Czym jest link building i dlaczego jest ważny dla Twojej strony?

Link building jest wręcz niezbędnym elementem wchodzącym w skład strategii SEO off-site. Wynika to z faktu, że przynieść może ogromne korzyści – w tym pożądany wzrost pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Jednak aby obrana taktyka linkowania była skuteczna, musi być ona przede wszystkim odpowiednio zaplanowana. Nie wystarczy bowiem pozyskać byle jakich linków. Co więcej, nieprzemyślane działania w tym zakresie mogą jedynie zaszkodzić Twojej domenie.

Jeśli zastanawiasz się, czym jest link building i jak wpłynąć może na Twoją stronę internetową – ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Zebraliśmy w nim najważniejsze informacje na temat budowania sieci linków, a także płynących z tego korzyści. Serdecznie zachęcamy do lektury!

Link building – podstawowe informacje

Zacznijmy od podstaw – czym właściwie jest link building? Jak sama nazwa poniekąd zdradza, proces ten dotyczy budowania profilu linków zewnętrznych. Dzięki pozyskanym odnośnikom strona internetowa może zwiększać swój autorytet, co wiąże się ze wzrostem jej widoczności. Niezwykle ważnym aspektem jest jakość źródeł, z których dane linki pochodzą. Ich wartość jest bowiem ważniejsza od ilości. Kluczową kwestią jest zatem zadbanie o pozyskiwanie odnośników z portali cieszących się dobrą reputacją i korzystnymi parametrami.

Przy okazji link buildingu nie należy jednak zapominać o innej ważnej kwestii. Mowa o linkowaniu wewnętrznym, które również jest niezwykle istotne z punktu SEO. Zatem nim przejdziemy do szerszego omawiania budowania sieci linków, przyjrzyjmy się bliżej ogólnemu podziałowi linków.

Rodzaje linków

Wyróżnić można następujące rodzaje linków:

  • linki wewnętrzne – są to linki zamieszczane na różnych podstronach jednej witryny, które ułatwiają nawigowanie po niej. Linkowanie wewnątrz strony internetowej występuje zazwyczaj w postaci tekstu, jednak możliwe jest również zamieszczenie linku w formie grafik. Odpowiednie rozmieszczenie odnośników jest niezwykle ważne – użytkownik powinien dzięki nim swobodnie docierać do najważniejszych miejsc w witrynie.
  • linki zewnętrzne – są to linki, które prowadzą z zewnętrznych serwisów do konkretnej strony internetowej. Są one kluczowe pod kątem budowania autorytetu witryny i jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Najprościej podzielić je można na:
    • dofollow – linki dofollow przekazują moc stronie, którą linkują. Z tego też względu są niezwykle wartościowe pod kątem pozycjonowania. Są to najczęściej pozyskiwane linki.
    • nofollow – linki nofollow nie przekazują żadnej mocy linkowanym stronom. Warto jednak zaznaczyć, że część linków powinna posiadać ten atrybut, gdyż zwiększa on naturalność profilu danej witryny. Dywersyfikacja linków zmniejsza także ryzyko nałożenia kary od Google.

W celu najefektywniejszego wykorzystania możliwości SEO warto zadbać zarówno o linkowanie wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Linki zewnętrzne nie tylko wpływają pozytywnie na parametry domeny, ale również umożliwiają jej dotarcie do nowych odbiorców. Mimo to nie należy zapominać o odnośnikach znajdujących się wewnątrz Twojej witryny. Odpowiadają one bowiem za logiczne nawigowanie po niej oraz ogólne doświadczenie użytkownika.

Na co zwracać uwagę podczas planowania link buildingu?

