Dobry specjalista SEO – na co zwrócić uwagę przy współpracy?

 

Budowanie widoczności w Google to złożony i czasochłonny proces. Wymaga teoretycznej wiedzy połączonej z praktycznymi umiejętnościami. Wiele osób sięga więc po pomoc profesjonalistów, którzy oferują kompleksowe wsparcie w tym zakresie. Jak jednak stwierdzić, czy specjalista lub agencja wykonują dobrą robotę?

Dzisiaj chcemy skupić się na elementach, które są podstawą udanej współpracy w zakresie SEO – bazując na własnych doświadczeniach oraz informacjach udostępnionych przez Google. Czym konkretnie zajmuje się specjalista SEO oraz jakie powinien mieć kompetencje? Wyjaśniamy w naszym artykule!

Specjalista SEO – kto to właściwie jest?

Specjalista SEO, potocznie zwany SEOwcem, to osoba, która dba o kompleksowe zwiększanie widoczności stron internetowych w wyszukiwarkach. To strateg, który potrafi wyczuć sytuację rynku, zrozumieć zachowania użytkowników i dostosować działania, by sprostać pojawiającym się wyzwaniom online. Ekspert SEO jest zorientowany na konkretne cele i rozumie, że skuteczna optymalizacja to nie tylko praca nad kodem, lecz także m.in. dostarczanie przyjaznej i wartościowej dla użytkowników treści.

Dobry SEOwiec sprawi, że algorytmy wyszukiwarki zaczną pracować na korzyść Twojego biznesu, wprowadzając Cię na szczyt wyników wyszukiwania. Jego rolą jest zrozumienie potrzeb i oczekiwań Twojej grupy docelowej, tak by skutecznie dotrzeć do właściwego grona użytkowników. Specjalista SEO tworzy strategie, które nie tylko zwiększają widoczność, ale także generują jakościowy ruch z potencjałem konwersji.

Co robi SEOwiec?

Specjalista od pozycjonowania zapewnia zazwyczaj kompleksową obsługę projektu SEO, w której zakres wchodzi m.in.:

Podczas codziennej pracy SEOwiec polega na specjalistycznych narzędziach – np. Senuto, Ahrefs i tych oferowanych przez Google (Planer słów kluczowych, Google Search Console, Google Analytics 4). Ich obsługa jest często podstawą jakichkolwiek działań. Oprócz tego niezbędne jest wykorzystywanie bieżącej wiedzy na temat algorytmu wyszukiwarki oraz jego ewentualnych aktualizacji. Pozycjoner współpracuje również często z copywriterami, grafikami czy specjalistami Google Ads.

Podstawy udanej współpracy z pozycjonerem SEO

Google doskonale wie, że wielu przedsiębiorców decyduje się na podjęcie współpracy z ekspertami SEO. W celu ułatwienia wyboru, a także ewentualnego ocenienia usług, firma udostępniła listę wskazówek. Google proponuje, aby zapytać specjalistę/agencję np.:

  • Czy ma doświadczenie w prowadzeniu projektów z konkretnej branży?
  • Czy zajmuje się pozycjonowaniem w danym kraju?
  • Jakie formy kontaktu zapewnia?
  • Czy jest w stanie przedstawić referencje ze swoich współprac?

Firma radzi również, aby zachować pewną czujność. Jak jednak ocenić, czy współpraca przebiega tak, jak powinna? Poniżej znajdziesz kilka podstawowych elementów, które powinien spełnić zatrudniony przez Ciebie specjalista SEO lub wybrana agencja marketingowa.

Zrozumienie specyfiki Twojego biznesu

Jednym z pierwszych kroków, jakie podejmie specjalista SEO, powinien być brief marketingowy. To podczas niego może poznać lepiej Twój biznes oraz ogólną specyfikę branży. Dzięki indywidualnemu podejściu masz pewność, że zaplanowana strategia jest ukierunkowana na rozwój Twojej firmy. Jeśli zauważysz, że specjalista nie stara się zrozumieć Twoich potrzeb i oczekiwań, powinieneś zastanowić się, czy powinieneś kontynuować tę współpracę.

Warto postawić na wsparcie eksperta SEO, który nie tylko doskonale zna tajniki optymalizacji, ale także poświęca czas na zrozumienie kontekstu działalności swojego klienta. Spersonalizowane rozwiązania są podstawą skutecznej strategii, która pomoże Ci w osiągnięciu postawionych celów biznesowych.

Specjalistyczna i aktualna wiedza

SEO jest niezwykle obszernym tematem. W skład tego procesu wchodzą m.in. prace techniczne, zmiany strukturalne strony, różnego rodzaju analizy, prace z treścią czy też pozyskiwanie linków zewnętrznych. Z tego też względu dobry SEOwiec powinien mieć bieżącą wiedzę na temat wszystkich tych elementów. Pewne metody, które działały kilka lat temu, mogą być już nieaktualne lub nawet niezgodne z wytycznymi Google.

