Dlaczego meta title i meta description są tak ważne?

Zastanawiasz się, dlaczego meta title i meta description są istotnymi elementami każdej witryny internetowej? Nie jesteś sam. Wielu właścicieli stron jest świadomych istnienia meta tagów, jednak nie w pełni rozumie, dlaczego warto zadbać o ich odpowiednią optymalizację i wdrożenie.

W artykule tym omówimy istotę meta title i meta description oraz przedstawimy informacje na temat ich niezbędnych elementów. Przyjrzymy się również kilku powszechnym błędom, których należy unikać podczas konfigurowania meta tagów. Zachęcamy do lektury!

Czym jest meta title i meta description?

Zacznijmy od początku – co to właściwie meta title i meta description? Są to meta tagi, które służą do opisywania treści strony internetowej dla wyszukiwarek internetowych. Innymi słowami – stanowią one elementy kodu strony, które zapewniają krótkie podsumowanie zawartości danej witryny internetowej.

Elementy te są niezwykle istotne z punktu widzenia użytkownika. Pojawiają się one bowiem na stronie wyników wyszukiwania (SERP), gdzie informują go, czego spodziewać może się po kliknięciu danego linku.

przykład meta title i meta description

Meta title, jak sama nazwa wskazuje, jest tytułem strony, która pojawia się w wynikach wyszukiwania. Stanowi również zazwyczaj pierwszy element, na który zwracają uwagę użytkownicy. Meta title jest także istotny dla wyszukiwarek internetowych, ponieważ służy do oceny dopasowania wyniku dla konkretnego zapytania.

Z kolei meta description to nieco dłuższy opis strony, który pojawia się w wynikach wyszukiwania pod meta title. Służy on do dodatkowego wyjaśnienia zawartości strony i zachęcenia użytkownika do jej odwiedzenia. Nie wpływa on bezpośrednio na widoczność witryny w wyszukiwarce, jednak jest on niezbędny do przyciągnięcia uwagi i zainteresowania potencjalnych klientów.

Wpływ meta title na SEO

Jak wiadomo, Google docenia wysokiej jakości treści, które są merytoryczne i użyteczne dla ich odbiorców. W związku z tym wykorzystywanie jakościowych meta tytułów, które są unikalne dla każdej podstrony, na pewno wpłynie pozytywnie na odbiór Twojej witryny przez roboty wyszukiwarki.

Meta title jest bowiem szansą na precyzyjne określenie tematyki danej podstrony, a także wskazanie frazy kluczowej. Dzięki temu roboty będą w stanie lepiej zrozumieć, co użytkownik będzie mógł znaleźć na danej stronie. W związku z tym będzie mogła wyświetlać się ona w SERP na konkretne zapytania.

Dowiedz się więcej o strategii SEO

Meta title i meta description – elementy

Co zatem składa się na oba te meta znaczniki? Podczas ich tworzenia pamiętać należy przede wszystkim o oryginalności, adekwatności do zawartych na stronie treści oraz odpowiedniej długości. Należy zwrócić również uwagę na ich optymalizację pod kątem SEO.

Meta title powinien zawierać podstawowe słowo kluczowe, na które pozycjonować ma się dana podstrona. Ważne jest również to, aby meta title odpowiadało zawartości nagłówka H1 na danej podstronie. Dodatkowo warto zawrzeć w nim nazwę marki czy domeny, której dotyczy, tak by użytkownik od razu skojarzył, z jaką firmą ma do czynienia. Optymalna długość meta tytułu to 512 pikseli, co odpowiada około 50-60 zzs. Warto ściśle trzymać się tego zakresu, ponieważ, jeśli będzie on dłuższy, wyszukiwarka automatycznie utnie jego kawałek.

Meta description powinien składać się z krótkich 2-3 zdań, które najlepiej opisują zawartość danej strony. W miejscu tym również warto zamieścić frazę kluczową, jednak pamiętać należy o zachowaniu naturalności. Opis mieścić powinien się w szerokości do 960 pikseli, czyli około 150 zzs. Jest to również dobre miejsce na dodanie CTA (Call to Action), czyli wezwania do działania, które zachęci użytkownika do odwiedzenia strony.