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, kluczową kwestią w kontekście planowania efektywnego link buildingu jest zadbanie o realną wartość płynącą z pozyskanych linków. Opłaca się zatem najpierw zrobić research, podczas którego wyselekcjonujesz zaufane witryny o wysokiej jakości. Pomocnym wskaźnikiem jest np. Domain Rate, który zawiera się w przedziale od 0 do 100. Im wyższa jego wartość, tym dana domena dostała lepszą ocenę. Dostępny on jest w panelu narzędzia Ahrefs. Nie jest to jedyny wyznacznik pomocny przy wyborze źródła – warto je selekcjonować również na podstawie ruchu na stronie, widoczności domen linkujących i ogólnym ich wrażeniu wizualnym.

wskaźniki UR i DR z Ahrefs

Linki kierujące z wiarygodnych serwisów, które pochwalić się mogą dobrymi parametrami, zostaną pozytywnie przyjęte przez algorytmy Google. Jest to bowiem dla nich sygnał – skoro jakościowe domeny linkują Twoją stronę internetową, to musi na niej znajdować się coś wartościowego. Dodatkowo najlepiej, aby wybrane portale dotyczyły tematyki Twojej strony. Dzięki temu jednocześnie dotrzeć będziesz mógł do szerokiego grona potencjalnych klientów, których Twoja oferta prawdopodobnie zainteresuje.

Przy planowaniu link buildingu istotną kwestią jest również dywersyfikacja linków. Dotyczy ona wykorzystywania zarówno atrybutu nofollow, jak i dofollow. Mimo że drugi rodzaj linków jest bardziej wartościowy z punktu pozycjonowania, nie należy go nadużywać. Jeśli backlinki kierujące do konkretnej strony posiadają jedynie atrybuty dofollow, roboty Google mogą potraktować je jako coś sztucznego. Przez takie działanie na Twoją witrynę mogą zostać nałożone filtry. Z tego też względu warto zadbać o rozważne stosowanie obu atrybutów.

Jednak nie zawsze musisz planować każde linkowanie. Jeśli tworzysz jakościowe i użyteczne treści, istnieje duże prawdopodobieństwo, że inne witryny z własnej woli będą zamieszczać odnośniki do Twoich wpisów. Warto zatem postawić na merytoryczną wiedzę, która zwiększyć może szanse na pozyskiwanie naturalnych linków.

Należy również zaznaczyć, że proces link buildingu powinien być rozpoczęty, dopiero gdy strona internetowa jest już ukończona oraz posiada wstawione treści. Zapraszanie potencjalnych klientów na pustą witrynę mija się bowiem z celem. Lepiej się wtedy z tym wstrzymać i rozpocząć budowanie sieci linków, gdy masz już pewność, że użytkownicy trafią na merytoryczną i gotową stronę.

Korzyści płynące z budowania sieci linków

Dlaczego powinieneś zadbać o odpowiedni link building Twojej domeny? Odpowiedź jest prosta – jest to bowiem jeden z głównych czynników branych pod uwagę przy ustalaniu rankingu domen. W związku z tym odpowiednio przemyślane budowanie sieci linków zewnętrznych jest wręcz niezbędne, jeśli chcesz zajmować wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.

Backlinki są także świetnym sposobem na bezpośrednie dotarcie do potencjalnych klientów. Po kliknięciu linku zostaną oni bowiem automatycznie przekierowani na Twoją stronę www. Jak wiadomo, zwiększony ruch przekłada się często na wzrost sprzedaży. Warto zatem starać się o pozyskiwanie linków z branżowych portali i tematycznych serwisów, z których korzystać może Twoja grupa docelowa.

Wpływ słabych linków na Twoją domenę

Skoro wysokiej wartości linki zewnętrzne wpływają pozytywnie na pozycję domeny, czy działa to również na odwrót? Otóż tak – backlinki pochodzące z wątpliwej jakości portali mogą obniżyć widoczność Twojej strony internetowej. Po raz kolejny zatem sygnalizujemy – postaw na wartość linków, a nie ich ilość.

Za analizowanie profili linków odpowiedzialny jest m.in. algorytm Pingwin. Jeśli wykryje on, że jakaś strona posiada sporo sztucznych linków ze spamowych witryn, skutkować to może nałożeniem na nią kary od Google. Z tego też względu unikać należy tzw. farm linków, czyli stron o niskiej jakości, na których znaleźć można przeważnie jedynie odnośniki do innych domen.

