Content marketing w e-commerce – treści, które sprzedają

 

Jednym z nieodłącznych elementów marketingu internetowego jest różnego rodzaju content. Publikowane w sieci treści są przydatne na każdym etapie ścieżki zakupowej klienta. W zależności od swojego charakteru mogą przyciągnąć docelowego odbiorcę, dostarczyć mu informacji na temat oferty czy też poinstruować, jak korzystać z zakupionego już produktu.

Branża e-commerce jest obecnie niezwykle konkurencyjna, jednak odpowiednio zaprojektowane treści pomagają w skutecznym przyciąganiu uwagi potencjalnych klientów. W ten sposób dobra strategia content marketingowa jest w stanie znacząco wpłynąć na poziom sprzedaży firmy.

W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, w jaki sposób możesz rozwinąć swój biznes e-commerce dzięki kompleksowej strategii contentowej. Podpowiadamy również, jak tworzyć treści, które sprzedają. Zapraszamy do lektury!

Na czym polega content marketing?

Content marketing obejmuje planowanie, tworzenie oraz dystrybucję wartościowych i angażujących treści, które mają na celu przyciągnięcie, a następnie przekonanie grupy docelowej do określonych działań, takich jak np. zakup produktów lub usług.

Istotą content marketingu jest dostarczenie użytkownikom informacji i treści, które są dla nich użyteczne, interesujące oraz dostosowane do ich potrzeb i zainteresowań. Podejście to stawia również na nawiązywanie długoterminowych relacji między firmą a jej odbiorcami.

Kluczowym krokiem strategii content marketingowej jest dystrybucja. Treści powinny znajdować się bowiem w odpowiednich kanałach, w których obecni są potencjalni klienci. Kanały te mogą obejmować np. strony internetowe, media społecznościowe, newslettery, platformy wideo czy portale branżowe.

Content marketing służy nie tylko do promocji produktów lub usług, ale również budowania świadomości marki oraz zwiększania zaufania klientów. Poprzez dostarczanie wartościowych treści, firmy mogą wypracować pozycję lidera w danej branży oraz skonwertować zainteresowanych użytkowników w lojalnych klientów.

Najpopularniejsze formy marketingu treści

Marketing treści obejmuje wiele różnorodnych formatów, które pozwalają skutecznie angażować odbiorców. Oto kilka najczęściej wykorzystywanych form contentu:

  • artykuły blogowe i sponsorowane – tworzenie regularnych artykułów na własnym blogu pozwala firmom udostępniać informacje czy porady związane z ich dziedziną. Jest to także dobry sposób na przyciąganie ruchu organicznego na stronę. Artykuły sponsorowane pozwalają z kolei na budowanie sieci linków zewnętrznych, które również wpływają na pozycję witryny w wyszukiwarce.

 

  • materiały wideo – są obecnie jednym z najskuteczniejszych sposobów dotarcia do szerokiej publiczności. Mogą obejmować m.in. wywiady, recenzje, tutoriale czy vlogi. Wideo angażuje zmysły odbiorców i może być bardziej przystępne niż sam tekst.

 

  • treści graficzne (infografiki, zdjęcia, banery itp.) – materiały wizualne, takie jak np. infografiki, umożliwiają atrakcyjne przedstawienie informacji, danych lub procesów. Różnego rodzaju zdjęcia i grafiki mogą urozmaicić Twoją stronę, a także pomóc w zrozumieniu złożonych treści w sposób przystępny i przyciągający uwagę.

 

  • e-booki – dłuższe formy treści, takie jak e-booki, pozwalają na szersze omówienie poszczególnych tematów lub problemów. Mogą być wykorzystane jako narzędzie do zbierania kontaktów oraz budowania pozycji marki jako eksperta w danej dziedzinie.

 

  • opisy kategorii i produktów – opisy dostarczają klientom nie tylko praktycznych informacji, ale także mogą pełnić rolę treści przekonujących do zakupu. Warto zatem pamiętać, aby uwzględniały one język korzyści, ale jednocześnie odzwierciedlały realne cechy produktów.

 

  • podcasty – podcast to internetowa audycja, której można słuchać w dowolnym miejscu i momencie. Jest to idealna opcja dla osób, które preferują słuchanie treści np. w podróży lub podczas innych aktywności. Dzięki podcastom firmy mogą wyróżnić się na tle konkurencji, zwiększyć konwersję czy też dotrzeć do nowych odbiorców.

 

  • webinary – webinary to internetowe spotkania, które pozwalają firmom na prowadzenie interaktywnych sesji z widownią. Mogą być wykorzystane do edukowania klientów, prezentowania nowości lub prowadzenia dyskusji.

Dlaczego sklepy internetowe potrzebują odpowiednich treści?

W środowisku online, gdzie konkurencja stale rośnie, a użytkownicy mają dostęp do ogromnej ilości informacji, wartościowe treści odgrywają kluczową rolę w przyciąganiu uwagi, budowaniu zaufania oraz przekonaniu odbiorców do dokonania zakupu.

