Koniec kwartału lub roku to doskonały czas na to, by przeanalizować wyniki i zrobić podsumowanie ostatnich działań. Poszło całkiem nieźle, lecz mogłoby być jeszcze lepiej? Jest to idealny moment na wzmocnienie działań marketingowych.
Chcesz nawiązać współpracę z agencją, która pomoże Ci wykorzystać potencjał internetowych kanałów promocji. Jaki będzie pierwszy krok po podpisaniu umowy? Zapewne czeka Cię brief marketingowy. Czyli co dokładnie?
W artykule zobaczysz, czego się spodziewać na tym etapie. Dowiesz się też, jak sprawnie briefujemy telefonicznie klientów Vilaro. Dzięki temu zamieniamy smutny obowiązek w miłą rozmowę ze specjalistą.
Co to jest brief marketingowy?
Brief jest dokumentem, który określa ramy rozpoczynającej się współpracy. Jest on niezbędny dla specjalisty lub zespołu zajmującego się realizacją usługi do efektywnych działań.
Dzięki rzetelnie przeprowadzonemu briefowi agencja pozna działalność Twojej firmy i zrozumie Twoje potrzeby. Z takimi informacjami specjaliści dopasują odpowiednie narzędzia marketingowe i przygotują indywidualną strategię dla Ciebie.
Ten dokument może przybierać różne formy, w zależności od rodzaju podejmowanego projektu i specyfiki agencji marketingowej. Najbardziej popularne to:
- plik tekstowy (.doc), w którym klient uzupełnia wskazane przez agencję pola;
- prezentacja .pptx w atrakcyjnej formie graficznej;
- brief ustny (w formie spotkania lub telefoniczny), spisany później w wiadomości mailowej.
Bez briefu ani rusz – dlaczego to niezbędny krok?
Wyobraź sobie, że dostajesz zlecenie na namalowanie obrazu. Ogromnego obrazu przedstawiającego dwa psy. To całe wytyczne, które otrzymujesz od zleceniodawcy. Do tego dostajesz materiały, płótno, farby i pędzle – wszystko dobrej jakości. Przygotowujesz stanowisko, chwytasz pędzel w dłoń… i co dalej? Jaka ma być rasa psów? Jakie umaszczenie? Nawet jeśli się zdecydujesz, jaką masz pewność, że efekt spodoba się Twojemu klientowi?
Do podobnej sytuacji może dojść podczas współpracy ze specjalistami odpowiedzialnymi za realizację zleconych usług. Rozwiązaniem jest właśnie przeprowadzenie briefu i określenie szczegółowych wytycznych. Pozwoli on uniknąć analogicznych sytuacji, w których nie do końca wiadomo, jak ma wyglądać usługa marketingowa.
Każdy projekt marketingowy powinien być planowany i realizowany z myślą o Tobie oraz Twoim biznesie. Aby tak się stało, musisz przekazać agencji jak najwięcej informacji – nawet takich, które wydają Ci się błahe lub oczywiste. Brief opracowywany jest po to, aby zmaksymalizować efekty i osiągać cele zbieżne z celami biznesowymi Twojej firmy.
W czym dokładnie pomagają te informacje?
- Dają okazję, by poczuć się jak część firmy klienta – porównaj to do zatrudnienia nowego pracownika, którego musisz wdrożyć w działalność firmy;
- To najlepsze miejsce na wyrażenie swoich oczekiwań, wymagań i problemów;
- Pomagają poznać profil klientów, do których chcesz skutecznie docierać;
- Mogą być wskaźnikiem do określenia skali i ram czasowych marketingu oraz ich wyceny;
- Służą do wskazania konkurencji i przewag konkurencyjnych;
- Pozwoli uniknąć nieporozumień oraz niedomówień w przyszłości.
Obie strony powinny przywiązywać dużą wagę do rzetelnego wykonania briefu marketingowego. Dzięki temu żadna z istotnych kwestii nie pozostanie w sferze domysłów. Dobry brief = dobry start i efektywny rozwój!
Brief a elastyczność
Pamiętaj! Brief jest ważnym dokumentem definiującym charakter współpracy i usług. Kiedy jednak czujesz, że nadszedł czas na optymalizację, nie czekaj z podjęciem decyzji na temat zmian. Skontaktuj się z agencją, która realizuje Twoje usługi i opowiedz, co i dlaczego chcesz zmodyfikować.
Co powinien zawierać kompletny brief marketingowy?
Dokładna zawartość i kolejność elementów w briefie zależy od agencji oferującej usługi marketingowe. Jednak można wskazać kilka części składowych, bez których ten dokument będzie niepełny.
Podstawowe informacje o firmie
Nie chodzi tu oczywiście o dane rozliczeniowe czy adres. Ważne są tu informacje istotne z marketingowego punktu widzenia, czyli m.in.: branża, model działania i wyróżniki na tle konkurencji. Wskaż swoje cele biznesowe – każdy rodzaj marketingu musi być z nimi spójny.
Charakterystyka produktu/usługi
Pokaż, czym szczególnie wyróżniasz się na rynku i co oferujesz swoim klientom. Postaraj się oddać pełen obraz oferty, opisując zarówno jej mocne, jak i słabe strony. Każda informacja będzie przydatna np. do późniejszego tworzenia treści komunikatów reklamowych czy strategii contentowej na stronę internetową.
Nie musisz promować jednocześnie wszystkiego, co masz do zaoferowania. Być może chcesz skupić się na konkretnej usłudze czy produkcie, który akurat potrzebuje “wspomagania”. Pamiętaj, żeby na tym etapie zaznaczyć to w briefie.
