Google Helpful Content – aktualizacja wspierająca przydatne treści

Przed nami nowa aktualizacja algorytmu Google: Helpful Content. Kolejna z paczki aktualizacji Google wspierająca treści publikowane w internecie bardziej pod człowieka, aniżeli pod robota Google. Nowa aktualizacja zdaniem Google zmierza do tego, aby użytkownicy w wynikach wyszukiwania widzieli oryginalne, a przede wszystkim przydatne dla nich treści. Można odpowiedzieć — no tak! Moje treści są pod człowieka, nie pod robota… Ale czy na pewno? W artykule przedstawimy Ci kilka najważniejszych informacji na temat zmian. Zachęcamy do zapoznania się z nimi!

Oficjalne fakty na temat aktualizacji algorytmu

  • Data ogłoszenia aktualizacji: 18 sierpnia 2022 r.
  • Data zakończenia wdrażania zmian: 9 września 2022 r.
  • Sposób weryfikacji treści: Automatyczny, nowy sygnał rankingowy.
  • Przewidywany czas zmian widocznościowych: Kilka miesięcy od sygnału.
  • Obowiązujący obszar zmian: Cała domena, nie pojedyncze podstrony.

Czym jest Google Helpful Content i jak może (nie) zaszkodzić Twoim wynikom?

W internecie istnieje bardzo dużo treści – począwszy od tekstów, zdjęć, wideo, a kończąc na platformach learningowych. Szacuje się, że internet “waży” obecnie ponad dwa zettabajty danych. Wśród nich możemy wyszczególnić najprostsze zapytania użytkowników np. o to, czy jajka na twardo powinny gotować się 8,10 minut, czy też najbliższa niedziela jest niedzielą handlową.

Będąc użytkownikiem, chciałbyś natychmiast otrzymać informację, która odpowiada bezpośrednio na Twoje zapytanie. Ale jak jest obecnie? Jednym z dominujących czynników rankingowych jest bez wątpienia nasycenie fraz kluczowych w odpowiedniej formie. Z tego względu wiele tekstów zawierających kilka tysięcy znaków odpowiada we wstępie o tym, co było pierwsze – jajko czy kura, czy też o wartościach odżywczych jajek. Zanim ukaże się faktyczna odpowiedź przebrnąć musisz przez sporą ilość tekstu. I tu jest właśnie informacja, na temat tego, czym tak naprawdę jest Google Helpful Content.

Algorytm wyszukiwarki z każdą aktualizacją dąży do tego, aby treści odpowiadały bezpośrednio zapytaniu użytkownika, bez lania wody. W artykule na temat gotowania jajka na twardo powinny być zawarte informacje na temat całego procesu – krótko, zwięźle i na temat, bez zbędnych wstawek. Zmiany wprowadzane przez algorytm mają docelowo weryfikować treści umieszczane w internecie, tak aby wyeliminować te małowartościowe.

Co to znaczy treści małowartościowe – jak sprawdzić, czy moje treści są odpowiednie?

Jeżeli na Twojej stronie internetowej znajdują się treści, które:

  • Zostały stworzone, tylko aby przyciągnąć użytkowników, bez wiedzy merytorycznej;
  • Nie są związane z tematyką strony internetowej;
  • Są hurtowo generowane przy użyciu automatów;
  • duplikatami i połączeniem tego, co już znajduje się na innych stronach;
  • Piszesz pod trend, a nie pod grupę odbiorców witryny;
  • Nie wyczerpują tematu — skupiasz się na ogólnikach;
  • Są sztucznie za długie;
  • Nie są specjalistyczne;
  • Są clickbaitowe, bądź po prostu nieprawdziwe…

… to w dużym uproszczeniu masz wysoką szansę na to, że Twoja witryna ucierpi w wynikach wyszukiwania. Treści, które są tworzone głównie z myślą o rankingu na daną frazę kluczową, bez faktycznych wartości, mogą być narażone na gorsze pozycje w wyszukiwarce Google właśnie za sprawą aktualizacji Google Helpful Content.

Wielu z właścicieli stron internetowych zapomina o tym, że aktualizacje mogą również wpływać pozytywnie na Twoje wyniki – są przecież robione dla ludzi, prawda? Dlatego działa to również w drugą stronę! Jeżeli dotychczas treści na Twojej stronie rankowały dosyć słabo, pomimo tego, że wykazywałeś w nich specjalistyczną wiedzę, odpowiadały one na pytania użytkowników i przynosiły faktyczną wartość — to jest to dla Ciebie duży plus, bo aktualizacja może wpłynąć pozytywnie na Twoje pozycje.

Jeżeli jednak nie prowadziłeś nigdy działań optymalizacyjnych, a Twoja witryna posiada wiele błędów, to może być to jednym z powodów słabych wyników widocznościowych. W celu poprawy pozycji strony warto skorzystać z pomocy specjalistów. Vilaro specjalizuje się w skutecznych rozwiązaniach optymalizacyjnych – skontaktuj się z nami i zadbajmy wspólnie o Twoją witrynę! 

Jak wyglądają wartościowe odpowiedzi? – Słów kilka o featured snippets.

