Ciekawe kampanie świąteczne online z ostatnich lat

 

Co roku na przełomie listopada i grudnia możemy obserwować, jak różne marki udostępniają materiały promocyjne utrzymane w świątecznym klimacie. Poprzez kreatywne spoty chcą one zazwyczaj przekazać swoje wartości, zwrócić uwagę na konkretny problem lub też wywołać wśród odbiorców określoną reakcję. Które ze świątecznych kampanii wyróżniają się w jakiś sposób na tle innych?

Poniżej znajdziesz nasze zestawienie ciekawych reklam świątecznych przygotowanych w ostatnich latach przez znane marki. Dowiedz się, co sprawia, że poszczególne kampanie są wyjątkowe i zasługują na uwagę. Zachęcamy do lektury! i zasługują na uwagę. Zachęcamy do lektury!

Asystent Google – Parodia “Kevin sam w domu”

Film “Kevin sam w domu” zna chyba każdy. Niektórzy nie wyobrażają sobie nawet bez niego Świąt. Nic dziwnego – historia młodego chłopca, który chroni swój dom przed złodziejami, zapisała się na stałe w ramówce telewizyjnej praktycznie na całym świecie i jest powielana co roku. Popularność filmu wykorzystała firma Google, która wpadła w 2018 roku na genialny pomysł.

W reklamie swojej usługi Asystent Google firma przedstawia parodię znanej wszystkim historii. W głównej roli pojawił się Macaulay Culkin, oryginalny aktor, który powtórzył swoją rolę Kevina McCallistera. Jednak tym razem sytuacje z filmu miały inny przebieg dzięki zastosowaniu Asystenta Google. Zamiast tradycyjnych sztuczek i pułapek, Kevin korzystał z funkcji oferowanych przez wspomnianą usługę.

Ta nietypowa reklama zdobyła uznanie za oryginalne podejście do wykorzystania kultowego filmu w celu promocji technologii Google Assistant. Połączenie humoru, świątecznych akcentów oraz udziału samego Macaulaya Culkina sprawiły, że reklama stała się hitem internetu i skradła serca fanów “Kevin sam w domu”. Jednocześnie podkreśliła nowoczesne możliwości, jakie oferuje Asystent Google.

Microsoft – Make your holiday a masterpiece

Na uwagę zasługuje także tegoroczna kampania świąteczna od Microsoft. Firma przedstawia możliwości, jakie oferuje sztuczna inteligencja (AI) – w nawiązaniu do ludzkich wspomnień.

Seria filmów opublikowanych na YouTube bazuje na prostej sytuacji: artystka Ellie Pritts zachęca przechodniów do podejścia i opowiedzenia jej swojej historii. Na podstawie świątecznych wspomnień kobieta przygotowuje piękne obrazy. Do ich wykonania wykorzystuje narzędzie Miscrosoft Designer, oparte na sztucznej inteligencji.

Jak twierdzą autorzy kampanii, Święta są dla każdego inne, ale wszystkie kojarzą się z wyjątkowymi wspomnieniami i tradycjami, które tworzymy. Podkreślenie istoty więzi międzyludzkich w połączeniu z możliwościami AI dało niesamowity efekt. Spoty niosą ze sobą nie tylko ważne przesłanie, ale także przedstawiają to, jak nowoczesne narzędzia są w stanie ożywić nasze dawne wspomnienia.

Allegro – Czego szukasz w Święta?

Klasykiem polskich reklam świątecznych są spoty przygotowywane przez Allegro. Firma doskonale wie, jak stworzyć angażującą opowieść i wykorzystać ludzkie emocje. W swojej reklamie z 2016 roku Allegro przedstawiło historię staruszka, który uczy się języka angielskiego, korzystając z różnych narzędzi, takich jak książki czy audiobooki.

