Spójna komunikacja marketingowa online w 2024 roku. O czym pamiętać?

 

Marketing i komunikacja to dwa pojęcia, które w dużej mierze się uzupełniają. Ciężko bowiem wyobrazić sobie całkowicie oddzielne funkcjonowanie obu tych obszarów. Komunikacja jest kluczowym elementem w budowaniu relacji z klientami oraz kształtowaniu wizerunku marki. Z kolei dzięki marketingowi wszystkie te przekazy są w stanie skutecznie dotrzeć do docelowych odbiorców.

W 2024 roku, dzięki różnym narzędziom cyfrowym, marki są w stanie komunikować się ze swoimi klientami w coraz bardziej spersonalizowany sposób. To z kolei umożliwia budowanie więzi i zaangażowania na nowych poziomach. O czym jednak warto pamiętać w kontekście spójności komunikacji marketingowej w internecie? Wyjaśniamy dzisiaj w naszym artykule.

Spójna komunikacja, czyli jaka?

Komunikacja marketingowa to zbiór wszystkich sygnałów i informacji, jakie przedsiębiorstwo wysyła do otoczenia za pomocą różnych kanałów. Obecnie najpopularniejszym kanałem jest internet – medium, które umożliwia nie tylko szeroką dystrybucję treści, ale także interakcję z odbiorcami na wielu poziomach.

Ważną zaletą środowiska online jest możliwość zapewniania użytkownikom dużej liczby punktów styku z marką. Od strony internetowej, przez media społecznościowe, po kampanie reklamowe – odpowiednia strategia komunikacji online może przełożyć się na wartościowe interakcje z klientami i budowanie rozpoznawalności Twojej firmy.

Kluczową kwestią staje się jednak zachowanie spójności i współzależności we wszystkich działaniach prowadzonych w ramach obranej strategii komunikacji. Spójność odnosi się do jednolitego przekazu i identyfikacji wizualnej marki, która powinna być konsekwentnie prezentowana na wszystkich platformach i kanałach komunikacyjnych.

Oznacza to, że np. treści publikowane na stronie internetowej powinny być zgodne z przekazem w mediach społecznościowych. Kampanie reklamowe powinny z kolei wspierać cele i wartości marki wyrażane w innych działaniach komunikacyjnych.

Dlatego też, podczas planowania strategii komunikacji online, musisz zadbać o to, aby wszystkie elementy działały razem, tworząc spójne i zintegrowane doświadczenie dla klientów.

Dowiedz się więcej na temat konkretnych kanałów komunikacji marketingowej:

Kanały komunikacji marketingowej – popularne rodzaje

Komunikacja wizualna

Choć komunikacja marki nie powinna opierać się tylko na elementach wizualnych, nie możemy zapominać, że odgrywają one jedną z głównych ról. Pierwsze wrażenie jest czymś, co wpływa na kształtowanie się opinii i odbioru firmy wśród użytkowników. Dlatego właśnie podstawowe elementy wizualne, takie jak logo, kolorystyka, typografia i ogólny design, są niezwykle ważne dla budowania pozytywnego wizerunku marki.

Jak to wykorzystać w praktyce? Na przykład:

  • przygotuj księgę znaku – opisz logo/logotypy, ich dopuszczalną kolorystykę, konkretne tła, użyte czcionki itp.,
  • wybierz kolor swojej marki – dzięki ograniczeniu się do jednego lub kilku kolorów jesteś w stanie w łatwy sposób zadbać o wygląd swojej witryny oraz spójność profilów firmy na popularnych platformach,
  • stwórz bazę grafik – zaprojektuj kilka podstawowych grafik w jednym stylu, które nawiązują do Twojej identyfikacji,
  • stwórz zestaw szablonów graficznych – przygotuj uniwersalne szablony do edycji, takie jak grafiki na media społecznościowe, banery reklamowe, prezentacje dla klientów itp.,

Uporządkowanie obszaru graficznego i konsekwentne stosowanie wytycznych dotyczących komunikacji wizualnej przekłada się na wzrost postrzeganego profesjonalizmu marki. Gdy użytkownik natknie się na znajomy mu design, np. w postaci reklamy banerowej, od razu będzie w stanie zidentyfikować markę i związane z nią wartości.

Przykłady grafik, które wykorzystywane są w komunikacji marketingowej Vilaro

Tone of voice – głos Twojej marki

Kolejnym obszarem, który przekłada się na spójną komunikację marki w internecie, jest tone of voice. Najprościej mówiąc, pojęcie to obejmuje styl i język, którym posługuje się Twoja marka. Oto kluczowe elementy, które powinieneś ujednolicić, a następnie konsekwentnie się ich trzymać:

  • w jakiej formie zwracasz się do swoich odbiorców? Na Ty czy na Pan/Pani?
  • w jakim stylu są Twoje komunikaty? Oficjalnym czy nieoficjalnym?
  • czy wprowadzasz do swojej komunikacji elementy humorystyczne?
  • jakiego rodzaju słownictwa używasz? Czy jest formalne, profesjonalne czy też luźniejsze i przystępne?

