Najpopularniejsze źródła pozyskiwania użytkowników w GA4 – co oznaczają?

 

Google Analytics 4 jest obecnie jednym z najpopularniejszych narzędzi analitycznych. Pozwala m.in. na bieżące analizowanie czynności wykonywanych przez osoby odwiedzające stronę. W GA4 znajdziesz również raport dotyczący pozyskiwania nowych użytkowników. Czy wiesz, co oznaczają poszczególne źródła?

W dzisiejszym artykule omówimy najpopularniejsze źródła pozyskiwania użytkowników, które znaleźć możesz w raporcie GA4. Dowiedz się, co oznaczają konkretne terminy i analizuj swoją witrynę z jeszcze większą skutecznością!

Gdzie znajdziesz informację o pozyskiwanych użytkownikach?

Raport dotyczący pozyskiwania użytkowników znajdziesz w sekcji “Raporty” -> “Cykl życia” -> “Pozyskanie” -> “Pozyskiwanie użytkowników”.

Raport ten zbiera liczbę użytkowników, którzy odwiedzili Twoją stronę po raz pierwszy. Dzięki niemu jesteś w stanie ocenić skuteczność poszczególnych źródeł i dowiedzieć się, które z nich przyciągają największą liczbę nowych odwiedzających. Liczba odwiedzin dostępna w raporcie Pozyskiwanie użytkowników różnić może się od tej, którą znajdziesz w raporcie Pozyskiwanie ruchu – w drugim przypadku liczone są bowiem nie tylko pierwsze, ale i ponowne wejścia na stronę.

Poniżej omawiamy najczęściej występujące grupy kanałów.

Źródło Direct

Kanał Direct oznacza użytkowników, którzy zazwyczaj trafili na Twoją stronę poprzez wpisanie jej adresu URL w pasku przeglądarki. Mogą to być także osoby, które kliknęły link kierujący do Twojej strony w mailu lub skorzystały z zapisanego w zakładkach adresu.

Wysoki ruch bezpośredni oznacza zazwyczaj dobrą znajomość marki wśród użytkowników, co jest pozytywnym sygnałem.

Źródło Organic Search

Ruch organiczny z Search obejmuje osoby, które weszły na Twoją witrynę poprzez bezpłatne wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce (zazwyczaj Google). Oznacza to, że użytkownik wpisał wcześniej w wyszukiwarkę jakieś zapytanie, a następnie kliknął organiczny wynik Twojej strony.

Kanał Organic Search jest dobrym wyznacznikiem skuteczności podczas prowadzenia procesu pozycjonowania. Im wyższa liczba wejść z bezpłatnych wyników wyszukiwania, tym lepsza zazwyczaj jest widoczność strony.

Przykład organicznego wyniku wyszukiwania Google

Źródło Paid Search

Kanał Paid Search, czyli płatnych wyników, odnosi się do wejść z reklamy w wynikach wyszukiwania (np. Google Ads). Oznacza to, że użytkownik najprawdopodobniej wpisał w wyszukiwarkę jakieś zapytanie, zobaczył Twoją reklamę, kliknął ją i trafił na Twoją stronę.

Analizowanie liczby nowych użytkowników pozyskanych za pomocą tego kanału pozwala na weryfikację skuteczności przyjętej strategii. Niski wynik tego źródła oznaczać może potrzebę optymalizacji kampanii.

Przykład sponsorowanego wyniku wyszukiwania w Google

Źródło Display

Kanał Display obejmuje użytkowników, którzy trafili na Twoją stronę poprzez kliknięcie reklamy graficznej. Są to m.in. reklamy w sieci reklamowej Google w postaci banerów.

Wysoka liczba wejść z tego źródła może oznaczać, że Twoje reklamy graficzne są atrakcyjne i przyciągają skutecznie odbiorców.

Przykładowa reklama graficzna Google Ads

Źródło Referral

Ruch Referral odnosi się do użytkowników, którzy przeszli na Twoją stronę z linku umieszczonego na innej witrynie. Co ważne, są to linki, które nie są reklamami – mogą być dostępne np. w cudzych artykułach blogowych lub na witrynach informacyjnych.

Dzięki tej liczbie możesz zidentyfikować np., które strony internetowe lub partnerzy przynoszą Ci najwięcej ruchu. To szczególnie ważne, jeśli prowadzisz program lub nawiązałeś jakąś formę współpracy z innymi stronami.

Źródło Organic Social

Kanał Organic Social oznacza osoby, które trafiły na Twoją witrynę poprzez niebędące reklamami linki zamieszczone w serwisach społecznościowych (np. Facebook czy X/Twitter).

Jeśli udostępniasz w mediach społecznościowych odnośniki do swojej strony, możesz w prosty sposób sprawdzić, czy przyciągają one nowych odwiedzających.

Źródło Paid Social

Źródło Paid Social obejmuje użytkowników, którzy odwiedzili Twoją stronę po kliknięciu reklamy w mediach społecznościowych. Obejmuje to ruch generowany poprzez reklamy płatne na platformach takich jak np. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest itp.

Liczba wejść z tego kanału pozwala na weryfikację skuteczności reklam prowadzonych w obrębie popularnych serwisów.

Przykład reklamy na Facebooku

Dlaczego analizowanie źródła pozyskiwania jest ważne?

Analiza źródła pozyskiwania użytkowników pozwala przede wszystkim zidentyfikować, które kanały przynoszą najwięcej ruchu na stronę. Dzięki temu możesz m.in. ocenić, które kampanie reklamowe, media społecznościowe itp. są najbardziej efektywne w przyciąganiu użytkowników.

Gdy zrozumiesz, które kanały generują najwięcej ruchu, jesteś w stanie zoptymalizować swój budżet marketingowy. Możesz dostosować środki do tych kanałów, które przynoszą najlepsze wyniki – np. ograniczyć nakłady tam, gdzie są one prawdopodobnie przepalane.

Weryfikując na bieżąco popularność poszczególnych kanałów, możesz łatwo wykryć odchylenia. Przykładowo, nagły spadek liczby użytkowników ze źródeł płatnych może sygnalizować błędy w kampanii lub nawet jej zatrzymanie.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że przedstawione informacje ułatwią Ci analizowanie raportu Pozyskiwanie użytkowników. Bieżące weryfikowanie wyników pozwala przede wszystkim na szybką reakcję i wprowadzenie ewentualnych zmian w swojej strategii.

Jeśli masz pytanie do artykułu lub szukasz wsparcia w analityce internetowej, odezwij się do nas!

Napisz do nas!

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.