Mężczyzna zaczyna od prostych i podstawowych słówek, jednak z czasem coraz śmielej wypowiada również pełne zdania. Odbiorca do samego końca nie wie, dokąd zmierza ta historia. Jak się okazuje, mężczyzna leci w Święta w odwiedziny do swojego syna, który mieszka za granicą. Dzięki nauce języka angielskiego jest w stanie porozumieć się ze swoją wnuczką.

Reklama Allegro stała się hitem nie tylko w Polsce. Zagraniczne portale z chęcią udostępniały kampanię i opisywały ją w swoich artykułach. Nic dziwnego – doskonale łączy ona humor, emocje i uniwersalny motyw rodziny, prezentując siłę nauki i komunikacji. Hasło „Czego szukasz w Święta?” nawiązuje jednocześnie do ważnych wartości, ale także promuje Allegro jako platformę e-commerce. Ta poruszająca i relacyjna historia przyczyniła się do sukcesu reklamy oraz zapadła w pamięci wielu odbiorców.

Lego – Rebuild the World

Od kilku lat Lego w okresie świątecznym promuje swoją kampanię pt. Rebuild the World. Jest ona skoncentrowana nie na samych produktach, ale na głębszym przesłaniu, jakie niesie ze sobą marka.

W reklamie produkty Lego zostały przedstawione nie tylko jako zestawy klocków, ale jako narzędzie, które pobudza kreatywność i rozwija umiejętności dzieci. Kampania kładła duży nacisk na wartość edukacyjną klocków Lego, promując ideę, że każdy może przyczynić się do zbudowania lepszego, kreatywnego świata. W spocie przedstawiono dzieci oraz ich rodziców, którzy wspólnie układają klocki. Dorośli nie widzą jednak tego samego, co ich pociechy. To obrazuje bardzo dobrze dziecięcą wyobraźnię, której być może czasem nam brakuje.

Cała kampania wnosi radosny, optymistyczny ton, co jest szczególnie istotne w kontekście świąt Bożego Narodzenia. Zamiast skupiać się wyłącznie na zakupach, Lego Rebuild the World położyło nacisk na ducha współpracy, kreatywności i budowania lepszego świata. Dzięki temu podejściu kampania ta zdobyła uznanie, będąc nie tylko reklamą produktów, ale także inspirującym przesłaniem dla dzieci i ich rodziców.

Ikea – Wystarczy niewiele, żeby zmienić wiele

W 2021 roku Ikea opublikowała swój spot świąteczny, w którym poruszony został problem marnowania żywności. Bohaterem reklamy jest chłopiec, który “atakowany” jest przez spadające z nieba jedzenie. Po wejściu do domu widzi, że jego mama wyrzuca do kosza resztki z kolacji. Wspólnie postanawiają więc zapakować pozostałe posiłki w szczelne opakowania.

Ikea wyjaśniła cel swojej kampanii:

“W tym roku IKEA zachęca swoich klientów do nieskupiania się na samych rzeczach, lecz na tym, ile radości i dobra mogą one przynieść. Co jest możliwe, dzięki kreatywnym pomysłom na ich wykorzystanie oraz bardziej świadomym wyborom zakupowym.”

Problem marnowania żywności jest szczególnie zauważalny w okresie świątecznym. W związku z tym marka postawiła na promowanie idei less waste. Dzięki kreatywnej formie połączonej z ważnym przekazem reklama ta zebrała miliony wyświetleń.

YES – Jestem kobietą

YES od lat stawia na mocne przekazy, które poruszają odbiorcami. W 2021 roku w swoim świątecznym spocie reklamowym marka zdecydowała zwrócić uwagę na kwestię stereotypowego obrazu kobiety.

W reklamie wystąpiły aktywistki, artystki, a nawet sportsmenki. Przedstawiły swoje oblicza kobiecości, które nie muszą wyglądać, jak te promowane przez media. Jak sama marka YES podkreśliła:

“Słyszałyśmy już wystarczająco dużo NIE.

Najwyższy czas, by razem stworzyć świat pełen kobiecej siły, który w zamian powie nam TAK.