Tworząc swoje meta tagi, warto pamiętać, że ich treść powinna być unikalna i istotna dla konkretnej strony. Poprawnie przygotowanie meta znaczniki wpływają bowiem znacząco na ilość odwiedzin danej witryny. Wynika to z faktu, że użytkownicy zazwyczaj chętniej wchodzą na jasno opisane strony, na których wiedzą, czego mogą się spodziewać. Dodatkowo na podstawie meta znaczników wyszukiwarki mogą określić, które witryny najlepiej odpowiedzą na wpisane zapytanie.

Czego unikać w meta tagach?

Istnieje kilka elementów, których należy omijać podczas projektowania meta title i meta description. Po pierwsze, ważne jest, aby unikać keyword stuffingu. Określenie to odnosi się do sztucznego używania tego samego lub różnych słów kluczowych wiele razy w sekcji meta. Może to być postrzegane przez wyszukiwarkę jako próba manipulowania rankingiem, co następnie skutkować może nałożeniem kary na stronę.

Kolejną istotną kwestią jest unikanie kopiowania lub powielania meta tagów. Ich podstawowym założeniem jest unikalność i oryginalność. W związku z tym złym pomysłem jest wykorzystywanie tych samych treści, co np. konkurencyjne strony. Co więcej, meta title i meta description nie powinny się powtarzać również w obrębie podstron jeden witryny.

Powielanie 1:1 własnych, istniejących już meta znaczników lub też “zapożyczanie” ich od konkurencji może skutkować zaistnieniem sytuacji duplikacji treści. Ma ona zawsze negatywny wpływ na pozycję strony, w związku z tym należy jej unikać.

Przygotowując meta tagi, pamiętać należy również o odpowiedniej ich prezentacji. W związku z tym lepiej zrezygnować z używania samych wielkich liter – wyglądają one nienaturalnie oraz są mało praktyczne. Wyeliminuj również różnego rodzaju błędy ortograficzne czy gramatyczne, które zniechęcają użytkowników do wejścia na stronę.

Jak ustawić meta tagi w WordPressie? Wtyczka Yoast SEO

Jeśli używasz systemu WordPress jako swojego systemu CMS, najprostszym sposobem na ustawienie meta tagów będzie skorzystanie z wtyczki Yoast SEO. Większość z oferowanych przez nią opcji jest dostępna w wersji darmowej, jednak możliwe jest wykupienie również wersji premium, która dostarcza dodatkowych, rozszerzonych narzędzi.

Po zainstalowaniu i aktywowaniu wtyczki w WordPress uzyskasz dostęp do ustawień meta tagów dla każdej z podstron Twojej witryny.

1. Wejdź w tryb klasycznej edycji wybranej podstrony.

edycja strony w WordPress

 

2. Zjedź w dół do sekcji Yoast SEO i uzupełnij pole z tytułem i opisem.

wtyczka Yoast w WordPress

 

3. Zaakceptuj wprowadzone zmiany.

Wtyczka Yoast SEO wskaże również, czy Twoje meta title i meta description są odpowiedniej długości. Dodatkowo pokaże Ci, jak będą się one prezentować w wynikach wyszukiwania zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na komputerze. Z doświadczenia wiemy, że można niekiedy pisać delikatnie dłuższe meta tagi, aniżeli wskazuje na to Yoast SEO. Pamiętaj, że po wdrożonych zmianach i przeindeksowaniu wyników warto sprawdzić swoje meta tagi bezpośrednio tak, jak interpretuje je wyszukiwarka Google w wynikach SERP.

Pamiętaj również, aby upewnić się, że treść meta tagów jest unikalna i odpowiednia dla konkretnej strony lub postu. Po skonfigurowaniu meta znaczników ważne również jest regularne ich kontrolowanie w celu upewnienia się, że są one nadal aktualne i zgodne z treścią podstrony.

Podsumowanie

Meta title i meta description to niezbędne elementy poprawnie prowadzonego procesu SEO. Są one wykorzystywane zarówno przez wyszukiwarki, jak i użytkowników do określenia, o czym jest dana strona internetowa. Przy wdrażaniu meta znaczników szczególną uwagę zwrócić należy przede wszystkim na ich odpowiednią optymalizację, ale także unikalność i długość.

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.