4 mity na temat Google Ads – obalamy stereotypy

Reklama w Google Ads jest obecnie bardzo popularną formą promowania sklepów i stron internetowych. Niektórzy właściciele witryn nie są jednak do końca przekonani co do jej działania. Wynika to m.in. z wielu mitów krążących wokół kosztów czy skuteczności tego rozwiązania.

Przez powszechne powielanie błędnych informacji na temat kampanii Google Ads firmy mogą podchodzić do nich niechętnie. Z tego względu mogą one nie wykorzystywać w całości swojego potencjału sprzedażowego. Dlatego też w dzisiejszym artykule chcemy obalić 4 popularne mity dotyczące Google Ads. Koniecznie sprawdź, czy może nie dałeś się, na któryś z nich złapać!

Google Ads – podstawowe informacje

Nim przejdziemy do stereotypów, przyjrzyjmy się najpierw, czym właściwie jest Google Ads? Najogólniej mówiąc, jest to płatny system, który umożliwia tworzenie różnych typów kampanii reklamowych m.in. w wyszukiwarce Google, sieci reklamowej czy serwisie YouTube. Powstał on 23 października 2000 roku, a jego nazwa początkowo brzmiała Google AdWords. Aktualnie rozwiązanie to dostępne jest w 44 językach.

Dostępne typy płatnych reklam

Google Ads posiada kilka różnych typów kampanii. Dzięki temu możliwe jest wybranie takiej, która będzie najbardziej efektywna w kontekście określonego celu.

Reklamy Google podzielić można zatem następująco:

  • Kampanie w wyszukiwarce polegają na wyświetlaniu się reklamy tekstowej na samej górze wyników wyszukiwań w Google, gdy użytkownik wpisze hasło związane z Twoim biznesem. Składa się na nią nagłówek oraz linia opisu. Powinny być one odpowiednio dostosowane do specyfiki działalności, tak aby zachęcić do wejścia na stronę.
  • Kampanie produktowe służą eksponowaniu produktów i zwiększaniu ich sprzedaży. Reklamy te wyświetlają się na górze wyników wyszukiwań po tym, jak użytkownik wpisze w wyszukiwarkę słowo kluczowe. Zawierają nazwę i zdjęcie produktu, jego cenę oraz sklep, z którego pochodzi.
  • Kampanie wizualne, czyli reklamy displayowe, wyświetlane w sieci partnerów Google. Przyjmują one formę graficzną, ukazującą się użytkownikom, gdy przeglądają stronę internetową. Spełniać ona musi jednak specyfikacje podane przez Google.
  • Kampanie wideo to krótkie filmy reklamowe, które wyświetlają się w serwisie YouTube przed lub w trakcie oglądania zamieszczonych w nim materiałów. Reklamy te mogą być zarówno pomijalne, jak i niepomijalne. Platforma umożliwia dodanie do filmu linku, po którego kliknięciu użytkownik zostanie przeniesiony na stronę internetową reklamodawcy.
  • Kampanie promujące aplikacje, jak sama nazwa mówi, służą do reklamowania aplikacji dostępnych w Sklepie Google Play lub App Store. Reklamy te pojawiać się mogą m.in. w wyszukiwarce, YouTube czy sieci reklamowej Google. Tworzone są zazwyczaj automatycznie na podstawie dostępnych informacji o aplikacji oraz dodanych propozycji tekstu i obrazów.

Google udostępnia wiele materiałów pomocniczych na temat swojego systemu płatnych reklam. Dzięki temu dokładniejsze zapoznanie się z tą platformą nie powinno stanowić większego problemu. Znając już podstawowe informacje, przejść możemy do obalania 4 popularnych mitów o Google Ads.

Mit 1: Użytkownicy nie klikają w płatne reklamy

Często pojawiają się głosy, że Google Ads jest nieopłacalne, ponieważ użytkownicy nie klikają w wyniki oznaczone jako reklama. Jest to jednak błędne przekonanie – gdyby tak w rzeczywistości było, Google nie rozwijałoby dalej tego systemu. Ich przychody z płatnych reklam w 2023 roku wyniosły bowiem blisko 200 mld USD. 

Warto zaznaczyć, że reklama Google Ads w wyszukiwarce pojawia się na samej górze nad wynikami organicznymi. Dzięki temu użytkownik widzi na samym szczycie tego, co pokazuje wyszukiwarka właśnie reklamy z Google Ads. Często są to 4 pierwsze wyniki wyszukiwania, więc w praktyce większość ekranu zajmują wyniki z kampanii płatnych. Wiele osób może nawet nie zwracać uwagi, że dany wynik jest oznaczonym jako reklama, zwłaszcza że w ostatnich latach Google coraz słabiej wizualnie wyróżnia wyniki reklamowe od naturalnych. Kampanie displayowe również mogą być bardzo efektywne, jeśli swoją formą przykują uwagę użytkownika.

Wykorzystywanie Google Ads jest zatem opłacalne, jednak należy pamiętać, że trzeba odpowiednio wykorzystać istniejący potencjał i dostarczać odbiorcy treść reklamową dopasowaną do jego intencji wyszukiwania. To zwiększa Twoją szansę na to, że to właśnie Twoja strona zostanie kliknięta i pozyskasz wartościową wizytę.

