Brak konwersji w sklepie online – 7 potencjalnych przyczyn + rozwiązania

 

Wiele przedsiębiorstw z branży e-commerce mierzy się z brakiem konwersji, który jest poważną barierą dla osiągnięcia zamierzonych celów biznesowych. Warto zaznaczyć, że problem ten może wynikać z czynników związanych zarówno z samym sklepem, jak i z zachowaniem klientów. Na ten drugi aspekt nie zawsze możesz mieć wpływ – warto więc w pierwszej kolejności przyjrzeć się tym elementom, które jesteś w stanie poprawić.

Zastanawiasz się, dlaczego użytkownicy odwiedzający Twój sklep internetowy nie przekształcają się w klientów? Przychodzimy z pomocą. Poniżej opisaliśmy 7 podstawowych czynników, które mogą wpływać na niską konwersję w Twoim e-commerce. Zapoznaj się z nimi i koniecznie sprawdź, czy nie popełniasz któregoś z wymienionych błędów. Przy każdym z nich podpowiadamy również, jak zwiększyć konwersję. Zachęcamy do lektury!

Co może wpływać na brak konwersji w Twoim sklepie?

Konwersja to pożądana akcja, która wykonywana jest na stronie przez użytkownika. W przypadku sklepów internetowych docelowo będzie nią zazwyczaj sprzedaż. Na temat konwersji rozpisaliśmy się jednak bardziej w oddzielnym artykule. Jeśli szukasz podstawowych informacji związanych z tym pojęciem, odsyłamy Cię do wpisu:

Czym jest konwersja i jak ją zwiększyć?

W tym artykule chcemy się bardziej szczegółowo skupić na możliwych powodach braku konwersji. Przy każdej z przyczyn znajdziesz również wskazówkę, w jaki sposób możesz ją wyeliminować. Przejdźmy od razu do konkretów.

Brak optymalizacji pod wyszukiwarkę

Podstawową przyczyną niskiej konwersji może być brak jakościowego ruchu na stronie. Jeśli Twój sklep nie jest zoptymalizowany pod kątem SEO, może pozostawać niewidoczny dla potencjalnych klientów. To prowadzi do utraty szansy na sprzedaż. Optymalizacja pod wyszukiwarkę obejmuje szereg działań, takich jak stosowanie odpowiednich słów kluczowych, optymalizacja treści, poprawa struktury witryny, korzystanie z poprawnych meta opisów czy link building.

Strategia SEO dla e-commerce nie tylko zwiększa widoczność sklepu, ale także poprawia doświadczenie użytkownika, co przekłada się na większą skłonność do konwersji. Długofalowe podejście do procesu pozycjonowania stanowi kluczowy element w branży e-commerce, umożliwiając sklepowi utrzymanie konkurencyjności i przyciąganie nowych klientów z organicznego ruchu.

 

Rozwiązanie: Jeśli masz odpowiednie zasoby, tj. czas, wiedza i umiejętności z zakresu pozycjonowania, rozpocznij kompleksową optymalizację swojego sklepu. Skup się zarówno na elementach technicznych, jak i publikowanych treściach. Pamiętaj jednak, że zazwyczaj najlepszym wyjściem jest skorzystanie ze wsparcia doświadczonych specjalistów SEO – współpraca z profesjonalistami ochroni Cię przed przepaleniem budżetu na nieskuteczne działania.

Sprawdź, jak nasza strategia SEO wpłynęła na rozwój sklepu internetowego z branży dziecięcej:

2300% ROAS z kanału organicznego dzięki działaniom SEO

Zbyt skomplikowany proces zakupowy

Istotnym elementem, który może zniechęcić użytkownika do dokonania zakupu, jest zbyt skomplikowany proces. Klienci oczekują intuicyjnego przejścia przez etapy zakupowe, zaczynając od łatwego przeglądania produktów, poprzez szybkie dodawanie ich do koszyka, aż do bezproblemowej finalizacji transakcji.

Skomplikowane i nieintuicyjne interfejsy, zbyt wiele kroków do wykonania czy wymagana rejestracja mogą powodować frustrację i skutecznie odstraszać użytkowników. Dla współczesnych konsumentów, dla których czas jest niezwykle cenny, każda napotkana podczas zakupów bariera stanowi pretekst do porzucenia koszyka. Pamiętaj, że nawet najbardziej atrakcyjne produkty mogą pozostać niewykorzystane, jeśli samo dokonywanie zakupów staje się żmudne i męczące.

