Narzędzia AI vs. copywriter – czy ChatGPT może zastąpić człowieka?

 

Wyobraź sobie, że kilkoma kliknięciami generujesz dziesiątki artykułów blogowych i innych treści na stronę. Brzmi jak marzenie każdego właściciela biznesu, prawda? ChatGPT i inne narzędzia AI kuszą wizją błyskawicznego tworzenia treści przy minimalnym nakładzie czasu i kosztów. Jednak rzeczywistość weryfikuje czasem te obietnice w brutalny sposób.

Automatycznie generowane teksty nie tylko mogą nie przynosić oczekiwanych wyników w SEO, ale czasami mogą wręcz zaszkodzić Twojej widoczności w wyszukiwarce.

W tym artykule pokażemy Ci, dlaczego ślepe zaufanie algorytmom może okazać się sporą pomyłką. Jak znaleźć złoty środek między wykorzystaniem nowoczesnych technologii a zachowaniem jakości? Zachęcamy do lektury!

Stanowisko Google w sprawie treści AI

Dlaczego masowe generowanie treści za pomocą ChatuGPT może okazać się słabym pomysłem? Zapoznajmy się ze stanowiskiem Google.

Firma Google oficjalnie deklaruje, że nie obniża pozycji strony za samo wykorzystanie sztucznej inteligencji. Algorytm jest jednak bezwzględny dla treści, które nie wnoszą realnej wartości dla użytkownika. A właśnie z tym ChatGPT i inne narzędzia AI mają największy problem – zdarza się, że generują powierzchowne teksty, które nie spełniają standardów jakościowych Google.

Próba “zalania” internetu masowo generowanymi treściami AI może zostać więc potraktowana jako spam. Google stale rozwija swoje systemy, które wykrywają takie praktyki. Co, jeśli i tak zdecydujesz się na automatyczne tworzenie tekstów? Musisz zwrócić uwagę na jakość tych treści. Bezmyślne generowanie i publikowanie, bez wcześniejszego przejrzenia i odpowiedniej edycji, może nie przynieść żadnych efektów w obszarze SEO.

Pamiętaj – Google zawsze stawia użytkownika na pierwszym miejscu. Jeśli Twoje treści nie odpowiadają na jego potrzeby, żadna sztuczna inteligencja nie pomoże “przechytrzyć” algorytmów.

ChatGPT – słabe punkty w tworzeniu treści

Internet dostarcza coraz nowszych narzędzi AI, które pozwalają na tworzenie różnego rodzaju treści. W tym artykule chcemy jednak skupić się na ChacieGPT – ze względu na jego ogromną popularność, a także szeroką dostępność.

Co sprawia, że treści generowane przez ChatGPT momentami pozostawiają sporo do życzenia? Przejdźmy przez słabe punkty tego narzędzia.

Sztywny język i powtórzenia

Problemy związane z treściami tworzonymi przez ChatGPT zaczynają się już na samym poziomie językowym. Charakterystyczny, mechaniczny styl wypowiedzi często zdradza sztuczne pochodzenie tekstu już po kilku zdaniach. Z tego względu wygenerowane treści wymagają często odpowiedniej obróbki przez człowieka.

AI tworzy teksty, które w wielu przypadkach brzmią jak wypracowania szkolne – są pełne oficjalnych zwrotów i bezosobowych form. Brakuje w nich naturalnego flow, charakterystycznego dla tekstów pisanych przez ludzi.

ChatGPT ma także czasami problem z przedstawieniem najważniejszych informacji. Szczególnie widoczne jest to w dłuższych tekstach, gdzie AI wpada w pułapkę monotonii. Te same słowa, podobne struktury zdań i przewidywalne przejścia między akapitami – to tworzy błędne koło, które prowadzi… donikąd.

Przypominamy – Google stawia przede wszystkim na dostarczenie użytkownikowi jak najlepszych wyników wyszukiwania. W związku z tym przy tworzeniu treści za pomocą AI konieczne jest ich weryfikowanie i w razie potrzeby odpowiednie edytowanie.

Powtarzające się schematy

Żartem wśród copywriterów stały się określenia “w dzisiejszych czasach”, “w dzisiejszym świecie”. Dlaczego? Ponieważ większość treści tworzonych przez ChatGPT rozpoczyna się właśnie tymi sformułowaniami. W ten sposób można łatwo rozpoznać, które teksty zostały automatycznie wygenerowane.

Ta powtarzalność nie tylko nudzi czytelników, ale jest też łatwo wykrywalna przez algorytmy Google. Wyszukiwarka coraz skuteczniej identyfikuje takie szablonowe treści i traktuje je jako przejaw niskiej jakości. Brakuje w tym wszystkim świeżości, zaskoczenia czy oryginalnego podejścia do tematu.

AI ma również tendencję do tworzenia tekstów według stałego szablonu: wstęp z definicją, kilka argumentów w rozwinięciu i podsumowanie. Dobre artykuły SEO powinny zgłębiać konkretny obszar, a w miarę możliwości całkowicie wyczerpywać temat. Generując automatycznie teksty, miej na uwadze, że są one prawdopodobnie zbyt powierzchowne, aby rankować wysoko w Google.