Mit 2: Reklamy Google Ads wpływają bezpośrednio na SEO

Kolejnym mitem dotyczącym reklam Google Ads jest ich rzekomy wpływ na pozycjonowanie. Niektórzy uważają, że płatne reklamy automatycznie poprawią pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Jest to myślenie błędne. Google Ads nie ma bowiem bezpośredniego wpływu na SEO. Zaznaczyć należy jednak, że jednoczesne połączenie obu tych form marketingu internetowego może w dużym stopniu poprawić ruch na stronie, a ostatecznie zwiększyć sprzedaż.

Przedsiębiorcy mogą niekiedy zastanawiać się również, co jest lepsze – pozycjonowanie czy Google Ads? Wszystko zależy od celu, który chcesz osiągnąć. Proces SEO zajmuje bowiem więcej czasu i wymaga kompleksowych działań. Jego efekt jest jednak długotrwały. Reklamy Google Ads mogą za to dużo szybciej pozyskać ruch na stronę www, ale wymagają nakładów finansowych za każde kliknięcie i przejście na stronę internetową.

Mit 3: Reklamy Google Ads nie są potrzebne biznesom, które działają tylko stacjonarnie

Błędną decyzją niektórych właścicieli sklepów stacjonarnych jest ograniczanie się jedynie do tradycyjnych form reklamy. Mimo że nie prowadzą sprzedaży w Internecie, to spora część potencjalnych klientów i tak wyszukuje w nim informacji na temat firm. Z tego względu biznesom działającym tylko stacjonarnie również opłaca się inwestować w płatne reklamy od Google.

W tym przypadku bardzo dobrym rozwiązaniem są reklamy lokalne Google Ads. Pozwalają one bowiem na szybkie dotarcie do użytkowników w pobliżu, którzy poszukują konkretnych usług oferowanych przez Twoją firmę. Przy odpowiednim wykorzystaniu tych działań poprawie ulec może świadomość Twojej marki oraz wyniki sprzedażowe.

W przypadku firm działających lokalnie reklama Google Ads sprawdzi się idealnie, ponieważ można ją ustawić na ograniczoną lokalizację – np. tylko dla odbiorców z Twojego miasta i wyświetlić na zapytania zawierające nazwę Twojej usługi np. fryzjer Lublin, kosmetyczka Kraków, księgowy Bydgoszcz.

Mit 4: Płatne reklamy są za drogie

Wśród niektórych przedsiębiorców panować może błędne przekonanie, że reklamy Google Ads przynoszą efekty jedynie dużym firmom, które posiadają wielkie budżety. Płatne reklamy są jednak bardzo dobrą opcją również dla mniejszych przedsiębiorstw. Nie muszą one dysponować ogromnymi kwotami – czasami wystarczą odpowiednio zoptymalizowane działania.

Koszt reklamy Google dostosowany może być do możliwości danej firmy oraz zakładanego celu kampanii. Sam wybierasz, ile pieniędzy chcesz na nią przeznaczyć, więc możesz być pewny, że Google Ads nie przekroczy danej kwoty. Oczywiście przy większym nakładzie pieniężnym spodziewane efekty pojawią się szybciej. Nie oznacza to jednak, że nie opłaca się prowadzić kampanii z mniejszym budżetem. Koszty reklamy optymalizować można również za pomocą konkretnie ustalonych kryteriów jej targetowania, które skutkują w jej wysokiej skuteczności.

Przekonanie o tym, że reklamy Google Ads są drogie, może wynikać z braku specjalistycznej wiedzy dotyczącej zarządzania kontem reklamowym i optymalizowania kosztów reklamy w trakcie prowadzenie kampanii. Nieumiejętne zarządzanie Google Ads prowadzić może do przepalania budżetu. Dlatego też dobrym pomysłem jest zasięgnięcie pomocy specjalistów z tego zakresu. W kompleksowy sposób pokierują oni Twoją kampanią, tak aby przyniosła ona, jak najwięcej efektów.

Jeżeli do tej pory Twoje działania w Google Ads nie przynosiły oczekiwanych efektów, zastanów się na tym, aby wykonać profesjonalny audyt konta Google Ads – możesz to zrobić samodzielnie lub też zlecić certyfikowanej agencji marketingowej. Dzięki temu dowiesz się, czy Twoja reklama w Google jest prowadzona w odpowiedni sposób.

Podsumowanie

Google Ads jest systemem reklamowym, który przeznaczony jest zarówno dla większych, jak i mniejszych firm. Umożliwia kontrolowanie budżetu, dzięki czemu jesteś w stanie sam zadecydować, ile przeznaczysz na reklamę. Dodatkowo pozwala na mierzenie czynności wykonywanych przez użytkowników po kliknięciu w link, co ułatwia zweryfikowanie efektów kampanii. Mamy nadzieję, że nasz artykuł rozwiał Twoje wątpliwości co do błędnych informacji na temat tej platformy.

Jeśli potrzebujesz profesjonalnej pomocy z zakresu kampanii Google Ads, skontaktuj się z nami. Wspólnie wybierzemy najlepsze rozwiązanie dla Twojego biznesu!

Skontaktuj się z nami!

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.