Jak mierzyć skuteczność swojego marketingu online?

 

Pozycjonujesz samodzielnie swoją stronę internetową i nie wiesz, jak ocenić efekty? A może prowadzisz kampanię reklamową i zastanawiasz się, co oznaczają poszczególne wskaźniki? Mierzenie skuteczności marketingu online to kluczowy krok w zrozumieniu, co działa, a co wymaga poprawy. Przychodzimy więc z pomocą.

W tym artykule przyjrzymy się podstawowym elementom pomiaru wyników marketingu internetowego, dzieląc się praktycznymi wskazówkami i narzędziami. Odkryj, jak analizować skuteczność swojej strategii, aby nie tylko przyciągać uwagę użytkowników, ale także konsekwentnie osiągać kolejne cele biznesowe.

Podstawowe wskaźniki, które warto mierzyć przy pozycjonowaniu

Głównym celem strategii SEO jest zazwyczaj zwiększenie jakościowego ruchu na stronie. Należy być jednak cierpliwym – pozycjonowanie nie przynosi natychmiastowych efektów. Na zadowalające wyniki trzeba często po prostu poczekać, w międzyczasie konsekwentnie dbając o cały proces.

Jak więc weryfikować postępy swoich działań? Poniżej zebraliśmy kilka podstawowych wskaźników, na które powinieneś cyklicznie zwracać uwagę. Mogą być one dla Ciebie cenną informacją i podpowiedzią, czy zmierzasz w dobrym kierunku.

Widoczność witryny na frazy kluczowe

Jednym z podstawowych elementów, które warto na bieżąco śledzić, jest widoczność Twojej strony na frazy kluczowe. Sprawdź, na jakie słowa wyświetlasz się w wynikach wyszukiwania Google. Skup się na pozycjach w TOP3, TOP10 i TOP50 – na ich podstawie możesz zweryfikować, czy Twoja strategia contentowa i optymalizacyjna przynosi pożądane efekty.

Darmowym sposobem na sprawdzenie widoczności jest skorzystanie z Google Search Console – w sekcji “Wyniki wyszukiwania” kilknij na pole “Średnia pozycja”. Niżej, w sekcji “Zapytania” wyświetlą Ci się frazy, na które rankujesz oraz ich pozycje.

Źródło: Google Search Console

Bezpłatne narzędzia często jednak nie wystarczą. Warto zainwestować w płatne rozwiązania, takie jak np. Senuto. W narzędziu tym sprawdzisz nie tylko swoją widoczność, ale również możesz zweryfikować pozycje innej, dowolnej strony. Jest to szczególnie przydatne podczas analizy konkurencji.

Źródło: Senuto

W Senuto porównasz również pozycje na przełomie wybranych okresów. Narzędzie dostarcza też informacje na temat szacowanego ruchu na stronie z każdej frazy czy też ich sezonowości.

Źródło: Senuto

Ruch na stronie

Kolejnym elementem do weryfikacji jest pozyskiwany ruch. Nie tylko jego ilość, ale również źródło. W przypadku pozycjonowania to właśnie ruch z kanału organicznego będzie wyznacznikiem skuteczności Twojej strategii. Jeśli to z tego źródła pozyskujesz stopniowo coraz więcej użytkowników, prawdopodobnie Twoja strategia SEO zmierza w dobrym kierunku.

Informację na temat pozyskiwanego ruchu znajdziesz np. w Google Analytics 4 – zakładka “Raporty”, raport “Pozyskiwanie ruchu – sesja”.

Źródło: Google Analytics 4

W zakładce “Raporty” możesz również śledzić liczbę nowych użytkowników oraz średni czas ich zaangażowania.

Wyświetlenia i kliknięcia witryny

Śledzenie liczby wyświetleń strony może pomóc w zrozumieniu, jak często Twoja witryna pojawia się w wynikach wyszukiwania. Wzrost tej liczby może świadczyć o poprawie widoczności wśród użytkowników i na odwrót. Liczba kliknięć daje z kolei bezpośrednią informację o tym, ile razy użytkownicy decydują się wejść na Twoją stronę po zobaczeniu wyników wyszukiwania. To kluczowy wskaźnik, zwłaszcza jeśli Twoim celem jest zwiększenie ruchu.

