Z czego korzystają specjaliści SEO? Narzędzia, które warto znać

Proces optymalizacji strony internetowej pod kątem pozycjonowania jest wymagającym zadaniem. Wynika to z faktu, że zajmuje on sporo czasu i jest bardzo zróżnicowany jeśli chodzi o jego zakres. Niezbędna jest także systematyczność, bez której ciężko uzyskać satysfakcjonujące wyniki. Specjaliści muszą zadbać bowiem o wiele parametrów oraz zmierzyć ich wpływ na daną witrynę. Z pomocą przychodzą wtedy profesjonalne narzędzia SEO, które dzięki swoim wielu funkcjom zdecydowanie ułatwiają i usprawniają pracę.

Obecnie istnieje wiele darmowych, jak i płatnych rozwiązań dedykowanych działaniom pozycjonerskim. Programy SEO jednak często różnią się od siebie konkretnym przeznaczeniem, dlatego warto bliżej poznać kilka z tych najpopularniejszych. W dzisiejszym artykule zaprezentujemy listę przydatnych według nas narzędzi SEO oraz omówimy ich główne funkcje. Serdecznie zachęcamy do lektury.

Najlepsze darmowe narzędzia dla specjalistów SEO

Wśród programów do SEO wyróżnić można te, za które nie trzeba płacić. Nie oznacza to jednak, że są one nieprzydatne lub niewystarczające. Wręcz przeciwnie – przy umiejętnym wykorzystaniu potrafią dostarczyć specjalistom bardzo wielu przydatnych informacji.

Najpopularniejsze darmowe narzędzia SEO dostarczane są przez samo Google. Zalicza się do nich: Google Search Console, Google Analytics oraz Planer słów kluczowych. Są to o tyle ważne rozwiązania, że aktualnie ciężko wyobrazić sobie bez nich prowadzenie sprawnych procesów monitorowania i optymalizacji stron internetowych. Przyjrzyjmy się im zatem bliżej.

Google Search Console

Zacznijmy od całkowitych podstaw – czym jest Google Search Console (GSC)? Jest to narzędzie, które pozwala na stałe monitorowanie pozycji witryny w wyszukiwaniach Google. Dodatkowo dostarcza masę innych istotnych pod kątem SEO informacji jak np. natężenie ruchu na stronie, problemy z indeksacją czy innymi nieprawidłowościami. Obecnie jako jedyne narzędzie pokazuje konkretne frazy kluczowe wpisywane przez osoby, które weszły na stronę www.

Aby korzystać z Google Search Console, jak i innych narzędzi od Google, wymagane jest jedynie posiadanie konta w tej wyszukiwarce. W celu dodania do GSC usługi należy wybrać jej typ:

  • usługa z prefiksem URL;
  • usługa domeny;
  • lub usługi na serwerach Google.

zakładanie konta w Google Search Console

Warto zaznaczyć, że jej aktywowanie będzie możliwe tylko po wcześniejszej weryfikacji np. poprzez przesłanie pliku HTML. Google udostępnia wiele materiałów pomocniczych dotyczących tego narzędzia, dzięki którym uzyskać można cenne wskazówki ułatwiające korzystanie z niego. Dodatkowo dużą zaletą tego rozwiązania jest możliwość dodania na jednym koncie nawet do 1000 usług.

Google Analytics

Kolejnym prezentowanym przez nas darmowym narzędziem jest Google Analytics (GA). Dostarcza ono szczegółowych statystyk dotyczących informacji o zachowaniach użytkowników danej witryny. Pozwala m.in. na zbadanie tego, ile osób odwiedziło Twoją stronę czy też, z jakich źródeł na nią trafili. Istnieje także możliwość połączenia GSC oraz GA. Dzięki temu ułatwione zostanie porównywanie danych zgromadzonych przez oba narzędzia.

Najnowszą wersją tej usługi jest Google Analytics 4. Główną wprowadzoną zmianą jest zbieranie informacji o stronie internetowej i aplikacji poprzez używanie zdarzeń, a nie jak dotychczas danych na podstawie sesji. Od 1 lipca 2023 roku wersja ta stanie się jedyną dostępną.

Sprawdź również, czym jest Google Tag Manager:

Google Tag Manager – co to jest i czy warto z niego korzystać?

Planer słów kluczowych od Google Ads

Praca specjalisty SEO nie dotyczy jedynie monitorowania parametrów witryny. Zalicza się do niej również dobranie odpowiednich fraz kluczowych, na które dana strona powinna się pozycjonować. Z pomocą w tym przychodzi Planer słów kluczowych od Google Ads.

