Posiadasz profil osobisty lub profil firmowy na LinkedIn, lecz nie wiesz, jak przyciągnąć uwagę klientów lub rekruterów? Zacznij od uzupełnienia profilu osobistego!
Jak profesjonalnie uzupełnić profil osobisty na LinkedIn?
Pierwsze wrażenie robi się tylko raz, a LinkedIn to medium, które cieszy się rosnącym zaufaniem wśród internautów. Poprawnie uzupełniony profil osobisty pozwoli Ci zaprezentować się w oczekiwany sposób, a efekty zobaczysz już przy pierwszych rozmowach z potencjalnymi Klientami lub rekruterami.
Profil osobisty LinkedIn należy uzupełnić w pełni. Tak przygotowane konto będzie o wiele wyżej pozycjonowane w wyszukiwarce portalu. Nie pomijaj żadnej sekcji. Pozwoli Ci to maksymalizować widoczność osób potencjalnie zainteresowanych współpracą.
Poniżej znajdziesz wskazówki dotyczące poszczególnych sekcji, które muszą zostać uzupełnione. Dzięki dobrze uzupełnionemu profilowi na LinkedIn będziesz odbierany jako profesjonalista w swojej branży lub dziedzinie.
#1 Zdjęcie profilowe na LinkedIn
Pierwszym elementem zwracającym uwagę użytkowników portalu LinkedIn jest zdjęcie profilowe. Wszelkiego rodzaju grafika jako pierwsza przyciąga wzrok. Biorąc pod uwagę, że jest to portal biznesowy, nie umieszczaj tam zdjęć z wakacji, wieczornego wyjścia na miasto czy rodzinnego obiadu.
Zdjęcie profilowe powinno odzwierciedlać sylwetkę biznesową. Jeśli na co dzień zajmujesz stanowisko związane z zarządzaniem firmą, odpowiednim ubiorem do zdjęcia profilowego na LinkedIn będzie gładka koszula i marynarka. Jeżeli natomiast odpowiadasz za prowadzenie firmowego działu lub jesteś pracownikiem technicznym bądź biurowym, dobrym rozwiązaniem będzie ubiór w stylu casual business.
Nie zapominaj o jakości zdjęcia i rozmiarze. Według najnowszych standardów z 2022 roku, rekomendowane przez LinkedIn wymiary zdjęcia profilowego to 400x400px.
#2 Zdjęcie w tle na LinkedIn
Często pomijane, lecz równie ważne jest zdjęcie w tle. W zależności od celu posiadania i prowadzenia profilu osobistego na LinkedIn, można je wykorzystać do:
- przekazania ważnych informacji o produktach lub usługach dla potencjalnych Klientów,
- udzielenia odpowiedzi na wyzwania i potrzeby Twojej grupy docelowej,
- przedstawienia wizji lub motta.
Warto pamiętać o tym, że zdjęcie w tle powinno być spójne z komunikacją wizualną marki.
Rekomendowane przez LinkedIn standardy wymiaru zdjęcia w tle na 2022 rok to 1584×396 px.
#3 Sekcja „o mnie” na LinkedIn
Następnym obszarem, który warto uzupełnić, jest sekcja “O mnie”. Nazywana jest ona również podsumowaniem lub informacjami. Jej zadaniem jest wprowadzenie potencjalnego Klienta lub rekrutera do Twoich codziennych aktywności zawodowych. Odpowiada też o tym, w czym możesz pomóc użytkownikowi przeglądającemu profil i w jaki sposób może się on z Tobą skontaktować. To miejsce na kreatywne zaprezentowanie siebie w kilku krótkich zdaniach.
LinkedIn umożliwia umieszczenie tekstu o łącznej długości do 2000 znaków. Warto stosować znaki graficzne (emotikony). Uatrakcyjnisz w ten sposób sekcję i nie pozostawisz użytkownika ze ścianą tekstu.
Końcówka podsumowania powinna zawierać krótkie Call To Action (CTA). Wezwanie do działania zachęca użytkowników do kontaktu lub wykonania innej pożądanej przez Ciebie akcji.
#4 Nagłówek na LinkedIn
Nagłówek (obok zdjęcia) jest drugą rzeczą, którą zobaczą użytkownicy portalu LinkedIn. Wyświetli się on zarówno po wejściu na Twój profil, jak i w wielu innych aktywnościach oraz obszarach – tj. polecani użytkownicy, wyszukiwarka LinkedIn, wyszukiwarka Google, opublikowanie, polecenie lub skomentowanie publikacji. Masz tutaj do dyspozycji maksymalnie 120 znaków.
