Najważniejsze zmiany w Google w 2023 roku – krótkie podsumowanie

 

Firma Google niewątpliwie słynie z innowacyjnego myślenia i stałego wdrażania nowości. Nie inaczej oczywiście upłynął rok 2023 – który zdecydowanie zapisze się jako okres naznaczony rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji.

Przyjrzyjmy się więc bliżej kilku wydarzeniom Google z poprzedniego roku, o których było głośno wśród specjalistów w branży i nie tylko. Zaczynajmy!

9 potwierdzonych aktualizacji algorytmu

Zarówno w 2021, jak i 2022 roku Google wdrożyło po 10 oficjalnych aktualizacji swoich systemów. W roku 2023 liczba ta zmniejszyła się do 9 aktualizacji. Mogliśmy zaobserwować:

Zdecydowana większość aktualizacji wypuszczona została w drugiej połowie roku. Dwa update’y rdzenia ogłoszone zostały nawet niecały miesiąc po sobie (październik i listopad). Wdrażanie większości aktualizacji zajmowało około 2 tygodni. Najdłużej (aż 29 dni) wdrażany był November Reviews Update.

Firma Google nie udostępnia zbyt wielu informacji na temat szczegółowych obszarów swoich aktualizacji. Specjaliści wiedzą jednak, że wyszukiwarka kładzie obecnie nacisk przede wszystkim na jakościowe treści, które mają jak najlepiej odpowiadać intencjom użytkowników.

W 2024 roku możemy na pewno spodziewać się kolejnych update’ów – Google na bieżąco szuka nowych rozwiązań i stara się dostarczać jak najlepsze doświadczenie. Nad poszczególnymi systemami pracują dedykowane zespoły specjalistów. Jeśli jakaś zmiana jest w stanie usprawnić działanie wyszukiwarki, firma nie czeka z jej wdrożeniem. Niezmiennym pytaniem pozostaje jednak: które obszary zostaną poddane kolejnym aktualizacjom?

Źródło: https://status.search.google.com/products/rGHU1u87FJnkP6W2GwMi/history

Testowanie SGE – wyszukiwarki zasilanej AI

Search Generative Experience (SGE) to kolejny termin, który odbił się w 2023 roku szerokim echem. Testowa wersja nowej odsłony wyszukiwarki Google opartej na AI uruchomiona została w maju. Jej celem ma być dostarczanie użytkownikom dokładniejszych informacji i odpowiedzi na zadane pytania.

Co warto wiedzieć o testowej wersji SGE?

  • odpowiedzi wygenerowane przez SGE pojawiają się w specjalnie wyróżnionym polu,
  • reklamy Google Ads pojawiają się zazwyczaj nad wynikiem SGE,
  • SGE generuje szczegółowe odpowiedzi na bardziej skomplikowane i zaawansowane pytania,
  • SGE oferuje tryb konwersacyjny, w którym użytkownik może zadawać uzupełniające pytania na konkretny temat,
  • testowa wersja wyszukiwarki jest dostępna na razie tylko w wybranych krajach.

Jako że moduł Search Generative Experience nie został jeszcze udostępniony wszystkim użytkownikom Google, nie do końca wiadomo, jak będzie on wpływał na pozycjonowanie organicznych wyników. Specjaliści twierdzą jednak, że kluczową rolę odgrywać będą oryginalne treści eksperckie. Wyniki SGE zaciągają bowiem zazwyczaj informacje ze sprawdzonych źródeł, które zapewniają również unikalną opinię i dogłębną wiedzę na dany temat.

Warto podkreślić, że oficjalna wersja Search Generative Experience może oczywiście różnić się od tej testowanej. Czy w 2024 roku Google zdecyduje się na światową premierę SGE? Czas pokaże – na razie pozostaje nam jedynie czekać z niecierpliwością na kolejne informacje.

Źródło: https://blog.google/products/search/generative-ai-search/ 

Debiut Barda

W zaledwie kilka tygodni od premiery, ChatGPT od OpenAI niewątpliwie zrewolucjonizował naszą codzienność. Google nie mogło tak tego pozostawić. W odpowiedzi na nowoczesne narzędzie, tak pozytywnie przyjęte przez miliony użytkowników, firma opracowała swój własny chatbot – o nazwie Bard. W Polsce dostępny jest on od maja 2023 roku.