Potrzebujesz wsparcia w obszarze SEO i copywritingu?

Porozmawiajmy o strategii dla Twojej strony

Problemy z wiarygodnością

Co ciekawe, jest pewien obszar, z którym AI wyjątkowo nie ma większego problemu – jest to tworzenie zmyślonych faktów i podawanie nieprawdziwych informacji. ChatGPT potrafi z niezwykłą pewnością siebie prezentować całkowicie błędne dane, cytować nieistniejące badania czy powoływać się na zmyślonych ekspertów.

To, co zasługuje na szczególną uwagę, to sposób, w jaki ChatGPT miesza prawdę z fikcją. W jednym akapicie może podać całkowicie poprawne informacje, by w następnym stworzyć przekonującą, ale kompletnie zmyśloną statystykę. Uczulamy Cię więc na to i odradzamy bezpośrednie kopiowanie i wklejanie treści z ChatuGPT na stronę.

Sytuacja staje się jeszcze bardziej problematyczna w przypadku specjalistycznych treści branżowych. AI może generować pozornie profesjonalne teksty, które zawierają poważne błędy merytoryczne – od nieaktualnych danych po całkowicie błędne interpretacje przepisów czy procedur. Zastanów się, czy na pewno chcesz ryzykować i wprowadzać swoich klientów w błąd.

Pamiętaj, że Google coraz skuteczniej wykrywa i obniża pozycje treści, które nie są użyteczne – a tak można właśnie nazwać teksty, które przedstawiają nieprawdziwe informacje.

Ograniczenia techniczne

Sporym minusem ChatuGPT są również ograniczenia techniczne. Przede wszystkim, AI ma trudności z generowaniem dłuższych tekstów. Choć potrafi tworzyć poprawne gramatycznie zdania, to przy dłuższych formach często gubi wątek, powtarza się lub tworzy niespójną narrację.

ChatGPT ma także trudności z utrzymaniem spójności w dłuższych rozmowach czy tekstach, często „zapominając” o wcześniej ustalonych założeniach lub informacjach.

Problematyczną kwestią w niektórych narzędziach AI, w tym również w ChacieGPT, jest zakres czasowy pozyskiwanych informacji. Do niedawna ChatGPT bazował wyłącznie na danych do września 2021 roku, co znacząco ograniczało jego użyteczność w przypadku aktualnych tematów. Obecnie sytuacja uległa zmianie – OpenAI wprowadziło możliwość bieżącego przeglądania internetu, jednak ta funkcja jest dostępna tylko dla użytkowników wersji premium.

Zapytanie z dnia 28.10.2024 – miesiąc po dołączeniu W. Szczęsnego do FC Barcelony

Dlaczego dobre treści SEO potrzebują pierwiastka ludzkiego?

Choć narzędzia AI mogą imponować szybkością i wydajnością, to właśnie ludzki pierwiastek pozostaje kluczowym elementem SEO copywritingu. Jest kilka obszarów, w których AI nie odnajduje się tak dobrze, jak człowiek – jest to przede wszystkim sfera emocjonalna.

ChatGPT nie potrafi się wczuć w tworzone teksty, zazwyczaj nie nada im odpowiedniego wydźwięku. Przetwarza jedynie zgromadzone informacje, generując treść. Poniżej wyjaśniamy dokładniej, dlaczego ludzki copywriter w wielu przypadkach wygrywa w starciu z AI.

Kreatywność i oryginalność

Oczywiście, przy umiejętnym wykorzystaniu, ChatGPT może stanowić dla copywritera cenne wsparcie. Jest w stanie przygotować np. strukturę artykułu, wymienić kluczowe wątki, które warto poruszyć czy wygenerować wstępne treści. To, co jednak odróżnia człowieka od narzędzi AI, to kreatywność i oryginalność.

Podczas gdy AI bazuje na istniejących wzorcach i schematach, ludzki umysł potrafi tworzyć nieoczywiste połączenia, wykorzystywać metafory i analogie, które mogą bardziej przemawiać do czytelnika.

Google szczególnie docenia unikalne podejście do tematu i świeże spojrzenie. Algorytmy wyszukiwarki są coraz lepsze w identyfikowaniu treści, które wnoszą rzeczywistą wartość do internetowej dyskusji. Treści generowane przez AI często powielają te same schematy i informacje. Z kolei copywriter może przedstawić temat z zupełnie nowej perspektyw lub nawiązać do doświadczeń firmy.

Kreatywność człowieka przejawia się nie tylko w samej treści, ale także w sposobie jej prezentacji. Doświadczony copywriter intuicyjnie wie, kiedy użyć humoru, kiedy odwołać się do emocji, a kiedy postawić na rzeczową argumentację. Potrafi dostosować ton i styl wypowiedzi do specyfiki danej branży.

