August Core Update i September Helpful Content Update 2023 [28.09.2023]

 

Aktualizacje algorytmu Google zawsze wywołują gorące dyskusje wśród ekspertów SEO. Nie inaczej było w przypadku najnowszych z nich – mowa o August Core Update i September Helpful Content Update.

Dowiedz się, jakich zmian możesz oczekiwać w związku z sierpniową i wrześniową aktualizacją od Google. Czy spadki w pozycjach powinny Cię niepokoić? Odpowiedź znajdziesz poniżej!

August 2023 Core Update – co się zmieniło

22 sierpnia Google ogłosiło oficjalnie na swoim Twitterze (aktualnie serwisie X), że tego dnia wypuszczona została nowa aktualizacja głównego rdzenia wyszukiwarki. Jej wdrażanie miało potrwać do 2 tygodni (według Google zakończyło się 8 września 2023 roku).

 

Źródło: https://twitter.com/googlesearchc/status/1694041614950293948

„Dzisiaj wypuściliśmy August 2023 core update. Zaktualizujemy naszą stronę aktualizacji rankingu wyszukiwarki Google, kiedy wdrożenie będzie kompletne: https://status.search.google.com/products/rGHU1u87FJnkP6W2GwMi/history”

Na czym skupia się aktualizacja? Google zazwyczaj nie podaje obszernych informacji na temat wprowadzanych zmian. Domyślić można się jednak, że dotyczy ona tego, na co Google zwraca uwagę już od dłuższego czasu – czyli przede wszystkim użyteczności i przydatności publikowanych na stronach treści.

Nie od dziś wiadomo, że Google nagradza strony, które są tworzone i prowadzone z myślą o użytkownikach. Centrum wyszukiwarki udostępniło nawet listę pytań kontrolnych pozwalającą na samodzielną ocenę jakości dodawanych treści:

https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/creating-helpful-content?hl=pl

Można powiedzieć, że sierpniowa aktualizacja nie wprowadza drastycznych zmian w funkcjonowaniu Google. Niemniej jednak może ona w pewnym stopniu wpłynąć na pozycje Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Elementy, na które powinieneś zwrócić uwagę

W pierwszej kolejności powinieneś skupić się na publikowanych na Twojej stronie treściach. Przeanalizuj, czy są one jakościowe, użyteczne i rzetelne. Warto skorzystać ze wspomnianej przez nas wyżej listy pytań od Google. Zastanów się m.in.:

  • Czy przedstawiane przez Ciebie informacje są wiarygodne?
  • Czy dodane treści zawierają błędy interpunkcyjne lub stylistyczne?
  • Czy nie piszesz tylko po to, aby zajmować wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania?

Najprościej mówiąc, sprawdź, czy Twoje treści są przydatne. Pisanie dla samego pisania nie wnosi dodatkowej wartości – użytkownik powinien czuć, że dowiedział się od Ciebie czegoś nowego i nie zmarnował swojego czasu.

Jeśli nie jesteś w stanie sam obiektywnie ocenić jakości swoich treści, warto poprosić o to osobę z zewnątrz. Najlepiej, aby nie była ona związana z Twoją witryną, tak by mogła przekazać Ci swoją niezależną opinię.

Czy powinieneś martwić się spadkami w pozycjach?

Jeśli zauważyłeś, że Twoja strona straciła na widoczności lub zmniejszył się na niej ruch, nie powinieneś panikować. Spadki w pozycjach w wynikach wyszukiwania Google po aktualizacji algorytmu nie zawsze muszą być powodem do niepokoju.

Zazwyczaj krótko po aktualizacjach zauważyć można wahania we frazach, które dotyczyć mogą zarówno wzrostów, jak i spadków. Sytuacja ta potrwać może pewien czas, jednak po kilku lub kilkunastu dniach powinieneś móc zauważyć, jak aktualizacja wpłynęła na Twoją stronę.

Spadki w pozycjach mogą być także częścią naturalnego cyklu SEO i niekoniecznie oznaczają trwałe problemy. Jeśli jednak uważasz, że pogorszenie się widoczności Twojej strony jest niepokojące, warto zasięgnąć pomocy specjalistów.

W Vilaro oferujemy bezpłatną analizę kondycji strony pod kątem SEO. Dowiesz się z niej m.in., jakie pozycje zajmuje Twoja strona oraz jak kształtuje się jej widoczność na tle konkurencji. Analiza zawiera również propozycje działań, dzięki którym pomożemy Ci wykorzystać potencjał Twojej witryny.

Skorzystaj z bezpłatnej analizy!

