Google Consent Mode v2 – jakie zmiany czekają Twoją stronę w 2024?

 

Do marca 2024 roku każda strona internetowa korzystająca z usług Google zobowiązana będzie do wprowadzenia nowej wersji Consent Mode. Jest to szczególnie istotne w kontekście analityki oraz prowadzenia działań reklamowych. Na czym jednak polegają te zmiany?

Poniżej przedstawiamy podstawowe i skondensowane informacje na temat Trybu Zgody Google. Zadbaj o wdrożenie odpowiedniej wersji, zanim będzie za późno. Brak poprawnego przetwarzania danych może bowiem sporo Cię kosztować.

Czym jest Google Consent Mode?

Google Consent Mode to mechanizm wprowadzony przez Google, który umożliwia zarządzanie zgodą użytkowników na wykorzystanie ich danych (tzw. plików cookies/ciasteczek) w kontekście usług Google, takich jak Google Analytics czy Google Ads. Mechanizm ten został wprowadzony w odpowiedzi na zmiany w prawie o ochronie danych, takie jak RODO (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), które nakładają na firmy większą odpowiedzialność za ochronę prywatności użytkowników.

Prawdopodobnie kojarzysz różnego typu okna, które pojawiają się po wejściu na jakąś stronę. Dotyczą one właśnie zgody na zbieranie plików cookies. Użytkownik może od razu ją zaakceptować, odrzucić lub też samodzielnie ją dostosować.

Źródło: empik.pl

Tryb Zgody Google pozwala administratorom witryn internetowych dostosować sposoby gromadzenia danych w zależności od zgody udzielonej przez użytkownika. Możliwe jest dopasowanie ustawień zgodnie z preferencjami użytkownika w zakresie przetwarzania danych, na przykład w celach reklamowych, analizy statystyk itd.

Google Consent Mode v2 – zmiany

W marcu 2024 czekają nas zmiany – to właśnie od tego miesiąca obowiązywać będzie zaktualizowana wersja Trybu Zgody Google. Czym się różni? Google Consent Mode v2 opiera się w głównej mierze na wyraźnej zgodzie użytkownika na zbieranie konkretnych ciasteczek. Wcześniej było to opcjonalne. Wdrożenie tej wersji jest obowiązkowe dla każdej strony, która chce gromadzić dane na temat swoich odwiedzających.

Consent Mode v2 wprowadza przede wszystkim dwie odrębne zgody:

  • ad_user_data – zgodę na udostępnienie Google danych użytkownika w celach reklamowych,
  • ad_personalization – zgodę na wykorzystywanie danych użytkownika do personalizacji reklam, np. pod postacią remarketingu.

Tryb Zgody Google v2 obejmuje także dwa poziomy: podstawowy i zaawansowany.

  • W przypadku podstawowego modelu, do momentu aż użytkownik wyrazi zgodę na zbieranie danych, nie uzyskasz od niego żadnych informacji.
  • Wdrażając model zaawansowany, bez uzyskania zgody możesz dalej zbierać dane, które nie zawierają personalnych informacji, tylko te ogólniejsze (czyli np. kraj czy rodzaj konwersji).

Kluczowym elementem jest również upewnienie się, że korzystasz z certyfikowanej platformy do zarządzania zgodami (CMP). Sprawdź, czy używasz platformy, która uzyskała od Google status “CMP Partner” – jeśli nie, koniecznie o to zadbaj. To właśnie w tym miejscu możesz zaktualizować swój Consent Mode do najnowszej wersji.

Dlaczego Google wymaga nowej wersji Consent Mode?

Dyskusja na temat sposobu wykorzystywania ciasteczek i informowania o tym użytkowników trwa już od dłuższego czasu. Poruszane są przede wszystkim aspekty prawne. Problematycznym elementem jest bowiem przechowywanie przez znane narzędzia, np. Google Ads czy Google Analytics, danych o użytkownikach znajdujących się na terenie Unii Europejskiej.

6 marca 2024 roku w życie wejdzie Digital Markets Act – dokument, którego głównym celem jest zwiększenie transparentności i sprawiedliwości w środowisku cyfrowym. Obowiązywać będzie on na terenie całej Unii Europejskiej.

Wyznaczone przez Unię Europejską platformy internetowe (tj. Google, Meta, Apple, Microsoft, TikTok, Amazon) muszą znaleźć sposób na spełnienie wymogów nowych przepisów. Google proponuje wspomniany model Consent Mode v2, który zwiększa prywatność użytkowników. Dzięki tej zmianie będą mieli oni bezpośredni wpływ na zbierane przez firmy dane – oznacza to, że mogą nie zgodzić się na przesyłanie żadnych informacji. Jeśli chcesz dalej prowadzić kampanie remarketingowe i gromadzić dane na temat swoich odwiedzających, musisz zadbać o wdrożenie aktualnego Trybu Zgody.

Kary za brak wdrożenia odpowiedniego Trybu Zgody

Należy podkreślić, że brak dostosowania się do nowej wersji Trybu Zgody Google objęty jest karą. Niewłaściwe przetwarzanie plików cookies  może oznaczać przydzielenie kary finansowej (wynikającej z przepisów RODO) w wysokości:

  • do 4% całkowitego rocznego przychodu przedsiębiorstwa,
  • lub do 20 mln euro.

Brak wdrożenia Consent Mode, oprócz kary finansowej, obejmuje również ryzyko otrzymania blokady na swoim koncie reklamowym Google Ads. Nie jest to jednak natychmiastowa blokada – firma Google wyśle Ci wcześniej ostrzeżenie i określi czas na zastosowanie odpowiedniego Trybu Zgody.

Podsumowanie

Wdrożenie Google Consent Mode v2 może wydawać się skomplikowanym tematem. Choć niektórzy użytkownicy mogą nie zauważyć zmiany, jest to element, którym powinieneś się priorytetowo zająć. Warto zasięgnąć bardziej szczegółowej porady u specjalistów, którzy opiekują się Twoimi działaniami reklamowymi.

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentową firmy - tworzę różnego rodzaju teksty, a także treści na social media.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią powiem, gdzie brakuje przecinka (nawet jeśli nikt nie pytał). Znam wszystkie najnowsze trendy na TikToku i nie zawaham się ich użyć.