Recykling treści, czyli drugie życie istniejącego contentu

Content jest nieodłącznym elementem skutecznego marketingu w internecie. Regularne publikowanie wpisów, artykułów czy case study jest jednym ze sposobów na zainteresowanie użytkownika i zachęcenie go do zapoznania się z Twoją ofertą. Co jeśli jednak nie masz na tyle czasu, aby tworzyć ciągle nowe materiały? Z pomocą przychodzi recykling treści.

W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, na czym polega odświeżanie treści oraz przedstawiamy główne zalety tej strategii. Dowiedz się, jak efektywnie krok po kroku wykorzystywać istniejący już content. Zaczynajmy!

Czym jest recykling treści?

Recykling treści to proces ponownego wykorzystywania wyprodukowanych już treści w celu stworzenia na ich podstawie nowych materiałów. Obejmuje on również aktualizację istniejącego już contentu o nowe dane oraz rozbudowywanie go o dodatkowe informacje.

Należy jednak pamiętać, że recykling treści nie jest dosłownym powielaniem tego samego tekstu. Używanie identycznych zdań lub sformułowań prowadzić będzie bowiem do powstawania duplikacji.

Przykładowe formy recyklingu treści to:

  • Przekształcanie artykułów na blogu w infografiki, posty w social mediach, nagrania wideo lub podcasty;
  • Aktualizowanie i wzbogacanie starszych artykułów o nowe dane, tak aby nadal były wartościowe;
  • Tworzenie serii kilku artykułów skupiających się na jednej tematyce, wykorzystując wcześniej opublikowane treści;
  • Połączenie kilku bardziej ogólnych publikacji w jeden artykuł ekspercki.

Dlaczego warto wykorzystywać recykling treści?

Dobrze przeprowadzony recykling treści przynieść może Ci wiele korzyści. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich.

Oszczędność czasu i pieniędzy

Główną zaletą płynącą z recyklingu treści jest możliwość zaoszczędzenia czasu i pieniędzy potrzebnych do tworzenia nowego contentu od podstaw.

Produkcja treści obejmuje kilka etapów – od wybrania tematu, przez research, po jej stworzenie. Jest to proces dość czasochłonny, który wymaga wysiłku. Odświeżenie dostępnego już contentu znacząco ogranicza czas potrzebny na opracowanie treści do publikacji – bazujesz w końcu na gotowych informacjach, które należy jedynie w pewien sposób przekształcić.

Tworzenie całkowicie nowych treści może być także kosztowne, szczególnie w przypadku zatrudniania copywriterów czy specjalistów ds. marketingu. Redagując istniejące materiały, nie musisz ponosić dodatkowych kosztów. Jest to zatem dobry sposób na znalezienie oszczędności w swoim budżecie.

Zwiększenie zasięgu

Istniejące treści, które były wcześniej publikowane na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych, mogą zostać odświeżone i ponownie dodane na inne platformy. Pozwala to na dotarcie do nowych odbiorców, którzy nie widzieli ich wcześniej. Dzięki temu zasięg publikacji zostaje zwiększony, co może przyczynić się do wzrostu ruchu na stronie internetowej oraz zwiększenia zaangażowania użytkowników.

Ogólnie mówiąc, możliwość ponownego wykorzystania treści w różnych formatach (np. wideo, infografika, artykuł) pozwala na dotarcie do różnych grup odbiorców, którzy preferują odmienne formy komunikacji.

Wsparcie działań SEO

Optymalizacja SEO to ważny element pozyskiwania ruchu na stronie internetowej. Recykling treści może znacząco pomóc w tym procesie poprzez dostosowywanie istniejących treści do potrzeb odbiorców i robotów wyszukiwania.

Przykładowo, wykorzystanie starego artykułu w nowej formie lub zaktualizowanie go i dodanie nowych linków wewnętrznych może przyczynić się do wzmocnienia struktury linków i zwiększenia wartości strony dla wyszukiwarek.

Recykling treści jest również szansą na pozycjonowanie witryny na nowe frazy. Wzbogacenie istniejącej treści o kolejne słowa kluczowe pozwala na dotarcie do nowych odbiorców i zwiększenie zasięgu witryny.

Budowanie eksperckiego wizerunku

Poprzez recykling istniejących już treści i dostosowanie ich do bieżących potrzeb, firma może pokazać swoją wiedzę i kompetencje w danym obszarze. Dzięki publikowaniu wartościowego contentu w różnych formatach i na różnych platformach marka może stać się autorytetem w swojej dziedzinie i budować pozytywny wizerunek eksperta.

Marka, która wyróżnia się swoją wiedzą i doświadczeniem, może przyciągać nowych klientów, którzy chcą skorzystać z usług lub produktów oferowanych przez ekspertów w danej branży.