 

September 2023 Helpful Content Update – dostępne informacje

Kiedy większość specjalistów skupiła swoją uwagę na August 2023 Core Update, Google zaskoczyło kolejną aktualizacją. 14 września oficjalny profil firmy na serwisie X/Twitter udostępnił poniższą informację:

Źródło: https://twitter.com/googlesearchc/status/1702417105830748608

“September 2023 helpful content update jest aktualnie wdrażany wraz z ulepszonym klasyfikatorem. Pełne wdrożenie zajmie około 2 tygodni. Kiedy proces będzie kompletny, zaktualizujemy naszą stronę aktualizacji rankingu wyszukiwarki Google: https://status.search.google.com/products/rGHU1u87FJnkP6W2GwMi/history”.

Źródło: https://status.search.google.com/products/rGHU1u87FJnkP6W2GwMi/history 

28 września Google potwierdziło zakończenie wdrażania aktualizacji – proces trwał 13 dni. 

Źródło: https://twitter.com/googlesearchc

Wcześniejsze informacje na temat potencjalnej aktualizacji

W maju 2023 roku Google pisało:

“W zeszłym roku wprowadziliśmy system Helpful Content, który pozwala wyświetlać więcej treści przeznaczonych dla ludzi, a mniej treści tworzonych w celu przyciągnięcia kliknięć. W nadchodzących miesiącach wprowadzimy aktualizację tego systemu, która lepiej zrozumie treści tworzone z osobistego lub eksperckiego punktu widzenia, co pozwoli nam oceniać więcej przydatnych informacji w wyszukiwarce.”

Źródło: https://blog.google/products/search/google-search-perspectives/

Czy chodziło właśnie o September 2023 Helpful Content Update? Nie zostało to potwierdzone, więc jak na razie pozostaje nam się tylko domyślać.

Zmiany w dokumentacji dotyczącej systemu Helpful Content

Niektórzy specjaliści zauważyli jednak, że firma Google zmieniła ostatnio zawartość dokumentacji systemu Helpful Content (zmiany widoczne są aktualnie na anglojęzycznej wersji strony). Uważa się, że może to być wskazówka na temat obszaru najnowszej aktualizacji.

Zmiany w dokumentacji dotyczą m.in. możliwego poluzowania wytycznych dotyczących treści generowanych maszynowo. Wcześniej Google zaznaczało, że dostarczane treści powinny być tworzone przez ludzi, dla ludzi.

Jak widać poniżej, obecnie nie znajdziemy wzmianki o tym, że content powinien być generowany przez ludzi. Być może jest to sygnał, że wyszukiwarka nie będzie brała pod uwagę, kto stworzył daną treść – człowiek czy AI.

Źródło: https://developers.google.com/search/updates/helpful-content-update#hosting-third-party-content

Kolejną ważną kwestią jest hostowanie treści stron trzecich w obrębie swojej witryny lub na subdomenach. Google zajęło jasne stanowisko w tej sprawie:

Źródło: https://developers.google.com/search/updates/helpful-content-update#hosting-third-party-content

Zaktualizowana dokumentacja podkreśla, że tego typu content może być brany pod uwagę podczas klasyfikacji witryny pod kątem przydatności treści. Z tego też względu, jeśli treść ta jest w dużej mierze niezwiązana z celem Twojej witryny głównej lub została utworzona bez ścisłego nadzoru, Google zaleca zablokowanie jej indeksowania.

Temat ten poruszył również na swoim LinkedInie Garry Illyes, analityk pracujący w zespole Google.

Źródło: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7108182762125242368/

Jedno jest pewne – aktualizacja dotknie w szczególności strony, które nie przykładają uwagi do jakości swoich treści. Google już od jakiegoś czasu kładzie nacisk na użyteczny content, który jest stworzony z myślą o użytkownikach. Nic więc dziwnego, że ostatnie aktualizacje dotyczą w głównej mierze właśnie tego obszaru.

Na czym właściwie polega system Helpful Content?

Google posiada swój własny system, który skupia się na weryfikowaniu stopnia przydatności treści. Jak już prawdopodobnie wiesz lub możesz się domyślić, nazywa się Helpful Content System.

Samo Google podkreśla, że system ten automatycznie rozpoznaje treści, które:

  • wyglądają na małowartościowe,
  • mają niewielką wartość dodaną,
  • lub pod innym względem są nieprzydatne dla użytkowników.

Google regularnie sprawdza, czy klasyfikator poprawnie wykrywa niskiej jakości treści. W razie nieprawidłowości jest on ulepszany. Ważniejsze zmiany określane są terminem „aktualizacja dotycząca przydatnych treści”, czyli Helpful Content Update.

Wcześniejsze aktualizacje Helpful Content

Pierwsza z aktualizacji w obszarze przydatności treści miała miejsce w sierpniu 2022 roku. Mowa o August 2022 Helpful Content Update. Jej celem było przede wszystkim lepsze promowanie treści, które w jak największym stopniu spełniają oczekiwania użytkowników.