Od stycznia 2014 roku, czyli już przeszło 8 lat, w wynikach wyszukiwania istnieją wyniki bezpośrednich zapytań i odpowiedzi dla użytkowników (na samej górze, często jedynie pod reklamami). Wbrew pozorom jest to element, z którego korzysta wiele osób – również my, jak i Ty użytkowniku, nawet nie zwracając na to szczególnej uwagi.

przykład featured snippet w wyszukiwarce Google

przykład bezpośredniej odpowiedzi na zapytanie użytkownika w wyszukiwarce Google

To właśnie featured snippets i pozycja 0 może być wyznacznikiem tego, czy Twoje treści odpowiadają na konkretne zapytania użytkowników. Direct Answer pojawia się obecnie w większości przypadków na zapytanie z intencją poszukiwania odpowiedzi.

przykład featured snippet w wyszukiwarce Google

Wracając do przykładu przywołanego na samym początku artykułu, możemy zauważyć, że algorytm Google wyróżnia pogrubieniem odpowiedź na pytanie wpisane do wyszukiwarki Google. To właśnie algorytmy wybierają z wielu różnych odpowiedzi tą, która zdaniem czynników rankingowych odpowiada bezpośrednio na zapytanie.

Nie działa to jeszcze jednak tak dobrze, jakby oczekiwali tego użytkownicy i sama firma Alphabet Inc. Na zapytanie o najbliższą niedzielę handlową powinniśmy otrzymać bezpośrednią odpowiedź: Tak lub Nie.

przykład featured snippet w wyszukiwarce Google

Czy da się sprawdzić liczbę moich pozycji 0?

Tak! Jeżeli chcesz sprawdzić, czy Twoja strona internetowa rankuje na pozycjach 0 na jakieś odpowiedzi, sprawdź narzędzie Direct Answer od Senuto. Jest to jedno z wielu rozwiązań firmy wspierających analitykę wyświetlanych fraz w wynikach wyszukiwania. W narzędziu Direct Answer dowiesz się, na ile fraz odpowiada Twoja witryna w bezpośrednich odpowiedziach, wraz z ich liczbą zapytań oraz sezonowością.

Pozycje Direct Answer w Senuto

1.W Senuto wejdź w zakładkę “Analiza Widoczności”

2.Następnie wpisz nazwę swojej domeny i z okna po lewej stronie wybierz “Narzędzia”

zakładka "Narzędzia" w Senuto

3.Wybierz z dostępnych narzędzi opcję Direct Answer klikając “Uruchom”

opcja Direct Answers w Senuto

4.Sprawdź swoje pozycje!

przykład pozycji w Direct Answers w Senuto

Czy pozycja 0 wpływa bezpośrednio na ilość wejść na stronę internetową?

Sekcja Direct Answer ma też swoje wady. Jedną z nich jest to, że użytkownik po przeczytaniu odpowiedzi na pytanie może nie przejść do Twojej witryny. Jest to jeden z głównych minusów zapowiadanych przez Google rozwiązań zmieniających podejście do wyszukiwarki Google, która miałaby docelowo generować odpowiedzi na zapytania, bez wyświetlania witryn docelowych.

Z naszego doświadczenia wiemy, że wiele witryn naszych klientów, które posiadają podstrony w pozycjach 0, generują dość dużą liczbę kliknięć. Faktycznie, w wielu przypadkach liczba wyświetleń jest dużo większa, przez co współczynnik CTR może być niższy. Natomiast jest to wyznacznik tego, że artykuł jest wartościowy i przynosi faktyczną korzyść dla użytkownika, co może być przydatne w przypadku aktualizacji Helpful Content.

Sekcja podobnych pytań – snippet przydatny użytkownikowi?

W wynikach wyszukiwania możemy znaleźć również sekcję Podobne Pytania, które skupiają uwagę użytkownika.

Jeżeli chcesz, aby Twoje treści odpowiadały na pytania użytkowników, powinieneś z nich korzystać. Obecnie pytania te wyświetlają się na zdecydowaną większość zapytań z intencją poszukiwania odpowiedzi. Zapytań tych nie zauważysz przy większości zapytań zakupowych. Jeżeli przygotowujesz artykuł blogowy na konkretny temat i skupisz w nich specjalistyczne odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez użytkowników, to masz wysoką szansę na to, że Twoje treści będą się wyświetlały w tej sekcji.

przykład sekcji Podobne pytania w wyszukiwarce Google

Podsumowanie

Sprawdzenie tego, czy Twoja witryna posiada odpowiednie treści, możesz zacząć samemu już dziś. Sprawdź, swoje artykuły i odpowiedz sobie na pytanie, czy jest to treść, którą chciałbyś otrzymać, będąc użytkownikiem szukającym odpowiedzi na dane pytanie. Jeżeli nie, to pamiętaj o tym, że nie zawsze warto jest usuwać artykuły blogowe, a skorzystać z ich rozbudowy, czy też aktualizacji zawartości.

Zawsze możesz skorzystać również z pomocy ekspertów, którzy od lat przygotowują wartościowe treści na strony internetowe. Skontaktuj się z nami i wspólnie sprawdźmy stan Twojej witryny!

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.