 

Rozwiązanie: Zoptymalizuj interfejs użytkownika, skup się na prostocie i przejrzystości. Zminimalizuj ilość kroków w procesie zakupowym, a także pozwól na dokonywanie zakupów jako gość, bez konieczności tworzenia konta. Pozwalaj na szybką edycję koszyka oraz podgląd dodanych do niego produktów. Zapewnij różne popularne opcje płatności i dostawy.

Brak kompleksowych informacji na temat produktów

Klienci, zanim podejmą decyzję, oczekują pełnej i rzetelnej wiedzy na temat oferowanych produktów. Jeżeli strona Twojego sklepu nie dostarcza wystarczających informacji dotyczących specyfikacji, cech czy zastosowań, potencjalni klienci mogą poczuć się zdezorientowani lub niepewni. To może z kolei skutkować zaniechaniem zakupu.

Niezbędnym wręcz elementem są również wysokiej jakości zdjęcia produktów. Gdy klienci nie mają fizycznej możliwości dotknięcia czy obejrzenia produktu przed zakupem, fotografie odgrywają kluczową rolę. Jeśli użytkownik czuje się pewnie co do tego, jak dany produkt wygląda i funkcjonuje, jest bardziej skłonny do zrealizowania zakupu.

 

Rozwiązanie: Zadbaj o dokładne opisy produktów, obejmujące wszystkie istotne informacje. Warto uwzględniać podstawowe aspekty, takie jak rozmiar, materiały, sposób użytkowania czy szczegółowe dane techniczne. Zapewnij atrakcyjne wizualizacje produktów, obejmujące wysokiej jakości zdjęcia z różnych kątów, a także ewentualne filmy prezentujące produkty w użyciu.

Niska atrakcyjność wizualna i użyteczność

Pamiętaj, że klienci są wyczuleni na punkcie pierwszego wrażenia, jakie zyskują podczas odwiedzin strony internetowej. Jeśli Twoja witryna jest mało estetyczna, trudna w nawigacji lub działa nieefektywnie, potencjalni klienci mogą szybko stracić zainteresowanie i opuścić sklep bez dokonania zakupu.

Stosowanie czytelnych, przyciągających wzrok grafik, harmonijnej kolorystyki oraz estetycznego układu treści wpłynie pozytywnie na odbiór Twojego sklepu. Kluczową kwestią jest również płynność w jego użytkowaniu – czyli m.in. szybkie ładowanie stron, brak błędów czy niejasnych informacji. Dbając o atrakcyjność i użyteczność swojej witryny, zwiększysz wiarygodność marki, która w dużym stopniu decyduje o uzyskiwanej konwersji.

 

Rozwiązanie: Postaw na konkretny motyw swojego sklepu – jednolite grafiki i spójną kolorystykę. Zadbaj o to, aby dodawane treści były czytelne oraz łatwe do przyswojenia. Wyróżniaj najważniejsze przyciski oraz elementy, tak by użytkownik mógł w prosty sposób nawigować po Twojej stronie. Wyeliminuj wszelkie błędy związane z jej wyświetlaniem oraz zadbaj o szybkość ładowania.

Przykład zastosowania spójnych motywów graficznych i kolorystycznych na naszej stronie

Brak responsywności

Responsywność strony, czyli dostosowywanie do różnych urządzeń (np. smartfonów i tabletów), to kolejny ważny czynnik decydujący o konwersji. Biorąc pod uwagę zmieniające się nawyki korzystania z internetu, zauważyć można zdecydowany wzrost popularności urządzeń mobilnych. Strona, która nie jest dostosowana do różnych ekranów, traci nie tylko na wyglądzie, ale także jest znacznym utrudnieniem w nawigacji i dokonywaniu zakupów.

Coraz więcej konsumentów odwiedza sklepy internetowe za pośrednictwem smartfonów i tabletów. W związku z tym, o ile nie zadbasz o responsywność swojej strony, możesz stracić spore grono potencjalnych klientów. Jeśli nie znasz się na kwestiach technicznych i nie jesteś w stanie samodzielnie zaprojektować responsywnej witryny, warto skorzystać ze wsparcia specjalistów.

 

Rozwiązanie: Zastosuj responsywny design strony, który umożliwia płynne przejście między różnymi urządzeniami. Elementy interfejsu, takie jak przyciski, formularze i obrazy, powinny być dostosowane do różnych rozmiarów ekranów, zapewniając jednocześnie czytelność i łatwość obsługi.

Brak odpowiednich wezwań do działania (CTA)

Wezwania do działania (call to action, CTA) stanowią istotny element, który kieruje użytkowników w stronę pożądanych akcji, takich jak dodanie produktu do koszyka oraz złożenie zamówienia. Jeśli strona sklepu nie zawiera klarownych i przyciągających CTA, użytkownicy mogą być zdezorientowani, co może prowadzić do utraty potencjalnych transakcji.

