Wśród wielu branż można się spotkać często z biznesami, które notują różną popularność w zależności od pory roku, aktualnych trendów czy też zmian prawnych lub legislacyjnych. Takie biznesy można uznać za sezonowe. W tym przypadku nasuwać może się pytanie, czy sezonowe wzrosty sprzedaży wpływają jakoś na proces pozycjonowania? Czy w ogóle pozycjonowanie sezonowych biznesów ma sens?
Sezonowość w biznesie powoduje na pewno konieczność wprowadzenia dobrze dobranej strategii marketingowej. Musi być ona również odpowiednio zaplanowana w czasie. Jeśli zastanawiasz się, jak powinny być przeprowadzane działania SEO w kontekście okresowego natężenia sprzedaży, zachęcamy do zapoznania się z naszym dzisiejszym artykułem.
Czym jest sezonowość w biznesie?
Termin biznes sezonowy odnosi się do przedsiębiorstwa, którego oferta przeżywa szczególną popularność w sprecyzowanych, zazwyczaj tych samych, okresach roku. Do okresów tych zalicza się m.in. różne święta lub też konkretne pory roku. Przykładem takiego biznesu może być np. stoisko z choinkami lub sklep z kurtkami zimowymi czy też firma montująca rolety i żaluzje. To kiedy nastąpi popyt, zależy w głównej mierze od rodzaju oferowanych przez firmę produktów czy usług.
Biznesy sezonowe stanowią dosyć specyficzny typ działalności. Ich promowanie może stanowić dla właścicieli czasem spory problem. Wymagają one bowiem dużo wcześniej zaplanowanych działań, o czym zapomina wielu przedsiębiorców. Zdarza się, że chcą oni podejmować działania reklamowe, dopiero kiedy zainteresowanie produktem już się rozpoczyna. Pozycjonowanie biznesu sezonowego należy rozpocząć z odpowiednim wyprzedzeniem, aby efekty budowania widoczności w Google zbiegło się w czasie ze wzmożonym popytem (szczyt sezonowości). Jeżeli nie przygotowałeś SEO dla swojego sezonowego biznesu wcześniej, rozwiązaniem będzie kampania Google Ads, która szybciej zdobędzie dla ciebie wartościowe wejścia na stronę internetową.
Dowiedz się więcej o analizie popytu:
Jak zmierzyć popyt na produkt lub usługę w internecie?
Przyczyny sezonowości sprzedaży
Sezonowa sprzedaż towarów wynika głównie z nasilających się potrzeb konsumentów w określonym czasie roku. Dla każdej branży może to być inny czynnik, np. w okresie po Świętach Bożego Narodzenia, gdy zbliża się Sylwester, wzrasta popyt na fajerwerki. Podobnie jest m.in. z rodzajem obuwia używanym w zależności od pory roku.
Na sezonowość wpływają także aktualnie panujące trendy. Zjawisko to zaobserwować można przede wszystkim w branży odzieżowej. Często mówi się nawet, że coś jest np. modne w “sezonie jesień/zima 2022”. Z tego też względu produkt, który jest aktualnie popularny, nie musi być wcale chętnie kupowany w przyszłym roku. Jest to niezwykle ważna informacja dla przedsiębiorców – muszą oni bowiem stale trzymać rękę na pulsie i śledzić najnowsze trendy.
Najlepsze narzędzia do analizy sezonowości
Analiza sezonowości jest jednym z podstawowych sposobów na obserwowanie okresowego popytu na produkty czy usługi. Średnia miesięczna liczba wyszukiwań konkretnych fraz stanowi bowiem bardzo dobre źródło informacji na temat tego, kiedy rozpoczyna się sezon sprzedażowy w danej branży. Dzięki tym danym możliwe jest podejmowanie decyzji co do odpowiedniego czasu wdrożenia działań marketingowych.
Istnieje wiele narzędzi, które umożliwiają przeprowadzenie takiej analizy. Zaliczyć można do nich np. Senuto i Ahrefs. Dostępne w nich wskaźniki dostarczają wielu cennych wskazówek dotyczących trendów oraz wolumenu wyszukiwań różnych słów. Przyjrzyjmy się zatem bliżej tym rozwiązaniom.
Senuto kontra Ahrefs
Zarówno Senuto, jak i Ahrefs są narzędziami wykorzystywanymi przez specjalistów SEO. Posiadają one bowiem wiele funkcji ułatwiających przeprowadzenie procesu pozycjonowania. Jedną z nich jest właśnie analiza sezonowości konkretnych fraz kluczowych.