Narzędzie to umożliwia m.in. sprawdzenie średniej miesięcznej liczby wyszukiwań dowolnie podanych fraz, a także ich sezonowość. Pozwala to na sprawne przeprowadzenie analizy słów kluczowych, która jest niezwykle ważna w kontekście SEO. W Planerze za jednym razem podać możesz do 10 fraz lub też wkleić link URL do danej podstrony, dla której ich poszukujesz. Dodatkowo w prosty sposób zmienić możesz język wyszukiwanych słów oraz państwo, na którego obszarze chcesz sprawdzić ich potencjał.

pole wpisywania fraz w Planerze słów kluczowych od Google Ads

Najlepsze płatne narzędzia dla specjalistów SEO

Mimo że powyższe bezpłatne narzędzia SEO cieszą się sporą popularnością, to zdecydowana większość specjalistów nie wyobraża sobie pracy bez rozwiązań, za które należy zapłacić. Są one bowiem istotnym dopełnieniem informacji pozyskanych z darmowych źródeł. Do podstawowych płatnych narzędzi wspierających proces pozycjonowania zalicza się: Ahrefs, Senuto i Screaming Frog.

Ahrefs

Ahrefs jest prawdziwą skarbnicą wiedzy na temat najważniejszych parametrów danej domeny. Główną funkcją, z której znane jest to narzędzie, jest możliwość przeprowadzenia analizy linków przychodzących. Dzięki temu w prosty sposób sprawdzisz, jak wygląda link building Twój i Twoich konkurentów. Ahrefs umożliwia także przegląd słów kluczowych, na które widoczna jest podana strona oraz pokazuje przybliżoną wartość ruchu na niej. Dodatkowo prowadzi własny ranking domen, który za kryterium bierze siłę linkowania.

Ahrefs posiada w swojej ofercie kilka pakietów z różnymi rozszerzeniami w zależności od ceny. Do wyboru są opcje za 99$, 199$, 399$ i 999$ miesięcznie. Płatności dokonać można również z rozliczeniem rocznym.

cennik z różnymi planami Ahrefs

Senuto

Kolejnym niezwykle przydatnym narzędziem SEO, za które trzeba zapłacić, jest Senuto. Jedną z oferowanych przez nie opcji jest analiza widoczności dowolnej domeny. Dzięki temu sprawdzisz, na ile fraz dana strona zajmuje w wyszukiwaniach miejsce w TOP3, TOP10 i TOP50. Analiza ta ukazuje również wzrosty i spadki pozycji w wybranych przedziałach czasowych.

sekcja Analizy widoczności w Senuto

Inną istotną funkcją Senuto jest także baza słów kluczowych. Po wpisaniu w nią dowolnie wybranej frazy dostaniesz informacje np. na temat jej średniej miesięcznej liczby wyszukiwań w Google czy sezonowości. Mechanizm działania jest podobny jak w przypadku wcześniej wspomnianego Planera słów kluczowych Google Ads.

Cennik Senuto informuje, że płatności dokonywać można zarówno miesięcznie, jak i rocznie. Dostępne są cztery pakiety, które w zależności od ceny posiadają różne zakresy funkcji. Najtańszy z nich kosztuje 99 zł za miesiąc, a kolejne 199 zł, 399 zł i 999 zł.

Screaming Frog

Screaming Frog SEO Spider jest crawlerem, którego zadaniem jest szczegółowe skanowanie strony internetowej. Narzędzie to dostępne jest w wersji darmowej, jednak posiada ona limit analizowania tylko 500 adresów URL podczas jednego sprawdzania. Płatna opcja pozwala zatem na kompleksowe i wyczerpujące zbadanie danej witryny.

Narzędzie to dostarczyć Ci może informacji m.in. na temat meta znaczników, nagłówków Hx oraz przekierowań znajdujących się na stronie. Screaming Frog jest również w stanie stworzyć sitemapę XML oraz sitemapę graficzną witryny. Inną istotną funkcją tego programu jest sprawdzenie czasu wczytywania strony, a także poprawności wdrożenia Google Search Console i Google Analytics. Cena za płatną wersję tego narzędzia wynosi 149 £ rocznie.

cennik Screaming Frog

Podsumowanie

Aktualnie znaleźć można wiele narzędzi, które ułatwiać mają pracę specjalistów z zakresu SEO. Warto jednak wybierać te, które są sprawdzone i rzeczywiście posiadają potrzebne funkcje umożliwiające prowadzenie działań pozycjonerskich i optymalizacyjnych. Bezpłatne rozwiązania od Google dostarczają sporej ilości podstawowych informacji, które zdecydowanie usprawniają pracę specjalistów i pomagają im monitorować witryny. Warto pamiętać jednak, że niekiedy koniecznym jest skorzystanie z płatnych opcji, pozwalających na uzyskanie bardziej szczegółowych analiz i wyciągnięcie dokładniejszych wniosków. Przy umiejętnym ich wykorzystaniu inwestycja ta na pewno będzie opłacalna i przyniesie pożądane efekty.

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentową firmy - tworzę różnego rodzaju teksty, a także treści na social media.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią powiem, gdzie brakuje przecinka (nawet jeśli nikt nie pytał). Znam wszystkie najnowsze trendy na TikToku i nie zawaham się ich użyć.