Od Użytkownika do Klienta – jak zamienić ruch w sprzedaż podczas Black Friday 2024?

 

Black Friday i Cyber Monday to dwa niezwykle ważne dni zakupowe dla e-commerce. Dane pokazują, że aż 94,8% Polaków wie, czym jest Black Friday (raport ExpertSender), a około 72% konsumentów w Polsce/Europie korzysta z zakupowego szaleństwa. Przeczytaj artykuł od Partnera Vilaro – Callback24 – i dowiedz się, jak zamienić ruch na sklepie w realną sprzedaż.

Black Friday – co to jest? 

Black Friday przypada w ostatni piątek listopada. Przyjmuje się, że oficjalnie rozpoczyna sezon świątecznych zakupów i jest znany z ogromnych przecen w sklepach stacjonarnych oraz online. Marki i sprzedawcy oferują specjalne promocje, aby przyciągnąć klientów i zwiększyć sprzedaż.

Black Friday charakteryzuje się często tłumami w sklepach oraz wyjątkowo atrakcyjnymi ofertami, szczególnie na elektronikę, odzież i sprzęt AGD.

Cyber Monday – czym różni się od Black Friday?

Cyber Monday to poniedziałek po Black Friday, a jego głównym celem jest promocja zakupów online. Podczas Cyber Monday wiele sklepów oferuje atrakcyjne zniżki dostępne wyłącznie w internecie, a same promocje mogą dotyczyć szerokiej gamy produktów – od elektroniki, przez modę, po sprzęt sportowy.

Black Friday 2024 – kiedy przypada?

Harmonogram okresu Black Friday 2024 prezentuje się następująco:

  • 25 listopada (poniedziałek) – początek Black Week
  • 29 listopada (piątek) – Black Friday
  • 29 listopada – 1 grudnia (piątek – niedziela) – Black Weekend
  • 2 grudnia (poniedziałek) – Cyber Monday

Black Friday i Cyber Monday – liczby, które warto znać 

  • W 2023 roku obroty sprzedawców wzrosły o 116% w Black Friday i 43% w Cyber Monday (dane tpay.com),
  • 82% kupujących wybrało BLIKA, na drugim miejscu znalazły się przelewy online – tę metodę wybrało 9% konsumentów (dane tpay.com). Pamiętaj o tych formach płatności!
  • Black Weekend stanowi nawet 25% wszystkich zamówień w listopadzie (dane tpay.com),
  • Rekordzista po Black Weekend musiał spakować i wysłać ponad 19 000 paczek (dane AtomStore),
  • 49,82% wszystkich zamówień jest składanych na smartfonach (dane AtomStore).

Black Friday 2024 – kiedy zacząć przygotowania?

Dane analityczne pokazują, że już na początku października powinieneś rozpocząć przygotowania. Przede wszystkim zacznij od analizy wyników z poprzednich edycji Black Friday, opracuj ogólną strategię, uwzględniając cele sprzedażowe, budżet na kampanie reklamowe oraz inne kanały komunikacji.

Jakie działanie marketingowe należy podjąć przed Black Friday?

1. Na kilka tygodni przed Black Friday zacznij komunikować nadchodzące promocje. Możesz używać teaserów w formie e-maili, postów w mediach społecznościowych, czy banerów na stronie,

2. Rozważ zaoferowanie wcześniejszych rabatów dla subskrybentów newslettera lub członków programów lojalnościowych,

3. Dostosuj oferty do różnych grup docelowych,

4. Twórz personalizowane wiadomości z rekomendacjami produktów, upewnij się, że Twoje e-maile są dobrze zaprojektowane, przejrzyste i zawierają atrakcyjne CTA,

5. Rozpocznij intensywną, dopasowaną do odbiorców kampanię reklamową w social mediach. Wykorzystaj retargeting, aby przypominać o porzuconych koszykach i produktach oglądanych przez użytkowników,

6. Zadbaj o odpowiednie kampanie remarketingowe, które skierują klientów ponownie na Twoją stronę. Przypomnij o oglądanych produktach lub porzuconych koszykach, oferując dodatkowe zniżki,

7. Dzięki dynamicznym reklamom wyświetlaj klientom konkretne produkty, które oglądali na Twojej stronie. To bezpośrednio zachęca do dokończenia zakupów.

