle będzie tam 200 wyszukań (chyba że chodzi o frazy sezonowe, które mają spore wahania na przełomie różnych miesięcy).

W związku z tym, gdy masz branżę, w której tych wyszukań jest po prostu mało, np. jak w przypadku systemów ERP, siłą rzeczy to nie będzie łatwy projekt. Po pierwsze tematyka jest mocno techniczna. Z drugiej strony jest ograniczony potencjał na frazy kluczowe. Poziom trudności w osiąganiu wyników jest więc automatycznie wyższy.

 

Struktura witryny i treści

Kolejnym elementem jest struktura witryny – czyli jak ona jest rozbudowana. To jest trochę mit lat ubiegłych, że małe strony są lepsze, bo przedstawiają tylko to, co jest najważniejsze. Prawda jest taka, że na koniec dnia Google sczytuje strukturę i treści na stronie

Jeśli masz ubogą strukturę, Google nie jest w stanie Cię indeksować na tak dużą liczbę fraz, na jaką mógłby, gdybyś rozbudował swoje podstrony. To nie oznacza, że strona powinna być teraz wielkim “kombajnem” ilościowym, żeby indeksować się na wszystko, na co się da. Są sprytne sposoby na to, żeby budować treść – przykładowo poprzez blogi, klastry tematyczne. Na tym można budować właśnie objętość contentową.

Przy wycenie trzeba wziąć więc pod uwagę, czy strona jest już w docelowej strukturze, czy może będzie trzeba nad tym popracować.

Link building

Wspominaliśmy już o tym, że strony mają różne historie. Jeśli strona była pozycjonowana kilka lub kilkanaście lat temu, prawdopodobnie ma dużo linków niskiej jakości. To mogą być na przykład farmy linków, na których masowo zamieszcza się odnośniki do innych witryn.

Sprawdzenie tego, co wydarzyło się w obrębie strony na przestrzeni czasu i określenie, jak powinno wyglądać kolejne linkowanie, czyli jak powinny wyglądać kolejne publikacje sponsorowane, w jakim kierunku to powinno iść – to też jest czynnik wpływający bezpośrednio na wycenę usługi.

Oferta na stronie

To, jaką masz ofertę na stronie internetowej, też wpływa na to, jaki będzie koszt pozycjonowania witryny. Pomyślmy sobie w ten sposób:

Sklep internetowy, który ma 40000 produktów i ma w tym wszystkim 80 czy 100 kategorii produktowych, na pewno będzie wymagał większych nakładów na budżet SEO niż mała strona warsztatu samochodowego, który działa na terenie Lublina.

Dlatego z tej perspektywy bardzo ważnym elementem jest określenie priorytetyzacji usług/produktów. Często jest tak, że nawet jeśli na stronie internetowej czy na sklepie internetowym zawiera się jakaś oferta, to wcale nie znaczy, że danej firmie zależy na tej sprzedaży. Zdarza się tak, że są produkty bądź usługi bardzo priorytetowe, na których biznes się skupia (bo ma na przykład najwyższą marżę i może na niej się skalować). Z drugiej strony są usługi/produkty komplementarne.

Układanie takiej priorytetyzacji często wpływa na koszt finalny usługi, bo można w ten sposób faktycznie ograniczyć albo zakolejkować działania w czasie.

Aktualny stan techniczny witryny

Kolejna kwestia to aktualny stan witryny – czyli, czy jest ona zoptymalizowana, na czym ona jest postawiona. Czy to jest WordPress, na którym można zrobić właściwie wszystko? Czy może to jest jakiś system dedykowany?

Jeśli jest to na przykład jakieś oprogramowanie open source, które będzie wymagało po stronie agencji współpracy z dostawcą tego oprogramowania, koszt SEO może się zwiększyć. W przypadku intuicyjnego oprogramowania, w którym specjaliści będą w stanie wdrażać wszystkie modyfikacje samodzielnie, trudność projektu na pewno spadnie.

Kto powinien wybrać budżet SEO?

Jest to pytanie retoryczne, które można byłoby porównać do wizyty u lekarza. Jeżeli Ci coś doskwiera i idziesz do lekarza (porównanie do agencji), żeby zdiagnozował chorobę i pomógł Ci się leczyć, to nie zadaje on Ci pytania, który lek chciałbyś kupić. Nie prosi Cię, żebyś powiedział, jak chcesz się leczyć.

To lekarz jest odpowiedzialny za to, żeby postawić diagnozę i określić drogę leczenia. Na koniec dnia, jeżeli chcesz faktycznie się wyleczyć, to po prostu musisz podjąć tę decyzję i pójść zaproponowaną ścieżką. Tak samo jest w przypadku agencji – to po jej stronie powinno leżeć znalezienie najlepszego rozwiązania.

Co w przypadku gotowych pakietów SEO?

Jeżeli proponowane są Ci gotowe pakiety SEO, to jesteś właśnie tym pacjentem, który ma do wyboru, czy kupi sobie jeden, drugi czy trzeci lek na dane schorzenie – a lekarz, czyli agencja, pyta Cię po prostu, który chcesz.

