Wysokiej jakości treści na stronie – główne cechy i jak o nie dbać?

 

Treść zalicza się do podstawowych elementów każdej strony internetowej – jest to dla wszystkich jasne. Mniej oczywistym może być jednak to, że nie powinna być ona byle jaka. Obecnie użytkownicy są bombardowani setkami, jeśli nie tysiącami informacji każdego dnia. Z tego też względu kluczowym czynnikiem decydującym o skuteczności komunikacji na stronie internetowej staje się jakość.

Wysokiej jakości treści na stronie to nie tylko kwestia poprawnej gramatyki czy atrakcyjnej szaty wizualnej – to przede wszystkim mądra kombinacja informacji, wartości, zrozumienia odbiorcy i umiejętności dostosowania dla niego przekazu. Co ważne, dodawane na stronę teksty są również brane pod uwagę przy ustalaniu rankingu witryn w wyszukiwarce Google.

Jak zatem zadbać o wysoką jakość i użyteczność swoich treści? Tego dowiesz się po przeczytaniu naszego artykułu. Zapraszamy do lektury!

Jakościowa treść na stronie, czyli jaka?

Na samym początku warto podkreślić, że treści na stronie internetowej to nie tylko same artykuły blogowe – to również m.in.:

  • tekst na stronie głównej,
  • formularze,
  • podstrony ofertowe,
  • case studies,
  • opisy kategorii,
  • opisy produktów,
  • i wiele więcej.

Treścią jest tak naprawdę wszystko to, co opublikujesz w obrębie swojej witryny. Od Ciebie więc zależy, jakie formaty i rodzaje będą docierały do Twoich odbiorców. Należy jednak pamiętać, że podstawowym elementem, który powinien łączyć wszystkie Twoje treści, jest wysoka jakość – czyli zdolność do przyciągnięcia uwagi, dostarczenia wartości, zaangażowania użytkownika i osiągnięcia postawionych celów.

Przejdźmy zatem do konkretów – poniżej przedstawiamy kilka podstawowych cech dobrych treści. Lista ta przyda Ci się zarówno podczas pisania, jak i weryfikacji gotowych tekstów.

Użyteczność i wartość dodana

Każda opublikowana na Twojej stronie treść powinna czemuś służyć. Oczywiście może mieć różny charakter – informacyjny, promocyjny, edukacyjny czy też rozrywkowy. Kluczowym elementem jest jednak jej wysoka użyteczność i wartość dodana. Publikowanie treści, tylko aby były nie jest najlepszym pomysłem.

Oznacza to, że przygotowywane treści powinny być starannie przemyślane, tak by odpowiadały na konkretne potrzeby Twoich odbiorców. Analiza profilu Twojej grupy docelowej, zrozumienie jej oczekiwań, problemów czy zainteresowań stanowi fundament dla skutecznej strategii contentowej. Dzięki zebranym danym wiesz, które informacje będą przydatne z punktu widzenia Twoich klientów i wniosą dodatkową wartość.

Przykładowo: wiedząc, jakie tematy interesują Twoich odbiorców, jesteś w stanie zaplanować serię ciekawych z ich punktu artykułów blogowych. Możesz również dostosować w większym stopniu swoje opisy produktów lub usług, kładąc nacisk na najważniejsze dla Twojej grupy docelowej aspekty.

Zrozumiałość i klarowność

Kolejnym kluczowym elementem jest zrozumiałość. Twoja treść powinna być napisana w sposób jasny, prosty i zrozumiały dla Twojej grupy odbiorców. O ile to możliwe, unikaj zbyt skomplikowanego słownictwa czy zawiłych konstrukcji zdaniowych. W miarę możliwości odpuść sobie również mocno specjalistyczny lub branżowy język, chyba że Twoi odbiorcy są w stanie go zrozumieć.

Klarowność i przejrzystość jest szczególnie ważna, ponieważ użytkownicy często jedynie skanują treści, wyłapując najważniejsze informacje. W przypadku trudności w zrozumieniu treści, użytkownicy mogą zrezygnować z dalszego czytania i opuścić stronę. Dbając więc o prostotę swoich treści, zwiększasz szanse na zatrzymanie uwagi i zainteresowanie odwiedzających.

Przykładowo: jeśli używasz w swoich treściach specjalistycznych słów, zamieść obok nich wyjaśnienie lub odeślij do obszerniejszego wpisu na ten temat. Na swoich podstronach ofertowych staraj się pisać prostym językiem, tak aby treść była jasna zarówno dla mniej, jak i bardziej obeznanych odbiorców.

