Czym jest Search Generative Experience (SGE) od Google?

 

W maju 2023 roku Google uruchomiło testową wersję swojej zaktualizowanej wyszukiwarki – Search Generative Experience (SGE). Zasila ją sztuczna inteligencja (AI), która ma dostarczać użytkownikom dokładniejsze odpowiedzi na ich pytania.

Eksperymentalna wersja jest jak na razie dostępna jedynie dla ochotników z wybranych krajów. Zakłada się jednak, że po pomyślnych testach Google udostępni ją wszystkim użytkownikom na całym świecie. Co wiemy o SGE? Sprawdź najważniejsze informacje i bądź gotowy na zmiany!

Nowy wygląd wyników wyszukiwania dzięki AI

Kluczowym elementem nowej wersji wyszukiwarki Google jest wyróżnione pole z wygenerowaną przez AI odpowiedzią na zapytanie użytkownika.

Źródło: https://blog.google/products/search/generative-ai-search/ 

Jak widać na powyższym przykładzie, wpisane zapytanie jest dość specyficzne i złożone. Dzięki SGE możliwe jest jednak uzyskanie dopasowanej odpowiedzi. Oprócz tekstu AI dostarcza również linki do stron, na podstawie których został on zazwyczaj stworzony. W ten sposób użytkownik może przejść na konkretną witrynę, aby uzyskać więcej informacji na dany temat.

Sam wynik podobny jest do znanych już nam pozycji Direct Answer. To, co możemy zauważyć, to że przy wyniku SGE mamy wyszczególnione nawet 3 domeny z możliwością przejścia do kolejnych. Obecnie wyniki Direct Answer głównie bazowały na jednej domenie.

Na samym dole wyniku SGE użytkownik znajdzie także opcje, które pozwalają na zadanie dodatkowych pytań. AI podaje kilka sugestii, jednak dzięki trybowi konwersacji użytkownik może wpisać je również samodzielnie.

Co z organicznymi i płatnymi wynikami wyszukiwania?

  • reklamy wyświetlają się zazwyczaj nad wynikiem SGE,
  • organiczne wyniki wyszukiwania znajdują się pod wynikiem SGE,
  • wynik SGE nie wyklucza pojawienia się w organicznych wynikach featured snippet.

Co ciekawe, w przypadku zapytań, które dotyczą diagnoz, chorób lub innych okołomedycznych tematów, Google dodaje uwagę:

“Służy to wyłącznie celom informacyjnym. Informacje te nie stanowią porady lekarskiej ani diagnozy”.

Źródło: Lindsey Schrant

Kto może już korzystać z SGE?

Testowa wersja Search Engine Experience dostępna jest aktualnie (wrzesień 2023) jedynie w Stanach Zjednoczonych, Indiach i Japonii. Mieszkańcy dwóch ostatnich państw uzyskali do niej dostęp dopiero pod koniec sierpnia, blisko 3 miesiące po rozpoczęciu testów w USA.

Aby móc korzystać z SGE, chętni użytkownicy z podanych krajów muszą zapisać się do Search Labs – darmowego programu, który umożliwia testowanie najnowszych doświadczeń związanych z wyszukiwarką Google.

Czego możemy spodziewać się po Search Generative Experience?

Jak twierdzi Google, dzięki nowej, zaawansowanej technologii możemy odblokować zupełnie nowe typy pytań, na które nie spodziewaliśmy się, że wyszukiwarka będzie w stanie odpowiedzieć.

AI zmieni również sposób organizacji informacji w internecie. Pomoże je uporządkować i nadać im jeszcze większy sens. Czego konkretnie możemy się spodziewać? Poniżej omawiamy kilka z możliwości oferowanych przez Search Generative Experience.

Lepiej dopasowane odpowiedzi na zapytania użytkowników

Aktualna wersja wyszukiwarki Google często nie dostarcza zadowalających odpowiedzi na bardziej skomplikowane i złożone zapytania. W takich sytuacjach użytkownicy muszą rozbijać je na mniejsze części, a następnie przeglądać poszczególne strony.

Search Generative Experience ma za zadanie wyeliminować ten problem. Dzięki AI użytkownik może znaleźć odpowiedź nawet na bardzo konkretne pytanie, np. “Jaka karma będzie najlepsza dla 3-letniego maltańczyka?”.

Niektóre odpowiedzi wygenerowane przez AI zawierają również rozwijalne strzałki. Po ich kliknięciu użytkownik znajdzie źródło cytowanej odpowiedzi lub też dodatkowe informacje, takie jak np. recenzje lub opinie innych osób.

Tryb konwersacji

Jak już wspomnieliśmy, wyniki SGE pozwalają na zadanie uzupełniających pytań. Tryb konwersacyjny opiera się na kontekście przenoszonym z pytania na pytanie. Dzięki temu użytkownik dostaje spójne odpowiedzi osadzone wokół konkretnego tematu. Na tej zasadzie działa również ChatGPT.

W trybie tym AI generuje zajawki prowadzące do treści na innych stronach internetowych, a także szereg informacji, z którymi można się lepiej zapoznać. Prowadzona z wyszukiwarką “konwersacja” pozwala dostarczyć użytkownikowi bardziej spersonalizowane odpowiedzi i źródła, do których być może nie dotarłby klasycznym sposobem wyszukiwania.

