Co jeśli okaże się, że odpowiedź na to pytanie brzmi “to zależy”? Dlaczego warto zastanowić się nad wejściem w wirtualny świat marketingu kierowanego do odpowiedniego klienta w odpowiednim czasie? Nie reklamuj się i nie zastanawiaj, ile kosztuje reklama w Google, jeśli chcesz zostać w miejscu ze swoją działalnością. Jeśli natomiast zależy Ci na dalszym rozwoju, warto zastanowić się nad takim krokiem.
Użytkowników internetu w Polsce przybywa z roku na rok i wg raportu Digital 2022 jest ich aktualnie prawie 90% względem całej populacji Polaków.
Każda z tych osób spędza w internecie dziennie średnio 6,5 godziny, a ¾ z nich deklaruje, że głównym powodem do surfowania po sieci jest poszukiwanie informacji.
Opłaca się więc doliczyć cenę reklamy Google do ogólnego budżetu firmy. Załóżmy, że decyzja została podjęta i najwyższy czas ustalić pierwszy koszt kampanii. Jaki to powinien być budżet? Możliwie najmniejszy przy utrzymaniu możliwie największej skuteczności. Można osiągnąć taki efekt przy odpowiedniej optymalizacji, a przede wszystkim zrozumieniu ekosystemu, jakim jest Google Ads. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na ten temat, zachęcamy do zapoznania się z naszym dzisiejszym artykułem!
Reklamy Google Ads – działanie
Bardzo trudne byłoby opisanie szczegółowo w kilku zdaniach, jak działa Google Ads, dlatego skupimy się tym razem na finansach. Za każdą podjętą przez użytkownika próbą wyszukania jakiegoś hasła, pod którym reklamodawcy są obecni, dochodzi do licytacji. Kolejność, w jakiej wyświetlają się reklamy Google Ads, zależy od rankingu utworzonego w czasie takiej aukcji.
Do znalezienia się w górnym zakresie strony niezbędne jest poprawne ustawienie kampanii reklamowej Google, posiadanie trafnej strony docelowej i wyższej stawki za kliknięcie od konkurencji. W takim razie, czy reklama w Google Ads się opłaca? Jeszcze jak! Dzięki sprawnemu systemowi Twoja firma zapłaci zawsze dokładnie 1 grosz więcej niż maksymalna stawka za kliknięcie reklamodawcy, którego ofertę jesteś w stanie przebić – to po pierwsze. Po drugie, koszt reklamy Google poniesie tylko ta firma, której reklamę użytkownik kliknie. Płacisz więc w rozliczeniu za efekty.
Przykładowa aukcja może wyglądać następująco:
Reklamodawca | Ustawiona w kampanii stawka za kliknięcie (CPC) | Pozycja w rankingu | Poniesione koszty w przypadku kliknięcia reklamy |
Kwiaciarnia 1 | 1,5 zł | 2 | 0 |
Kwiaciarnia 2 | 1,75 zł | 1 | 1,51 zł |
Kwiaciarnia 3 | 1 zł | 3 | 0 |
Widać zatem, że pomimo ustalonej stawki CPC na poziomie 1,75 zł reklamodawca zapłacił jedynie 1,51 zł za kliknięcie użytkownika. Google pozostawia nam pełną kontrolę nad pieniędzmi, które chcemy wydać na reklamy. Tylko w sytuacji win-win wszyscy będziemy chętniej korzystali z reklam Google. Jako użytkownicy, którym zależy na znalezieniu tego, co poszukujemy i jako reklamodawcy dostarczający rozwiązań odpowiednim klientom w odpowiednim czasie.
Planując miesięczny budżet, mamy możliwość ustawienia dziennych wydatków reklamy Google Ads. Uwaga! System dostrzegając zwiększony potencjał wyszukiwanych fraz i potencjalne zdobycie klienta może dziennie wydać do dwukrotności dziennego budżetu, jednocześnie nie przekraczając budżetu miesięcznego. To tylko jeden z wielu aspektów działania reklamy Google.
