Skąd brać pomysły na artykuły blogowe?

 

Czy zdarza Ci się, że pomysły na nowe wpisy blogowe uciekają, gdy tylko siadasz do pisania? Pustka w głowie potrafi skutecznie zniechęcić do tworzenia i sprawić, że odkładasz blogowanie na później. Tymczasem systematyczne publikowanie angażujących treści to klucz do zbudowania lojalnej społeczności wokół Twojej firmy i zwiększenia ruchu na stronie.

Wpisy na blogu mogą również zwiększyć wiarygodność Twojej marki. Widząc, że firma regularnie publikuje wartościowe i merytoryczne treści, klienci postrzegają ją jako eksperta w danej dziedzinie. Jak zatem radzić sobie z brakiem weny i skąd czerpać pomysły na artykuły blogowe? Podpowiadamy poniżej.

Przykładowe źródła tematów na bloga

Przed przystąpieniem do rzeczywistego tworzenia artykułów warto przygotować nawet najprostszy harmonogram. Zaplanuj tematy, orientacyjne terminy i osoby odpowiedzialne za proces. Spisanie takiego planu (np. w Excelu) znacznie ułatwi Ci egzekwowanie wykonanej pracy.

Na tym etapie warto przeprowadzić tzw. research tematów. W kolejnych akapitach opisaliśmy kilka sposobów na znalezienie inspiracji na przykładowe tematy artykułów.

Rozmowy z klientami i ich zapytania

Twoje artykuły blogowe powinny przede wszystkim odpowiadać na pytania docelowych odbiorców. Kto zna problemy Twoich potencjalnych klientów lepiej, niż osoby, które już Ci zaufały? Dlatego warto wsłuchać się w głos obecnych klientów i na podstawie ich zapytań oraz wątpliwości tworzyć wartościowe treści.

Analizuj rozmowy z klientami, zarówno te bezpośrednie, jak i prowadzone za pomocą infolinii, czatu czy mediów społecznościowych. Zwróć uwagę na najczęściej pojawiające się pytania i problemy zgłaszane przez konsumentów. To prawdziwa kopalnia inspiracji na artykuły, które będą trafiać w samo sedno potrzeb Twojej grupy docelowej.

Tworząc treści na podstawie realnych potrzeb klientów, budujesz swój ekspercki wizerunek. Pokazujesz, że doskonale rozumiesz swoich odbiorców i potrafisz dostarczyć im wartościowej wiedzy, która pomoże rozwiązać ich problemy.

Dobry temat to jedno – pamiętaj o optymalizacji swoich treści pod wyszukiwarkę Google. Przygotowaliśmy dla Ciebie artykuł ze wskazówkami:

Artykuł generujący ruch z Google – jak go napisać?

 

Research w Google

Kolejnym źródłem tematów może być wyszukiwarka Google. W jaki sposób z niej korzystać? Wybierz frazę, na której chcesz oprzeć swój artykuł. Dla przykładu postawmy się w pozycji firmy, która ma w swojej ofercie maszyny budowlane. Wybierzmy frazę “koparka łańcuchowa”. Wpisz ją w wyszukiwarkę Google i przejdź do sekcji Więcej pytań.

Znajdujące się tam pytania mogą być dla takiej firmy inspiracją na artykuły blogowe. Oto przykłady:

Każde z tych pytań może posłużyć jako temat na wartościowy wpis blogowy. Przykładowo, artykuł pt. „Na jaką głębokość kopie koparka łańcuchowa?” może być bardzo pomocny dla osoby, która rozważa zakup takiego sprzętu.

Oprócz tego zwróć uwagę na autouzupełnianie w pasku Google. Wpisując jakąś frazę, poniżej wyświetlają się zazwyczaj podpowiedzi. Nimi również możesz się zainspirować – w końcu są to frazy, które wyszukiwane są przez innych użytkowników.

Nowości w branży i ważne wydarzenia

Coś ciekawego wydarzyło się w Twojej branży? A może Twoja firma brała udział w jakiejś konferencji lub targach? Opisz to na swoim blogu! Tego typu tematy pokazują, że uczestniczysz aktywnie w różnego rodzaju wydarzeniach i jesteś na bieżąco z pojawiającymi się nowościami.

Dobrym pomysłem jest również oparcie się na dostępnych badaniach lub raportach. Zinterpretuj dane i trendy, wyciągnij wnioski istotne dla czytelników lub wyjaśnij zachodzące zależności.

Pisząc o nowościach i ważnych wydarzeniach, staraj się patrzeć na nie z perspektywy czytelnika. Zastanów się, co będzie dla niego szczególnie interesujące i przydatne. Analizuj fakty i wyciągaj pomysły. Tam, gdzie to możliwe, dodaj praktyczne wskazówki do zastosowania od ręki.

Przykład artykułu/relacji z konferencji

Statystyki i popularność poprzednich wpisów

Pomysły na bloga czerpać możesz również… ze swojego bloga. Już wyjaśniamy – jeśli do tej pory opublikowałeś już na swojej stronie jakieś wpisy, sprawdź ich popularność. Możesz to zrobić np. poprzez narzędzie Google Search Console. Przeanalizuj, które artykuły są najchętniej odwiedzane przez użytkowników.

Wejdź w sekcję Wyniki wyszukiwania, a następnie przejdź do zakładki Strony. Znajdziesz w niej listę podstron, które cieszą się największą popularnością w organicznych wynikach wyszukiwania.

Co możesz zrobić z tą informacją? Możesz stworzyć serię powiązanych artykułów. Być może dotychczas poruszone zostały ogólne kwestie, które warto dokładniej opisać w kolejnym wpisie? Rozbij najpopularniejsze tematy na jeszcze bardziej szczegółowe zagadnienia. Zawęź temat i opisz go w osobnym artykule.