Jak zamienić ruch w sprzedaż podczas Black Friday 2024?

Pamiętaj, że prowadzone działania marketingowe “przyprowadzą” odwiedzających do Twojego sklepu internetowego, ale nie zmienią ich automatycznie w klientów – to jest Twoja rola!

Obsługa klienta e-commerce w Black Friday

Twoim zadaniem jest wzbudzenie zainteresowania odwiedzających i skuteczne zachęcenie ich do dokonania zakupu. Badania Callback24 pokazują, że kontakt telefoniczny odgrywa kluczową rolę w procesie zakupowym. Transakcje poprzedzone rozmową z klientem są zwykle znacznie bardziej wartościowe niż te realizowane bez wsparcia konsultanta. Nasze dane pokazują, że nawet o 169%!

 

1. Zadbaj o obsługę klienta

Wzmożony ruch sprzedażowy może powodować opóźnienia i przestoje w kontakcie z klientem. Pakowanie paczek, przygotowanie ich do wysyłki i sama wysyłka. Możesz to przewidzieć – przeanalizuj sytuację z zeszłego roku. Aby zapobiec takim sytuacjom, możesz:

  • zainstalować widget do oddzwaniania: zapewnij natychmiastowe wsparcie, aby klienci mogli poprosić o pomoc w 15 sekund. Rozwiązanie wątpliwości w czasie rzeczywistym zwiększa szanse na finalizację zakupu.
  • zapewnić szybką obsługę zapytań: przygotuj zespół do szybkiego reagowania na telefony od klientów, e-maile, wiadomości w mediach społecznościowych, aby klienci czuli się pewnie podczas zakupów.

2. Przygotuj jasne i atrakcyjne CTA

Możesz mieć najlepsze produkty i świetnie przygotowany zespół sprzedażowy, ale transakcji będzie zbyt mało. Dlaczego? Klienta należy poprowadzić za rękę, pomóc mu w podjęciu decyzji. Pomogą Ci w tym:

  • Wezwania do działania, takie jak „Kup teraz”, „Dodaj do koszyka”, „Złap okazję”. Powinny być one widoczne i zrozumiałe. Powinny także przekonywać użytkownika, że to najlepszy moment na dokonanie zakupu.

3. Zapewnij opcje płatności

Pamiętaj, że zakup produktu przez klienta, to całościowe doświadczenie, na które wpływa: wybór produktu, obsługa klienta, sposób płatności, sposób dostawy, a także obsługa posprzedażowa.

  • Oferuj różnorodne i wygodne metody płatności, w tym BLIK, płatności ratalne, PayPal, Apple Pay czy Google Pay, aby użytkownicy mogli wybrać najdogodniejszą dla siebie opcję.

4. Zadbaj o porzucone koszyki

Daj szansę klientowi na szybki kontakt telefoniczny ze sprzedawcą. To znacznie zmniejszy odsetek porzuconych koszyków.

  • Wdrożenie widgetu do oddzwaniania nie tylko zwiększy liczbę połączeń i średnią wartość koszyka, ale również pomoże odzyskać porzucone koszyki, poprawić jakość obsługi klienta oraz umożliwi oddzwonienie do klienta w ciągu 15 sekund.

Zmierz efekty działań podczas Black Friday!

Analiza prowadzonych działań marketingowych i sprzedażowych jest niezwykle ważna. Pozwala zweryfikować, czy firma odniosła zakładane sukcesy, czy prowadzone działania przyniosły efekty, a budżet był wystarczający.

Aby zmierzyć efekty działań sprzedażowych i marketingowych na Black Friday, za pośrednictwem narzędzia Callback24, możesz skorzystać z kilku kluczowych wskaźników:

  • Monitorowanie liczby połączeń: Callback24 umożliwia śledzenie, ile zapytań telefonicznych zostało wygenerowanych dzięki wdrożeniu widgetu na stronie. Dzięki temu można zmierzyć, jak skutecznie marketing przyciąga klientów do kontaktu z firmą.