Nagłówek jest jednym z najważniejszych elementów do uzupełnienia na profilu LinkedIn. Domyślnie LinkedIn umieszcza tam Twoje stanowisko oraz nazwę firmy. Warto to jednak zmodyfikować i spersonalizować pod swoje potrzeby. Przyciągniesz uwagę czymś wyłamującym się ze standardowych schematów.
Prowadząc działania sprzedażowe lub wizerunkowe na portalu LinkedIn, powinieneś wskazać w nagłówku sposób na rozwiązanie wyzwania, z którym spotyka się Twoja grupa docelowa. Pamiętaj również o pozycjonowaniu – wykorzystaniu słów kluczowych, które mogą wpisywać Twoi potencjalni Klienci. Dobrze zbudowany nagłówek zwiększy ilość wejść na Twój profil osobisty.
#5 Świadczone usługi
Sekcja świadczonych usług nie była dostępna od początku istnienia portalu, a po jej wprowadzeniu nie była dostępna dla każdego. Głównym zamysłem było umożliwienie freelancerom prezentacji oferty. Szybko jednak z tego zrezygnowano i obecnie tę opcję posiadają wszystkie konta na LinkedIn.
Obszar usług umożliwia wskazanie maksymalnie 10 świadczonych usług oraz dodanie krótkiego opisu. Warto wskazać wyróżniki na tle konkurencyjnych firm – wskazując w ten sposób, że to właśnie Ty powinieneś zostać dostawcą poszukiwanej przez firmy usługi.
Istnieje możliwość wskazania lokalizacji, w której usługi mogą zostać wykonane. Może być to praca zdalna, kraj, województwo lub miasto.
Po uzupełnieniu sekcji usług zdecyduj o tym, czy Klienci będą mogli kontaktować się z Tobą bez zapraszania do sieci kontaktów i kto będzie widzieć ten obszar. Dodane usługi do konta na LinkedIn będą pozycjonować Twój profil i ułatwią dotarcie potencjalnym Klientom lub rekruterom do Twojej osoby.
#6 Doświadczenie zawodowe i wykształcenie
Sekcja doświadczenia zawodowego jest miejscem, w którym możesz umieścić swoją historię zawodową oraz zakres realizowanych obowiązków i czynności. Opowiedz tam także o swoich sukcesach biznesowych.
Nie obawiaj się umieszczać informacji o początkach kariery – nawet jeśli podjęta praca nie była związana z obecną działalnością. Pamiętaj, by wskazać czas pracy w danym przedsiębiorstwie, stanowisko, firmę oraz opis obowiązków. Szukaj informacji wyróżniających Cię na tle innych. Dzięki temu istnieje większe prawdopodobieństwo, że potencjalny Klient znajdzie wartościowe cechy i umiejętności (nawet te nieszablonowe) lub punkt wspólny. Na tej podstawie zainteresuje się i chętniej nawiąże kontakt.
Dobrą praktyką jest opisanie w kilku zdaniach zakresu działalności firmy. Pokażesz w ten sposób użytkownikom przeglądającym profil, w jakim obszarze działań umiesz się poruszać.
W zakresie wykształcenia LinkedIn umożliwia umieszczenie takich informacji, jak: ukończone szkoły, uczelnie, kursy, certyfikaty czy wolontariaty. Ponownie, tak jak w przypadku historii zawodowej, warto umieścić każdy, nawet najmniej istotny punkt w edukacji. Działa to także dobrze na pozycjonowanie Twojego profilu przez LinkedIn.
#7 Umiejętności, potwierdzenia i rekomendacje
W sekcji umiejętności można zwrócić szczególną uwagę na zaprezentowanie obszarów, w których czujemy się ekspertami (zarówno kompetencje twarde jak i miękkie). Wybrane umiejętności mogą zostać potwierdzone przez innych użytkowników LinkedIn. Rekomendacje innych wzbudzają zaufanie w oczach potencjalnych klientów oraz partnerów biznesowych, dlatego warto prosić współpracowników, klientów lub partnerów o pozostawienie opinii o dotychczasowej relacji biznesowej.