W ten sposób stworzysz klastry tematyczne, które możesz następnie powiązać linkowaniem wewnętrznym. To bardzo dobry sposób na przemyślaną rozbudowę bloga i wyczerpanie ważnego dla Twoich odbiorców tematu.

Inne branżowe blogi

W swoim researchu pomysłów na tematy blogowe uwzględnij również działania konkurencji. Przejrzyj strony firm, które działają w tej samej branży. Przeanalizuj, jakie tematy poruszają, na czym się skupiają. Należy jednak odróżnić inspirację od kopiowania. Nie chodzi o to, by duplikować treści konkurencji, ale by znaleźć luki w ich contencie i zaproponować czytelnikom coś unikalnego.

Kilka dodatkowych wskazówek:

  • Zwróć uwagę na tematy, których konkurencja nie porusza wcale lub opisuje bardzo pobieżnie. To Twoja szansa, by wypełnić lukę i dostarczyć odbiorcom wartościowych treści, których nie znajdą nigdzie indziej.

 

  • Przeanalizuj, w jaki sposób konkurencyjne blogi przedstawiają dane zagadnienie. Zastanów się, czy możesz opisać temat z innej perspektywy, bardziej przystępnym językiem, podpierając się przykładami.

 

  • Zainspiruj się formatem i strukturą wpisów na blogach branżowych. Może warto wypróbować na swoim blogu sprawdzone już rozwiązania, np. w postaci poradników.

Blog na stronie lub sklepie – 3 klasyczne pomysły na content

Wspomnieliśmy wyżej o strukturze artykułów. Wybierając tematykę wpisu, warto także zaplanować od razu jego format. Na szczęście istnieje wiele sprawdzonych opcji, którymi możesz się inspirować. Poniżej opisaliśmy klasyczne pomysły na wpisy na stronę lub sklep internetowy. Koniecznie przetestuj je na swoim blogu!

Wpisy poradnikowe

Jednym z najczęściej wykorzystywanych formatów artykułów są poradniki – czyli treści, które dostarczają czytelnikom praktycznych wskazówek, porad i instrukcji na określony temat. Ich celem jest rozwiązanie konkretnych problemów lub odpowiedź na nurtujące odbiorców pytania. Dzięki tego typu wpisom możesz również np. przedstawić poszczególne korzyści swoich produktów czy usług.

W poradnikach możesz też wyjaśnić, jak użytkownik może coś zrobić samodzielnie. Taka forma jest bardzo ceniona przez czytelników, ponieważ dostarcza im konkretnych wskazówek i instrukcji, które mogą od razu zastosować w praktyce.

Przykład artykułu poradnikowego

Checklisty

Kolejną popularną formą są checklisty, czyli listy kontrolne. Ułatwiają one zazwyczaj czytelnikom wykonanie jakiegoś zadania krok po kroku.

Checklisty to skuteczna forma artykułów, która pozwala w pigułce przekazać czytelnikom konkretną wiedzę. Odbiorcy chętnie korzystają z takich treści, ponieważ ułatwiają one wdrożenie nawet złożonych procesów krok po kroku. Umiejętnie przygotowana checklista może stać się wartościowym źródłem informacji, po które użytkownicy będą wracać, a także chętnie linkować i udostępniać.

Tego typu wpisy mogą być również dobrym bodźcem zakupowym dla potencjalnego klienta. Przykładowo, firma zajmująca się sprzedażą i montażem paneli fotowoltaicznych może opublikować na swoim blogu checklistę pt. „10 kroków do obniżenia rachunków za prąd dzięki fotowoltaice”. Taki artykuł pokazuje krok po kroku, jak przejść przez proces inwestycji w fotowoltaikę. Dostarcza praktycznych wskazówek i rozwiewa potencjalne wątpliwości, co może przełożyć się na decyzję zakupową.

TOP X – polecenia

Prawdopodobnie często masz styczność z różnego rodzaju rankingami zatytułowanymi TOP X najlepszych… – jest to format, który również możesz wykorzystać na swoim blogu. Poleć swoim czytelnikom konkretne produkty lub przedstaw im inne ważne z punktu widzenia Twojej branży zestawienie.

Przy tworzeniu zestawienia TOP X pamiętaj, aby:

  • Wybrać temat interesujący dla Twojej grupy docelowej i zgodny z profilem firmy,

 

  • Jasno określić kryteria, według których tworzysz ranking – np. cena, jakość, popularność, opinie użytkowników,

 

  • Nie zakłamywać rankingu, lecz faktycznie przedstawić korzyści konkretnych rozwiązań,

 

  • Zaprezentować informacje w atrakcyjnej formie – użyj tabel, grafik, zdjęć produktów.

Podsumowanie

Choć temat artykułu jest ważny, pamiętaj, że główną rolę powinna grać jego treść. Dostarczaj swoim odbiorcom przydatne wpisy, które rozwiążą ich problemy lub też odpowiedzą na istotne pytania.

W tym wszystkim miej również na uwadzę optymalizację pod wyszukiwarkę – dzięki niej Twoje artykuły będą mogły wyświetlać się na wyższych pozycjach w wynikach Google. A to właśnie z tego źródła wielu użytkowników trafia na firmowe blogi.

Szukasz więcej informacji na temat tworzenia contentu? Na naszym blogu znajdziesz zakładkę poświęconą treściom. Zapraszamy:

Więcej artykułów o contencie

 

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentową firmy - tworzę różnego rodzaju teksty, a także treści na social media.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią powiem, gdzie brakuje przecinka (nawet jeśli nikt nie pytał). Znam wszystkie najnowsze trendy na TikToku i nie zawaham się ich użyć.