Stosunek kliknięć do wyświetleń da Ci informację na temat CTR – czyli współczynnika klikalności. Przykładowo, gdy Twoja strona wyświetliła się w przeciągu miesiąca w Google 1000 razy i weszło na nią 40 osób, CTR wynosić będzie 4%.

Liczbę wyświetleń, kliknięć i CTR najlepiej mierzyć za pomocą Google Search Console.

Źródło: Google Search Console

Liczba konwersji

Nie możesz zapomnieć również o pomiarze konwersji – czyli najbardziej pożądanej akcji wykonywanej przez użytkownika. To od Ciebie zależy, czym ona będzie (zakupem, pobraniem e-booka, zapisaniem się do newslettera itp.). Do mierzenia konwersji przyda się wspomniany wcześniej Google Analytics 4.

W narzędziu możesz indywidualnie ustalić, co chcesz traktować jako konwersję. Możesz mierzyć również mikrokonwersje, czyli zdarzenia, które mają prowadzić do pożądanej akcji (np. przejście na podstronę ofertową lub podstronę kontaktową). Google Analytics udostępnia raport konwersji, w którym zaliczone są wszystkie oznaczone przez Ciebie działania.

Źródło: Google Analytics 4

Podstawowe wskaźniki, które warto mierzyć przy kampaniach Google Ads

W przypadku kampanii reklamowych w wyszukiwarce Google mówić możemy o zdecydowanie szybszych, często niemal natychmiastowych efektach. To wymusza w pewnym stopniu potrzebę bezzwłocznego reagowania poprzez bieżące analizowanie osiąganych wyników.

Poniżej znajdziesz zestaw kluczowych wskaźników, które pomogą Ci lepiej zrozumieć skuteczność Twoich kampanii Google Ads.

Wyświetlenia i kliknięcia reklamy

Podobnie jak w przypadku pozycjonowania, przy reklamach Google warto zwrócić uwagę na liczbę ich wyświetleń i kliknięć. Wyższy CTR (stosunek kliknięć do wyświetleń) oznacza, że reklama jest bardziej atrakcyjna dla użytkowników. Monitoruj swój CTR, aby ocenić, jak skutecznie Twoje kampanie przyciągają uwagę odbiorców.

Informacje na temat kliknięć i wyświetleń (oraz innych ważnych liczb) znajdziesz w panelu Google Ads – przy każdej z reklam będą podane konkretne dane.

Źródło: Google Ads

Średni CPC – koszt kliknięcia reklamy

Przy każdej reklamie znajdziesz również informację o średnim koszcie kliknięcia reklamy. Średni CPC to kwota, jaką płacisz za reklamę, podzielona przez łączną liczbę jej kliknięć. Przykładowo, jeśli Twoja reklama wygeneruje 3 kliknięcia, jedno kliknięcie kosztuje 0,20 zł, drugie 0,30 zł, a trzecie 0,40 zł, średni CPC tych kliknięć wyniesie 0,30 zł.

Niski CPC jest pożądany, ponieważ oznacza niższe koszty za każde kliknięcie, co przekłada się na lepszą rentowność kampanii. Wysoki CPC może być wynikiem konkurencyjności rynku, niewłaściwej strategii słów kluczowych lub niskiej jakości reklamy. Warto na bieżąco kontrolować wartość swojego CPC i starać się optymalizować go w miarę potrzeb.

Współczynnik konwersji reklamy

Współczynnik konwersji to kolejny ważny wskaźnik przy analizie skuteczności kampanii Google Ads. Mierzy on odsetek użytkowników, którzy wykonali pożądaną akcję (np. dokonali zakupu, wypełnili formularz) w stosunku do liczby kliknięć reklamy.

Wysoki współczynnik konwersji świadczy o tym, że kampania generuje pożądane rezultaty i jest skuteczna w przekonywaniu użytkowników do podejmowania konkretnych działań. W przypadku niskiego współczynnika warto przeanalizować treść reklamy, stronę docelową lub cel kampanii, aby zoptymalizować skuteczność.

Powiązaną wartością jest koszt konwersji – czyli oszacowanie, ile budżetu kosztowało wygenerowanie przez reklamę jednej konwersji. Koszt konwersji otrzymasz, dzieląc wydatki przez liczbę uzyskanych konwersji.

