Relacja z konferencji Kulturalnie o SEO 2024 – Vilaro na wyjeździe

 

28 marca ekipa Vilaro miała przyjemność uczestniczyć w kolejnej edycji konferencji Kulturalnie o SEO. Wydarzenie odbyło się na deskach warszawskiego teatru Scena Relax.

Tegoroczna edycja skupiała się przede wszystkim na rewolucyjnym wykorzystaniu AI w branży SEO. Temat ten poruszyli eksperci zarówno z Polski, jak i zagranicy. Sprawdź naszą relację z tego dnia!

Prelekcje i główne wnioski

Konferencja Kulturalnie o SEO obejmowała 9 prelekcji, które w głównej mierze dotyczyły tematów związanych z AI – nie zabrakło jednak również innych, ciekawych wątków. Podczas 25-minutowych wystąpień specjaliści podzielili się swoimi spostrzeżeniami, a także praktycznymi przykładami i wskazówkami z obszaru SEO.

Jakie wnioski można wyciągnąć z poszczególnych wystąpień? Poniżej zebraliśmy kluczowe informacje.

Robert Niechciał – Keynote speech

Jako pierwszy na scenie wystąpił Robert Niechciał, organizator Kulturalnie o SEO. Podczas swojej prelekcji przedstawił obecne możliwości sztucznej inteligencji. Podkreślił także różnicę pomiędzy efektywnymi a nieefektywnymi działaniami AI – jest nią wiedza. Przez brak odpowiedniej wiedzy powstają bowiem halucynacje, czyli błędne informacje generowanie przez sztuczną inteligencję.

Robert zaprezentował również koncepcję grafu wiedzy, który przydatny jest m.in. przy planowaniu, tworzeniu czy optymalizowaniu contentu.

Kilka najważniejszych wskazówek z prezentacji:

  • buduj ustrukturyzowaną wiedzę, a nie zestawy słów kluczowych,
  • wzbogacaj wiedzę i dane parametrami, atrybutami itp.,
  • jedno powinno wynikać z drugiego – testuj, sprawdzaj i twórz ciąg przyczynowy.

Ciekawym elementem prelekcji był praktyczny przykład wykorzystania programmatic SEO wraz z uzyskanymi efektami.

Damian Sałkowski, Dominika Jakubik, Paweł Warowny – Praktyczne wykorzystanie modeli językowych do skalowania treści w sklepach e-commerce – przypadek OBI.pl

Kolejna prelekcja opierała się na case study znanego wszystkim sklepu OBI. Głównym wyzwaniem dla zespołu było usprawnienie produkcji treści, a konkretnie opisów kategorii. Co ciekawe, mieliśmy okazję wysłuchać przedstawicieli trzech stron, które uczestniczyły w tym procesie – OBI, Performance Media oraz Senuto.

Dominika Jakubik (E-commerce Marketing Expert w OBI) wyjaśniła, dlaczego zrezygnowano z wykorzystania ChatuGPT – ryzyko halucynacji było zbyt wysokie. Rozwiązaniem okazało się wsparcie ze strony partnera technologicznego (Senuto), który zaprojektował dedykowane narzędzie oparte na AI. Tworzone przez nie teksty wyróżnia przede wszystkim:

  • formatowanie,
  • zdania różnej długości,
  • brak powtórzeń.

Wdrożenie takiego narzędzia przełożyło się nie tylko na znaczne przyspieszenie procesu tworzenia treści, ale także sporą oszczędność. Damian Sałkowski i Paweł Warowny podkreślili, że opisy przygotowane przez narzędzie są jeszcze w fazie testów, więc wyniki widoczności nie są na razie jednoznaczne. Wnioskować można jednak, że tego typu rozwiązania będą zyskiwać wkrótce na popularności.

Tomasz Jeska – AI (jeszcze) nie czyta w myślach. Maksymalizacja potencjału po zasileniu danymi.

Polską część konferencji zamykał Tomasz Jeska, który poruszył temat maksymalizacji potencjału AI. Tomasz podkreślił, że obecnie konsumujemy bardzo dużo treści z różnych kanałów. Często nie starcza nam czasu, aby wszystko przyswoić. Dzięki różnego rodzaju narzędziom AI jesteśmy jednak w stanie znacznie przyspieszyć ten proces, np. poprzez tworzenie automatycznych podsumowań czy streszczeń.

