W dobie wszechobecnych mediów społecznościowych wręcz nieodłącznym ich elementem jest prowadzenie działań sprzedażowych. Social selling jest niezwykle popularnym rozwiązaniem, gdyż usprawnia docieranie do potencjalnych klientów, którzy mogą być zainteresowani ofertą. Przykładem tego procesu jest np. sprzedaż na LinkedIn – serwisie umożliwiającym budowanie profesjonalnej sieci kontaktów biznesowych.
Wiele osób może się zastanawiać, jak sprzedawać przez LinkedIn? Platforma ta posiada bowiem spory potencjał, jednak wymaga on umiejętnego wykorzystania. Jedno jest pewne – dzięki odpowiednio zaplanowanym działaniom jesteś w stanie zdobyć za pomocą tego serwisu wiele nowych kontaktów, a finalnie zwiększyć swoją sprzedaż. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na ten temat, zachęcamy do zapoznania się z naszym dzisiejszym artykułem.
Korzyści płynące ze sprzedaży na LinkedIn
Serwis LinkedIn, ze względu na swój charakter, jest bardzo dobrym narzędziem do prowadzenia działań sprzedażowych B2B. Stanowi on bowiem miejsce, które skupia profesjonalistów z wielu branż. Umożliwia to zatem dotarcie do osób decyzyjnych z różnych firm działających na rynku.
Umiejętne wyszukiwanie użytkowników oraz przedsiębiorstw, pasujących do kryteriów grupy docelowej, zdecydowanie usprawni proces sprzedaży. Dzięki wielu istotnym informacjom zamieszczonym na profilu LinkedIn jesteś w stanie zweryfikować, czy dana osoba rzeczywiście może być Twoim potencjalnym klientem. W ten sposób możesz szybko przeprowadzić selekcję użytkowników i skupić się na tych, z którymi masz największą szansę na pomyślne nawiązanie relacji biznesowej.
Jak pozyskiwać klientów na LinkedIn – podstawowe zasady
Nim rozpoczniesz swój proces sprzedażowy na LinkedIn, powinieneś najpierw odpowiednio się do niego przygotować. Bez profesjonalnego profilu osobistego czy zdobycia cennych kontaktów ciężko jest bowiem rozpocząć efektywne działania w tym zakresie. Skuteczna sprzedaż wymaga także wartościowych treści, które angażują odbiorców i zachęcają ich do interakcji. Elementy te tworzą razem spójną całość marki, która wzbudzać może zaufanie potencjalnych klientów.
Jak zatem zacząć sprzedawać na LinkedIn? Aby uniknąć podstawowych błędów, warto zapoznać się z zasadami pozyskiwania klientów. Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie kilka wskazówek.
Stworzenie profesjonalnego profilu
Bez różnicy, czy działania sprzedażowe rozpocząć chcesz z profilu osobistego, czy profilu firmowego – musi być on odpowiednio uzupełniony. W końcu stanowi on Twoją wizytówkę, która może zachęcić lub zniechęcić użytkowników do podejmowania jakichkolwiek interakcji. Potraktuj stronę Twojego profilu osobistego jak stronę internetową – to wizytówka Ciebie i Twoich dokonań zawodowych. Im ciekawsze i bardziej angażujące treści będziesz dostarczał Twojej sieci kontaktów, tym częściej Twój profil będzie wyświetlany przez nich. Kontroluj zatem wskaźnik ilości wyświetleń Twojego profilu – będzie pierwszym miernikiem Twojej popularności na LinkedIn.
Po bardziej szczegółowe informacje na temat tworzenia profesjonalnych profilów na LinkedIn zapraszamy do naszych poprzednich artykułów:
Profesjonalny profil firmowy LinkedIn – jak go stworzyć?
Jak profesjonalnie uzupełnić profil osobisty na LinkedIn?
Zdobywanie nowych kontaktów
Kolejnym ważnym elementem jest budowanie sieci kontaktów. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z LinkedIn musisz liczyć się z tym, że zasięg publikacji będzie niski. Warto swoją aktywność skierować także w kierunku rozszerzania sieci biznesowych kontaktów. Kontakty w LinkedIn dzielą się wg stopnia, w zależności od niego Twoje możliwości interakcji są inne. Wyróżniamy 3 stopnie relacji na LinkedIn:
- Kontakty 1 stopnia – Twoi „bezpośredni znajomi” czyli osoby w Twojej sieci kontaktów. Są w niej, ponieważ zaakceptowały Twoje zaproszenie lub Ty zaakceptowałeś ich zaproszenia. Możesz wysłać do nich bezpośrednią wiadomość prywatną.