Tak zazwyczaj wizyty u lekarza nie wyglądają i tak samo nie powinny wyglądać działania wokół pozycjonowania. Jeżeli można zdiagnozować problem i wiemy jako agencja, co właściwie trzeba zrobić, żeby zbudować widoczność, żeby realizować te konkretne cele, które zostały postawione na samym początku – to siłą rzeczy, decyzją jest bardziej to, czy chcesz to wdrażać w takim stanie, czy po prostu nie chcesz tego wdrażać w ogóle.

Natomiast rzadko kiedy to jest kwestia wyboru, żeby zrobić coś półśrodkiem. Chyba że celem samym w sobie dla Ciebie nie jest realizowanie celów biznesowych, tylko pozycjonowanie dla pozycjonowania.

Zależy Ci na zdiagnozowaniu problemu i wdrożeniu strategii SEO przygotowanej pod Twoje potrzeby? Umów bezpłatną konsultację w agencji Vilaro:

Umawiam konsultację

 

Czym jest budżet SEO?

Budżet SEO to koszty (wewnętrzne, jak i zewnętrzne), które agencja musi ponieść, żeby realizować usługę. Aby nieco to uprościć, mówimy o czterech głównych kategoriach.

  • Z jednej strony mówimy o publikacjach zewnętrznych, czyli to, o czym wspominaliśmy – linkowanie strony na innych portalach.
  • Z drugiej strony mamy działania optymalizacyjne na stronie, zarówno techniczne, strukturalne, jak i treściowe.
  • Mamy również działania bezpośrednio związane z szeroko rozumianą analityką, czyli to, w jaki sposób jest tworzona strategia, jakie są wytyczne, jak to przekłada się na wyniki i realizację celu.
  • Są jeszcze treści tekstowe, które wdrażane są wewnętrznie, czyli na przykład blogi, opisy, kategorie produktowe itp.

Budżet SEO powinien być zawsze określany pod konkretny projekt, który ma nazwany cel. Załóżmy, że celem jest zbudowanie widoczności na frazach, które mają bardzo wysoką konkurencyjność, jest dzisiaj tam bardzo duża aktywność innych firm, które działają w tej samej branży. Zależy im tak samo, jak Tobie na tym, żeby osiągnąć widoczność na tych zapytaniach.

Dopiero na podstawie wszystkich czynników, które zostały opisane we wcześniejszych akapitach, możliwe jest określenie konkretnego budżetu, który jest niezbędny do realizacji tego celu. W praktyce jest to właśnie diagnoza, którą powinien postawić lekarz (agencja).

Ile nakładu pracy można kupić w kwocie 500 zł miesięcznie za SEO?

Czy można kupić pozycjonowanie za 500 zł? Rozłóżmy to na części. Mamy 500 zł i przyjmujemy założenie, że czas pracy specjalisty to jest 200 zł za godzinę.

Jeśli chcemy podzielić budżet na cztery główne kategorie, które wymienione zostały wyżej, to w praktyce można powiedzieć, że 200 zł zostanie przeznaczone przykładowo na prace optymalizacyjne, 200 zł na prace analityczne, czyli właśnie strategie i wyciąganie wniosków, tworzenie raportu itp. Zostaje 100 zł na pisanie treści.

W przypadku działań SEO, od których masz oczekiwania biznesowe, takie rozłożenie budżetu nie ma większego sensu. Jeżeli ktoś przez godzinę popatrzy na stronę internetową albo przez godzinę przygotuje jakąś analizę, której pewnie nawet nie zdąży wdrożyć, to w kategorii miesiąca jest to naprawdę niewielki budżet, od którego po prostu nie można mieć oczekiwań.

Czy zwróciłeś uwagę, że w tym budżecie nie ma już nawet miejsca na to, żeby kupić chociaż jedną publikację? Publikacja zewnętrzna, czyli taka, gdzie musimy wykupić powierzchnię reklamową na jakimś portalu branżowym, tematycznym czy w mediach, potrafi kosztować od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy zł. Jak widzisz, budżet tej wysokości nie przyniesie realnych efektów.

Ile nakładu pracy można kupić w kwocie 2000 zł miesięcznie za SEO?

Spójrzmy na porównanie z budżetem SEO 2000 zł – na co on pozwala? Możemy sobie dowolnie skonfigurować, ile poświęcimy czasu na przykład na prace analityczne, ile tego czasu pójdzie na prace optymalizacyjne, czyli na stronie internetowej, na publikacje zewnętrzne czy na prace na treściach.

Pamiętaj, że to jest tylko przykładowy, poglądowy podział. Wszystkie budżety, które są realizowane w ramach pozycjonowania, z definicji powinny być dynamiczne. Powyżej przedstawiona  podziału prac nie oznacza, że w każdym pojedynczym miesiącu realizacji usługi proporcje wydatków w ramach budżetu SEO są takie same.