Tomasz polecił oprogramowanie Whisper, które pozwala przetwarzać głos na tekst. Narzędzie może również tłumaczyć treści na inne języki. W ten sposób możliwe jest wyłapywanie najważniejszych informacji z materiałów wideo, takich jak np. webinary czy filmy na YouTube.

W prezentacji wymienione zostały także sposoby na zbieranie przydatnych danych do zasilania narzędzi AI, m.in.:

  • pobieranie wyników Google (opisy i title),
  • pobieranie treści stron rankujących na wysokich pozycjach,
  • People Also Ask (Podobne pytania),
  • własne dane,
  • własne wytyczne.

Adam Chronister – Unleashing AI potential: Mastering prompt hijacking, stacking, and automation.

Kolejny segment konferencji obejmował wystąpienia zagranicznych prelegentów. Adam Chronister, specjalista z USA, omówił trzy strategie związane z efektywnym wykorzystywaniem AI:

  • prompt hijacking – czyli uczenie się i wyciąganie wniosków z istniejących już promptów,
  • prompt stacking – czyli układanie promptów w logiczny proces,
  • prompt automation – czyli automatyzacja promptów.

Zaprezentowane zostało praktyczne użycie wtyczki GPT for Sheets and Docs, która pozwala na szybkie edytowanie i zarządzanie danymi gromadzonymi w narzędziach oferowanych przez Google.

Adam przytoczył także ciekawe porównanie. Stwierdził, że prompty są jak przepisy – jeśli czegoś w nich brakuje, to nic z tego nie wyjdzie. Amerykański specjalista podzielił się z nami również przydatną wtyczką AIPRM, która stanowi bibliotekę gotowych promptów.

Pavel Klimakov – Semantic SEO Simplified.

Pavel Klimakov (z Estonii) poruszył z kolei temat semantycznego SEO. Podkreślił, że kolejność słów może mieć znaczenie nie tylko dla odbiorców, ale i wyszukiwarki. Pavel polecił, żeby górna część artykułów odpowiadała na podstawowe zapytanie użytkownika, a dolna zagłębiała temat.

Podczas prelekcji zaprezentowany został model drzewa, który może okazać się pomocny przy planowaniu contentu blogowego:

  • pień – czyli główny obszar tematyczny,
  • gałęzie – czyli pogłębienie wybranego tematu,
  • liście – czyli najbardziej szczegółowe artykuły.

Pavel zachęcił również do bliższego zapoznania się z tematem semantycznego SEO poprzez artykuły z bloga, który prowadzi Bill Slawski.

Julian Goldie – ChatGPT SEO strategies: How I increased my SEO traffic by 7X with AI.

Julian Goldie, specjalista link buildingu z Wielkiej Brytanii, poruszył temat zwiększania ruchu na stronie poprzez wykorzystanie ChatuGPT. Eksperymenty Juliana przełożyły się na aż 7-krotny wzrost organicznego ruchu!

Podczas prezentacji poruszony został także temat map tematycznych (topical maps). Dzięki nim możliwe jest strukturyzowanie contentu w taki sposób, aby był zrozumiały zarówno przez użytkowników, jak i przez wyszukiwarki.

Julian podzielił się z nami również ponad 200 narzędziami i promptami, które ułatwiają pozycjonowanie witryny. Wśród nich przedstawione są m.in. różne sposoby na stworzenie topical maps czy przeprowadzanie analizy fraz kluczowych.

Jitendra Vaswani – ChatGPT affiliate marketing and how to use AI in your content sites.

Kolejną prelekcję poprowadził Jitendra Vaswani, specjalista z Indii. Podczas niezwykle energetycznego wystąpienia Jitendra poruszył temat marketingu afiliacyjnego ze wsparciem ChatuGPT.

