Na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce składa się wiele czynników. Niestety jej widoczność może ulec szybkiemu pogorszeniu nawet przez błędy popełnione nieświadomie. Jednym z nich może być właśnie duplikacja treści, która znacząco wpływa na jakość i postrzeganie Twojej witryny zarówno przez roboty Google, jak i samych użytkowników.
Chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat negatywnych skutków duplikacji treści? Zastanawiasz się, jak jej unikać? W takim razie dobrze trafiłeś! W dzisiejszym artykule przedstawiamy najważniejsze informacje na temat form powielania contentu i jego niekorzystnego oddziaływania na stronę internetową. Zachęcamy do lektury!
Duplikacja treści – podstawowe informacje
Zacznijmy od podstaw – czym właściwie jest duplikacja treści? Najprościej mówiąc, duplikacja treści to sytuacja, w której ta sama lub bardzo podobna treść występuje w kilku niepowiązanych miejscach w sieci, lub na różnych podstronach w obrębie jednej witryny.
Za analizowanie dostępnego w Internecie contentu odpowiadają algorytmy Google. Są one w stanie wykryć ewentualne powielenia, co skutkować może nałożeniem kary na daną witrynę lub innymi negatywnymi konsekwencjami. Google stara się indeksować i wyświetlać strony z unikalnymi treściami, dlatego zduplikowane treści mogą prowadzić do problemów z indeksacją i rankingiem w wynikach wyszukiwania. Należy zaznaczyć, że duplikacja treści nie posiada praktycznie żadnych zalet. W związku z tym należy jej za wszelką cenę unikać, tak aby zadowolić roboty wyszukiwarki oraz dostarczać swoim odbiorcom oryginalnych treści.
Rodzaje duplikacji treści
Duplikacja treści objawiać może się na dwa różne sposoby. Dzieli się ją na duplikację wewnętrzną oraz duplikację zewnętrzną. Ich specyfika leży głównie w sposobie powstawania oraz miejscu występowania. Aby lepiej zrozumieć oba typy, przyjrzyjmy im się nieco bliżej.
Duplikacja wewnętrzna
Duplikacja wewnętrzna to sytuacja, w której te same lub bardzo podobne treści znajdują się na różnych podstronach w obrębie jednej witryny internetowej. Może to być spowodowane przez różne czynniki, takie jak:
- Kopiowanie treści z jednej podstrony na inną,
- Tworzenie stron z tą samą treścią, ale z różnymi adresami URL,
- Nieprawidłowe stosowanie lub całkowity brak wykorzystania przekierowań.
Jak widać, wewnętrzna duplikacja nie zawsze dotyczyć musi celowego powielenia treści. Zdarzyć może się również, że na Twojej strony pojawią się nieumyślne błędy w optymalizacji technicznej, w wyniku których powstaną duplikaty.
Wewnętrzna duplikacja treści to częsty problem wielu stron internetowych, szczególnie e-commerce. Może ona wynikać z generowania wielu podobnych stron produktowych, używania tych samych opisów dla różnych kategorii, lub tworzenia stron z parametrami URL, które nie zmieniają zawartości. Aby zminimalizować ryzyko wewnętrznej duplikacji, warto stosować unikalne opisy dla każdego produktu, używać znaczników kanonicznych (rel=”canonical”) dla stron z podobną treścią, oraz optymalizować strukturę URL, unikając niepotrzebnych parametrów.
Duplikacja zewnętrzna
Z kolei duplikacja zewnętrzna dotyczy powielania na swojej stronie internetowej treści z innych witryn. Powstaje ona zazwyczaj podczas:
- Nielegalnego kopiowania całości cudzych tekstów,
- Wykorzystywania fragmentów artykułów bez cytowania autora,
- Dodawania tych samych treści na stronę internetową oraz media społecznościowe.
Zaznaczyć należy, że duplikacja zewnętrzna występować może w dwóch wariantach. W pierwszym z nich to Ty kopiujesz cudze treści na swoją stronę. Jednak może zdarzyć się również sytuacja, w której to inna strona powiela Twój content.
Dlatego warto stosować znaczniki kanoniczne wskazujące na oryginalną wersję treści, używać atrybutów noindex dla zduplikowanych wersji, oraz regularnie monitorować internet pod kątem nieautoryzowanego kopiowania naszych treści.
Dlaczego duplikacja treści szkodzi?
Duplikacja treści szkodzi głównie z dwóch powodów. Pierwszym z nich jest jej negatywny wpływ na pozycjonowanie strony. Wyszukiwarki internetowe są zaprojektowane tak, aby wyświetlać, jak najlepsze wyniki w odpowiedzi na dane zapytanie. Jeśli kilka witryn zawiera dokładnie tę samą treść, wyszukiwarki mogą mieć trudności z określeniem, która z nich jest lepszym i oryginalnym źródłem informacji. W rezultacie obie strony mogą być słabo widoczne w wynikach wyszukiwania, co może mieć negatywny wpływ na uzyskiwany ruch i docieranie do klientów.
Z kolei użytkownicy, którzy szukają informacji w sieci, oczekują, że strony internetowe będą zawierać unikalne i wartościowe treści. Jeśli odwiedzają daną witrynę i znajdują na niej tę samą treść, co na innej mogą być niezadowoleni i szybko ją opuścić. Dodatkowo w tej sytuacji mogą uznać Twoją stronę za mało wiarygodną. W efekcie może to prowadzić do spadku zaangażowania użytkowników i ilości odwiedzin strony.