W pierwszym miesiącu działań pozycjonerskich jest tworzona strategia, trzeba zaplanować niezbędne działania. W tym czasie prace analityczne i prace optymalizacyjne będą głównymi obszarami wymagającymi czasu specjalistów. Z drugiej strony, na przykład w dziesiątym miesiącu współpracy SEO to, co miało być zoptymalizowane, w dużym stopniu na pewno już jest zoptymalizowane.

Być może pod kątem treści, na samej stronie internetowej, też już jest zbudowana dobra struktura. Wtedy ciężar budżetu jest przede wszystkim już na publikacjach zewnętrznych i analizowaniu, czy nie zaczynamy na jakichś konkretnych frazach spadać. Trzeba pamiętać, że to, co zostało na przykład pozytywnie zinterpretowane przez algorytm pół roku wcześniej, wcale nie musi cały czas być pozytywnie interpretowane. Określanie nowych wytycznych może być ważnym elementem dalszej współpracy.

Ile nakładu pracy można kupić w kwocie 4000 zł miesięcznie za SEO?

Przy budżecie 4000 zł ten podział może znowu być skrajnie różny. Warto w tym miejscu ponownie podkreślić, że każdy projekt SEO wymaga innego podejścia. Ustalając odpowiedni budżet, tworzymy pulę, którą możemy dostosowywać do wspomnianych czterech obszarów.

Nieważne, czy weźmiemy budżet 4000 zł, 10000 zł, czy 20000 zł – jeśli nie ma w tym wszystkim strategii i nie ma tej indywidualnej wyceny pod konkretny projekt, jest to błądzenie po omacku. Wtedy występuje największe ryzyko, że te pieniądze będą przepalane w takiej usłudze.

Trzeba na pewno uświadomić sobie, że pozycjonowanie nie jest liniowe. To znaczy reagowanie na zmiany w algorytmie, na to, co robi konkurencja, jakie nowe wytyczne stawia przed nami wyszukiwarka – to jest to, co determinuje, jakie działania, w jakiej kolejności i w jakim tempie powinny być wdrażane.

Dlatego budżet SEO jest niezwykle istotny z perspektywy tego, jakie masz oczekiwania w stosunku do usługi i czy w Twojej strategii biznesowej pozycjonowanie ma faktycznie jakąś konkretną nazwaną funkcję. Warto więc skupić się na refleksji, jakie cele biznesowe pozycjonowanie powinno realizować w Twojej firmie. Na tej podstawie możliwe jest dopiero ustalenie właściwego budżetu SEO.

Podsumowanie – czym się kierować przy zakupie SEO?

Jeżeli jest tak, że to Ty musisz podejmować decyzję, który pakiet SEO wybrać, zastanawiać się, który odpowiada najbardziej Twoim możliwościom finansowym, to warto się zastanowić – co jest celem agencji? Czy tylko pozyskanie klienta? Czy realne rozwiązanie problemu i wspólne osiągnięcie celu biznesowego?

Stawiamy tezę, że prawdopodobnie ta pierwsza opcja. Gdy masz do wyboru gotowe pakiety na przykład za:

  • 1500 zł
  • 3000 zł
  • 5000 zł

agencja zapewne zakłada, że jeśli nie stać Cię na ten najdroższy, to kupisz przynajmniej ten za 1500 zł z mniejszym zakresem prac.

Czy to zrealizuje Twoje cele biznesowe? Prawdopodobnie nie. Dlatego skupiaj się przede wszystkim na wycenach indywidualnych, takich, które będą bezpośrednio odnosiły się do potrzeb i stanu możliwości Twojej witryny, żeby to faktycznie miało jakiś sens biznesowy.

Kolejną kwestią jest skrajnie tanie pozycjonowanie. Jeżeli natrafiasz na oferty, czy to freelancerów, czy agencji, które mówią o pozycjonowaniu za kilkaset złotych – mówiąc wprost, nie łudź się, że to będzie dobrze wykonana usługa. Jak już wspominaliśmy wyżej, taki budżet nie przełoży się na realne efekty biznesowe.

Pamiętaj, że pod każdą wyceną pozycjonowania kryje się dosyć spora liczba czynników, które bezpośrednio wpływają na poziom trudności osiągania tych celów, które będą dla Ciebie ważne. Abyś mógł faktycznie realizować cele biznesowe za pomocą SEO, musi być to poprzedzone naprawdę rzetelną analizą, indywidualną wyceną i co ważniejsze, później przygotowaną strategią, która mówi o tym, jak chcemy to osiągnąć.

Takie podejście po prostu zwiększa szanse na to, że jako agencja, faktycznie będziemy mogli pomagać biznesowo, realizując wartościową usługę, a nie tylko, żeby po prostu ją realizować. Dlatego zachęcamy do współpracy z agencją, która stawia na indywidualne podejście, określenie priorytetów, zrozumienie biznesowe, analizy, strategie i później dopiero wdrażanie i oczekiwanie wyników.

Chcesz otrzymać indywidualną wycenę SEO dla swojej firmy? Umów bezpłatną konsultację z Vilaro i przeanalizujmy wspólnie możliwości Twojej strony.

Chcę konsultacji

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.