Jitendra przytoczył także strategie wykorzystywania sztucznej inteligencji do analizowania zachowań konsumentów, personalizowania treści i napędzania konwersji na stronach internetowych. Specjalista podkreślił również, że przy korzystaniu z AI warto pamiętać o “human touch”, czyli weryfikacji i kontroli. Bezmyślne wykorzystanie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji nie jest bowiem dobrym pomysłem.

Podczas prezentacji Jitendra przytoczył kilka przydatnych wskazówek dotyczących tworzenia treści, m.in.:

  • pokaż, że jesteś ekspertem w danym temacie,
  • uwzględnij zarówno plusy, jak i minusy,
  • przedstaw, jak Twój produkt różni się od innych,
  • używaj strategicznie fraz kluczowych przez cały artykuł.

Gareth Hoyle – Delivering DigitalPR campaigns – with consistency.

Gareth Hoyle, kolejny specjalista z Wielkiej Brytanii, podszedł do tematu dosyć niekonwencjonalnie. Wystąpienie rozpoczął od tego, że nie jest fanem AI – uważa, że ludzkie interakcje dalej niosą ze sobą ogromną wartość.

Podczas prelekcji zaprezentowane zostały przykłady i pomysły dotyczące tego, jak za pomocą strategii PR w internecie możliwe jest pozyskiwanie linków zewnętrznych. Gareth podkreślił, że utrzymywanie dobrych relacji z lokalnymi dziennikarzami może przełożyć się na darmowe linkowanie w artykułach.

Przykładowo, jeśli jakiś portal poszukuje wypowiedzi eksperta z konkretnej branży, Gareth jest w stanie zaprosić do tego swojego klienta. Takie współprace niosą ze sobą nie tylko korzyści w obszarze SEO, ale również wpływają pozytywnie na reputację firmy.

Gareth podzielił się kilkoma ważnymi wnioskami:

  • linki są dalej podstawowym elementem wpływającym na autorytet strony,
  • ludzie i Google ufają w większym stopniu wiadomościom i wydawcom niż blogom,
  • potrzeba znacznie większego autorytetu niż kiedyś, aby pozycjonować stronę.

Czy pozyskiwanie naturalnych linków poprzez digital PR możliwe jest w Polsce? Działanie brytyjskich portali internetowych prawdopodobnie nieco różni się od tych polskich. Niemniej jednak może być to ciekawa forma PR, którą warto przetestować.

Karl Hudson & James Dooley – Panel Ask Me Anything

Ostatnią część konferencji Kulturalnie o SEO stanowił panel AMA (Ask Me Anything), który poprowadził Robert Niechciał. Gośćmi byli Karl Hudson oraz James Dooley. Brytyjscy specjaliści skupili się na przyszłości AI, a także podzielili się swoimi opiniami w tym obszarze – zarówno z punktu biznesowego, jak i z punktu branży SEO.

James wspomniał, że według niego Search Generative Experience od Google wpłynie na mniejszą liczbę kliknięć organicznych wyników wyszukiwania. Padło również ważne pytanie dotyczące tego, jak agencje muszą się zmieniać z powodu AI. Specjaliści wskazali zdecydowaną konieczność nauki promptowania. Podkreślili, że wiele czynności i zadań może być wykonane znacznie szybciej, jeśli zespół podszkoli się w obszarze sztucznej inteligencji. Oznacza to, że specjaliści SEO mogą jeszcze spać spokojnie – AI nie zabierze im pracy!

Podsumowanie

Kulturalnie o SEO to wyjątkowa konferencja, na której klimat wpływa nie tylko teatralne otoczenie, ale przede wszystkim ludzie. Podczas tych kilku prelekcji mieliśmy okazję poznać różne, czasem bardzo odmienne spojrzenia na wykorzystanie AI w branży SEO. Niektórzy czekają z ekscytacją na kolejne zmiany, podczas gdy inni mają nieco obaw. Jedno jest pewne – sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę w SEO i nie można jej ignorować.

Dziękujemy za dawkę wiedzy i mamy nadzieję, że do zobaczenia za rok!

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentową firmy - tworzę różnego rodzaju teksty, a także treści na social media.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią powiem, gdzie brakuje przecinka (nawet jeśli nikt nie pytał). Znam wszystkie najnowsze trendy na TikToku i nie zawaham się ich użyć.