Jakie czynniki należy brać pod uwagę przy planowaniu budżetu kampanii Google Ads?
Jeżeli posiadasz dobrze ustrukturyzowaną firmę z jasnymi celami biznesowymi, znacząco ułatwi Ci to cały proces. Jeśli jednak stawiasz pierwsze kroki, to rekomendujemy odpowiedzieć sobie przynajmniej na kilka poniższych pytań, cytując „Marketing internetowy w Google. (…)” (Krzysztof Marzec, Tomasz Trzósło):
- Co chcę reklamować?
- Kim jest Twoja persona (sylwetka klienta)?
- Co jest ważne dla potencjalnego klienta?
- Jak chcę go przekonywać do skorzystania z oferty w kolejnych miesiącach i tygodniach (kalendarz promocji)?
- Jak robi to moja konkurencja?
- Co chcę osiągnąć i jakie będą wyznaczniki sukcesu (w metodologii SMART)?
Ułatwi to skoncentrowanie uwagi na odpowiedniej grupie odbiorców i dobranie stosownych środków do działania. Posiadając już, chociażby zarys odpowiedzi na powyższe pytania, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim:
- Zasięg reklam i konkurencję
- Rodzaj branży
Cele i typy reklam
Nieefektywne wydawanie pieniędzy na różne rodzaje kampanii Google Ads często wynika ze źle dobranego celu. Jest ich do wyboru 7:
- Sprzedaż;
- Potencjalni klienci;
- Ruch w witrynie;
- Rozważenie zakupu produktu danej marki;
- Świadomość i zasięg marki;
- Promowanie aplikacji;
- Wizyta w lokalnym sklepie stacjonarnym i promocje.
To pierwszy, bardzo ważny etap tworzenia kampanii. Algorytmy odpowiadające za wyszukiwanie odpowiednich użytkowników zainteresowanych ofertą reklamodawcy, muszą wiedzieć, jaki mają spełnić cel. Im łatwiej znaleźć odpowiedniego odbiorcę, tym taniej.
W dalszej kolejności wyróżnia się następujące typy kampanii Google Ads:
- Reklama w wyszukiwarce Google;
- Performance Max;
- W sieci reklamowej;
- Produktowa;
- Wideo;
- Promująca aplikację;
- Inteligentna;
- Lokalna;
- Discovery.
Różnią się one m.in. pod względem średnich kosztów miesięcznych i pozwalają uzyskać różne wyniki za ten sam budżet. Reklama display w Google będzie miała nieco większy i tańszy zasięg niż w wyszukiwarce, ale za to nie sprzedaje tak często. Wszystkie rodzaje reklam Google Ads dostosowuje się do konkretnego etapu w procesie zakupowym użytkownika. Dobierając budżet w swojej firmie, możesz przeanalizować dane z prognoz na kilku progach, aby zdecydować, ile jesteś w stanie wydać na poszczególne rodzaje reklam w Google. Dywersyfikując możliwość uzyskania konwersji (czyli osiągnięcia najważniejszego dla Twojej firmy celu – najczęściej pozyskanie klienta) optymalizujemy kampanie i zwiększamy zwrot z inwestycji w reklamę.
Zasięg reklam i konkurencja
Jak już wyżej wspominaliśmy, koszty dotarcia do tej samej grupy odbiorców (ale biorąc pod uwagę różne cele reklamy) nie będą takie same. Jeśli Twoja firma chciałaby sprzedawać w sklepie stacjonarnym lub skupia swoje usługi w jednej lokalizacji, to najlepszym rozwiązaniem będzie kampania lokalna Google Ads. Docierając do użytkowników na wąskim obszarze, będziesz potrzebować mniej środków na reklamę niż w przypadku, gdy chcesz konkurować na rynku ogólnopolskim. Ile kosztuje reklama w Google Maps? Wykorzystując dane z płatnych lub darmowych narzędzi, można wstępnie ocenić, jakie koszty musi ponieść Twoja firma, aby osiągnąć w efekcie pożądany zasięg. Opis jednego z bezpłatnych narzędzi znajdziesz w dalszej części artykułu.