Nie jesteś pewien, co wpisać w tej sekcji? Możesz przystąpić do quizu. System przy pomocy pytań zweryfikuje Twoje umiejętności i dobierze je z listy tak, aby były zgodne z prawdą.
Dobrą praktyką jest umieszczenie w pierwszej kolejności najważniejszych umiejętności, które chcesz pokazać światu. Pierwsze 10 z nich będzie widocznych na profilu. Pozostałe będą schowane.
Dzięki rekomendacjom od klientów, pracowników i znajomych, profil zostaje uwiarygodniony w oczach potencjalnych partnerów biznesowych. To bardzo zachęca potencjalnych klientów lub partnerów do przyjęcia zaproszenia, konwersacji lub rozmowy telefonicznej. Osoby, których jeszcze nie znasz łatwiej Ci zaufają i uwierzą w posiadane doświadczenie.
#8 Polecane treści
Sekcja polecanych treści jest świetnym narzędziem do tego, by przekierować użytkownika do konkretnego miejsca (np. dłuższych form treści). W możesz tu umieścić m.in.:
- artykuły lub publikacje opublikowane na LinkedIn (Twoje),
- linki prowadzące do strony internetowej,
- multimedia w postaci dokumentu, prezentacji, PDF-a, infografiki itp.
Jest to niedoceniony obszar profilu LinkedIn, który warto uzupełnić. Umieść w tej sekcji materiały firmowe, próbki swojej pracy, link do Twojej strony, referencje, poradniki lub inne dokumenty, które zainteresują Twoją grupę docelową. Jeśli użytkownik wykona akcję (np. w postaci przeczytania umieszczonych plików), istnieje duża szansa, że zostanie on na Twoim profilu dużo dłużej lub się z Tobą skontaktuje!
#9 Techniczne aspekty uzupełnienia profilu osobistego na LinkedIn
Na koniec kilka porad, które przyciągną więcej osób na profil osobisty.
- Wyłącz opcję „Osoby wyświetlające ten profil wyświetliły także” w ustawieniach prywatności. Dzięki temu masz szansę na to, by użytkownicy dłużej pozostawali na profilu. W internecie możesz natrafić na osoby, które mówią o tym, że jest to „miecz obusieczny” – co poniekąd jest prawdą. Jeśli wyłączysz powyższą opcję, Twój profil również nie będzie się wyświetlał w proponowanych. Jeżeli jednak aktywnie działasz na LinkedIn, nie potrzebujesz tam być – sam kierujesz odbiorców na swój profil!
- Zablokuj dostęp do swojej sieci kontaktów w ustawieniach widoczności tak, aby inne osoby mogły widzieć tylko wspólnych znajomych.
- Ustaw profil jako publiczny w ustawieniach prywatności tak, by inni mogli go znaleźć i wejść spoza portalu LinkedIn – np. z wyszukiwarki Google. Wchodząc na swój profil osobisty na LinkedIn (po prawej stronie, na samej górze) znajdziesz przycisk do edycji profilu publicznego. Możesz także po prostu kliknąć w ten link.
- Zmień link do profilu na personalizowany. Zrobisz to w tym samym miejscu, gdzie ustawiałeś profil jako publiczny. Spersonalizuj link tak, aby nie zawierał losowych liczb.
Działaj!
Samo uzupełnienie profilu osobistego nie przyniesie takich aktywności, jak Twoja inicjatywa.
Twoim celem jest znalezienie nowej pracy? Rozpocznij poszukiwania osób z działu HR. Zapraszaj ich do sieci kontaktów, nawiąż bezpośrednią relację, polecaj ich publikacje i zgłaszaj swoje CV.
Poszukujesz nowych Klientów? Przygotuj schemat kampanii, narzędzia, określ grupę docelową oraz kryteria, którymi się będziesz posługiwać. Następnie rozpocznij nawiązywanie nowych relacji biznesowych bezpośrednio z Twoimi potencjalnymi klientami.
Chcesz wzbudzić świadomość marki osobistej? Zacznij publikować teksty i materiały związane z Twoimi zainteresowaniami zawodowymi. Komentuj też publikacje innych użytkowników i wysyłaj prezentacje.
Pozostawienie uzupełnionego profilu działa jak wizytówka, która leży na ladzie w galerii handlowej. Jakaś szansa na wzbudzenie zainteresowania jest, ale dużo więcej zyskasz, jeśli sam zaczniesz je rozdawać właściwym osobom!