Google Tag Manager – co to jest i czy warto z niego korzystać?

Google Tag Manager (GTM) jest narzędziem, które znać powinien każdy, kto zajmuje się analityką stron internetowych. Dzięki niemu możliwe jest bowiem zadbanie o szybkie wdrażanie i modyfikację tagów. Co więcej, z tego darmowego systemu korzystać może każdy – nawet osoba, która nie zna się na programowaniu! Instalacja GTM jest prosta i szybka, lecz efektywna obsługa wymaga wiedzy i znajomości dostępnych funkcjonalności.

Zastanawiasz się, czym jest Menedżer Tagów Google i jakie posiada korzyści? Chciałbyś rozpocząć korzystanie z niego, jednak nie do końca wiesz, od czego zacząć? Sprawdź nasz dzisiejszy artykuł i dowiedz się najważniejszych informacji na temat tego narzędzia! Zachęcamy do lektury.

Google Tag Manager – podstawowe informacje

Google Tag Manager jest darmowym systemem, który umożliwia zarządzanie różnego rodzaju tagami na stronach internetowych. Jego pierwsza wersja wydana została w 2012 roku. Aby móc z niego korzystać, posiadać musisz jedynie konto Google.

Narzędzie to pozwala na łatwe dodawanie, usuwanie czy aktualizowanie tagów oraz fragmentów kodu. Co więcej, nie potrzebujesz do tego żadnych specjalistycznych umiejętności w zakresie programowania. Dzięki GTM nie musisz bowiem modyfikować samodzielnie kodu danej strony. System ten połączyć można także z innymi narzędziami takimi jak np. Google Analytics.

Menedżer Tagów Google jest pewnego rodzaju przechowalnią kodów – z tego też względu możesz nimi swobodnie zarządzać z jednego miejsca. Dzięki niemu zgromadzisz również wszystkie najważniejsze dane analityczne z konkretnej strony internetowej. W związku z tym poprawne korzystanie z GTM przyczynić może się do znacznej oszczędności czasu w uzyskiwaniu najważniejszych informacji o danej witrynie.

Z czego składa się GTM?

Co zatem wchodzi w skład Google Tag Managera? Głównymi elementami tego narzędzia są:

  • Tagi – czyli kody śledzące, które gromadzą dane, a następnie wysyłają je do zewnętrznych systemów np. Google Ads lub Google Analytics. Tagi służą do zbierania informacji na temat akcji wykonywanych przez użytkowników na Twojej stronie. Uruchamiane są przy okazji ustalonych przez Ciebie zdarzeń.
  • Reguły – są to tak zwane wyzwalacze, czyli warunki uruchomienia tagu. Wykrywają one konkretne akcje na Twojej stronie, które będą śledzone. Wyznaczony przez Ciebie tag może być uruchomiony przy zdarzeniach takich jak np. przesłanie formularza czy też kliknięcie danego pola.
  • Zmienne – umożliwiają sprawdzenie, czy warunek danej reguły został spełniony. Używane są zarówno w regułach, jak i tagach. GTM zawiera zmienne wbudowane, jednak stworzyć możesz również swój własny zestaw.
  • Warstwa danych – obiekt JavaScript, który służy do przechowywania tymczasowych danych. Wykorzystuję je później tagi, reguły i zmienne. Dotyczyć mogą np. danych o produkcie, danych o transakcji czy informacji o kliencie.

Istotną częścią systemu GTM są także kontenery, które przechowują zaimplementowane na danej stronie tagi. Z założenia jeden kontener powinien być wykorzystywany tylko do jednej strony. W ten sposób unikniesz bałaganu wśród swoich kodów.

elementy, z których składa się Google Tag Manager

Źródło informacji: Google Support

Jak zainstalować GTM?

Aby rozpocząć korzystanie z Menedżera Tagów Google, zalogować musisz się na swoim koncie Google. Następnie w celu utworzenia nowego kontenera, kliknij w pole Utwórz konto.

tworzenie konta Google Tag Manager

Wybierz nazwę konta, a następnie kraj, w którym się znajdujesz.

dodawanie konta Google Tag Manager

Poniżej uzupełnić będziesz musiał informację na temat nazwy swojego kontenera (np. nazwa Twojej witryny). Spośród podanej listy wybrać musisz także jego konkretny typ.

konfiguracja kontenera Google Tag Manager

Po utworzeniu kontenera, następną kluczową kwestią jest wdrożenie Google Tag Managera. W przypadku, gdy wybrałeś opcję witryny internetowej, aby zainstalować na niej GTM, wkleić musisz na nią specjalne kody. Znajdziesz je w górnej sekcji, klikając Twój unikalny identyfikator kontenera GTM-(…). Pierwszy z nich powinien znajdować się w części <head>, najwyżej jak to możliwe. Drugi z nich wklejony powinien być bezpośrednio po tagu otwierającym <body>.