Naturalność w stosowaniu fraz kluczowych

ChatGPT ma tendencję do mechanicznego podejścia do fraz kluczowych. Często wstawia je w tekst w sposób sztuczny i przewidywalny, tworząc nienaturalne konstrukcje językowe – np. bez odmiany słów lub w dziwnych połączeniach. Copywriter potrafi wykorzystać synonimy i powiązane tematycznie frazy, tworząc tekst, który odpowiada na różne intencje wyszukiwania.

Człowiek intuicyjnie wie, kiedy i gdzie umieścić słowa kluczowe, aby tekst zachował płynność i naturalność. Potrafi zbalansować gęstość słów kluczowych tak, aby spełnić wymogi SEO bez szkody dla jakości treści. To umiejętność, której AI wciąż nie potrafi w pełni opanować, często wpadając w pułapkę przesycenia tekstu frazami kluczowymi.

Strategiczne myślenie

Kolejnym obszarem, w którym copywriter sprawdzi się zazwyczaj lepiej niż ChatGPT, jest strategiczne podejście do SEO i contentu. Doświadczony specjalista nie tylko stworzy pojedyncze teksty, ale też ułoży je w logiczną i spójną całość.

Podczas gdy AI koncentruje się na automatycznym generowaniu treści według podanych parametrów, człowiek jest w stanie zrozumieć szerszy kontekst biznesowy. Wie, po co tworzony jest dany tekst i w jaki sposób wpisuje się w całościową strategię marketingową firmy.

Człowiek potrafi także przewidzieć, jakie pytania mogą pojawić się w głowie czytelnika i odpowiednio zaadresować potencjalne wątpliwości. Pamiętaj – ChatGPT bazuje na treściach, które znajdują się już w internecie. Oznacza to, że jeśli dany temat nie został zbyt dobrze pokryty w sieci, wygenerowane teksty mogą być po prostu słabe.

Zależy Ci na strategicznym podejściu do pozycjonowania strony?

Umów się na bezpłatną konsultację SEO w Vilaro

Koncentracja na celach

Treści SEO mają zazwyczaj podstawowy cel – ściągać na stronę ruch. Oprócz tego spełniają jednak jeszcze często różne inne funkcje, np. mają zachęcić użytkownika do zakupu, wypełnienia formularza kontaktowego czy pobrania jakiegoś materiału.

Doświadczony copywriter wie, jak zbalansować różne cele w ramach tekstu. Potrafi stworzyć content, który nie tylko przyciągnie użytkowników z wyników wyszukiwania, ale skutecznie przeprowadzi ich przez ścieżkę zakupową. AI natomiast koncentruje się zazwyczaj głównie na tworzeniu treści pod konkretne słowa kluczowe, często tracąc szerszy cel marketingowy.

Specjalista (nawet intuicyjnie) wie, kiedy tekst powinien skupić się na budowaniu świadomości problemu, kiedy przedstawiać konkretne rozwiązania, a kiedy bezpośrednio zachęcać do działania. W każdym z tych przypadków potrafi dobrać odpowiednie argumenty i wyrażenia, które będą przemawiać do użytkownika.

AI w branży SEO – czy narzędzia zastąpią specjalistów?

Obecne narzędzia AI nie są na tyle zaawansowane, żeby całkowicie zastąpiły wiedzę, umiejętności i doświadczenie prawdziwych ekspertów. Oczywiście nie da się zaprzeczyć, że ChatGPT oraz inne platformy bazujące na sztucznej inteligencji znacznie ułatwiają wiele czynności. Branża SEO jest jednak na tyle złożona, że bez pierwiastka ludzkiego ciężko jest osiągnąć realne i zadowalające efekty.

Bez względu, czy mówimy o technicznych wdrożeniach, czy myślimy o strategii contentowej – w dalszym ciągu kluczowa pozostaje ludzka ekspertyza. AI może szybko analizować dane, automatyzować rutynowe zadania, podsuwać pewne pomysły, ale nie potrafi w pełni zrozumieć kontekstu branżowego, niuansów czy specyficznych pojęć.

Content jest jednym z podstawowych filarów pozycjonowania strony – bez jakościowych artykułów, opisów i innych treści budowanie widoczności w Google jest prawie niemożliwe. Jeśli myślisz na poważnie o SEO, nie ryzykuj generowaniem treści wyłącznie za pomocą AI.

ChatGPT konta copywriter – podsumowanie

Tworzenie treści za pomocą ChatuGPT jest na pewno kuszące – narzędzie pozwala bowiem generować dziesiątki różnych tekstów w krótkim czasie. Musisz mieć jednak na uwadze, że nie zawsze będą one odpowiadać standardom jakościowym Google. Treści AI posiadają dalej wiele słabych punktów, dlatego zazwyczaj i tak wymagają ludzkiej korekty.

Jeśli zależy Ci na przemyślanym budowaniu widoczności swojej strony, masowe generowanie treści w ChacieGPT raczej nie będzie najlepszym wyjściem. Zachęcamy Cię do skorzystania ze wsparcia doświadczonych copywriterów, którzy łączą nowoczesne technologie z wysokim standardem treści SEO.

 

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.