Źródło: https://labs.google/sge/

Podejmowanie decyzji zakupowych z pomocą AI

SGE ma również ułatwić użytkownikom porównywanie produktów oraz podejmowanie decyzji zakupowych.

Po wpisaniu określonego zapytania, np. “głośnik bluetooth na imprezę w basenie“, wynik SGE dostarczy użytkownikowi niezbędnych informacji na temat tego, na co zwrócić uwagę podczas wyboru konkretnego produktu.

Dodatkowo AI przygotuje listę proponowanych głośników wraz z ceną, specyfiką, ocenami klientów oraz linkami do zakupu. Dzięki uzyskanym informacjom oraz podpowiedziom użytkownik może podjąć bardziej świadomą decyzję. Jeśli jednak nie jest jeszcze przekonany, może skorzystać z sugerowanych pytań uzupełniających.

Źródło: https://blog.google/products/search/search-generative-ai-tips/

Bardziej zrozumiałe definicje

Kolejnym ciekawym zastosowaniem SGE może być generowanie bardziej przyjaznych definicji. Google rozumie, że szukając wyjaśnienia jakiegoś pojęcia, użytkownik może natknąć się na termin, którego nie rozumie lub po prostu chce uzyskać więcej informacji na jego temat.

W związku z tym na zapytania związane m.in. z naukami ścisłymi, ekonomią czy historią AI generuje odpowiedzi zawierające dodatkowe informacje. Użytkownik może najechać kursorem na określone słowa, aby wyświetlić podgląd ich definicji lub zobaczyć powiązane diagramy i obrazy.

Źródło: https://blog.google/products/search/google-search-generative-ai-learning-features/

Pierwsze wnioski na temat Search Generative Experience

Jak na razie Google zdradziło, że najwyższy poziom zadowolenia z SGE obserwuje wśród młodszych użytkowników (w wieku 18-24 lat), którzy twierdzą, że podoba im się możliwość zadawania dodatkowych pytań w trybie konwersacyjnym.

Inni użytkownicy również zgadzają się, że sugerowane w polu SGE pytania uzupełniające są dla nich przydatne i pozwalają zobaczyć, jak mogą zawęzić i sprecyzować swoje wyszukania. Sztuczna inteligencja jest w stanie pomóc im znaleźć szybciej to, czego szukają.

Dodatkowo Google odkryło, że reklamy znajdujące się nad lub pod wynikiem opartym na AI są dalej pomocne, ponieważ zapewniają użytkownikom przydatne opcje umożliwiające podjęcie działań i nawiązanie kontaktu z firmami.

Jak SGE wpłynie na SEO?

Jednym z najgorętszych tematów wśród ekspertów SEO jest wpływ nowej wersji wyszukiwarki Google na pozycjonowanie stron. Jak na razie Google nie zabiera głosu w tej sprawie, jednak użytkownicy sami zaczęli dochodzić do pewnych wniosków.

Zauważono, że odpowiedzi SGE są zazwyczaj generowane na podstawie źródeł z pierwszych wyników wyszukiwania w Google. Oznacza to, że optymalizacja stron nadal jest niezwykle istotna.

W kontekście SEO kluczową kwestią staną się oryginalne treści eksperckie. By znaleźć się w wyniku SGE, nie wystarczą powielane informacje – warto skupić się na dodawaniu unikalnej opinii oraz nowych spostrzeżeń. Wyniki generowane poprzez SGE będą bazowały na treściach, które rankują na dane zapytania, a sam layout SGE będzie ukazywać witryny, z których będzie można dowiedzieć się więcej na dany temat.

Jeśli będziesz chciał być zacytowany przez Google, musisz zadbać także o przejrzystość nagłówków i bezpośrednie odpowiedzi na możliwe pytania użytkowników. Dobrym pomysłem są sekcje FAQ, które wyczerpują poruszany temat.

Ważnym elementem są też rekomendacje od użytkowników. SGE bierze pod uwagę dostępne w sieci opinie, dlatego też istotne staną się niezależne recenzje oraz oceny wystawiane na zewnętrznych stronach.

Jeśli do tej pory nie przykładałeś większej uwagi do produkowanych treści, czas to zmienić. Niskiej jakości content nie jest w stanie przebić się do szerszego grona odbiorców. Google od lat zwraca na to uwagę, jednak wraz z rozwojem AI jest to kwestia, która jeszcze bardziej zyskuje na znaczeniu.

Dowiedz się więcej na temat korzyści SEO:

Dla kogo jest pozycjonowanie?

Podsumowanie

Google nie ogłosił jeszcze oficjalnej daty premiery Search Generative Experience. Można się jednak spodziewać, że już niedługo wkroczymy w nową fazę inteligentnego wyszukiwania.

Nawet jeśli aktualna wersja SGE nie jest jeszcze do końca dopracowana, Google stale szkoli swoje modele, aby z czasem wprowadzać ulepszenia i tym samym utrzymać wysoką poprzeczkę jakości.

Zachęcamy do śledzenia oficjalnego bloga Google (https://blog.google/), na którym regularnie publikowane są artykuły na temat najnowszych aktualizacji oraz produktów światowego giganta. Teraz pozostaje nam czekać na więcej informacji!

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.