Ton komunikacji pozwala przede wszystkim na budowanie charakteru marki. Na przykład, firma mogąca identyfikować się z młodością, energią i nowoczesnością będzie używać bardziej swobodnego i dynamicznego tonu, podczas gdy marka reprezentująca tradycję i elegancję będzie prawdopodobnie posługiwać się bardziej formalnym i poważnym stylem komunikacji.

Pamiętaj, że tone of voice to nie tylko to, jak piszesz treści na stronie internetowej czy w mediach społecznościowych, ale także sposób, w jaki odpowiadasz na pytania klientów, prowadzisz rozmowy czy reagujesz na sytuacje kryzysowe. Choć wypracowanie i ustalenie spójnego języka komunikacji nie zawsze jest łatwym zadaniem, musisz pamiętać, że jest to niezwykle ważny element zarówno dla budowania marki, jak i prowadzenia skutecznych działań marketingowych.

Wyznawane wartości

Ton komunikacji to jedno – zadbać musisz również o to, co właściwie będziesz komunikować swoim odbiorcom. Zastanów się, z jakimi wartościami powinna kojarzyć się Twoja marka? Jaki przekaz chcesz promować? Odpowiedzi na te pytania zależą od misji, celów i filozofii Twojej marki, a także od jej specyfiki oraz grupy docelowej.

W pierwszej kolejności warto zastanowić się więc nad misją i wizją firmy – jeśli jeszcze nie masz ich dopracowanych, poświęć na to chwilę. To właśnie z tymi elementami związane będą wartości marki. Ważne jest oczywiście, aby były one autentyczne i odzwierciedlały Twoje prawdziwe dążenia i działania.

Dlaczego powinieneś wdrożyć do swojej komunikacji konkretne wartości? Ponieważ pozwolą Ci one nawiązać emocjonalną więź z Twoimi odbiorcami. Są one również dobrym sposobem na pozycjonowanie marki na tle innych. Wartości są też dobrą bazą do wykorzystania w działaniach marketingowych. Chcesz prowadzić reklamę wizerunkową? Wspomnij w niej, co jest ważne dla Twojej marki i czym kieruje się w swoich działaniach – dzięki temu klienci mogą łatwiej się z nią zidentyfikować.

Konkretne wartości, którymi kieruje się Vilaro

Spójność w marketingu internetowym

Tak jak wspomnieliśmy na samym początku artykułu, marketing nie jest w stanie poprawnie funkcjonować bez komunikacji. Dlatego zachowanie spójności niezbędne jest również i w tym obszarze.

Ważne jest, aby wszystkie działania prowadzone w ramach marketingu internetowego były zgodne z założeniami strategii komunikacji marki. Oznacza to utrzymanie jednolitej linii graficznej, tonu komunikacji oraz spójności treści na wszystkich platformach. Poniżej skupimy się na dwóch podstawowych obszarach, które funkcjonują w strategiach większości firm.

Strona internetowa – podstawa komunikacji online

Strona internetowa jest zazwyczaj pierwszym miejscem, w którym użytkownicy będą szukać informacji na temat Twojej firmy. Co ważne – jest to także jeden z nielicznych kanałów komunikacji, który należy całkowicie do Ciebie. W przeciwieństwie do profilów w serwisach społecznościowych, takich jak np. Facebook czy Instagram, Twoja strona internetowa jest pod Twoją pełną kontrolą. Konta w mediach społecznościowych mogą zostać bowiem odgórnie usunięte lub zablokowane z dnia na dzień, co może spowodować utratę kontaktu z istniejącymi klientami.

W związku z tym musisz zadbać o to, aby Twoja witryna internetowa była nie tylko estetyczna i funkcjonalna, ale także zawierała wartościowe i spójne treści. To w tym miejscu możesz zaprezentować swoją firmę, jej unikalne wartości, a także przekonać użytkownika do skorzystania z oferty.

Zaprojektowanie komunikacji na stronie to jedno – jeśli chcesz, aby Twoje przekazy dotarły do szerszego grona użytkowników, musisz znaleźć sposób na ich promocję. Na tym etapie dobrze sprawdzi się pozycjonowanie strony, które obejmuje długofalowe budowanie widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Z drugiej strony postawić możesz również na działania krótkofalowe, czyli np. płatne reklamy, o których znajdziesz więcej informacji poniżej.

Reklamy powiązane z marką

Popularnym kanałem marketingowym w sieci są także płatne reklamy. Nic dziwnego – pozwalają one na szybkie dotarcie z przekazem do ściśle określonego grona użytkowników. Systemy takie jak Google Ads czy Facebook Ads oferują przeróżne typy kampanii. Od klasycznych formatów tekstowych, przez grafiki, po materiały wideo. Szeroki wybór umożliwia dopasowanie kampanii do indywidualnych celów firmy.

