Jednym z najważniejszych narzędzi marketingu internetowego jest obecnie bez wątpienia system reklamowy Google Ads. Ta potężna platforma umożliwia firmom skuteczne dotarcie do docelowej grupy odbiorców i efektywne budowanie swojej obecności online. Aby móc skorzystać z pełnych jej możliwości, niezbędne jest jednak zapoznanie się z kilkoma kluczowymi pojęciami.
Poniżej zebraliśmy dla Ciebie najważniejsze zagadnienia związane z Google Ads. Dowiedz się więcej na temat funkcjonowania jednej z najpopularniejszych platform reklamowych na świecie! Przejdźmy zatem do konkretów.
Identyfikator klienta
Identyfikator Klienta (Customer ID, ID konta Google Ads) to unikalny numer identyfikacyjny przypisany do każdego konta reklamowego w systemie. Składa się z 10 cyfr, które zapisane są w schemacie: XXX-XXX-XXXX.
Numer ID służy m.in. do identyfikacji konkretnych reklamodawców, zarządzania dostępem do konta czy też łączenia go z innymi usługami oferowanymi przez Google. ID klienta znajdziesz po zalogowaniu się na swoje konto – w prawym górnym rogu.
Kampania
Kampania to podstawowa struktura organizacyjna w Google Ads. Obejmuje zestaw grup reklam (słów kluczowych i stawek), które mają wspólne kierowanie np. na lokalizację, budżet czy też inne ustawienia. Kampanie służą zazwyczaj do organizacji według kategorii produktów lub usług, które oferuje dana firma.
Na swoim koncie Google Ads możesz tworzyć oddzielne kampanie reklamowe, które obejmują np. różne lokalizacje, języki itp. System oferuje wiele typów kampanii wraz z konkretnymi celami.
Typ kampanii
Typ kampanii odnosi się do poszczególnych jej cech, które obejmują w głównej mierze to, gdzie i w jaki sposób będzie wyświetlana reklama. Wybór odpowiedniego typu kampanii zależy od celu reklamodawcy i rodzaju przekazu, jaki chce przesłać swojej grupie docelowej. Google Ads oferuje różne typy kampanii, a każdy z nich ma indywidualne możliwości. Na platformie znajdziesz m.in.:
- reklamę tekstową,
- reklamę produktową,
- reklamę display,
- remarketing,
- reklamę wideo,
- Performance Max,
- Discovery.
Cele
Cele to zamierzone rezultaty lub działania, które reklamodawca chce osiągnąć za pomocą swojej kampanii reklamowej. Wybór celu jest ważnym krokiem w konfiguracji kampanii Google Ads, ponieważ wpływa na to, jak algorytmy Google Ads zoptymalizują reklamy. Ważne jest, aby wybrać cel zgodny z głównymi celami marketingowymi firmy.
System Google Ads oferuje różne opcje celów, które są dostosowane do konkretnych potrzeb reklamodawców, m.in.:
- sprzedaż,
- potencjalni klienci,
- ruch w witrynie,
- zwiększenie świadomości marki i szansy na rozważenie zakupu,
- promowanie aplikacji.
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe to konkretne frazy, które reklamodawca wybiera jako elementy swoich kampanii reklamowych. Tego typu słowa służą do kierowania reklam do najbardziej zainteresowanych osób. Są więc istotnym elementem w procesie wyświetlania reklam w odpowiedzi na konkretne zapytania użytkowników w wyszukiwarce Google.
Wybrane słowa powinny być bezpośrednio związane z oferowanymi produktami, usługami lub treściami na stronie docelowej. Zbieżność słów kluczowych pomaga w przyciąganiu użytkowników zainteresowanych daną tematyką. Odpowiednio dobrane frazy pozwalają na obniżanie kosztów reklamy, a także zwiększają jej skuteczność.
Średni budżet dzienny
Średni budżet dzienny to średnia kwota dziennych wydatków na daną kampanię reklamową. Jest to kwota, którą reklamodawca jest gotów wydać każdego dnia na wyświetlanie swoich reklam. Określenie średniego budżetu dziennego pozwala na kontrolowanie kosztów reklamowych i zapobiega przekroczeniu założonych limitów budżetowych.
Reklamodawca może dostosować średni budżet dzienny w zależności od swoich celów reklamowych i dostępnych środków finansowych. Średni budżet dzienny nie jest gwarantowanym wydatkiem, ale raczej maksymalną kwotą, jaką reklamodawca jest gotów wydać każdego dnia. Rzeczywiste wydatki mogą się różnić, ale Google Ads będzie dążyć do utrzymania się w określonym budżecie.
Płatność za kliknięcie (CPC)
Płatność za kliknięcie (koszt za kliknięcie, CPC) to model płatności, w którym reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie jego reklamę. Cena ta jest ustalana poprzez aukcję, w której reklamodawcy licytują i określają maksymalną kwotę, jaką są gotowi zapłacić za jedno kliknięcie. Wysoka kwota licytacji może wpłynąć na lepszą pozycję reklamową.
