SXO – czym wyróżnia się synergia UX i SEO? 

Search Experience Optimization, czyli połączenie User Experience i SEO, jest aktualnie jednym z popularniejszych rozwiązań w zakresie marketingu internetowego. Z czego to wynika? SXO stanowi doskonały sposób na dotarcie do nowych klientów przy jednoczesnym uwzględnieniu ich potrzeb i wymagań.

Poprawne stosowanie założeń SXO przynieść może Twojej stronie internetowej również wiele innych korzyści. Dzięki synergii dwóch obszarów jesteś w stanie m.in. przyciągać użytkowników, a następnie skutecznie ich zatrzymywać. Chciałbyś dowiedzieć się więcej na ten temat? Zachęcamy zatem do zapoznania się z naszym dzisiejszym artykułem, w którym poruszamy najważniejsze informacje na temat wykorzystania SXO!

Czym jest User Experience?

User Experience, czyli w skrócie UX, to całość doświadczeń, emocji, wrażeń, które odczuwa użytkownik podczas korzystania z danej aplikacji, serwisu czy strony internetowej. Co ciekawe termin ten pojawił się już w latach 70. XX w., gdy testowano różne rozwiązania związane z obsługą komputera.

Projektowanie doświadczeń użytkownika polega przede wszystkim na uwzględnianiu jego potrzeb i maksymalizowaniu satysfakcji z korzystania z danych rozwiązań. Witryny internetowe powinny zatem być jak najbardziej atrakcyjne dla odwiedzających, ale i jednocześnie funkcjonalne.

Doświadczenia użytkowników zależą zatem od ogólnego odbioru i użyteczności danej strony czy aplikacji. W związku z tym pozytywne odczucia odbiorców mogą być wywoływane za pomocą specjalnych rozwiązań zorientowanych na konkretne ich wymagania i przyzwyczajenia.

Wykorzystanie założeń User Experience jest aktualnie niezwykle popularne. Przyczynić mogą się one bowiem m.in. do zachęcenia potencjalnych klientów do zapoznania się z zamieszczoną treścią, ofertą czy też zwiększenia ich gotowości do zakupu.

Na czym polega SXO?

Skoro wiesz już, czym jest User Experience, wspomnieć należy o drugiej części składającej się na omawiane w tym artykule zagadnienie. Jest nią SEO, czyli optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych. Najprościej mówiąc, jest to proces zwiększenia widoczności i ruchu na danej stronie poprzez organiczne wyniki wyszukiwania.

Połączenie obu wyżej wspomnianych tematów daje nam zupełnie nowe podejście do strategii rozwoju marketingu internetowego. Search Experience Optimization to wykorzystywanie elementów SEO i wdrażanie ich w taki sposób, aby wpływały pozytywnie na doświadczenia użytkowników (UX).

Głównym celem SXO jest docieranie za pomocą witryny do szerokiej grupy potencjalnych klientów oraz dostarczenie im pozytywnych doświadczeń. Możliwe jest to m.in. dzięki przedstawianiu użytkownikom merytorycznych treści czy też ułatwieniu im procesu zakupowego.

Co więcej, niezwykle ważne jest również eliminowanie wszelkich ograniczeń technicznych i ewentualnych błędów. Wpływają one bowiem negatywnie na ogólne odczucia odbiorców, którzy mogą zostać przez nie zniechęceni do dalszych działań. SXO bierze pod uwagę zarówno design strony internetowej, jak i jej funkcjonalność oraz użyteczność. Odpowiednie zaprojektowanie obu tych aspektów jest zatem sporą szansą na zatrzymanie użytkowników na dłużej, a nawet przekonanie ich do ponownego powrotu na stronę.

Podstawowe elementy, które wchodzą w skład SXO

Chciałbyś zacząć wykorzystywać założenia SXO, jednak nie do końca wiesz, od czego zacząć? Zastanawiasz się, co możesz jeszcze poprawić, aby budować pozytywne doświadczenia swoich odbiorców? Zapoznaj się zatem z kilkoma podstawowymi aspektami Search Experience Optimization.