Skąd pozyskiwać linki zewnętrzne?

Jedną z metod pozyskiwania linków zewnętrznych, o której wspominaliśmy już w naszym artykule, jest po prostu publikowanie merytorycznych treści. Wysokiej jakości content dodawany na stronę w sposób naturalny przyczynia się do powstawania backlinków. Inni twórcy mogą bowiem przytaczać wtedy Twoje wartościowe wpisy lub też polecać Twoje produkty.

Ograniczanie się do biernego czekania na przypływające linki zewnętrzne nie jest jednak najlepszą metodą. Warto zatem czynnie prowadzić proces link buildingu. Gdzie umieszczać linki do swojej strony? Do popularnych sposobów pozyskiwania backlinków zaliczyć można:

  • artykuły sponsorowane – jest to forma publikacji, która zamieszczana jest na zewnętrznych portalach. Artykuł ten powinien w naturalny sposób zareklamować Twoją usługę lub produkt. Zawarty w nim link umożliwia czytelnikowi bezpośrednie przejście na Twoją stronę internetową, dzięki czemu może on bliżej przyjrzeć się ofercie. Zakupienie publikacji wpisu sponsorowanego wraz z odnośnikami możliwe jest dzięki specjalnie do tego dedykowanym serwisom. Do najpopularniejszych z nich zaliczyć można WhitePress oraz Linkhouse.
  • artykuły gościnne – jeśli jesteś w stanie stworzyć merytoryczny artykuł ekspercki, zaproponować możesz opublikowanie go na tematycznym portalu. W zamian za przygotowanie jakościowej treści poprosić możesz o zamieszczenie w niej linku do Twojej witryny. Jest to niezwykle korzystna opcja dla obu stron. Właściciel portalu dostanie bowiem wartościowy artykuł, który przyciągnąć może uwagę odbiorców. Ty natomiast pozyskasz nie tylko cenny link, ale i wzmocnisz swój wizerunek eksperta w danej dziedzinie.
  • zaplecza SEO – są to specjalnie przygotowane pomocnicze strony internetowe, których celem jest wspomaganie pozycjonowania innych witryn. Znajdują się na nich odpowiednio dobrane tematycznie treści, zawierające linki do konkretnej domeny. Tworząc zaplecza, pamiętaj, aby je poprawnie zoptymalizować. Posiadać muszą  przystępne parametry oraz jakościową zawartość – tylko w ten sposób będą one przydatne i przyczynią się do wzrostu pozycji linkowanych witryn.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat wpisów sponsorowanych, zachęcamy do zapoznania się z naszym poprzednim artykułem:

Artykuł blogowy i wpis sponsorowany – najważniejsze różnice i jak je tworzyć

Podsumowanie

Link building jest niezwykle ważną częścią off-site SEO. Proces ten nie powinien być jednak działaniem spontanicznym, gdyż w takim przypadku przynieść może więcej szkód niż korzyści. Zaplanowanie go oparte musi być na specjalistycznej wiedzy, która umożliwi dobranie najoptymalniejszej taktyki. Podczas przeprowadzania link buildingu zadbać należy m.in. o parametry linkujących domen oraz dywersyfikację linków. Jedno jest jednak pewne – dobrze dobrana strategia budowania sieci linków jest w stanie znacząco zwiększyć widoczność Twojej witryny.

Jeśli chciałbyś wykorzystać potencjał swojej strony internetowej oraz poprawić jej pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, skontaktuj się z nami! Wspólnie zaplanujemy najlepszą strategię i wybierzemy ofertę dopasowaną do Twoich potrzeb. Postaw na profesjonalizm i realne efekty – postaw na Vilaro!

Zamów bezpłatną wycenę!

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentową firmy - tworzę różnego rodzaju teksty, a także treści na social media.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią powiem, gdzie brakuje przecinka (nawet jeśli nikt nie pytał). Znam wszystkie najnowsze trendy na TikToku i nie zawaham się ich użyć.