Oryginalność i aktualność

Podstawową zasadą przygotowywania treści jest zadbanie o ich oryginalność. Nie kopiuj cudzych tekstów – jest to nie tylko nielegalne, ale prowadzi również do powstawania duplikacji. Warto, aby Twoje treści zawierały także Twoją unikalną perspektywę. Dodaj własne doświadczenia, wnioski lub spojrzenie na konkretny temat. To pozwoli Ci wyróżnić się na tle innych firm z tego samego sektora.

Pamiętaj także o regularnym aktualizowaniu treści, aby były zgodne z najnowszymi informacjami i trendami. Staraj się śledzić bieżące wydarzenia związane z tematyką Twojej strony. Dzięki temu zapewnisz swoim odbiorcom pozytywne doświadczenie i zadbasz o wiarygodność swojej firmy. Warto także wiedzieć, że wyszukiwarki internetowe preferują strony, które regularnie aktualizują treści. To może pozytywnie wpływać na pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania, zwiększając jej widoczność online.

Przykładowo: możesz personalizować swoje opisy produktów lub usług w zależności od danej pory roku lub święta. Śledź najnowsze wydarzenia i zmiany w swojej branży – dzięki temu możesz na bieżąco pisać artykuły, które będą dostarczały odbiorcom najważniejszych informacji.

Jasna struktura i formatowanie

Oprócz wcześniej wspomnianych aspektów merytorycznych pamiętać należy również o odpowiedniej prezentacji wizualnej. Przede wszystkim stosuj jasną hierarchię nagłówków, zaczynając od nagłówka najwyższego poziomu (H1) aż do niższych poziomów (H2, H3 itd.). To pomaga czytelnikom zorientować się w strukturze Twoich treści. Dodatkowo dziel treść na krótkie akapity, aby unikać długich bloków tekstu. To ułatwi Twoim odbiorcom szybsze czytanie i skanowanie treści.

Wykorzystuj również opcje formatowania. Stosuj listy z wypunktowaniem i numerowaniem, aby zorganizować swój tekst i uczynić go bardziej czytelnym. Używaj pogrubień, kursyw czy podkreśleń, aby wyróżnić najważniejsze informacje. Upewnij się także, że tekst jest czytelny, dzięki odpowiednim rozmiarom czcionki, kolorom liter i tła oraz odstępom między akapitami.

Przykładowo: w swoich artykułach wykorzystuj pogrubienia, aby wyszczególnić istotniejsze informacje. Na podstronach ofertowych wydzielaj poszczególne sekcje, dzięki którym Twój tekst będzie bardziej przejrzysty i poukładany.

Odpowiednia oprawa graficzna

Jeśli chcesz, aby Twoje treści były bardziej atrakcyjne, wzbogacaj je w elementy graficzne. Mogą to być samodzielnie przygotowane grafiki, infografiki, schematy czy też wysokiej jakości zdjęcia. Dodanie elementów wizualnych nie tylko uatrakcyjnia treść, ale także wzmacnia przekaz i pomaga zatrzymać uwagę czytelników.

Grafiki mogą pomóc w lepszym zrozumieniu treści, szczególnie w przypadku informacji skomplikowanych lub abstrakcyjnych. Ilustracje czy schematy mogą również wyjaśnić omawiane koncepcje w sposób bardziej przystępny. Starannie dobrane i profesjonalnie wykonane grafiki dodają także stronie wiarygodności i profesjonalizmu. Dbając o estetykę, budujesz pozytywny wizerunek swojej firmy.

Przykładowo: na swoich podstronach ofertowych zamieszczaj grafiki nawiązujące motywem do opisywanych produktów lub usług. Na swojej stronie głównej zadbaj o motyw przewodni – który będzie tworzył spójną całość.

Przykład zastosowania tematycznej grafiki na jednej z podstron ofertowych Vilaro

Dostosowanie do wymagań wyszukiwarki

Twoje treści powinny uwzględniać nie tylko oczekiwania użytkowników, ale również wymagania wyszukiwarki. Roboty Google skanują strony i weryfikują dostępne na nich treści. Jeśli spełniają one wytyczne postawione przez wyszukiwarkę, będą zajmować wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.

O czym należy pamiętać, optymalizując swoje treści? Zadbaj m.in. o:

  • uwzględnianie odpowiednich słów kluczowych – pamiętając jednak o umiarze i naturalności,
  • zapewnianie wiarygodnych i sprawdzonych informacji,
  • dostarczanie przydatnych treści zawierających fachową wiedzę,
  • trzymanie się określonego obszaru tematycznego związanego z Twoją stroną,
  • unikanie tworzenia treści, które służą jedynie do przyciągania ruchu z wyszukiwarki.