 

  • Źródła połączeń: Narzędzie pozwala określić, z jakich kanałów pochodzą połączenia (np. kampanie Google Ads, social media, mailing), co pozwala ocenić skuteczność poszczególnych działań marketingowych w Black Friday 2024.

 

  • Współczynnik konwersji: Callback24 umożliwia śledzenie, ile z zapytań telefonicznych zakończyło się finalizacją transakcji. To pozwala na bezpośrednie porównanie liczby połączeń do liczby dokonanych zakupów, co jest kluczowym wskaźnikiem skuteczności działań sprzedażowych.

 

  • Średnia wartość zamówienia: Analizując wartość transakcji, które miały miejsce po rozmowach z klientami, możesz ocenić, czy interakcje telefoniczne przekładają się na większe koszyki i bardziej wartościowe zamówienia.

 

  • Szybkość oddzwaniania: Callback24 dostarcza dane na temat czasu, w jakim klient otrzymał odpowiedź po złożeniu zapytania. Szybki czas reakcji (np. poniżej 15 sekund) może znacząco zwiększyć szanse na zamknięcie sprzedaży, a jego monitorowanie pomaga ocenić efektywność zespołu sprzedażowego.

 

  • Opuszczone połączenia: Śledzenie liczby nieodebranych połączeń lub klientów, którzy nie doczekali się odpowiedzi, pozwala mierzyć, ile potencjalnych szans sprzedażowych zostało utraconych.

 

  • Nagrywanie rozmów: Analizowanie nagrań połączeń pozwala ocenić, jak sprzedawcy radzą sobie w rozmowach z klientami i jakie techniki sprzedażowe są najbardziej efektywne.

 

  • Odzyskiwanie porzuconych koszyków: Callback24 umożliwia szybkie oddzwanianie do klientów, którzy porzucili koszyk lub zrezygnowali z zakupu w ostatniej chwili. Śledzenie, ilu z tych klientów finalnie dokonało transakcji po rozmowie, pozwala ocenić, na ile narzędzie pomogło zwiększyć sprzedaż.

 

  • Koszt połączeń vs. przychody: Dzięki Callback24 możesz dokładnie prześledzić, ile połączeń było koniecznych, aby pozyskać jednego klienta, i jakie są koszty związane z obsługą tych połączeń. Można to porównać z przychodami, co pozwoli ocenić efektywność finansową kampanii.

Poniżej zrzut od jednego z klientów. Przedstawia transakcje poprzedzone kontaktem przez Callback24.

Podsumowanie

Kampanie marketingowe na Black Friday 2024 mogą przyciągnąć uwagę klientów, jednak to dopiero pierwszy krok w procesie sprzedażowym. Aby skutecznie zamienić zainteresowanie w konkretne zakupy, przedsiębiorcy muszą zadbać o każdy etap ścieżki zakupowej.

Kluczowe jest nie tylko przyciągnięcie klientów atrakcyjnymi ofertami, ale także odpowiednie zarządzanie ich uwagą, tworzenie spersonalizowanych doświadczeń, budowanie zaufania oraz zapewnienie płynnej i szybkiej obsługi. Techniki takie jak personalizacja, ograniczona dostępność, przypomnienia o porzuconych koszykach oraz doskonała obsługa klienta mogą znacząco zwiększyć konwersje.

Black Friday to czas intensywnej rywalizacji, dlatego warto iść krok dalej, dbając o to, by każdy odwiedzający stał się zadowolonym klientem, a nie tylko kolejną osobą przeglądającą ofertę.

Aleksandra Strugalska

Aleksandra Strugalska

Customer Success Manager w callback24. Mocno zaangażowana w budowanie relacji z Klientami, aktywnie szuka rozwiązań zwiększających liczbę rozmów sprzedażowych ze strony internetowej. Planuje i koordynuje wdrażanie nowych funkcjonalności. Zawsze z listą zadań i planem na kolejny tydzień.