- Kontakty 2 stopnia – osoby, które są w sieci kontaktów użytkowników z Twojej sieci kontaktów (Twoje kontaktu 1 stopnia). Wysłać im możesz zaproszenie lub też wiadomość InMail, ale nie możesz wysłać bezpośredniej wiadomości prywatnej.
- Kontakty 3 stopnia – osoby połączone z Twoimi kontaktami 2 stopnia. Możesz takie osoby zaprosić do swojej sieci kontaktów lub wysłać do nich wiadomość InMail, ale nie możesz wysłać wiadomości prywatnej.
Swoich potencjalnych klientów warto poszukiwać w każdej z powyższych grup. Posiadając konkretne kryteria, będziesz w stanie znaleźć użytkowników, którzy pasują do Twojej grupy docelowej. Kierować się możesz np. nazwą stanowiska pracy, branżą, wielkością firmy, w której pracuje, miastem, językiem.
Gdy w Twojej sieci kontaktów znajdować się już będą odpowiedni użytkownicy, poprzez wysłanie wiadomości rozpocząć możesz z nimi dialog. Jest to dobry moment na przedstawienie się i krótkie opisanie swojej oferty. Do każdej z osób warto podchodzić w sposób indywidualny, tak aby nie wykorzystywać ciągle uniwersalnych schematów. Pamiętaj, że użytkownicy w danym momencie nie czekają na oferty, które są niedopasowane do ich potrzeb. Kiedy zdecydujesz się wysłać wiadomość, postaraj się ich zachęcić do tego, aby poświęcili swój czas na odczytanie wiadomości.
Dzięki temu zabrzmisz bardziej naturalnie oraz zwiększysz swoje szanse na odzew. Pamiętaj, że LinkedIn jest dobrym narzędziem do prowadzenia działań sprzedażowych, jednak w razie zainteresowania ofertą nie ograniczaj się jedynie do tego serwisu. Zaproponuj rozmowę telefoniczną lub, o ile to możliwe, osobiste spotkanie w celu szczegółowego omówienia propozycji.
Dostarczanie wartościowych treści
Istotnym elementem wpływającym na powodzenie sprzedaży na LinkedIn jest również tworzenie wartościowych treści. Warto korzystać z możliwości publikowania postów i artykułów, gdyż jest to także część budowania profesjonalnego profilu. Mimo że nie jest to bezpośredni czynnik, który generuje leady, to pozwala on na kreowanie własnej marki oraz pozytywnego odbioru u potencjalnych klientów.
Publikując ciekawe i angażujące posty, jesteś w stanie przedstawić swoją wiedzę oraz wejść w interakcję z użytkownikami. Pomaga to także w budowaniu relacji, które mogą następnie przełożyć się na potencjał sprzedażowy. Swoimi artykułami eksperckimi docierać możesz także do szerokiego grona odbiorców, wśród których znaleźć się mogą osoby zainteresowane Twoją ofertą. Być może na tyle zainteresuje ich Twój post, że sami postanowią napisać do Ciebie.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o tym, co publikować na LinkedIn zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem na ten temat!
InMail a sprzedaż na LinkedIn
Wcześniej wspomniany przez nas InMail, który wysłać możesz do użytkowników spoza swojej sieci kontaktów, jest dobrym sposobem na docieranie do potencjalnych klientów. Kluczem jest jednak odpowiednie sformułowanie owej wiadomości, tak aby przyniosła ona pożądany efekt. Umiejętne jej zaplanowanie może zwiększyć Twoje szanse na otrzymanie odpowiedzi i nawiązanie relacji.
Wiadomości InMail powinny być spersonalizowane – lepiej unikać gotowych szablonów, które są mało atrakcyjne. Warto także zawrzeć w ich wstępie informację, w jakim celu piszesz. Dodatkowo wiadomość powinna być skonstruowana w taki sposób, aby zachęcić odbiorcę do dalszej rozmowy. Zaznaczyć należy, że funkcja InMail dostępna jest jedynie w opcji LinkedIn Premium.
Podsumowanie
Przy odpowiednim wykorzystaniu potencjału LinkedIn prowadzenie sprzedaży w tym serwisie przynieść może spore efekty. Należy jednak umiejętnie opracować strategię działania oraz przygotować do niej swój profil. Warto zadbać także o szczegółowe przeanalizowanie grupy odbiorców, do której chcesz dotrzeć. Usprawni to zdecydowanie proces poszukiwania potencjalnych klientów.