Październikowe aktualizacje Google – October 2023 Spam Update i Core Update

 

Google rozpoczęło październik aż dwoma aktualizacjami! October 2023 Spam Update i October 2023 Core Update ogłoszone zostały zaledwie dzień po dniu. Na ich pełne wdrożenie musimy jednak jeszcze poczekać.

Czego dotyczą najnowsze aktualizacje od Google? Sprawdź, co wiemy na temat kolejnych zmian w wyszukiwarce.

October 2023 Spam Update od Google – co wiemy?

Aktualizacja dotycząca spamu została tradycyjnie ogłoszona na oficjalnym profilu Google na serwisie X (Twitter). 4 października 2023 roku pojawił się tam następujący post:

Źródło: https://twitter.com/googlesearchc/status/1709612835506888828

“Dziś udostępniamy aktualizację naszych systemów wykrywania spamu, która poprawi nasze pokrycie wielu języków i rodzajów spamu.”

Dodatkowo Google opublikowało na swoim blogu wpis, w którym znajdziemy więcej informacji na temat October 2023 Spam Update. Wynika z niego, że głównym celem aktualizacji jest eliminacja spamu w wynikach wyszukiwania, w szczególności:

  • maskowania (cloakingu),
  • treści zmodyfikowanych przez hakerów,
  • treści generowanych automatycznie,
  • treści powielanych.

Google wspomniało, że aktualizacja ma dotyczyć języka chińskiego, hindi, indonezyjskiego, tureckiego i wietnamskiego. We wpisie znajduje się również wzmianka o innych językach, które nie są sprecyzowane.

Z pomocą przyszedł Danny Sullivan (odpowiedzialny za edukację użytkowników w zakresie wyszukiwarki Google), który poprzez profil Google SearchLiaison wskazał, że aktualizacja ma objąć wszystkie języki.

Źródło: https://www.stanventures.com/blog/google-algorithm-updates/

Wdrażanie update’u zakończyło się 20 października. Google zachęca również do zapoznania się z zasadami dotyczącymi spamu – szczególnie właścicieli stron, którzy po aktualizacji zauważą zmiany lub spadki w swojej witrynie.

Aktualizacje dotyczące spamu a pozycja witryny

Jak pisze samo Google:

“Automatyczne systemy Google do wykrywania spamu w wyszukiwarce działają cały czas, ale czasami w istotny sposób ulepszamy ich funkcjonowanie.”

Tego typu update’y nazywane są właśnie aktualizacją dotyczącą spamu. W przypadku ich wprowadzenia znajdziesz informację na oficjalnych profilach Google oraz na liście aktualizacji rankingu w wyszukiwarce Google, która dostępna jest tutaj: Lista aktualizacji

Przykładem tego typu systemu jest SpamBrain – system oparty na sztucznej inteligencji (AI). Jest on regularnie aktualizowany, tak aby wykrywał skutecznie spam oraz nowe jego rodzaje.

Google zajmuje jasne stanowisko wobec witryn, które naruszają zasady i generują spam:

“Witryny, które naruszają nasze zasady, mogą mieć niższą pozycję lub mogą w ogóle nie pojawiać się w wynikach wyszukiwania.”

Tego typu witryny mają jednak szansę na poprawę swojej pozycji. W tym celu powinny przede wszystkim wyeliminować spam i poczekać na weryfikację przez automatyczne systemy Google. Jeśli systemy stwierdzą, że strona jest zgodna z zasadami, ma ona możliwość zwiększenia swojej widoczności w wynikach wyszukiwania.

Wyjątkiem są jednak spamerskie linki. Google zaznacza, że wyeliminowanie ich może nie przynieść żadnej poprawy. Wynika to z prostego mechanizmu – jeśli system usunie spamerskie linki, a tym samym ich wpływ, to strona traci swoją pozycję, którą uzyskała dzięki owym linkom.

Warto zatem wystrzegać się tego typu praktyk. Pomimo ewentualnych początkowych korzyści przyniosą Ci one więcej szkód niż pożytku.

Jak Google walczy ze spamem w wyszukiwarce?

W procesie wykrywania spamu Google korzysta nie tylko z automatycznych systemów, ale opiera się również na weryfikacji manualnej. Dzięki temu ma większą pewność, że strony nie manipulują swoją pozycją w wynikach wyszukiwania poprzez nieuczciwe praktyki.

Co ciekawe, w samym 2020 roku systemy Google wykrywały 40 miliardów spamerskich stron dziennie. Jak zatem wygląda proces eliminacji spamu?

1. Automatyczne systemy Google wykrywają większość przypadków spamu, a następnie obniżają pozycje tego typu treści, tak aby nie wyświetlały się na górze wyników wyszukiwania,

2. Pozostałe przypadki spamu poddawane są weryfikacji przez specjalny zespół. Jego zadaniem jest oznaczenie stron, które naruszają zasady Google,

3. Jeśli jakaś strona została dotknięta przez ręczne działania, właściciel jest o tym informowany,

4. Po rozwiązaniu problemu właściciel strony może przesłać prośbę o ponowne rozpatrzenie. Google weryfikuje wtedy zmiany i sprawdza, czy spam został usunięty.