Kolejna tego typu aktualizacja wdrożona została w grudniu tego samego roku. December 2022 Helpful Content Update jeszcze bardziej skupiał się na użyteczności treści i wykrywaniu niskiej jakości contentu. System został również ulepszony, tak by pomagać Google identyfikować treści tworzone głównie dla wyszukiwarek, a nie dla ludzi.

Wpływ systemu i jego aktualizacji na Twoją stronę

Google w dokumentacji dotyczącej systemu Helpful Content udostępnia informacje na temat potencjalnego wpływu aktualizacji na Twoją stronę. Dotyczą one m.in. poprawy pozycji witryny w przypadku usunięcia nieprzydatnych treści.

Źródło: https://developers.google.com/search/updates/helpful-content-update?hl=pl

Dodatkowo jeśli zaktualizowany i bardziej precyzyjny klasyfikator wykryje, że Twoja treść została ulepszona, poprzednia klasyfikacja treści jako nieprzydatnych może nie mieć dłużej zastosowania.

Jeśli nie jesteś pewien, czy Twoja strona może zostać negatywnie potraktowana przez nową aktualizację, warto skorzystać z rad płynących z samego źródła. Google udostępniło listę pytań kontrolnych, dzięki którym jesteś w stanie łatwo zweryfikować przydatność swoich treści.

Link: https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/creating-helpful-content?hl=pl 

Dlaczego Google aktualizuje swoje algorytmy?

Aby odpowiedzieć na powyższe pytanie, należy skupić się na głównym celu wyszukiwarki. Google dąży do tego, aby każdy, kto wpisuje zapytanie, otrzymywał jak najbardziej trafne i pomocne wyniki. Aktualizacje pomagają zatem wyeliminować spam, nieaktualne treści i manipulacje, które mogą wpłynąć na jakość tych wyników.

Dodatkowo należy pamiętać, że internet to dynamiczne środowisko, w którym stale pojawiają się nowe strony, technologie i trendy. Google musi dostosowywać swoje algorytmy, aby uwzględniać te zmiany i tym samym dostarczać użytkownikom informacje, które są aktualne.

Gdzie szukać informacji o aktualizacjach?

Google stara się na bieżąco informować użytkowników o planowanych aktualizacjach algorytmów oraz innych istotnych zmianach.

Jednym z podstawowych źródeł informacji jest oficjalny blog Google (https://webmasters.googleblog.com/). Dowiesz się na nim m.in. o zmianach dotyczących indeksowania i rankingowania stron, a także innych ważnych aktualizacjach.

Google publikuje również informacje o aktualizacjach algorytmów na swoich oficjalnych kontach w mediach społecznościowych, takich jak Twitter/X (@googlesearchc) czy YouTube (@GoogleSearchCentral).

 

 

Wielu ekspertów SEO regularnie analizuje i komentuje aktualizacje algorytmów Google. Możesz śledzić ich strony i blogi, aby uzyskać bardziej szczegółowe analizy i wskazówki dotyczące dostosowania się do zmian. Warto jednak korzystać tylko ze sprawdzonych i zaufanych źródeł.

Pamiętaj, że Google często nie udostępnia szczegółowych i obszernych informacji na temat aktualizacji swoich algorytmów. Powyższe źródła mogą jednak w znacznym stopniu pomóc Ci śledzić i lepiej rozumieć wprowadzane zmiany.

Strona dostosowana do wytycznych Google

Google wypuszcza nowe aktualizacje średnio kilka razy w roku. Czasami nawet niewielkie zmiany mogą zaburzyć dotychczasową widoczność Twojej strony i tym samym wpłynąć negatywnie na liczbę jej odwiedzin. Dlatego też dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie ze sprawdzonego wsparcia marketingowego.

W Vilaro oferujemy kompleksową obsługę SEO – od przygotowania strategii, przez optymalizację techniczną, po jakościowe treści zgodne z wytycznymi Google. Stale obserwujemy zmiany w algorytmie, dzięki czemu możemy reagować szybko i skutecznie. W ten sposób zapewniamy profesjonalną opiekę, która przekłada się na realne wyniki sprzedażowe.

Wykorzystaj potencjał swojego biznesu i bądź o krok przed konkurencją! Dowiedz się, jak możemy wesprzeć Twoje cele:

Napisz do nas!

 

Dlaczego warto śledzić aktualizacje algorytmów Google?

Choć aktualizacje algorytmu Google nie są aż tak częstym zjawiskiem, warto trzymać rękę na pulsie. Śledzenie wprowadzanych zmian pomaga zrozumieć, jakie aspekty strony są ważne dla wyszukiwarki, jakie trendy w SEO nabierają znaczenia i jak dostosować swoją strategię, aby osiągać lepsze wyniki.

Niezależnie od tego, czy prowadzisz prywatnego bloga, firmową stronę, czy sklep internetowy – zrozumienie aktualizacji algorytmu Google pomaga zwiększyć widoczność witryny, przyciągnąć na nią więcej ruchu i budować silną obecność online.

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.