Jak zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków w e-commerce?

 

Porzucone koszyki to sytuacje, w których potencjalni klienci dodają produkty do koszyka zakupowego online, ale nie dokonują ostatecznego zakupu, ponieważ opuszczają stronę przed finalizacją transakcji.

Z każdym porzuconym koszykiem w e-commerce tracisz nie tylko potencjalne zyski, ale także cenne możliwości budowy trwałych relacji z klientami. Ale czy musi tak być?

Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, jak skutecznie zminimalizować liczbę porzuconych koszyków i odbudować utracone szanse. Zatrzymuj klientów i zarabiaj!

Porzucone koszyki zakupowe – zmora sklepów internetowych

Porzucone koszyki zakupowe stanowią nieuchronny element rzeczywistości sklepów internetowych. Pamiętaj – to nie tylko wyzwanie, ale także okazja do lepszego zrozumienia klientów i poprawy doświadczenia zakupowego. Za każdą tego typu sytuacją kryje się bowiem powód, który warto zgłębić.

Duża liczba porzuconych koszyków wiąże się często m.in. z:

  • utratą potencjalnych dochodów,
  • negatywnym doświadczeniem użytkowników,
  • przejściem potencjalnych klientów do konkurencji,
  • wzrostem kosztów marketingowych,
  • niskim poziomem konkurencyjności sklepu.

Statystyki mówią, że blisko 70% użytkowników porzuca swoje koszyki. To znaczy, że z każdych 10 klientów, którzy rozpoczynają proces zakupowy, aż 7 z nich nie sfinalizuje transakcji. Liczba ta może co prawda budzić niepokój, jednak wskazuje na ogromny potencjał do poprawy.

Dlaczego użytkownicy porzucają swoje koszyki?

Co sprawia, że klient, stojąc na progu transakcji, cofa się i zostawia w koszyku produkty, które tak mu się spodobały? Opcji może być wiele – od impulsywnej chęci zakupu, przez zapomnienie o produktach, aż po istotne problemy z transakcją.

Badanie przeprowadzone przez Baymard Institute pozwoliło wyłonić kilka najpopularniejszych czynników, które powodują, ze użytkownicy porzucają swoje koszyki zakupowe.

Źródło: https://baymard.com/lists/cart-abandonment-rate

Na niektóre z powyższych czynników prawdopodobnie nie masz wpływu. Warto jednak skupić się na tych elementach, które jesteś w stanie wyeliminować lub poprawić.

Użytkownicy porzucają swoje koszyki z różnych, często indywidualnych powodów. Dlatego też istotne jest monitorowanie i analizowanie zachowań klientów, aby odpowiednio dostosować strategię i zwiększyć szanse na dokończenie transakcji.

Pamiętaj – jeśli użytkownik napotyka problemy lub uważa, że proces zakupowy jest zbyt skomplikowany, z dużym prawdopodobieństwem zrazi się do Twojego sklepu. Powinieneś zadbać o to, aby dokonanie zakupu w Twoim sklepie było maksymalnie proste i przyjemne.

Mniej porzuconych koszyków – jakie zmiany wprowadzić?

Jeśli zauważyłeś, że użytkownicy nie finalizują swoich transakcji, powinieneś znaleźć możliwą przyczynę tej sytuacji. Nie wiesz, od czego zacząć? Spokojnie – przychodzimy z pomocą.

Poniżej znajdziesz listę elementów, które powinieneś obowiązkowo zweryfikować. Nie wykluczamy jednak, że porzucone koszyki mogą wynikać także z innych powodów. Jeśli uważasz, że Twój sklep potrzebuje wsparcia w generowaniu sprzedaży, skorzystaj z pomocy specjalistów.

Zakup bez konieczności zakładania konta

Według badania Baymard Institute konieczność założenia konta jest drugim najczęstszym powodem, przez który respondenci porzucają swoje koszyki.

Dlaczego miałbyś utrudniać dostęp do swoich produktów? Daj swoim klientom możliwość zakupu bez obowiązku tworzenia konta. To nie tylko oszczędzi ich czas, ale także stworzy przyjazne środowisko zakupowe.

Warto także zapewnić możliwość logowania za pośrednictwem konta Gmail lub Facebook. Jest to jedna z coraz częściej wybieranych przez klientów opcji. Przemawia za nią przede wszystkim wygoda – użytkownik jest w stanie przejść przez cały proces zakupowy jedynie kilkoma kliknięciami.

Różne opcje płatności i dostawy

Każdy klient ma swoje preferencje, jeśli chodzi o opcje płatności i dostawy. Dlatego ważne jest, aby dać im możliwość wyboru.

Różne opcje płatności, takie jak karty kredytowe, płatności online czy płatności przy odbiorze, dają klientom poczucie kontroli nad swoimi zakupami. Gdy użytkownicy wiedzą, że mogą płacić w sposób, który jest dla nich najwygodniejszy, chętniej dokończą swoje zakupy.

Warto również zapewnić różne opcje dostawy, które odpowiadają indywidualnym preferencjom. Zapewnij dostawę ekspresową dla tych, którzy nie mogą doczekać się swoich produktów oraz dostawę standardową, dla bardziej cierpliwych. W ten sposób zyskasz klientów z różnych grup.

Informacje na temat kosztu oraz czasu dostawy

Udostępniając informacje na temat kosztów i czasu dostawy, dajesz swoim klientom pewność, że nie będą zaskoczeni nieoczekiwanymi opłatami ani długim oczekiwaniem na swoje zamówienie. Pokaż swoim klientom, że doceniasz ich czas i pieniądze, dostarczając im jasne i rzetelne informacje.