Kluczowym aspektem przy ustalaniu budżetu kampanii jest zbadanie konkurencji. Reklamodawca może posiadać sklep internetowy, który prowadzi sprzedaż detaliczną i w ofercie posiada stosunkowo tanie produkty. Jeśli konkurencja w tym obszarze będzie duża, reklama w Google będzie opłacalna tylko dla najdroższych produktów. W przypadku pozostałej oferty firma mogłaby “wyjść na zero”. Dlatego tak często podczas rozmów na tematy związane z budżetem za reklamy Google Ads słyszy się “to zależy”.
Rodzaj branży
Ogromny wpływ na ponoszone koszty w płatnej promocji ma również to, w jakich usługach lub kategoriach produktów obraca się Twoja firma. Im mniej popularne słowa kluczowe, tym mniejsza ilość odbiorców i większe stawki za kliknięcie. Z drugiej strony im mniejsza konkurencja tym te stawki są niższe. Warto więc zwrócić uwagę na to, w jakim miejscu na rynku się znajduje Twoja firma. Czy jesteś w stanie znaleźć wyróżniki marki, które pozwolą Ci przebić się przez dużą konkurencję? Masz pewność, że kreujesz coś na “błękitnym oceanie”, czego nie ma nikt inny? Sprawdź potencjał wyszukiwanych fraz związanych ze swoją działalnością.
Pomocne narzędzie do ustalania budżetu kampanii – Planer słów kluczowych
Planer słów kluczowych dostępny jest na koncie Google Ads w zakładce Narzędzia. To w pełni bezpłatne narzędzie sprawdza się jednak najlepiej, gdy Twoja firma poniesie już pierwsze koszty związane z reklamą. Planer jest niezwykle prosty w obsłudze. Umożliwia sprawdzenie kilku statystyk bardzo istotnych dla ustalenia budżetu kampanii. Ułatwia analizę wykresów trendów oraz podaje średnią miesięczną liczbę wyszukiwań wybranych fraz. W tabeli wyników dodatkowo widać również ocenę konkurencji w Google Ads oraz przedział stawek za górny zakres strony. Po połączeniu konta reklamowego z Google Search Console można dodać również kolumny z danymi o średniej pozycji w wynikach organicznych (bezpłatnych).
Dzięki tym danym zaplanowanie budżetu na reklamy w Google Ads nie jest już tak trudne. Pieniądze, które będą w Twojej firmie zainwestowane w płatną promocję, mogą stanowić odpowiedni procent przewidywanych przychodów. Wraz z konsekwentnym wdrażaniem optymalizacji taka inwestycja powinna się zwrócić z dodatkowym dochodem. Prawie każda firma jest w stanie rozpocząć reklamowanie się w Google na swoim poziomie w skali rynku, jeśli odpowiednio zadba o techniczny aspekt tego działania.
Podsumowanie
Zaplanowanie budżetu potrzebnego na prowadzenie działań reklamowych Google Ads nie zawsze jest prostym zadaniem. Określenie wymaganej kwoty zależy bowiem od kilku, często zindywidualizowanych czynników. Na cenę składa się bowiem zarówno rodzaj wybranej reklamy, jak i rodzaj branży, w której działa Twoja firma. Kluczowe jest zatem przeanalizowanie celu, jaki chcesz osiągnąć, tak aby za pomocą kampanii Google Ads móc efektywnie go zrealizować.
Jeśli chciałbyś rozpocząć działania reklamowe w Google, jednak nie wiesz, od czego zacząć, zachęcamy do zapoznania się z naszymi materiałami na temat performance marketingu!