Odpowiedni komunikat jest podstawą skutecznej reklamy. Powinien reprezentować markę i oferowane przez nią produkty/usługi. Przekaz umieszczony w reklamie musi również być zgodny z tym, co użytkownik znajdzie na stronie docelowej. Nie możesz dopuścić do sytuacji, w której zamieszczone komunikaty są wzajemnie sprzeczne.

Tak jak już wspominaliśmy, Twoje reklamy powinny być również spójne wizualnie. Stosuj swoją identyfikację marki, zachowuj spójność kolorów, a także, o ile to możliwe, dbaj o umieszczanie logo. Dzięki temu, nawet jeśli użytkownik nie kliknie bezpośrednio reklamy, może zauważyć i zapamiętać markę, co może wpłynąć na jego późniejsze decyzje zakupowe.

Sprawdź, na czym dokładnie polegają płatne reklamy:

Dla kogo są reklamy PPC?

Korzyści spójnej komunikacji marketingowej

Jeśli masz jeszcze wątpliwości i zastanawiasz się, czy warto poświęcić trochę czasu na ujednolicenie swojej komunikacji marketingowej, poniżej przedstawiamy główne korzyści spójnych komunikatów:

  • wzrost wiarygodności marki – spójna komunikacja marketingowa buduje zaufanie wśród klientów. Kiedy marka konsekwentnie przekazuje swoje wartości, obietnice i informacje bez żadnych sprzeczności, klienci czują się pewniej, podejmując decyzje zakupowe.

 

  • większa efektywność działań marketingowych – spójność w komunikacji prowadzi do lepszej skuteczności działań marketingowych. Klienci łatwiej rozumieją przekazy marki i są bardziej skłonni do reakcji na jej komunikaty.

 

  • stałe osadzenie marki w umyśle konsumentów – kiedy marka konsekwentnie prezentuje spójne przekazy i informacje, łatwiej osadza się w umyśle konsumentów. Spójna komunikacja firmy sprawia, że odbiorca może przypisać ją do konkretnej kategorii i łatwiej ją kojarzyć.

 

  • mniejsze ryzyko nieporozumień – spójna komunikacja ogranicza ryzyko powstawania sprzecznych informacji, które prowadzą do nieporozumień. Klienci mogą łatwiej zrozumieć, czego mogą się spodziewać od marki, co ułatwia im podejmowanie decyzji zakupowych.

Brak indywidualnych standardów komunikacji marki prowadzić może do ogromnego chaosu – odczuwanego zarówno przez Ciebie, jak i Twoich klientów. Różnorodność używanych stylów czy zmienny ton może przyczynić się również do dezorganizacji działań marketingowych i utrudnić monitorowanie efektywności poszczególnych kampanii. Warto więc zadbać o ten obszar, tak by zapewnić swoim odbiorcom najlepsze doświadczenie.

O czym należy pamiętać w 2024 roku?

Planowanie działań marketingowych i komunikacyjnych w internecie staje się coraz trudniejsze. Użytkownicy atakowani są ze wszystkich stron przeróżnymi informacjami. Na dodatek ich średni czas skupienia ulega stałemu zmniejszeniu – obecnie wynosi on około 8 sekund. Jeśli chcesz więc skutecznie zwrócić uwagę swojego potencjalnego klienta, masz na to tak naprawdę tylko chwilę.

Co ważne, użytkownicy oczekują również coraz bardziej spersonalizowanych doświadczeń. Dlatego też tak ważne staje się wykorzystanie danych i narzędzi do przeprowadzania szczegółowej analizy klienta. Dzięki temu możesz dostarczać treści i komunikaty dostosowane do indywidualnych potrzeb i preferencji swoich odbiorców. Jednym z przykładów tego typu działań jest remarketing – czyli reklama, która bazuje na wcześniejszych aktywnościach użytkownika.

Pamiętaj, że klienci korzystają obecnie z wielu różnych kanałów. W związku z tym w 2024 roku skuteczna komunikacja powinna obejmować istotne dla Twojej marki punkty styku w sieci, takie jak np. strona internetowa, media społecznościowe, reklamy, e-maile, aplikacje mobilne – moglibyśmy wymieniać dalej. To od specyfiki Twojego biznesu zależeć będzie to, jakie źródła sprawdzą się najlepiej. Warto jednak testować kanały i nie zamykać się na nowe możliwości.

Podsumowanie

Obszar komunikacji marketingowej to rozległy temat, o którym można rozpisywać się na wiele stron. Chcemy jednak, abyś po przeczytaniu naszego artykułu pamiętał przede wszystkim o jednym elemencie – spójności przekazów. Gdy uporządkujesz komunikację swojej firmy, zyskają na tym zarówno Twoje działania marketingowe, jak i Twoi odbiorcy.

Spójność to nie tylko kwestia grafik czy tonu przekazów, ale również zgodności działań marketingowych z misją, wartościami i obietnicami marki. Dzięki konsekwentnie prowadzonej komunikacji możesz wnieść swój biznes na kolejny poziom i wykorzystać maksymalnie potencjał płynący z marketingu online. Mamy nadzieję, że zainspirowaliśmy Cię do skupienia się na tym obszarze!

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.