Na SXO składa się kilka elementów. Zaliczyć do nich można m.in. odpowiedni wygląd strony internetowej jako wynik organicznych wyników wyszukiwania, design i użyteczność samej witryny, a także ułatwiona ścieżka konwersji. Przyjrzyjmy się im zatem nieco bliżej.

Organiczne wyniki wyszukiwania

Organiczny wynik wyszukiwania jest pierwszym punktem, w którym potencjalny klient może mieć styczność z Twoją witryną. W związku z tym jest to dla Ciebie ogromna szansa na zachęcenie go do odwiedzenia jej. Warto skupić się zatem na odpowiednim zoptymalizowaniu meta znaczników takich jak meta title i meta description.

Meta title, jak sama nazwa wskazuje, to tytuł danej podstrony. Powinien on przedstawiać, co się na niej znajduje, a także informować o nazwie marki czy domeny. Posiada on zazwyczaj około 50-60 zzs., jednak lepiej zwracać uwagę na jego szerokość. Powinna ona wynosić 512 pikseli. Dzięki meta title użytkownicy są w stanie zweryfikować, czy witryna dotyczy tego, czego poszukują. Warto, aby w tytule znajdowała się także konkretna fraza kluczowa, na którą podstrona ma się pozycjonować.

Z kolei meta description to opis, który zwięźle podsumowuje zawartość strony internetowej. Jest on widoczny pod tytułem i zazwyczaj posiada około 150 zzs., w szerokości do 960 pikseli. Opis ten powinien być konkretny, jednak jednocześnie atrakcyjny dla użytkownika. Dzięki niemu może on chętniej odwiedzić daną witrynę. Warto zawrzeć w nim również frazy kluczowe oraz wezwanie do działania.

Wygląd i użyteczność witryny

Kolejnym niezwykle ważnym aspektem SXO jest zawartość strony oraz jej wygląd. Poprawnie przygotowany content oraz odpowiednio zaprojektowane elementy znacząco przyczyniają się do wzrostu użyteczności i funkcjonalności Twoich podstron.

Użytkownicy poszukują przede wszystkim merytorycznych informacji. Treści powinny być również przejrzyste i logiczne. Oprócz tego warto dopasować je do swojej grupy docelowej, tak by były jak najbardziej efektywne. Pamiętając o założeniach SEO, w treści zawarte powinny być także konkretne słowa kluczowe.

Dodatkowo istotną kwestią jest odpowiednia struktura strony. Użytkownik powinien móc nawigować po niej w sposób intuicyjny, bez większych problemów. Aby uniknąć bałaganu informacyjnego, pogrupuj swoje podstrony, najlepiej w konkretne kategorie. Pamiętaj również o wewnętrznym linkowaniu, dzięki któremu potencjalni klienci będą mogli swobodnie odnajdywać konkretne treści.

Szybki czas ładowania strony i wersja mobilna

Mówiąc o użyteczności witryny, nie sposób nie wspomnieć o czasie jej ładowania. Jest to niezwykle ważny czynnik, który determinować może, czy użytkownik pozostanie na stronie internetowej. W końcu mało kto lubi czekać, aż treści w końcu się załadują.

W związku z tym zadbać powinieneś o odpowiednie zarządzanie Twoją stroną internetową oraz poprawną jej optymalizację. Podstawą jest oczywiście wybór dobrego hostingu i systemu zarządzania treścią (CMS). Aby poprawić czas ładowania strony, usunąć warto również elementy, które są aktualnie na niej niepotrzebne. Sprawdź także rozmiar dodawanych zdjęć – być może wymagają one kompresji.

Ponadto istotnym elementem SXO jest dostępność witryny dla różnych urządzeń. Coraz większa ilość użytkowników przegląda bowiem Internet za pomocą smartfonów czy też tabletów. W związku z tym zadbać powinieneś o to, aby Twoja strona prezentowała się jak najlepiej zarówno na komputerze, jak i urządzeniach mobilnych.