Przykłady CTA mogą obejmować teksty takie jak: „Dodaj do koszyka”, „Złóż zamówienie teraz” czy „Sprawdź promocje”. Kolorystyka i umiejscowienie przycisków call to action również mają znaczenie – powinny one być łatwo dostępne i wyróżniające się na tle reszty strony.

 

Rozwiązanie: Na kluczowych podstronach swojego sklepu zamieść jasne komunikaty w formie call to action. Pokieruj za ich pomocą użytkownika, tak by mógł w prosty sposób dodać produkty do koszyka, a następnie złożyć zamówienie. Pamiętaj, że warto eksperymentować z różnymi formami CTA, sprawdzając, które bardziej przyciągają uwagę i generują większą aktywność użytkowników.

Przykładowe przyciski CTA na naszej stronie wygląda tak:

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji marketingowej!

Brak recenzji i opinii od klientów

Brak recenzji może sprawić, że potencjalni klienci poczują się niepewnie co do jakości produktów lub obsługi sklepu. W efekcie może to zniechęcić ich do finalizacji transakcji. Opinie od innych klientów pełnią ogromną funkcję w budowaniu zaufania. Pozytywne komentarze potwierdzające zgodność produktu z opisem mogą więc znacznie wpłynąć Twoją sprzedaż.

Kiedy klienci widzą, że inni byli zadowoleni z zakupu, są bardziej skłonni zaufać sklepowi i zainwestować w oferowane produkty. Pozostawione opinie stanowią społeczny dowód słuszności – czyli odwołanie się do głosu większości. Element ten wywiera duży wpływ na proces podejmowania decyzji. Dyktuje często, jak należy postąpić oraz jak zrobili to inni.

 

Rozwiązanie: Zachęcaj swoich klientów do pozostawiania opinii poprzez prostą i widoczną funkcję na stronie. Zapewnij również możliwość wystawienia oceny poprzez wysłaną automatycznie wiadomość mailową. Dodatkowo możesz zaoferować system nagradzania klientów za ich recenzje, np. punktami, które będą wymieniane na rabaty.

Od czego zacząć poprawę konwersji w sklepie?

Przede wszystkim przeanalizuj swój sklep pod kątem wymienionych przez nas wyżej elementów. Sprawdź, czy posiada on dobrą widoczność, zapewnia użytkownikom pozytywne doświadczenia oraz zawiera wszystkie niezbędne informacje. Jeśli nie jesteś w stanie zidentyfikować źródła niskiej konwersji, być może warto postawić na profesjonalną analizę i optymalizację.

Jak w Vilaro zwiększamy sprzedaż sklepów?

  • sprawdzamy, czy strona posiada już wartościowy ruch i jak kształtuje się konwersja nastawiona na sprzedaż,
  • tworzymy nasze wytyczne do wdrożenia optymalizacji z ukierunkowaniem na konwersje,
  • przygotowujemy i wdrażamy kompleksową strategię budowania widoczności sklepu, pracując na wskaźniku ROAS,
  • określamy optymalne budżety marketingowe niezbędne do osiągnięcia celów danego sklepu, a w miarę rosnących wyników skalujemy budżety, aby osiągnąć najlepszy wskaźnik sprzedażowy w relacji do kosztu pozyskania klienta.

Opowiedz nam więcej o swoich wyzwaniach i celach biznesowych – gdy poznamy lepiej Twoje potrzeby, będziemy w stanie przygotować indywidualnie dopasowaną strategię działań. Wykorzystaj maksymalnie potencjał branży e-commerce w 2024 roku.

Chcę rozwijać swój biznes!

Podsumowanie

Branża e-commerce jest niezwykle konkurencyjna. Użytkownik ma w końcu do wyboru masę różnych sklepów, które oferują podobne produkty – często w podobnej cenie. Nic więc dziwnego, że wielu przedsiębiorców ma trudności w skutecznym przyciąganiu uwagi swoich potencjalnych klientów.

Jak wiadomo, niska konwersja znacznie ogranicza potencjał firmy. Jeśli ten problem jest Ci bliski, nie czekaj biernie na przypadkową poprawę sytuacji. Przeanalizuj kompleksowo swój sklep i znajdź przyczynę braku sprzedaży – samodzielnie lub z pomocą specjalistów.

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentową firmy - tworzę różnego rodzaju teksty, a także treści na social media.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią powiem, gdzie brakuje przecinka (nawet jeśli nikt nie pytał). Znam wszystkie najnowsze trendy na TikToku i nie zawaham się ich użyć.