Z czego składają się wyniki wyszukiwania Google? Elementy SERP

 

W Polsce aż blisko 96% internautów korzysta z wyszukiwarki Google. Jednak niewielu z nich zdaje sobie sprawę z tego, jak właściwie ułożona jest struktura wyników wyszukiwania. Co wchodzi w skład SERP? Od czego zależy kolejność wyświetlania?

Przygotowaliśmy artykuł, w którym opisujemy najważniejsze elementy strony z wynikami wyszukiwania. Po przeczytaniu zrozumiesz podstawowy mechanizm działania wyszukiwarki Google, a także dowiesz się, dlaczego znalezienie się na szczycie wyników jest tak ważne.

Czym jest SERP?

SERP (Search Engine Results Page) to strona z wynikami wyszukiwania, która wyświetla się po wpisaniu w wyszukiwarkę dowolnego zapytania. Na pewno widziałeś ją już wielokrotnie.

Przykładowy SERP

Wyniki wyszukiwania nazwać można listą stron internetowych. Strony wyświetlane są w określonej kolejności, w odpowiedzi na zapytanie użytkownika. Na wygląd tej listy wpływa m.in. stopień powiązania z intencją użytkownika i trafność treści znajdujących się na stronie.

Podstawowe elementy SERP

Z czego składa się SERP? Przejdźmy wspólnie przez najważniejsze elementy strony z wynikami wyszukiwania, które prawdopodobnie już kojarzysz.

Wyniki wyszukiwania

Nie zaskoczymy chyba nikogo, pisząc, że podstawowym elementem strony z wynikami wyszukiwania są… wyniki wyszukiwania. Jak już wspomnieliśmy, SERP to inaczej lista wyników, które wyświetlają się na zapytania użytkownika.

Z czego składa się wynik wyszukiwania Google?

  • Adres URL – adres internetowy witryny, który zazwyczaj prezentuje strukturę kategorii i podkategorii, które kierują na daną podstronę.
  • Meta title (tytuł strony) – klikalny tytuł strony, który opisuje, czego dotyczy zawartość.
  • Meta description (opis strony) – krótki opis strony, który przedstawia najważniejsze informacje, co użytkownik może na niej znaleźć.
  • Ewentualne rozszerzenia – np. linki do innych podstron, oceny produktu, zdjęcia, które uatrakcyjniają wynik wyszukiwania.

Warto wiedzieć, że wyniki wyszukiwania dzielą się na dwa rodzaje – wyniki sponsorowane i wyniki organiczne (bezpłatne).

Sponsorowane wyniki wyszukiwania

Sponsorowane wyniki wyszukiwania to inaczej wyniki pochodzące z reklam Google Ads. Oznacza to, że ktoś zapłacił za wyświetlanie swojej strony na wyższych pozycjach. Reklamodawcy licytują się o konkretne słowa kluczowe, aby ich reklamy były pokazywane użytkownikom wyszukującym określone frazy.

Tego typu wyniki są oznaczone etykietą „Sponsorowane” i pojawiają się zazwyczaj na samej górze, przed wynikami organicznymi. Mogą jednak wyświetlać się również na dole SERP.

Przykład sponsorowanych wyników wyszukiwania

Płatne wyniki wyszukiwania mogą zawierać rozszerzenia reklam, takie jak np. numery telefonów, lokalizację firmy, linki do podstron czy oceny użytkowników.

Organiczne wyniki wyszukiwania

Z kolei organiczne wyniki wyszukiwania to rezultaty, które Google wyświetla na podstawie swojego algorytmu, bez opłat ze strony właścicieli stron. Pojawiają się one poniżej reklam i są uporządkowane według ich trafności oraz jakości w odniesieniu do wyszukiwanej frazy.

Przykład organicznych wyników wyszukiwania

O pozycji bezpłatnych wyników wyszukiwania decydują czynniki rankingowe, które składają się na algorytm Google. Właściciele stron mogą zwiększyć swoją szansę na pojawienie się na pierwszych pozycjach poprzez optymalizacje SEO.

Direct Answer

Kolejnym elementem SERP jest Direct Answer, czyli tzw. “pozycja zero”. Jest to kawałek tekstu, który wyświetla się czasem na samej górze wyników wyszukiwania i dostarcza bezpośredniej odpowiedzi na zapytanie.

Direct Answer pojawiają się zazwyczaj w odpowiedzi na konkretne pytania, np. “ile gotować jajko na twardo”, “jak dobrać pompę ciepła”.

Przykład Direct Answer

Pod bezpośrednią odpowiedzią znajduje się również odnośnik do strony, z której cytowany jest tekst. Oprócz tego na pozycji zero wyświetlać mogą się czasem dodatkowo zdjęcia.

Więcej pytań

Na stronie wyników wyszukiwania znajdziesz także często sekcję Więcej pytań. Jest to miejsce, które zbiera pytania, powiązane z wpisaną w wyszukiwarkę frazą.