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Semrush, ponad połowa respondentów (marketerzy i właściciele biznesów) zauważyła poprawę we wskaźniku zaangażowania odbiorców po zaktualizowaniu swojego contentu. Co więcej, według danych Ahrefs, aż 67% marketerów twierdzi, że content marketing generuje popyt.

Jakość publikowanych treści jest aktualnie istotnym czynnikiem decydującym o konkurencyjności biznesu e-commerce. Jeśli potencjalny klient nie znajdzie na Twojej stronie pożądanych informacji, jest w stanie szybko odnaleźć je u konkurenta.

Odpowiednia strategia content marketingowa jest istotna dla sklepów internetowych również z kilku innych powodów. Solidnie opracowane treści pozwalają m.in. na:

  • generowanie ruchu organicznego – wartościowe treści, takie jak artykuły na blogu czy opisy produktów zawierające odpowiednie słowa kluczowe, mogą poprawić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. To oznacza, że potencjalni klienci będą w stanie znaleźć Twój sklep poprzez wpisywanie konkretnych fraz w wyszukiwarkę.

 

  • nawiązywanie i podtrzymywanie relacji – wysyłanie regularnych newsletterów czy też dostarczanie pomocnych poradników pozwala na utrzymanie kontaktu z klientami po dokonanym już zakupie. Elementy te budują lojalność i zachęcają do ponownego skorzystania z oferty danego sklepu.

 

  • wzrost sprzedaży – treści skoncentrowane na korzyściach produktu i sposobach jego użycia mogą wpływać na decyzję zakupową klienta, zwiększając tym samym wskaźnik konwersji.

 

  • budowanie wiarygodności marki – profesjonalnie napisane i rzetelne treści budują wiarygodność marki. Klienci mają większą skłonność do zaufania sklepowi, który dostarcza niezbędnych informacji na temat swoich produktów.

Jaki content sprawdzi się dla e-commerce?

W przypadku sklepów internetowych bardzo dobrze sprawdzą się zarówno treści tekstowe, jak i te wizualne, takie jak zdjęcia, grafiki czy materiały wideo. Należy jednak pamiętać, że istotą efektywnego contentu dla e-commerce jest umiejętność zaspokajania potrzeb i ciekawości odbiorców na każdym etapie podróży zakupowej.

Dobrze sprawdzą się zatem nie tylko treści edukacyjne, które dostarczają wartościowej wiedzy i zwiększają zaufanie, ale również formy, które budują emocjonalne połączenie z marką. Niezależnie, na co postawisz, treści dla e-commerce muszą być tworzone z głębokim zrozumieniem oczekiwań klientów oraz kontekstu, w jakim przeglądają i dokonują zakupów.

Najczęściej realizowanymi formami content marketingowymi dla e-commerce są m.in.:

  • opisy kategorii i produktów,
  • artykuły blogowe,
  • artykuły sponsorowane,
  • poradniki i tutoriale,
  • recenzje produktowe,
  • materiały wideo przedstawiające produkty.

Istotnym elementem są również treści opublikowane na stronie głównej czy podstronie “O nas”. Warto też pamiętać o wezwaniach do działania (CTA – call to action), które zachęcają użytkowników do wykonania pożądanej przez Ciebie akcji.

Jak tworzyć treści, które sprzedają?

Tworzenie treści, które nie tylko przyciągają uwagę, lecz także przekonują do zakupu, stanowi kluczowy element skutecznej strategii marketingowej w e-commerce. Odpowiednio zaprojektowane i dostosowane treści są w stanie przekonać klientów o realnej wartości produktów.

Istnieje kilka podstawowych kroków, które możesz podjąć, aby tworzyć bardziej efektywne treści sprzedażowe. Poniżej znajdziesz więcej informacji na ten temat.

Dowiedz się, dla kogo tworzysz treści

Zrozumienie, dla kogo tworzysz, jest fundamentem skutecznej strategii content marketingowej. Dobre poznanie swojej grupy docelowej pozwoli Ci zaprojektować treści zgodne z jej potrzebami, preferencjami i oczekiwaniami. Jeśli nie wiesz, kto jest Twoim odbiorcą, trudno będzie Ci dostarczyć informacji, które skutecznie przekonają go do zakupu.

Na tym etapie warto stworzyć persony, czyli fikcyjne reprezentacje Twoich typowych klientów. Zastanów się i postaraj znaleźć informacje na temat cech demograficznych, zachowań zakupowych, przyzwyczajeń, zainteresowań, motywacji i problemów osób, które mogą stać się Twoimi nabywcami.

Dostosowanie języka i przekazu do oczekiwań Twojej grupy docelowej sprawi, że przygotowane treści staną się bardziej atrakcyjne i przystępne. Dzięki temu możesz pokazać, że dbasz o potrzeby swoich odbiorców i oferujesz rozwiązania, które odpowiadają ich problemom.