Jakie treści nadają się do odświeżenia?

W zasadzie każdy rodzaj treści może być wykorzystany w procesie recyklingu, od artykułów na blogu, przez wideo, infografiki, prezentacje, po zdjęcia czy grafiki. Ważne jest jednak, aby wybrać przede wszystkim te treści, które w przeszłości okazały się najbardziej wartościowe i cieszyły się dużą popularnością.

Można również eksperymentować i przetestować różne warianty recyklingu, np. przerabiając artykuł na wideo, wideo na infografikę, czy łącząc różne treści w jednym artykule. Warto ponownie podkreślić, że recykling treści nie polega na kopiowaniu i wklejaniu, ale na tworzeniu nowych, wartościowych materiałów z istniejących już zasobów.

W drugiej kolejności powinieneś skupić się na materiałach, które nie osiągnęły aż tak dużej liczby odsłon czy reakcji ze strony użytkowników. Być może problem leży w ich formie lub stylu, a nie samym temacie i przekazie. Po odświeżeniu treści sprawdzić możesz jej popularność i porównać z pierwotnym materiałem. Dzięki temu będziesz w stanie planować swoje przyszłe działania, tak aby były jak najbardziej efektywne.

Etapy recyklingu treści

1. Wybierz treści, które nadają się do recyklingu – na początku sprawdź, które artykuły, infografiki lub filmy były szczególnie skuteczne w przyciąganiu odbiorców i generowaniu zaangażowania. Zbadaj, które treści cieszyły się największą popularnością wśród odbiorców i skup się na ich aktualizacji lub przekształceniu.

 

2. Uaktualnij treści – przed ponownym wykorzystaniem treści, upewnij się, że są aktualne i zgodne z obowiązującymi trendami i wytycznymi. Zaktualizuj je o nowe informacje, zastąp przestarzałe dane lub dodaj nowe elementy, które przyciągną uwagę odbiorców.

 

3. Dostosuj format – zastanów się, jakie formaty treści są najbardziej skuteczne w przyciąganiu odbiorców. W przypadku gdy np. twoje artykuły nie przynoszą oczekiwanych efektów, zastanów się, czy nie warto przekształcić ich w wideo lub podcasty. Dostosuj ich format do specyfiki platformy, na której planujesz publikować treść.

 

4. Optymalizuj treści – podczas recyklingu treści warto zadbać również o optymalizację pod kątem SEO. Skup się na słowach kluczowych, nagłówkach, linkach wewnętrznych i zewnętrznych oraz innych czynnikach, które pomogą zwiększyć widoczność treści w wyszukiwarkach.

 

5. Zmień perspektywę – zmień perspektywę i spojrzenie na temat, o którym piszesz. Możesz np. skupić się na innym aspekcie problemu, odmiennym punkcie widzenia lub nowych trendach, co pozwoli na uzyskanie świeżego spojrzenia na temat i zainteresowanie odbiorców.

 

6. Wykorzystaj nowe kanały dystrybucji – po recyklingu treści wykorzystaj nowe kanały dystrybucji, takie jak social media, blog czy newslettery. Dzięki temu zwiększysz zasięg i szanse na przyciągnięcie nowych odbiorców.

 

7. Monitoruj wyniki – po publikacji zrecyklingowanych treści, monitoruj ich wyniki. Sprawdź, jakie są ich wskaźniki zaangażowania, liczba wyświetleń, udostępnień, czy komentarzy. Dzięki temu dowiesz się, które podejścia są najbardziej efektywne.

 

8. Kontynuuj proces recyklingu – recykling treści to proces ciągły, który powinien być realizowany regularnie. Planuj aktualizacje i ulepszanie istniejących treści, a także tworzenie nowych, które będą bazować na wcześniejszych materiałach. Dzięki temu zwiększysz szanse na przyciągnięcie uwagi odbiorców i zbudowanie lojalności wśród nich.

Podsumowanie

Recykling treści to niezwykle pomocna strategia marketingowa, która pozwala firmom na maksymalne wykorzystanie istniejących zasobów. Przy odpowiednim wdrożeniu może przynieść wiele korzyści, takich jak m.in. zwiększenie zasięgu czy poprawa wyników SEO.

Pamiętaj jednak, aby stworzone na nowo treści były unikalne oraz dopasowane stylem do poszczególnych platform. W ten sposób będą one rzeczywiście wartościowe i przydatne dla użytkowników.

Masz do nas jakieś pytanie?

Skontaktuj się z nami! 

 

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentową firmy - tworzę różnego rodzaju teksty, a także treści na social media.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią powiem, gdzie brakuje przecinka (nawet jeśli nikt nie pytał). Znam wszystkie najnowsze trendy na TikToku i nie zawaham się ich użyć.