TAK dla silnych, niezależnych i odważnych kobiet.

Dla tych, które chcą takie być w każdej dziedzinie życia.

Nieważne gdzie, nieważne kiedy”.

Kampania odbiła się szerokim echem i zebrała podzielone opinie. Niektóre stacje telewizyjne odmówiły nawet jej emisji. Reklama ta niesie jednak ze sobą silny przekaz, który wpływa również pozytywnie na kobiecą solidarność. Wyróżnia się znacznie na tle innych spotów marek jubilerskich, które stawiają zazwyczaj na aspekty wizualne, bez większego przesłania.

Santander – Dobre prezenty mają wielką moc

Santander w 2022 roku postawił na spot z udziałem znanego aktora, Marcina Dorocińskiego. Reklama przedstawia istotę dbania o relacje rodzinne oraz moc, jaką niosą ze sobą przemyślane prezenty.

W spocie poznajemy krótką historię rodziny, która obdarowuje się prezentami w Święta. Córka dostaje od rodziców mikrofon, który ma wspierać jej pasje. Wykorzystuje go jednak do sprawienia swojemu dziadkowi niespodzianki. Wzruszająca historia pokazuje, że warto skupiać się na tym, co najważniejsze. W subtelny sposób przedstawiona jest również usługa Santander, która ma ułatwiać oszczędzanie na konkretny cel.

Jak komentuje Artur Sikora, dyrektor Obszaru Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu:

“W świątecznym spocie zachęcamy do obdarowywania się tym, co najważniejsze i niewymierne, czyli bliskością i życzliwością. Dlatego zdecydowaliśmy się na stworzenie reklamy wizerunkowej, która, mamy nadzieję, będzie budzić same pozytywne emocje.”

Co sprawia, że reklama świąteczna jest dobra?

Warto zauważyć, że każda z wymienionych kampanii wyróżnia się nie tylko wysoką jakością produkcji, ale przede wszystkim trafnym przekazem, który przemawia do odbiorców. Twórcy tych reklam skupili się na emocjach, wartościach świąt oraz umiejętnym połączeniu swojej marki z głębszym przesłaniem, co sprawiło, że kampanie te zyskały szczególne miejsce wśród świątecznych kreacji.

Reklamy, które prezentują uniwersalne wartości, takie jak życzliwość, hojność i jedność, zazwyczaj są najbardziej skuteczne. To, co łączy ludzi w okresie świąt, często staje się głównym przesłaniem kampanii. Dodatkowo pomysłowe podejście do prezentacji produktów lub usług, innowacyjne rozwiązania w zakresie fabuły czy formy, przyciągają uwagę i zapadają w pamięć.

Dobrym pomysłem jest także zastosowanie pewnego zwrotu akcji. Reklamy, które potrafią zaskoczyć widza, często osiągają większy sukces. Oryginalność i nieszablonowe podejście do tematu świąt mogą przyciągnąć uwagę i wyróżnić się w tłumie. Do tego nie zawsze potrzeba dużych budżetów – kampanie z mniejszymi nakładami finansowymi również mogą trafić w gusta odbiorców. Kluczowe staje się jednak dobre zrozumienie tematu i odpowiednie podejście.

Podsumowanie

Każdego roku firmy prześcigają się w tworzeniu kreatywnych spotów świątecznych. Nie zawsze jednak są one na tyle wyraziste, by zapaść w pamięci odbiorców. Dobra reklama jest jednak w stanie wywrzeć ogromny wpływ i odbić się szerokim echem. Kilka z przedstawionych powyżej przykładów, to klasyczne już kampanie, do których wiele osób często powraca.

Jeśli w tym specjalnym świątecznym okresie chcesz postawić na promocję swojej marki, pamiętaj o wykorzystaniu uniwersalnych wartości – życzliwości, jedności, miłości czy rodziny. To elementy, które są zawsze dobrze postrzegane i mogą wpłynąć pozytywnie na wizerunek Twojej firmy.

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.