Najprostszym sposobem na dodanie tych fragmentów jest skorzystanie z CMS’a, na którym postawiona jest Twoja witryna. Dzięki dostępnym na nim wtyczkom wykonasz to niezwykle szybko.

Dodawanie Google Analytics do Google Tag Managera

Jednym z popularniejszych tagów konfigurowanych w GTM jest tag Google Analytics  (GA). Pamiętaj jednak, by przed dodaniem go upewnić się, że nie jest on już na Twojej stronie zainstalowany. W tej sytuacji należy go usunąć, gdyż w przeciwnym razie odsłony w GA będą wyświetlane podwójne. Przez to Twoje statystyki będą przekłamane i niezbyt przydatne.

W celu dodania tagu GA do Menedżera Tagów Google:

  1. Przejdź do sekcji Tag, a następnie dodaj nowy tag.
  2. W kolejnym kroku wybierz typ tagu – Google Analytics.
  3. Następnie wybierz opcję stworzenia nowej zmiennej i podaj w niej swój numer UA, który znajdziesz w panelu GA – Administracja > Informacje o śledzeniu > Kod śledzenia.
  4. Dodaj regułę All pages.
  5. Ostatnim krokiem jest zapisanie tagu i przesłanie kontenera.

Dodawanie GA4 do Google Tag Managera

Należy zaznaczyć, że Google wypuszcza nową wersję popularnej usługi Analytics pod nazwą Google Analytics 4 (GA4). Zbiera ona przede wszystkim dane oparte na zdarzeniach z witryn i aplikacji. W Menedżerze Tagów Google możliwe jest wdrożenie również tagu GA4.

Aby dodać tag konfiguracji Google Analytics 4:

  1. Przejdź do sekcji Tag, a następnie dodaj nowy tag.
  2. Kliknij pole Konfiguracja tagu, a następnie kliknij Google Analytics: konfiguracja tagu.
  3. W kolejnym kroku podaj swój identyfikator G-(…), który znajdziesz na swoim koncie Analytics.
  4. Wybierz, którąś z dostępnych opcji: Wyślij zdarzenie wyświetlenia strony po wczytaniu tej konfiguracji / Przesyłaj do kontenera serwera.
  5. Opcjonalnie dodać możesz dowolne parametry do skonfigurowania lub niestandardowe właściwości użytkownika.
  6. Następnie w Regułach wybierz zdarzenia, które mają wywoływać tag.
  7. Ostatnim krokiem jest zapisanie tagu i przesłanie go.

Korzyści płynące z Google Tag Managera

Największą korzyścią płynącą z wykorzystania Menedżera Tagów Google jest brak konieczności posiadania kompleksowej wiedzy z zakresu programowania. Wiąże się to z wyeliminowaniem potrzeby współpracy ze specjalistami. Dzięki temu czas reakcji na wymagane modyfikacje jest znacząco skrócony. Narzędzie to nie jest skomplikowane, dlatego obsługiwać je mogą nawet osoby, które nie są na co dzień związane z kodowaniem.

Google Tag Manager jest bezpiecznym i wiarygodnym narzędziem, które znacząco ułatwia zarządzanie wszystkimi tagami. Nie musisz zatem obawiać się popełnienia błędów, gdyż system kontroluje poprawność wdrażanych kodów i posiada opcję debugowania ich. Dodatkowo narzędzie to jest kompletnie darmowe.

Dzięki GTM jesteś w stanie poprawić również czas ładowania swojej strony. Ustalić możesz bowiem, które tagi wczytywać będą się automatycznie, a które dopiero w ramach konkretnej akcji użytkownika. Jest to niezwykle ważny aspekt w kontekście doświadczeń Twoich potencjalnych klientów – przy długim czasie ładowania strony mogą się oni zniechęcić i ją opuścić. Wiązać się to będzie zatem ze spadkiem sprzedaży.

Ważną zaletą Google Tag Managera jest również wcześniej wspomniana możliwość połączenia go z innymi systemami analitycznymi. Dzięki temu jesteś w stanie w prosty sposób uzyskać kompleksowe informacje na temat swojej strony internetowej.

Podsumowanie

Jeśli jesteś właścicielem strony internetowej i nie korzystałeś jeszcze z Menedżera Tagów Google, warto zastanowić się nad zmianą. Narzędzie to niezwykle ułatwia proces zarządzania dodawanymi skryptami, a także umożliwia zbieranie analitycznych danych. Wdrożenie go jest zatem sporym usprawnieniem pracy. Stanowi on także cenną pomoc w procesie pozycjonowania, a także w kontekście działań Google Ads.

Mamy nadzieję, że nasz artykuł zachęcił Cię do skorzystania z możliwości oferowanych przez GTM. Jeśli chciałbyś dodatkowo skorzystać z potencjału, jaki niesie ze sobą promowanie firmy w Internecie, zachęcamy do skontaktowania się z nami! Wspólnie wybierzemy najlepszą dla Ciebie opcję i pomożemy Ci rozwijać biznes online.

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.