Przykład Więcej pytań

Po kliknięciu pytania użytkownikom wyświetla się bezpośrednia odpowiedź, podobna do tej w Direct Answer. Pod tekstem znajdziesz także odnośnik do cytowanej strony.

Mapa Google

W przypadku zapytań lokalnych (ale i nie tylko) w SERP wyświetlana jest często Mapa Google. Na mapie zaznaczone są konkretne miejsca/firmy, o które mogło chodzić użytkownikowi.

Przykład Mapy Google w SERP

Jak możesz zauważyć, przy generowaniu wyników wyszukiwania Google bierze pod uwagę lokalizację użytkownika. Oznacza to, że nawet jeśli wpiszesz w wyszukiwarkę ogólną frazę (która nie jest związana z konkretnym obszarem), Google dostarczy Ci spersonalizowanych wyników.

Najważniejsze artykuły

W wynikach wyszukiwania często znajdziesz również sekcję Najważniejsze artykuły – zwłaszcza jeśli wpisujesz zapytania związane z aktualnymi wydarzeniami lub popularnymi osobami. W sekcji tej zbierane są nowe artykuły, które pozwolą użytkownikowi zapoznać się lepiej z jakimś tematem.

Przykładowa sekcja Najważniejsze artykuły

Co ważne, sekcja ta jest regularnie aktualizowana, w związku z tym może w miarę często się zmieniać.

Inni wyszukiwali również

Na samym dole wyników wyszukiwania znajdziesz sekcję Inni wyszukiwali również. Jak sama jej nazwa mówi, zbiera ona w jednym miejscu zapytania innych użytkowników, które są jednocześnie powiązane z Twoim zapytaniem.

Przykładowa sekcja Inni wyszukiwali również 

Sekcja ta może być przydatna, jeśli zależy Ci na dokładniejszym zapoznaniu się z jakimś tematem.

Co wpływa na wygląd SERP?

Nie każdy wie, że wyniki wyszukiwania Google mogą się znacząco różnić w zależności od użytkownika, nawet przy wpisaniu identycznej frazy. Skąd to wynika?

W przypadku zalogowanych użytkowników Google analizuje całą historię wyszukiwania i aktywności online, aby lepiej dopasować wyniki do ich zainteresowań. Na przykład, osoba często przeglądająca treści motoryzacyjne, wpisując frazę „jaguar” zobaczy głównie wyniki związane z samochodami, podczas gdy miłośnik przyrody otrzyma informacje o dzikich kotach.

Wspominaliśmy również, że kluczową rolę odgrywa często lokalizacja. Google wykrywa automatycznie położenie użytkownika poprzez adres IP lub dane GPS z urządzenia mobilnego. W związku z tym osoba wpisująca frazę „fryzjer” we Wrocławiu zobaczy inne wyniki niż ktoś szukający w Warszawie. Jest to szczególnie istotne dla firm działających lokalnie.

Oprócz danych związanych bezpośrednio z użytkownikiem pod uwagę należy również wziąć naturalne zmiany w pozycjach stron.

Zmiany w pozycjach stron

Spora część firm inwestuje w pozycjonowanie swoich stron (SEO) – czyli stopniowe zwiększanie ich widoczności w wyszukiwarce Google. Z czego to wynika? Większość użytkowników, w tym zapewne też Ty, po wpisaniu zapytania sprawdza tylko kilka pierwszych wyników. Z tego też względu przedsiębiorstwa chcą wyświetlać się jak najwyżej, aby docierać do swoich potencjalnych klientów.

Raz uzyskana pozycja w Google nie jest jednak przypisana na zawsze. Co jakiś czas możesz zauważyć pewne zmiany w wynikach wyszukiwania, nawet jeśli wpisujesz taką samą frazę. To naturalne wahania w pozycjach, które wynikają z pracy algorytmu Google.

Firmy konkurują między sobą o bezpłatne pozycje w Google, ponieważ zapewniają one stabilne źródło ruchu na stronie. Jeśli prowadzisz swój biznes i nie działasz jeszcze nad obszarem SEO, otwiera się przed Tobą masa nowych możliwości. Zachęcamy Cię gorąco do zgłębienia tego tematu.

Poznaj najważniejsze informacje na temat SEO

SEO i Pozycjonowanie stron – kompendium wiedzy od ekspertów

Elementy SERP – podsumowanie

Strona z wynikami wyszukiwania Google to ekosystem, który nieustannie ewoluuje, aby zapewnić użytkownikom jak najbardziej trafne odpowiedzi na ich zapytania. Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomógł Ci zrozumieć nieco lepiej, czym jest SERP i z czego się składa.

Pamiętaj, że wyniki wyszukiwania mogą wyglądać inaczej u każdego użytkownika. Wpływ na to mają m.in. nasze zachowania online czy lokalizacja. Ta personalizacja sprawia, że SERP jest nie tylko narzędziem wyszukiwania, ale także systemem dostarczającym odpowiedzi dopasowane do indywidualnych potrzeb i kontekstu każdego użytkownika.

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.