Jak zatrzymaliśmy spadki w pozycjach i odbudowaliśmy widoczność e-commerce? Case Study Ecoflores


O Kliencie
Ecoflores to sklep z surowcami kosmetycznymi, który w swojej ofercie ma naturalne surowce i półprodukty do samodzielnego wytwarzania kosmetyków w warunkach domowych. Wśród produktów znajdują się zarówno surowce roślinne (np. oleje kosmetyczne, masła, olejki eteryczne, woski), jak i te pochodzenia zwierzęcego (np. lanolina, czy wosk pszczeli).
Firma działa na rynku już od dłuższego czasu i korzystała wcześniej z zewnętrznych usług pozycjonowania. Po zaprzestaniu tego typu współpracy Klient zauważył spadki w liczbie fraz i ruchu na stronie – naszym celem było zatrzymanie tej tendencji i stopniowe odbudowanie widoczności. Z firmą Ecoflores rozszerzyliśmy również współpracę o obszar SEM.
Efekty współpracy
Klient o współpracy:
Dr Krzysztof Magdij, Właściciel EcofloresRozpoczynając współpracę z Vilaro, mieliśmy negatywne doświadczenia z przedsiębiorstwami, które na przestrzeni lat prowadziły nasze SEO. Każdy kolejny miesiąc współpracy w Vilaro powodował zwiększenie zaufania i rozszerzenie współpracy. Fachowcy w swojej branży. Bardzo inteligentni, wnikliwi i bardzo zaangażowani w swoją pracę.
Kierunki rozwoju SEO, Ads i mediów społecznościowych naszej firmy są na bieżąco analizowane, a każde zmiany uzgadnianie zawczasu. Ogrom pomysłów i bieżący stan wiedzy. Polecam.

Początek współpracy
Przed rozpoczęciem każdej współpracy przeprowadzamy analizę stanu witryny. W przypadku strony firmy Ecoflores zauważyliśmy kilka ważnych obszarów, na których powinniśmy skupić się w pierwszej kolejności. Przede wszystkim, witryna od długiego czasu była w trendzie spadkowym – który na kilka miesięcy przed rozpoczęciem współpracy jeszcze bardziej się nasilił.
Oprócz tego:
- Strona internetowa od samego początku przedstawiała duży problem z kanibalizacją i duplikatami kategorii produktowych. Kategorii było bardzo dużo, z czego były one ułożone tak, że w każdym głównym klastrze znajdowało się kilka – a nawet kilkanaście – zduplikowanych kategorii.
- Kategorie były tworzone nie przez pryzmat struktury, a samego menu, co też wpływało na bardzo dużą kanibalizację i problematyczną obsługę samych kategorii i produktów.
- Dużym problemem była również treść na kategoriach, która nie była w żaden sposób spójna. Zachowywała zbyt duże nasycenie linkami wewnętrznymi, miała brakujące nagłówki Hx.
- Problematyczna była też sama wydajność strony. Zauważyliśmy, że wskaźniki głównie wskazują problemy, które mogą być odbierane jako te odpowiedzialne za np. długość treści, które są umieszczane na konkretnych podstronach,
- Zwróciliśmy uwagę również na to, że od długiego czasu jakościowe linki zewnętrzne tylko znikały, a nie dochodziły żadne wartościowe. Dużą częścią z nich były linki z katalogów, spisów witryn.
Współpracę z firmą Ecoflores rozpoczęliśmy z końcem października 2023 roku. Ze względu na dość niestandardowy okres (końcówka miesiąca), w tydzień przygotowaliśmy:
- Dokument analizy na blisko 3500 fraz kluczowych z podziałem na 147 grup,
- Propozycję nowej struktury strony internetowej ecoflores.eu z uwzględnieniem istniejących, dobrze rankujących i przynoszących zysk kategorii,
- Dokument strategii działań SEO.
Nasza współpraca obejmuje rynek polski.
Podjęte przez nas działania – SEO on-site
Nasze optymalizacje SEO rozpoczęliśmy od kompleksowej przebudowy kategorii produktowych. Ułożyliśmy na nowo strukturę – zwracając przy tym uwagę na kategorie, które obecnie dobrze rankują i przynoszą zysk. Opracowaliśmy architekturę przekierowań 301 i stworzyliśmy nowe, zastępując te, które nie przynosiły żadnego ruchu.
W pierwszym pełnym miesiącu działań operacyjnych:
- Przygotowaliśmy blisko 100 000 znaków ze spacjami na podstrony kategorii produktowych. Wszystkie zostały również wdrożone na 46 podstron,
- Wykonaliśmy 163 przekierowania adresów URL z podstron usuniętych, kotwic oraz elementów do przełożenia widoczności,
Wykonaliśmy zmiany w menu strony internetowej, zmieniając nazewnictwo oraz strukturę dla wszystkich kategorii + przenieśliśmy sekcje “Promocje”, “Nowości”, “Kontakt” oraz “Blog”.