Przykładowo: Jeśli reklamodawca ustali stawkę CPC na 1,50 zł i 2 użytkowników kliknie jego reklamę, to koszt dla reklamodawcy wyniesie 3 zł. Model CPC jest jednym z najpopularniejszych, ponieważ pozwala na efektywną kontrolę kosztów i płacenie tylko za rzeczywiste interakcje z reklamą.
Strona docelowa (landing page)
Strona docelowa (landing page) to strona, na którą użytkownik zostaje przekierowany po kliknięciu reklamy Google Ads. Strona docelowa powinna być związana tematycznie z reklamą i dostarczać użyteczne informacje. Warto, aby zapewniała również pozytywne doświadczenie użytkownika i była łatwa w nawigacji.
Jeśli Twoja reklama dotyczy konkretnego produktu, to strona docelowa powinna zawierać informacje na jego temat, opcję zakupu oraz ewentualnie dodatkowe komunikaty, które mogą zainteresować użytkownika.
Konwersja
Konwersja odnosi się do pożądanej akcji, którą reklamodawca chce, aby użytkownik podjął podczas interakcji z reklamą. To działanie użytkownika, które jest wartościowe dla reklamodawcy i pomaga mierzyć skuteczność kampanii reklamowej. Konwersja może przybierać różne formy, zależnie od celów reklamodawcy i rodzaju kampanii reklamowej – może to być np. wypełnienia formularza, dokonanie zakupu czy zapisanie się do newslettera.
Przykładowo: Jeśli celem kampanii reklamowej jest zwiększenie liczby zakupów w sklepie internetowym, to każde zakupy zrealizowane po kliknięciu reklamy są uznawane za konwersję. W przypadku reklam Google Ads mierzony jest również współczynnik konwersji, czyli odsetek kliknięć, które prowadzą do zamierzonej konwersji. Jest to istotny wskaźnik skuteczności kampanii, który pozwala reklamodawcy zrozumieć, jak kampania przekłada się na rzeczywiste rezultaty biznesowe.
Wynik jakości
Wynik jakości to miara systemu Google Ads, która określa, jak dana reklama wypada na tle innych reklamodawców. Wskaźnik ten jest mierzony w skali 1-10. Wyższy wynik jakości może pomóc reklamie uzyskać lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania i równocześnie obniżyć koszty za kliknięcie.
Wynik jakości w Google Ads obliczany jest na podstawie:
- przewidywanego współczynnika klikalności (CTR) – czyli stosunku liczby kliknięć do liczby wyświetleń reklamy,
- trafności reklamy – czyli tego, w jakim stopniu reklama odpowiada intencji użytkownika,
- jakości strony docelowej – czyli jej przydatności dla użytkowników, którzy klikną reklamę.
Każdy z powyższych elementów jest oceniany w skali: „powyżej przeciętnej”, „przeciętnie” lub „poniżej przeciętnej”. Ocena dokonywana jest w porównaniu z innymi reklamodawcami, których reklamy wyświetliły się na podstawie tej samej frazy kluczowej, co Twoja, w ciągu ostatnich 90 dni.
Zwrot z inwestycji (ROI)
Zwrot z inwestycji w reklamę Google Ads (ROI) oznacza poziom zysków z reklamy w porównaniu z poniesionymi w związku z nią kosztami. ROI jest miernikiem, który pomaga reklamodawcom ocenić, czy inwestycja w reklamę przynosi zyski i jest opłacalna.
W praktyce dodatni zwrot z inwestycji oznacza, że reklamodawca uzyskuje zyski większe niż koszty poniesione na reklamę. Negatywny ROI sygnalizuje, że kampania generuje straty. W celu obliczenia tego wskaźnika reklamodawca musi śledzić i monitorować konwersje, czyli pożądane działania użytkowników, takie jak zakupy, rejestracje czy pobrania.
Podsumowanie
Google Ads jest potężnym systemem reklamowym, który udostępnia zaawansowane opcje reklamowania. Prowadzenie za jego pomocą kampanii nie zawsze jest prostym zadaniem. Należy bowiem orientować się w specjalistycznym nazewnictwie, a także znać mechanizmy rządzące platformą. Mamy nadzieję, że nasz minisłownik pojęć pomógł Ci zrozumieć najważniejsze kwestie związane z Google Ads.
Jeśli szukasz wsparcia w obszarze reklamy online, postaw na współpracę ze specjalistami SEM. W Vilaro pomagamy biznesom wykorzystać maksymalnie ich potencjał online. Nie jesteś przekonany? Sprawdź realne efekty naszych kampanii reklamowych:
Jak połączyć Facebook Ads, Google Ads i zgarniać prawie 400 leadów miesięcznie
50 000 zł dodatkowego przychodu, czyli jak Performance Max dla sklepu osiągnął ROAS 2700%
1400% wzrostu konwersji w kampanii leadowej Google Ads