Jak mówi samo Google:

“Współpracuj z Bardem, aby przeprowadzić burzę mózgów, pobudzić kreatywność i zwiększyć produktywność.”

Bard działa na podobnej zasadzie co ChatGPT – gdy wpiszesz swój prompt (zapytanie/polecenie), wyświetli Ci się odpowiedź wygenerowana na podstawie informacji, które narzędzie już posiada lub pobranych ze źródeł zewnętrznych. Bard dostępny jest w ponad 40 wersjach językowych, jednak Google stale go rozwija, tak by udzielał odpowiedzi w kolejnych językach.

Warto również wspomnieć, że Bard może być połączony z Google Workspace. Dzięki temu chatbot może znaleźć i podsumować treści zamieszczone w Dokumentach, na Dysku czy też Gmailu oraz odpowiadać na związane z nimi pytania.

Czy Bard od Google jest lepszy od ChatGPT? Ciężko porównać ze sobą oba te narzędzia – każde z nich ma swoje plusy oraz minusy w poszczególnych obszarach. Pamiętajmy również, że Bard jest we wczesnej fazie eksperymentu.

Obie firmy stale aktualizują i ulepszają swoje chatboty, tak by dostarczały użytkownikom coraz większą wartość. Polecamy zatem obserwować nadchodzące zmiany i testować zarówno Barda, jak i ChatGPT.

Zmiana Universal Analytics na Google Analytics 4

Google Analytics 4 to następca, znanego wszystkim specjalistom, narzędzia Universal Analytics. Od 1 lipca 2023 standardowe usługi UA nie przetwarzają już danych. W związku z tym użytkownicy starszego narzędzia, którzy chcieli dalej prowadzić swoją analitykę, musieli przenieść się na nowszą wersję.

Główną różnicą w GA4 jest model danych oparty na zdarzeniach. Umożliwia on śledzenie szerokiego zakresu interakcji, jakie użytkownik podejmuje na danej stronie. W poprzedniej wersji pomiar obejmował sesje. Google Analytics 4 pozwala także m.in. na tworzenie bardziej spersonalizowanych i elastycznych raportów, które usprawniają analizę danych.

Nowa wersja dostarcza również wielu innych przydatnych funkcji, których brakowało w UA. Jeśli więc jeszcze nie przeniosłeś swoich danych do GA4, warto jak najszybciej to zmienić.

Wdrożymy za Ciebie Google Analytics 4!

Demand Gen – kampanie Google Ads oparte na AI

Od października 2023 roku kampanie Demand Gen są dostępne dla każdego reklamodawcy w Google Ads. Ten typ nazywany jest nową generacją reklamy Discovery. Co oferuje? Cytując Google:

“Docieraj do potencjalnych klientów i zwiększaj popyt dzięki immersyjnym, trafnym kreacjom, które przyciągają uwagę i zachęcają do działania w ważnych momentach.”

Kampanie Demand Gen wyświetlają się w YouTube, Discover i Gmailu. Bazują na technologii sztucznej inteligencji, dzięki czemu najbardziej atrakcyjne kreacje wizualne mogą wyświetlać się najodpowiedniejszym użytkownikom. Ten typ reklamy sprawdzi się dobrze na różnych etapach lejka marketingowego – zachęcając użytkownika do podjęcia konkretnej akcji.

Dodatkowo statystyki tworzone przez narzędzia oraz sztuczną inteligencję Google pomagają kampaniom Demand Gen dostosować swoje działania do ruchu na stronie internetowej. To pozwala na zwiększenie liczby skutecznych konwersji od wartościowych użytkowników oraz ustalanie odpowiednich stawek kliknięć.

Podsumowanie

Rok 2023 upłynął pod znakiem sporych zmian technologicznych. Zarówno Google, jak i inne przedsiębiorstwa postawiły przede wszystkim na rozwój swoich narzędzi opartych na AI. Nic dziwnego – spora część społeczeństwa podchodzi do tego typu nowości niezwykle pozytywnie, korzystając z ich możliwości niemalże każdego dnia.

Co zaserwuje nam Google w 2024 roku? Jak na razie możemy się jedynie domyślać!

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.