Uporządkowane przez nas menu na stronie Ecoflores
W kolejnych miesiącach współpracy przygotowaliśmy i opublikowaliśmy kolejne paczki treści, wykonaliśmy przekierowania i linkowanie wewnętrzne w obrębie kategorii produktowych. Zadbaliśmy również o unikalne meta znaczniki dla wszystkich podstron.
Skupiliśmy się również na obszarze analitycznym – zweryfikowaliśmy kod strony internetowej oraz poprawność zliczania przychodu w Google Analytics 4 i ponownie podłączyliśmy analitykę do witryny.
Wdrożyliśmy i ujednoliciliśmy kategorie wpisów blogowych zgodnie ze strukturą w strategii działań SEO. Ustawiliśmy nowe adresy URL dla kategorii (z “/blog”) oraz wykonaliśmy stosowne przekierowania. Poprawiliśmy wyświetlanie około 20 wpisów blogowych, ujednolicając ich strukturę, poprawiając meta znaczniki oraz nagłówki H1 (które były zduplikowane).
Uporządkowane kategorie blogowe
Stworzyliśmy 21 nowych kategorii oraz wykonaliśmy przekierowania z pojedynczych kategorii do produktów wynikających ze struktury “Zapachy do domu”. Każda z kategorii została także odpowiednio zoptymalizowana pod kątem meta znaczników. Rozpoczęliśmy również przygotowywanie treści na nowe kategorie produktowe. Wdrożyliśmy nowe kategorie “Gips ceramiczny”, “Gotowe świece do dekoracji” oraz wykonaliśmy zmiany w nazewnictwie kilku z nich.
Ze względu na wprowadzanie przez firmę Google polityki dot. cookies i przetwarzania danych użytkowników – Consent Mode v2 – wprowadziliśmy na stronę internetową nowy baner informujący o przetwarzaniu ciasteczek.
Nowy baner cookies
Co istotne, wdrożenie nowego standardu opierało się również na indywidualnym założeniu kont dla każdej z domen landingów. Każda z domen dostała również aktualizację z tłumaczeniem baneru informującego dla 7-8 wersji językowych, tak więc cały proces został przeprowadzony dla ponad 30 wersji.
Konsultowaliśmy w ramach współpracy również odpowiednią poprawę wydajności sklepu internetowego. W tym kierunku przeprowadzona została zmiana na Shoper Premium. Wykonaliśmy dodatkowe rekomendacje w ramach płatności PayU oraz tych obsługiwanych przez Shoper.
Z elementów dodatkowych, realizowaliśmy w ramach ladning page’s wykorzystywanych przez firmę Ecoflores optymalizacje serwerowe na prośbę Klienta. Zweryfikowaliśmy stan dostępnych baz danych, pozbyliśmy się tych nieużywanych, w ramach bezpieczeństwa i oszczędności wykonaliśmy przepięcia wersji PHP na 8+. Więcej o landingach niżej.
Obszar contentowy
W ramach sekcji blogowej przygotowujemy cyklicznie jakościowe artykuły. Piszemy tematycznie – pod lejek marketingowy, zwracając uwagę na słowa kluczowe i widoczność pod frazy, które mogą przyciągać użytkowników zainteresowanych tematyką, ale niewiedzących jeszcze, czego potrzebują. W strategii blogowej przykładamy dużą uwagę na przekierowanie do konkretnych produktów.
Celem bloga jest także budowanie eksperckiego tonu i edukowanie odbiorców. Przykładamy dużą uwagę na przekierowanie do konkretnych produktów.
Przykładowe wpisy blogowe
Landingi dla innych rynków
W ramach współpracy podjęliśmy dodatkowe działania dla landingów kierowanych na inne rynki. Wykonaliśmy realizację przygotowania przepięć domen landingowych pod jedną wersję: ecoflores.net. W związku z tym procesem m.in.:
- Postawiliśmy wszystkie wersje językowe na wersję produkcyjną dostępną pod adresem ecoflores.net i wersjami językowymi.
- Wdrożyliśmy certyfikat SSL dla domeny ecoflores.net Let’s Encrypt,
- Poprawiliśmy znaczniki językowe <html lang>, żeby odpowiadały faktycznemu językowi dla Google,
- Wykonaliśmy refaktoryzację kodu dla każdej z wersji językowych, po to, aby usunąć puste przestrzenie w kodzie, żeby był lepiej odbierany przez Google,
- Ustawiliśmy indywidualne meta title oraz description dla każdej z wersji językowych,
- Poprawiliśmy strukturę znaczników nagłówkowych Hx: H1 i H2, dzięki czemu struktura dla każdej z wersji zaczęła się wyświetlać poprawnie,
- Wykonaliśmy wszystkie przekierowania 301 z domen DE, LT, SK, CZ do wersji NET i odpowiednich wersji językowych.
Podjęte przez nas działania – SEO off-site
W ramach obszaru SEO off-site skupiamy się przede wszystkim na publikacji jakościowych artykułów zewnętrznych. Tego typu publikacje mają na celu nie tylko wsparcie SEO witryny, ale również budowanie rozpoznawalności marki Ecoflores.