Google już od kilku lat kładzie mocny nacisk na jakość i wartość udostępnianych treści. Tego obszaru dotyczą w głównej mierze ostatnie aktualizacje algorytmu z 2023 roku – August Core Update, October Core Update czy November Core Update. W związku z tym właściciele stron, którzy przykładają wagę do publikowanych treści, mogą liczyć na nagradzanie lepszą widocznością w wyszukiwarce.

Jakie korzyści niosą ze sobą wysokiej jakości treści?

Wysokiej jakości treści na stronie internetowej przynoszą szereg korzyści zarówno dla użytkowników, jak i dla właścicieli strony. Mowa m.in. o:

  • wzmocnieniu wiarygodności firmy – jakościowe treści budują pozytywny wizerunek strony jako sprawdzonego źródła informacji. Czytelnicy ufają treściom, które są rzetelne, dobrze napisane i poparte wiarygodnymi źródłami.

 

  • zwiększeniu konwersji – dobrze przygotowane treści mają potencjał perswazyjny, który może wpłynąć na decyzje użytkowników. Przedstawienie zalet konkretnych rozwiązań, wykorzystanie call to action i innych atrakcyjnych elementów jest w stanie przekształcić odwiedzającego w klienta.

 

  • poprawie widoczności strony w Google – wyszukiwarki internetowe preferują treści wysokiej jakości. Użyteczność, bogactwo słów kluczowych, atrakcyjność i wartość dla użytkownika przyczyniają się więc do lepszej pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

 

  • wyprzedzeniu konkurencji – wysokiej jakości treści przyciągają nowych użytkowników, generując ruch na stronie. Zajmując wyższe pozycje na konkretne frazy kluczowe, jesteś w stanie sprawić, że potencjalny klient odwiedzi właśnie Twoją witrynę, a nie stronę konkurencji.

 

  • edukowaniu klientów i prowadzeniu ich przez ścieżkę zakupową – wartościowe treści edukacyjne mogą wspierać proces podejmowania decyzji zakupowych. Klienci doceniają informacje, które pomagają im lepiej zrozumieć produkt lub usługę przed dokonaniem zakupu.

 

  • docieraniu do pożądanej grupy docelowej – poprzez uwzględnianie w swoich treściach odpowiednich fraz i wyrażeń jesteś w stanie kierować swój przekaz do wybranej grupy użytkowników. Dzięki temu ściągasz na swoją stronę bardziej jakościowy ruch.

Co jeśli nie masz czasu na tworzenie wartościowego contentu?

Nie będziemy kłamać – przygotowywanie jakościowych treści jest czasochłonne. W końcu proces obejmuje nie tylko faktyczne pisanie, ale także etap planowania, researchu, weryfikacji i edycji. Wielu przedsiębiorców nie ma czasu na samodzielne tworzenie wartościowych treści. Zadanie to oddelegowane jest często innym pracownikom lub też przekazane narzędziom AI. Czy jest to jednak dobre wyjście?

Jeśli chcesz, aby publikowane na Twojej stronie treści przynosiły faktyczne efekty, warto skorzystać ze wsparcia specjalistów. Doświadczeni copywriterzy i eksperci SEO mają odpowiednie umiejętności i wiedzę, aby dostarczyć treści dostosowane do indywidualnych potrzeb Twojej strony. Inwestycja w profesjonalną usługę content marketingową to nie tylko spora oszczędność czasu, ale również gwarancja najwyższej jakości treści.

 

Podsumowanie

Jeśli do tej pory nie zwracałeś większej uwagi na publikowane na Twojej stronie treści, czas to zmienić. Dlaczego miałbyś celowo hamować potencjał swojej firmy? Skuteczne treści to cenne wsparcie w procesie realizacji Twoich celów biznesowych. Mogą one bowiem pomagać m.in. w sprzedaży, budowaniu relacji z klientami, generowaniu zapytań czy budowaniu marki.

Przeanalizuj dotychczasowe treści na swojej stronie i zastanów się, czy spełniają one oczekiwania Twoich odbiorców oraz czy przekazują odpowiednie wartości. Pamiętaj, że inwestowanie w wysoką jakość treści to inwestycja w sukces Twojej strony internetowej, a co za tym idzie Twojego biznesu. Pozwól, aby Twoja witryna zajmowała pierwsze pozycje w Google i zaspokajała potrzeby Twoich potencjalnych klientów – wszystko za pomocą wartościowego contentu.

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentową firmy - tworzę różnego rodzaju teksty, a także treści na social media.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią powiem, gdzie brakuje przecinka (nawet jeśli nikt nie pytał). Znam wszystkie najnowsze trendy na TikToku i nie zawaham się ich użyć.