Zmiany w algorytmach oraz ogólnym funkcjonowaniu wyszukiwarek sprawiają, że specjaliści SEO muszą być na bieżąco z trendami w świecie marketingu online. Chodzi nie tylko o znajomość nowinek, ale także umiejętność dostosowywania się do zmieniającego się otoczenia. Dlatego też warto postawić na profesjonalistę, który nie tylko zdobywa wiedzę, ale także potrafi ją efektywnie wykorzystać w praktyce.

Długofalowe myślenie

Profesjonalny SEOwiec zdaje sobie sprawę, że osiągnięcie trwałej, wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania wymaga czasu, ciągłej analizy rynku oraz elastyczności. Długofalowe myślenie oznacza zrozumienie, że skuteczne SEO to nie tylko kwestia ilości kliknięć, ale również budowania relacji z użytkownikami poprzez dostarczanie wartościowej i angażującej treści.

Tylko poprzez strategiczne podejście i konsekwentne dążenie do trwałych rezultatów specjalista SEO może zapewnić firmie stabilną obecność online i zbudować solidną podstawę dla jej sukcesu w przyszłości. Dlatego też zaplanowanie konkretnego planu działania, obejmującego pewne przedziały czasowe, powinno być podstawą współpracy.

Bieżący kontakt i raportowanie

Kolejnym kluczowym elementem udanej współpracy SEO jest regularny kontakt. Specjalista powinien być gotów na dzielenie się wiedzą na temat strategii, ewentualnych zmian czy wyników przeprowadzanych analiz. Brak bieżących informacji na temat postępów prac lub unikanie Twoich wiadomości i telefonów powinno dać Ci do myślenia. Otwarta komunikacja świadczy o profesjonalnym podejściu oraz pozwala na budowanie zaufania.

Jak wiadomo, podjęta współpraca powinna owocować konkretnymi efektami. Jak jednak możesz je ocenić bez klarownie przedstawionych wyników? Regularne raporty SEO powinny być standardem – jeśli Twój specjalista lub agencja nie zapewniają Ci wglądu w bieżące dane, powinieneś zastanowić się nad sensem współpracy.

Terminowość wykonywanych zadań

Przestrzeganie ustalonych wcześniej terminów to oznaka szacunku dla klienta. Oczywiście, czasem mogą wystąpić pewne losowe wydarzenia, które wpływają na czas realizacji zadań. Jeśli jednak takie sytuacje zdarzają się nagminnie, może to wskazywać na brak profesjonalizmu ze strony specjalisty SEO. Regularne opóźnienia mogą wpłynąć nie tylko na harmonogram działań, ale także na efektywność kampanii SEO.

Dobry ekspert od pozycjonowania zdaje sobie sprawę z tego, jak istotne jest przestrzeganie ustalonych terminów. Jest gotów do elastycznego dostosowywania planów, ale także do opracowywania realistycznych harmonogramów. Zdolność do efektywnego zarządzania czasem to ważny element budowania trwałych relacji biznesowych.

Zaufaj ekspertom SEO z Vilaro

Odpowiednie wsparcie w zakresie SEO może diametralnie odmienić losy Twojego biznesu. Szukasz zaufanego partnera biznesowego w tym obszarze? Zespół specjalistów Vilaro jest do Twojej dyspozycji. Od 9 lat wspieramy w rozwoju przedsiębiorstwa z wielu różnych branż. Nie marnujemy czasu na nieskuteczne rozwiązania – eksplorujemy sprawdzone narzędzia, które zapewniają realne wzrosty w widoczności. Chętnie poznamy bliżej Twoje cele i oczekiwania.

Jeśli zależy Ci na:

  • kompleksowej strategii budowania widoczności,
  • indywidualnym podejściu,
  • bezpośrednim kontakcie ze specjalistą SEO,
  • szczerym doradztwie opartym na zrozumieniu Twoich potrzeb,
  • comiesięcznych raportach z wynikami,
  • przejrzystej umowie i jasnych kosztach…

…to czekamy na wiadomość od Ciebie! W Vilaro zapewniamy partnerskie podejście oparte na bieżącym kontakcie i inicjatywie. Odezwij się do nas i przekonaj się, jak możemy wykorzystać potencjał Twojego biznesu.

 

Poznaj historie sukcesu naszych klientów:

125% więcej przychodu z witryny dzięki SEO

471% zwiększenia widoczności strony w Irlandii i Wielkiej Brytanii dzięki SEO 

2300% ROAS z kanału organicznego dzięki działaniom SEO

 

Podsumowanie

Rynek SEO przepełniony jest wieloma agencjami oraz specjalistami. Wybór odpowiedniego partnera zależy w dużej mierze od indywidualnych preferencji i potrzeb. Warto więc zadawać pytania, które mogą rozwiać Twoje wątpliwości. Jeśli jednak podjęta współpraca nie sprostała Twoim oczekiwaniom, warto poszukać nowego partnera biznesowego, który lepiej zrozumie specyfikę Twojego biznesu i branży. Nie trać czasu na nieskuteczne rozwiązania, które hamują Twój rozwój!

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentową firmy - tworzę różnego rodzaju teksty, a także treści na social media.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią powiem, gdzie brakuje przecinka (nawet jeśli nikt nie pytał). Znam wszystkie najnowsze trendy na TikToku i nie zawaham się ich użyć.