Artykuły publikowane są na portalach tematycznie powiązanych z Ecoflores, np.: kobieta, uroda, moda, styl życia, DIY. Zwracamy także uwagę na aspekt wizualny – zawsze rozważnie dobieramy zdjęcia do publikacji.
Przykłady publikacji zewnętrznych:
- https://dziendobry.tvn.pl/styl-zycia/porady/skladniki-diy-i-polprodukty-kosmetyczne-od-ecoflores-stworz-swoje-mydelka-i-kosmetyki-st8106955
- https://ohme.pl/lifestyle/swieczki-kosmetyki-i-mydelka-diy-ecoflores-inspiruje-do-kreatywnosci/
- https://kobietamag.pl/wosk-sojowy-do-swiec-diy-jakie-sa-jego-najbardziej-pozadane-wlasciwosci/
- https://www.miastokobiet.pl/surowce-kosmetyczne-i-polprodukty-wybor-w-sklepie-online/
Artykuł Ecoflores na stronie Dzień Dobry TVN
Przy okazji niektórych artykułów zewnętrznych pozyskaliśmy również publikacje w mediach społecznościowych:
- https://www.facebook.com/KobietaMag/posts/pfbid018H11w7ANwKrpXb9X1MqBBHrEfx1x8b1AmQiMNxf3Z5ag7kpA9Jh6DezxXpZQ7Ebl
- https://www.facebook.com/DomOgrodKreatywnie/posts/pfbid0MxYBmrHUTdCmJ1WkvkZxQQFkMSbjggTVVHqdqgVjqpsxvygUzXMBANybgJNknsZdl
- https://www.facebook.com/myslipotarganej/posts/pfbid028yUqukK1cQ7tWYXAgnnih9x1thiH2ynixRrurw9DzKFSEbnsLCmTArJt5axeJobPl
Efekty uzyskane dzięki współpracy SEO z Vilaro
Pierwsze efekty były zauważalne już w drugim pełnym miesiącu współpracy. Udało się nam “zatrzymać” tendencję spadkową witryny, która trwała bardzo długo. Był to duży sukces, bo zaczęliśmy również zauważać tendencję wzrostową.
Zamiana tendencji spadkowej w tendencję wzrostową
Jak widać na powyższym zrzucie ekranu, witryna była przez długi czas na jednym poziomie – po czym wpadła w duży trend spadkowy, tracąc z dnia na dzień bardzo dużą ilość fraz kluczowych. Udało nam się niemalże po miesiącu od rozpoczęcia współpracy zatrzymać ten trend, co też przełożyło się na to, że witryna przez następny czas zaczęła utrzymywać swoje wyniki.
Przez ten czas wzrosty były zauważalne – aczkolwiek w okolicach maja i czerwca witryna odnotowała bardzo duży wzrost, który był ciągły do aktualizacji algorytmu Google. Wtedy witryna odnotowała korektę i wzrost, który sprawił, że strona w chwili obecnej przebiła uprzednią widoczność sprzed swojego spadku.
SENUTO Baza 2.0:
Pozycje TOP 3
Pozycje TOP 10
Pozycje TOP 50
Poniżej 8 miesięcy stopniowego wzrostu widoczności fraz:
Zmiany w porównaniu do widoczności z grudnia 2023 vs. grudzień 2024:
- TOP 3: 446-> 814 | +82%
- TOP 10: 1641 -> 2626 | +60%
- TOP 50: 5083 -> 7873 | | +54%
Z punktu SEO, takie różnice przy e-commerce, który był już widoczny i był w wysokim trendzie spadkowym, są bardzo dobrym wynikiem.
Porównanie pozycji fraz kluczowych: listopad 2023 vs. listopad 2024
Strategiczny proces budowania linków zewnętrznych bardzo dobrze obrazuje poniższy wykres:
Przez to, że witryna długo nie miała prowadzonego stałego procesu link buildingowego, ewidentnie miała pod tym względem stagnację. Gdy zadbaliśmy o ten obszar SEO, z miesiąca na miesiąc zauważalnie zaczęło przybywać jej coraz więcej linków – zarówno tych, pozyskiwanych przez nas jak i tych naturalnych.
Podsumowując krótko naszą współpracę: witryna wróciła do walki o ponowne bycie liderem w branży. Na wiele istotnych fraz strona już jest na topowych pozycjach. Odbudowanie widoczności odbyło się również kosztem wielu konkurentów, którzy w tym czasie widoczność stracili.
Chcesz rozwinąć swój biznes? To proste!
Zacznij od umówienia się na konsultację, poznamy Twoją firmę i wspólnie określimy strategię działań. Jesteś gotowy na wzrost?
Kluczowe dla osiągnięcia wyniku:
- Kompleksowa przebudowa kategorii produktowych wraz z przemyślanym ułożeniem struktury witryny,
- Wdrożenie niezbędnych przekierowań,
- Przygotowanie przemyślanej strategii rozbudowy contentowej,
- Cykliczna rozbudowa sieci linków zewnętrznych z jakościowych portali zewnętrznych powiązanych tematycznie z branżą,
- Zadbanie o poprawność wdrożenia narzędzi analitycznych,
- Bieżący kontakt z Klientem.