Warto także pamiętać, że duplikowanie treści jest nieuczciwe wobec autorów oryginalnych treści. W niektórych przypadkach ich kopiowanie może być nawet nielegalne. Dlatego też tak ważne jest, aby unikać powielania cudzych tekstów – zwłaszcza bez podawania ich źródła i autora. Pamiętaj, że tworzenie oryginalnych i unikalnych treści na pewno zostanie docenione zarówno przez Twoich odbiorców, jak i samą wyszukiwarkę Google.
Jak Google radzi sobie z duplikacją treści?
Google wykorzystuje zaawansowane algorytmy do wykrywania i radzenia sobie z duplikacją treści. Wyszukiwarka stara się zidentyfikować oryginalną wersję treści i to ją prezentuje w wynikach wyszukiwania. Jednak proces ten nie jest doskonały, co może prowadzić do problemów z indeksacją i rankingiem stron.
Google może filtrować zduplikowane treści, co oznacza, że niektóre strony mogą nie pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo wartość linków może być rozdzielana między zduplikowane strony, osłabiając ogólną siłę pozycjonowania. Dlatego tak ważne jest aktywne zarządzanie duplikacją treści i stosowanie odpowiednich technik SEO, aby pomóc Google w prawidłowej interpretacji naszych treści.
Przykłady najczęstszych duplikacji treści
Do duplikacji treści dojść może zarówno w sposób zamierzony, jak i przypadkowy. Warto zatem wiedzieć, kiedy możesz mieć z nią do czynienia. Poniżej zebraliśmy dla Ciebie kilka przykładowych sytuacji, w których najczęściej dochodzi do duplikacji treści:
–Kopiowanie fragmentów lub całości artykułu z jednej strony internetowej i umieszczanie ich na innej witrynie bez podawania źródła,
–Tworzenie nowych stron internetowych lub artykułów, które są bardzo podobne do tych już istniejących, z wykorzystaniem tej samej lub bardzo zbliżonej treści,
–Przepisywanie tekstów z książek lub artykułów drukowanych i umieszczanie ich na swojej stronie internetowej bez podawania źródła,
–Tworzenie kilku stron internetowych z tą samą treścią, ale z różnymi adresami URL bez zastosowania przekierowania 301,
–Używanie tych samych meta znaczników na każdej podstronie,
–Stosowanie w obrębie swojej witryny podstawowego opisu produktu pobranego ze strony producenta.
Jak unikać duplikacji treści?
W celu uniknięcia duplikacji treści zastosować możesz się do kilku poniższych wskazówek:
–Nie kopiuj 1:1 treści z innych stron internetowych. Staraj się tworzyć własne treści, które są oryginalne i unikalne,
–Jeśli chcesz użyć fragmentu tekstu z innej strony, upewnij się, że jest to dozwolone i autor tekstu lub właściciel strony zezwala na to. Pamiętaj, aby umieścić informację o źródle, na które się powołujesz,
–Jeśli chcesz skorzystać z treści, która już jest dostępna w Internecie, staraj się jedynie nią inspirować. Przepisz ją w swoich własnych słowach, zamiast dosłownie kopiować ją kopiować,
–Używaj atrybutu „noindex” w meta tagach strony, aby zapobiec indeksowaniu przez wyszukiwarki stron z duplikatami treści,
–Stosuj przekierowania 301 z duplikatów treści na oryginalne strony, aby umożliwić wyszukiwarkom indeksowanie oryginalnych treści,
–Unikaj tworzenia stron lub podstron z podobnymi treściami, które bazują na tych samych słowach kluczowych i zbliżonych schematach,
–Stale kontroluj swoje treści i usuwaj nadmiar tych, które są zbyt do siebie podobne.
Regularne audyty treści i monitorowanie indeksacji w Google Search Console pozwalają szybko wykryć i rozwiązać problemy z duplikacją. Warto również rozważyć użycie narzędzi do wykrywania plagiatu, aby upewnić się, że nasze treści nie są kopiowane przez inne strony bez naszej zgody.
Adres kanoniczny a duplikacja treści
Jeżeli na Twojej stronie internetowej znajduje się dużo podstron z tą samą zawartością, które mają wytłumaczenie biznesowe, warto rozważyć implementację linku kanonicznego. Adres kanoniczny wskazuje algorytmowi wyszukiwarki Google adres, który jest tym oryginalnym. Dzięki temu może on być traktowany priorytetowo.
Podstrony, które kierowane są na stronę oznaczoną linkiem kanonicznym, nie będą (zazwyczaj) indeksowane w wyszukiwarce. W związku z tym odpowiednio przemyślane i wdrożone adresy kanoniczne umożliwiają uniknięcia wewnętrznej duplikacji treści. Działanie to może zatem pozytywnie wpłynąć na pozycję i widoczność Twojej witryny.
Podsumowanie
Tworząc treści na swoją stronę internetową, pamiętać musisz przede wszystkim o ich oryginalności i unikalności. Jeśli jednak chcesz powołać się na cudzy tekst, pamiętaj, aby koniecznie wspomnieć o jego autorze i źródle. W ten sposób unikniesz duplikacji, która niesie ze sobą sporo negatywnych skutków.
Co jakiś czas warto również analizować dostępne na swoich podstronach treści, tak aby sprawdzić, czy żadne z nich nie są do siebie zbyt podobne. Dzięki temu będziesz w stanie wprowadzić wszelkie wymagane zmiany, które wpłyną pozytywnie na widoczność Twojej witryny i ogólny odbiór przez użytkowników. Mamy nadzieję, że nasz artykuł był dla Ciebie przydatny, a przedstawione w nim wskazówki pomogą Ci radzić sobie z ewentualną duplikacją treści!