Poprawa ścieżki konwersji

Zacznijmy od tego, czym jest ścieżka konwersji? Najprościej mówiąc, jest to szereg czynności, które wykonać musi użytkownik na Twojej stronie, nim dojdzie do konwersji, czyli np. dokonania zakupu, wysłania formularza kontaktowego. Ważne jest zatem, aby była ona poprawnie zaprojektowana – dzięki temu poprawie ulec może współczynnik konwersji.

W związku z tym niezwykle przydatne jest wykorzystanie założeń SXO. Odpowiednio przygotowane komunikaty, czytelne treści i spójny design są w stanie wpłynąć na działania Twoich potencjalnych klientów. Dodatkowo warto zadbać o prostą i logiczną nawigację, dzięki której użytkownik będzie w stanie szybko dostać się do docelowego miejsca np. podsumowania produktów. Prosty proces zakupowy zminimalizować może także problem porzucania koszyka.

Dlaczego warto wykorzystywać SXO?

Zastanawiasz się, czy warto wdrożyć na swojej stronie internetowej założenia SXO? Poprawne ich wykorzystanie przynosi wiele korzyści, do których zalicza się m.in.:

  • Umocnienie pozycji – SXO, choć jest coraz popularniejsze, nie jest jeszcze wykorzystywane przez wszystkich. Jest to zatem dla Ciebie szansa na prześcignięcie konkurencji oraz umocnienie swojej pozycji w wyszukiwarce Google. Odpowiednio zoptymalizowana witryna pozyskiwać może bowiem jakościowy ruch z organicznych wyników wyszukiwania poprzez zajmowanie wysokich miejsc.
  • Większa satysfakcja użytkowników – wdrażając rozwiązania zorientowane na użytkowników, jesteś w stanie efektywnie zaspokoić ich potrzeby i sprostać ich wymaganiom. Zadowoleni odbiorcy będą bardziej skłonni do skorzystania z Twojej oferty czy polecenia Twojej firmy swoim bliskim. Mogą oni wykazywać się także lojalnością w stosunku do marki i ponownie dokonać zakupu.
  • Wzrost poziomu konwersji – wynika również z zadowolenia klientów, którzy są w stanie w prosty sposób nawigować po Twojej stronie. Dobrze zaplanowana ścieżka zakupowa zwiększa prawdopodobieństwo wykonania przez użytkownika pożądanych czynności. Odpowiednio zaprojektowane treści czy bezproblemowy proces złożenia zamówienia także znacząco wpływają na poziom konwersji.
  • Wzrost zaufania i wiarygodności – witryna, na której nie pojawiają się błędy czy niejasności, jest w oczach odbiorców wiarygodna. Co więcej, jeśli potencjalni klienci mogą na niej znaleźć merytoryczne informacje i sposoby kontaktu z Tobą, są w stanie bardziej Ci zaufać. Warto zatem dbać o czytelność witryny i jej funkcjonalność, dzięki której staje się ona przekonująca.

Podsumowanie

Pamiętaj, że strategia SXO wymaga zaplanowanych i regularnych działań. Tylko w ten sposób możliwe jest uzyskanie oczekiwanych efektów. Co więcej, dobra widoczność strony internetowej jest jedynie połową sukcesu – liczy się także jej odpowiednie dostosowanie i zorientowanie na użytkownika. Maksymalizacja użyteczności i funkcjonalności witryny połączona powinna być z jej przejrzystym designem oraz merytorycznymi treściami.

SXO jest zatem szansą na skuteczne docieranie do szerokiej grupy odbiorców, którzy następnie mogą stać się lojalnymi klientami. Mamy nadzieję, że dzięki naszemu artykułowi przekonasz się do skorzystania z synergii SEO i UX, która przynieść może Ci wiele korzyści!

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentową firmy - tworzę różnego rodzaju teksty, a także treści na social media.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią powiem, gdzie brakuje przecinka (nawet jeśli nikt nie pytał). Znam wszystkie najnowsze trendy na TikToku i nie zawaham się ich użyć.