Informacje o klientach
Określenie grupy docelowej, do której będą kierowane działania marketingowe, jest jednym z kluczowych elementów, od którego zależy ich efektywność. Pomocne może być stworzenie profilu idealnego klienta na podstawie buyer persony. Nie musisz ograniczać się do jednej grupy docelowej. Uwzględnij wszystkie cechy Twoich potencjalnych klientów, które mogą mieć wpływ na decyzje zakupowe (np. zawód, wiek, wykształcenie czy sposób spędzania wolnego czasu).
Na podstawie informacji o klientach specjaliści zajmujący się Twoim marketingiem zoptymalizują działania tak, by docierały precyzyjnie do tych osób, które opisujesz.
Wielkość budżetu i planowanych działań
Możliwości finansowe określają ramy zakresu działań marketingowych. W briefie warto określić zarówno kwoty, jak i rozplanowanie budżetu między kanały. Wspólnie z agencją możesz ustalić stopniowe rozszerzanie zakresu działań z czasem, gdy będziesz widział pierwsze efekty.
Wyznaczenie celów
Od tego, jakie cele zostaną wyznaczone na początku działań, zależy sposób mierzenia ich skuteczności. Pomyśl, co chcesz osiągnąć decyzją o współpracy z agencją marketingową. Może się okazać, że specjalista opiekujący się Twoim projektem zaproponuje Ci nieco inny zakres, który okaże się dużo lepszym rozwiązaniem na maksymalizację zasięgów i efektów. Przedyskutujcie różnice między wizjami i wybierzcie najlepszy plan działania. Istotne jest to, aby cele były konkretne, mierzalne i aby nie było ich zbyt dużo.
Precyzyjne określenie celów w briefie marketingowym jest istotne, by każdy miał świadomość, do czego będą dążyć osoby opiekujące się Twoim projektem i czego możesz się spodziewać po wynikach.
Jak NIE robić briefu – najczęstsze błędy i braki
Niekompletny brief przed rozpoczęciem działań marketingowych nie wróży niczego dobrego. Prędzej czy później dojdzie do sytuacji, kiedy te braki wpłyną na współpracę lub (co gorsze) na efekty.
Pobieżne wypełnienie
Jeśli decydujesz się na zlecenie działań marketingowych agencji, musisz pozbyć się myślenia “skoro zlecam, to nie muszę się angażować”. Żaden marketer nie jest w stanie zaplanować i wdrożyć efektywnych działań bez dogłębnego poznania Twojego biznesu i potrzeb. Być może brief będzie Cię kosztować trochę więcej czasu, niż zakładasz. Uznaj to za inwestycję w naprawdę skuteczny marketing.
Nierealne cele
Każdy specjalista chciałby mieć na koncie projekty z efektami powalającymi na kolana całą branżę marketingową (i z pewnością należą do nich Twoje usługi). Jednak cele muszą być także realne do wykonania. Nie sposób zakładać czegoś spektakularnego bez możliwości realizacji. Co oczywiście nie znaczy, aby nie mierzyć wysoko. Zdefiniuj takie cele, które będą efektowne, ale w zasięgu możliwości.
Niezgodność danych z rzeczywistością
Wypełniając brief marketingowy, nie możesz sobie pozwolić na uogólnienia czy dopisywanie informacji, które nie do końca zgadzają się z prawdą. Nie naciągaj rzeczywistości i pokaż swoją firmę taką, jaka jest. Prędzej czy później, takie “małe kłamstewka” zemściłyby się w kolejnych fazach projektu.
Braki w wiedzy
Czasami dochodzi do sytuacji, kiedy klientom (szczególnie tym, którzy rozpoczynają pierwsze działania marketingowe dla swojej firmy) brakuje wiedzy o swoim biznesie z marketingowego punktu widzenia. Z jakimi brakami można spotkać się najczęściej? Przykładowo:
- brak określenia wyróżników na tle konkurencji,
- niesprecyzowanie, do kogo kierowany jest produkt (lub twierdzenie, że jest dla każdego),
- brak informacji o tym, jakie problemy rozwiązuje dana usługa czy produkt.
Te braki zdecydowanie warto uzupełnić, nie tylko pod kątem nadchodzącej współpracy z agencją marketingową.
Jak sprawnie przejść przez brief marketingowy? Tak robimy to w Vilaro
Doskonale wiemy, że ten etap dla każdego Klienta może wydawać się uciążliwy. Agencja marketingowa, z którą zamierzasz współpracować, powinna robić wszystko, aby przez brief przejść szybko i sprawnie.
Briefy wypełniane w formie dokumentów tekstowych kojarzą się często z przykrym obowiązkiem. Ponadto nigdy nie wiadomo, jaka ilość informacji jest wystarczająca. Dlatego nasi specjaliści uważają, że skuteczniejszym rozwiązaniem jest przeprowadzanie briefu telefonicznie lub przez videokonferencję. Jak to dokładnie wygląda w Vilaro?
Można powiedzieć, że ten etap dzielimy na dwie części:
- Zbieranie informacji przez konsultanta na etapie poznawania klienta jeszcze przed podpisaniem umowy. Już wtedy wykonujemy wstępne audyty i analizy oraz oceniamy potencjał w konkretnych rozwiązaniach dla danego klienta.
- Brief wykonywany przez specjalistę przydzielonego do konkretnego projektu. Zawsze odbywa się w formie dłuższej, wcześniej umówionej rozmowy (trwającej ok. 30-60 minut). Klient jeszcze przed briefem dostaje zestaw pytań, aby odpowiednio się przygotować.
Brief marketingowy w formie rozmów telefonicznych pozwala kompleksowo poznać biznes klienta. Dzięki temu unikamy wcześniej wymienionych błędów oraz (co jest nawet ważniejsze) poznajemy osobę odpowiedzialną za firmę, którą będziemy wspierać.
W takim razie – do usłyszenia w słuchawce telefonu!