Wynik jakości reklamy

Kolejną pozycją, na którą powinieneś zwracać uwagę, jest wynik jakości. Jest to wskaźnik, który służy do oznaczania, jak dana reklama wypada na tle innych reklamodawców. Wynik zawiera się w skali 1-10, a im wyższa liczba, tym wyższa jakość. Obliczany jest na podstawie przewidywanego CTR, trafności reklamy i jakości strony docelowej.

Weryfikuj na bieżąco uzyskiwane współczynniki, tak by móc szybko reagować na ewentualne spadki. Bieżące dbanie o swoją stronę docelową czy analizę intencji użytkownika może wpłynąć pozytywnie na osiągane przez Twoje reklamy wyniki jakości.

Jeśli chcesz, aby każda z reklam wyświetlała swój wynik jakości, przejdź następujące kroki:

  1. wejdź w sekcję “Kampanie” (po lewej w menu),
  2. rozwiń listę “Listy odbiorców, słowa kluczowe i treść”, a następnie kliknij “Wyszukiwane słowa kluczowe”,
  3. kliknij ikonę “Kolumny”, a następnie “Modyfikuj kolumny”,
  4. zjedź do sekcji “Wynik jakości” i zaznacz tę pozycję,
  5. kliknij “Zastosuj”.

Źródło: Google Ads

Teraz przy reklamach możesz sprawdzić ich wyniki jakości.

Co zrobić, gdy Twoje działania są nieskuteczne

Zweryfikowałeś już najważniejsze parametry i uważasz, że Twoja sytuacja nie wygląda najlepiej? Gdy działania marketingowe online okazują się nieskuteczne, warto poszukać przyczyny. Zastanów się:

  • Od kiedy wdrażasz swoją strategię? Być może prowadzisz swoje działania zbyt krótko, by zauważyć odpowiednie efekty.

 

  • Czy podchodzisz do tematu kompleksowo? Braki w pewnych obszarach mogą znacząco odbić się na całej strategii.

 

  • Czy masz aktualną wiedzę i umiejętności z obszaru SEO/Google Ads? Być może korzystasz z technik, które są już przestarzałe i przez to nieskuteczne.

 

  • Ile czasu poświęcasz na analizy i wdrożenia? Podstawą jest cierpliwość i konsekwencja – poświęcając niewielką ilość czasu, nie zauważysz szybko spektakularnych efektów.

 

  • Czy Twoje oczekiwania są realistyczne? Upewnij się, że postawiłeś jasne cele, które są możliwe do osiągnięcia – Twoje pierwsze kampanie prawdopodobnie nie wygenerują od razu tysięcy konwersji, a strategia SEO nie ściągnie na Twoją stronę milionów odwiedzin w miesiąc.

 

Moglibyśmy tak wymieniać dalej – powodów słabych wyników może być masa. Jeśli czujesz, że coś jest nie tak, jednak nie możesz zidentyfikować problemu, sięgnij po pomoc specjalistów. Z myślą o osobach, które chcą maksymalnie wykorzystać potencjał swojej firmy, prowadzimy kompleksowe usługi marketingu internetowego. Sprawdź, na czym dokładnie polegają nasze rozwiązania:

 

Jak przebiega usługa pozycjonowania? 

 

Na czym polega nasza współpraca w obszarze Google Ads?

Podsumowanie

Główną zaletą marketingu internetowego jest możliwość prowadzenia dokładnych pomiarów analitycznych. Możesz bowiem w dowolnej chwili sprawdzić, jakie efekty przynoszą podejmowane przez Ciebie działania. Wszystko dzięki narzędziom takim jak Google Analytics 4, Google Search Console czy Google Ads. Bieżąca analiza danych może dostarczyć Ci wielu cennych informacji – dowiesz się, jakie elementy działają, a nad czym może warto trochę popracować.

Choć pozycjonowanie ma nieco inną specyfikę niż reklamy Google Ads, obie te strategie wymagają regularnej weryfikacji podstawowych wskaźników. Jeśli osiągane wyniki zaczynają Cię niepokoić, warto szukać przyczyny – samodzielnie lub z pomocą profesjonalistów. Mamy nadzieję, że nasze wskazówki okażą się pomocne i wesprą Cię w skutecznym wdrażaniu dalszych działań marketingowych!

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentową firmy - tworzę różnego rodzaju teksty, a także treści na social media.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią powiem, gdzie brakuje przecinka (nawet jeśli nikt nie pytał). Znam wszystkie najnowsze trendy na TikToku i nie zawaham się ich użyć.