Światowy gigant sam zaznacza, że stara się nie ujawniać zbyt wielu szczegółów na temat działania swoich systemów i algorytmów. Podaje nawet anegdotyczny przykład, który wyjaśnia, skąd to wynika:

Zgłaszanie spamu przez użytkowników

Google zachęca użytkowników do samodzielnego informowania o zauważonym w wyszukiwarce spamie. Jeśli widzisz wyniki lub strony, które mogą według Ciebie naruszać zasady, możesz wypełnić raport dotyczący jakości.

W informacjach udostępnionych na blogu firmy możemy przeczytać:

„Opinie użytkowników pomagają nam wykrywać obszary pomijane przez nasze automatyczne systemy wykrywania spamu. Są też przydatne do ulepszania naszych algorytmów rankingowych.”

Jak zgłosić stronę zawierającą spam?

1. Wejdź w formularz dotyczący jakości: Link do formularza

2. Wpisz adres URL strony, która Twoim zdaniem narusza zasady dotyczące spamu. Możesz zgłosić do 5 witryn,

3. Zaznacz konkretne uzasadnienie, w tym przypadku “Strona zawiera treści spamerskie”,

4. Kliknij “Dalej” i przejdź do drugiego kroku,

5. Na tym etapie możesz wybrać konkretne problemy, które zauważyłeś na podanej stronie/stronach,

6. Możesz również opcjonalnie podać dodatkowe szczegóły – wpisać dokładne zapytanie lub inne szczegóły, które uważasz za istotne,

7. Gdy uzupełnisz już formularz, kliknij “Prześlij”.

Kolejna aktualizacja rdzenia – October 2023 Core Update

Zaledwie dzień po ogłoszeniu October 2023 Spam Update, 5 października 2023 roku, Google opublikowało na swoim profilu wpis informujący o kolejnej aktualizacji:

Źródło: https://twitter.com/googlesearchc/status/1709960744635101650

“Dzisiaj udostępniamy October 2023 core update. Zaktualizujemy naszą listę aktualizacji rankingu w wyszukiwarce, kiedy zakończymy wdrażanie.”

Pełnie wdrożenie aktualizacji rdzenia skończyło się 19 października. Co ciekawe, to już trzeci tego typu update w tym roku. Poprzednie miały miejsce w marcu oraz sierpniu.

Na wcześniej wspominanym profilu prowadzonym przez Danny’ego Sullivan’a znajdziemy również wpis dotyczący 2023 Spam Update i Core Update.


Źródło: https://twitter.com/searchliaison/status/1709998489474855283

Danny informuje o tym, że tego typu aktualizacje zazwyczaj są wdrażane oddzielnie, jednak nie zawsze jest to możliwe. Wyjaśnia również w prosty sposób, jak można interpretować update’y:

  • Jeśli nie spamujesz i widzisz zmiany, jest to prawdopodobnie wynik aktualizacji rdzenia.
  • Jeśli spamujesz i widzisz zmiany, wtedy chodzi prawdopodobnie o aktualizację dotyczącą spamu.

We wpisie znajdziemy także wzmiankę o tym, że nie należy mylić i łączyć October Core Update z October Spam Update. Aktualizacja rdzenia dotyczy ogólnej poprawy rankowania. Wiele witryn nie odnotuje z tego powodu żadnych zmian i nie ma to nic wspólnego ze spamem.

Google nie udostępniło konkretnych informacji, czego dotyczy październikowa aktualizacja rdzenia. W ostatnim czasie firma skupia się jednak na zapewnianiu użytkownikom jeszcze bardziej dopasowanych i wartościowych wyników wyszukiwania. Jest to zapewne główny obszar, który obejmuje October 2023 Core Update.

Podsumowanie

Październikowe aktualizacje Google są jeszcze w trakcie wdrażania. Mimo to nie powinieneś się martwić, jeśli zauważysz pewne wahania w widoczności Twojej witryny. Fluktuacje pozycji podczas lub po wprowadzeniu aktualizacji są czymś normalnym.

Jeśli chcesz zminimalizować ewentualne negatywne skutki October 2023 Spam Update lub October 2023 Core Update, zapoznaj się z wytycznymi Google i zweryfikuj swoją stronę. Przede wszystkim zadbaj o jakościowe treści i usunięcie ewentualnego spamu.

Chcesz, aby Twoja strona była dostosowana do aktualnych wymagań wyszukiwarki Google? Buduj z nami swoją widoczność w sieci:

Umów się na bezpłatną konsultację!

 

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentową firmy - tworzę różnego rodzaju teksty, a także treści na social media.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią powiem, gdzie brakuje przecinka (nawet jeśli nikt nie pytał). Znam wszystkie najnowsze trendy na TikToku i nie zawaham się ich użyć.