Postaw na tematy, które są istotne dla odbiorców

Analiza problemów, z jakimi boryka się Twoja grupa docelowa, pozwala na identyfikację tematów, które są dla nich istotne. Kiedy treści są dostosowane do realnych wyzwań, jakie stoją przed klientami, tworzą one nie tylko informacyjną, lecz również emocjonalną więź z marką.

W ten sposób odbiorcy widzą, że marka się nimi interesuje i oferuje rozwiązania, które mogą im pomóc. To z kolei prowadzi do większej skłonności do podejmowania decyzji zakupowych oraz budowania trwałego zaufania do marki.

Użytkownicy są bardziej skłonni poświęcić czas na zapoznanie się z treścią, jeśli widzą w niej rozwiązania lub wiedzę, których aktualnie potrzebują. Tego typu content wpływa też na wyższy wskaźnik zaangażowania. Odbiorcy mogą być zachęceni do udostępniania ich lub pozostawiania pod nimi komentarzy.

Zadbaj o optymalizację pod kątem SEO

Nieważne jak ciekawe są Twoje treści, jeśli nie będą odpowiednio zoptymalizowane, nie będą w stanie dotrzeć do Twojej grupy docelowej. Dbałość o odpowiednie słowa kluczowe, strukturę oraz elementy techniczne ma ogromne znaczenie dla widoczności marki w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja treści pod kątem SEO przyczynia się do osiągnięcia dwóch kluczowych celów: zwiększenia ruchu na stronie oraz dotarcia do odpowiednich odbiorców. Dzięki tym działaniom marka może budować zaufanie potencjalnych klientów, a także skutecznie przekonywać ich do zakupu.

Warto pamiętać, że optymalizacja pod kątem SEO nie polega tylko na wstawianiu słów kluczowych – to również dbanie o wysoką jakość treści, szybkość ładowania strony czy responsywność na urządzeniach mobilnych.

Dowiedz się, na czym polega SEO dla e-commerce

 

Zadbaj o aspekt wizualny

Pierwsze wrażenie odgrywa kluczową rolę – atrakcyjna szata graficzna Twoich treści może znacząco wpłynąć na przyciągnięcie uwagi i zaangażowanie odbiorców. Pamiętaj, że aspekt wizualny odnosi się zarówno do estetyki samej treści, jak i do prezentacji produktów oraz marki jako całości.

Czytelna struktura, atrakcyjne grafiki, odpowiednie kolory i czcionki mogą wpłynąć na to, czy użytkownik zwróci w ogóle uwagę na Twoje treści. Dbając o estetyczny wygląd contentu, skupisz uwagę odbiorców, sprawiając, że będą skłonni poświęcić więcej czasu na zapoznanie się z tym, co masz do przekazania.

Współcześni konsumenci są wrażliwi na jakość prezentacji, która w dużym stopniu wpływa na postrzeganie danej marki. Oznacza to, że zadbanie o odpowiedni aspekt wizualny dodawanych treści może wpłynąć na decyzje zakupowe części Twoich odbiorców.

Monitoruj i mierz wyniki

Współczesne narzędzia analityczne umożliwiają precyzyjne śledzenie, jakie treści są najbardziej skuteczne i jakie działania przynoszą najlepsze rezultaty. Dzięki pomiarowi możesz dostosowywać swoją strategię na podstawie rzeczywistych danych, co prowadzi do stałego doskonalenia i zwiększania jej efektywności.

Popularnymi narzędziami do analityki internetowejGoogle Search Console i Google Analytics.

Pierwsze z nich pozwala m.in. na monitorowanie skuteczności treści i identyfikowanie słów kluczowych, które generują ruch na stronie. Dostarcza również informacji na temat pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania, ilości wyświetleń oraz kliknięć.

Z kolei Google Analytics dostarcza informacji m.in. na temat tego, jakie treści przyciągają uwagę użytkowników, jak długo pozostają oni na danej stronie, które treści generują najwięcej konwersji. Dzięki uzyskanym danym możliwe jest dostosowywanie contentu do preferencji i zachowań odbiorców.

Bieżący pomiar wyników dostarcza również konkretnych informacji na temat zwrotu z inwestycji (ROI). Umożliwia to oszacowanie, które treści i działania są najbardziej opłacalne w kontekście generowania sprzedaży.

Podsumowanie

Tworzenie treści, które nie tylko przyciągają uwagę odbiorców, ale także skutecznie przekonują ich do zakupu, wymaga czasu i zaangażowania. Należy również pamiętać o odpowiedniej optymalizacji contentu, tak by był przyjazny zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarki.

Pamiętaj, że content marketing to nie tylko narzędzie promocji – to też głos marki, który pomaga tworzyć trwałe relacje z klientami i wspierać wzrost biznesu. Jeśli chcesz zwiększyć konkurencyjność swojego e-commerce i skutecznie docierać do swojej grupy docelowej, postaw na kompleksowe wsparcie zaufanego partnera biznesowego.

 

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.