Za pomocą Senuto przeprowadzisz m.in. analizę widoczności wybranej witryny czy też zbadasz frazy kluczowe. Ta druga funkcja jest szczególnie istotna w kontekście analizy sezonowości. Po wpisaniu wybranych wyrazów w dostępną bazę słów kluczowych wyświetlone zostaną inne propozycje powiązanych z nimi fraz. Obok nich pojawią się informacje dotyczące średniej miesięcznej liczby ich wyszukiwań, a także zobrazowanie tych danych na wykresie. Dzięki graficznym zestawieniom miesięcy możliwe jest przeanalizowanie popularności danej frazy w konkretnych okresach roku.
Ahrefs również udostępnia wiele informacji na temat wyszukiwań wybranych słów kluczowych. Są one jednak nieco bardziej zaawansowane, gdyż sprawdzić możesz również wiele innych parametrów. Zalicza się do nich np. listę konkretnych wyników na daną frazę z wyszukiwarki, potencjał ruchu czy też trudność znalezienia się w pierwszej dziesiątce organicznych wyników wyszukiwania na dane słowo kluczowe. Za pomocą Ahrefsa sprawdzisz oczywiście miesięczny wolumen wyszukiwań wybranych fraz, a także możesz przeanalizować go na zamieszczonym wykresie. Przedstawiają one również dane historyczne z kilku poprzednich lat – w Senuto nie jest natomiast to możliwe.
Oba te narzędzia dostarczyć Ci mogą wielu cennych informacji dotyczących sezonowości określonych fraz kluczowych. Pomoże Ci to na pewno w planowaniu strategii oraz przygotowywaniu biznesu na rozpoczęcie sezonu. Oprócz kilku różnic w prezentacji danych, narzędzia te różni także cena. Ahrefs jest bowiem droższy od Senuto. Z tego też względu warto wybrać rozwiązanie, które rzeczywiście będzie Ci najbardziej potrzebne.
Planer Słów Kluczowych
Darmowym narzędziem, które również przyda się przy analizie sezonowości, jest Planer słów kluczowych Google Ads. Działa ono na podobnej zasadzie, co przedstawione wcześniej platformy. Po wpisaniu w Planerze wybranej frazy wyświetlone zostaną zbliżone do niej propozycje innych słów kluczowych. Obok nich pojawi się średnia miesięczna liczba wyszukiwań oraz wykres z ich zestawieniem. Dodatkowo wybrać można konkretny przedział czasowy, z którego najbardziej interesują Cię dane. Podobnie jak w Ahrefsie pozwala to na przeanalizowanie popularności fraz na przełomie nawet kilku lat.
Jak pozycjonować sezonowy biznes?
Sezonowy biznes w swojej strategii również może efektywnie wykorzystywać działania pozycjonerskie. Warunkiem koniecznym jest jednak odpowiednie ich zaplanowanie. SEO nie jest bowiem procesem działającym natychmiastowo – wymaga on czasu oraz konsekwentności. Z tego też względu przedsiębiorstwa, które podlegają sezonowości, powinny korzystać z usług SEO przez cały rok.
Odpowiednio wcześnie zoptymalizowana witryna, która osiąga wysokie wyniki w wyszukiwarce, będzie bardzo dobrze przygotowana na rozpoczęcie sezonu. Istotnym aspektem jest również prowadzenie bloga z tematycznymi wpisami w zależności od okresu roku. Dzięki niemu można również zwiększać swoją widoczność bezpośrednio przed wzrostem popytu. Odpowiednio zaplanowane wpisy z wyszukiwanymi przez użytkowników frazami są w stanie nakierować ich na Twoją witrynę oraz ofertę.
Podsumowanie
Sezonowość w biznesie w kontekście pozycjonowania stron może być niekiedy problematyczna. Wielu właścicieli firm nie zdaje sobie bowiem sprawy z tego, że działania te należy zaplanować ze sporym wyprzedzeniem. Najlepszym rozwiązaniem jest zatem prowadzenie na stronach biznesów sezonowych działań SEO przez cały rok. W ten sposób poprawie ulegnie ogólna widoczność witryny, jak i zostanie ona przygotowana na oczekiwane rozpoczęcie sezonu sprzedażowego.
Innym dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie przez biznesy sezonowe reklam Google Ads. Zarówno działania pozycjonerskie, jak i kampanie Google powinny być przeprowadzane przez specjalistów z tego zakresu. Jeśli zastanawiasz się nad którymś rozwiązaniem, skontaktuj się z nami, a na pewno wspólnie wybierzemy najlepszą opcję dla Twojej firmy!