Podkreślaj gwarancję terminowej dostawy oraz zapewniaj, że koszty dostawy są uczciwie i klarownie przedstawione. To nie tylko zwiększy zaufanie klientów, ale także zachęci ich do dokończenia zakupów w Twoim sklepie.

Przykładowo: Zalando już na pierwszej stronie koszyka zakupowego informuje użytkownika, kiedy może spodziewać się swojej przesyłki, jeśli złoży teraz zamówienie. Dodatkowo niżej możemy znaleźć informacje na temat akceptowanych form płatności.

Responsywność i szybkość ładowania strony

Klienci oczekują, że strona internetowa będzie działać błyskawicznie. Dlaczego jest to ważne w kontekście porzucania koszyka? Ponieważ czas ładowania strony może być decydującym czynnikiem, który skłoni klienta do pozostania na Twojej stronie lub opuszczenia jej.

Kolejną ważną kwestią jest responsywność, czyli dostosowywanie się witryny do różnych ekranów. Spora część użytkowników (być może nawet Ty w tej chwili) przegląda strony internetowe na urządzeniach mobilnych. Klienci porzucają często swoje koszyki, gdy strona na ich urządzeniu wygląda nieczytelnie lub korzystanie z niej jest utrudnione.

Pamiętaj – responsywność i szybkość ładowania strony nie stanowią już tylko miłego dodatku. Jest to jeden ze standardów w dzisiejszym e-commerce.

Prosty i czytelny layout

Pierwsze wrażenie odgrywa ogromną rolę podczas zakupów online. Klienci oczekują intuicyjnego i czytelnego layoutu, który pozwoli im szybko znaleźć produkty, dodać je do koszyka i dokończyć zakupy. Prosty design strony sprawia, że cały proces jest bardziej przejrzysty i efektywny.

Zamieszanie na Twojej stronie internetowej może skutkować porzuceniem koszyka. Klienci nie lubią tracić czasu na szukanie potrzebnych informacji. Prosty i czytelny layout minimalizuje to zamieszanie i pozwala klientom skupić się na zakupach.

Istotne informacje, takie jak ceny czy dostępność produktów, powinny łatwo rzucać się w oczy. Prosty layout pozwala na koncentrację na tych kluczowych aspektach, eliminując zbędne rozpraszacze. Kiedy klienci mogą łatwo znaleźć potrzebne informacje, są bardziej skłonni do dokończenia zakupów, zamiast porzucać koszyk z powodu braku jasności.

Bezpieczeństwo witryny i firmy

Klienci obawiają się często ryzyka związanego z wyłudzeniem danych osobowych lub utratą pieniędzy. Gwarancja bezpieczeństwa witryny jest fundamentem zaufania. Udowodnij swoim klientom, że dbasz o ochronę ich danych, stosując najwyższe standardy.

Widoczne certyfikaty bezpieczeństwa, takie jak np. certyfikat SSL, są sygnałem, że Twoja witryna jest rzetelna i pewna. Z kolei zrozumiała i transparentna polityka prywatności to nie tylko wymóg prawa, ale także sposób na pokazanie klientom, że dbasz o ich prywatność. Udostępnij informacje na temat tego, jakie dane zbierasz i w jaki sposób są one wykorzystywane.

Jeśli Twoja firma uzyskała różnego rodzaju tytuły, nagrody lub certyfikaty, umieść te informacje na swojej stronie. Dzięki temu użytkownicy będą w stanie bardziej Ci zaufać, co może przełożyć się na finalizację transakcji.

Jasne kroki procesu transakcji

Ludzie z natury nie lubią niepewności. Jasne kroki procesu transakcji dostarczają klientom informacji na temat tego, co dzieje się w danym momencie. Dają klarowny obraz tego, jakie są kolejne etapy, jakie informacje są wymagane i co zrobić, aby dokonać zakupu. Redukuje to w dużym stopniu stres i niepewność, a tym samym zwiększa szanse na finalizację transakcji.

Gdy klient wie, gdzie się znajduje i co ma zrobić, unika dezorientacji. Niech Twój proces zakupowy będzie jak konkretna trasa – bez niepotrzebnych zakrętów. To sprawi, że zakupy będą przyjemnością, a nie uciążliwością.

Przykładowo: Hebe na swojej stronie w jasny sposób przedstawia po kolei trzy etapy procesu zakupowego.

Łatwe zarządzanie koszykiem

Dlaczego utrudniać coś tak prostego jak dodawanie, usuwanie lub edycja wariantów produktów w koszyku? Daj klientom narzędzia, które umożliwiają im pełną kontrolę nad tym, co znajduje się w ich koszyku. To nie tylko zwiększa wygodę zakupów, ale także minimalizuje ryzyko opuszczenia sklepu.

Pamiętaj również, że jasna i przejrzysta lista dodanych produktów to nieoceniona pomoc dla klientów. Kiedy widzą dokładnie, co znajduje się w ich koszyku, unikniesz nieporozumień i zaoszczędzisz im nieoczekiwanych zaskoczeń na etapie płatności.

Remarketing jako sposób na ratowanie porzuconych koszyków

Istnieje wiele sposobów na ułatwienie procesu zakupowego, tak by użytkownicy kończyli swoje transakcje. Czy da się jednak zrobić coś z porzuconymi już koszykami? Dobrym rozwiązaniem może być remarketing.

Remarketing to potężne narzędzie, które pozwala na ratowanie porzuconych koszyków i zwiększanie konwersji. Dzięki niemu będziesz docierać ponownie do użytkowników, którzy nie dokończyli swoich zakupów, przypominając im o produktach pozostawionych w koszyku.

Jednym z popularnych systemów, który umożliwia prowadzenie kampanii remarketingowych, jest Google Ads. Dzięki niemu jesteś w stanie ponowne zaangażować swoich potencjalnych klientów poprzez wyświetlanie im spersonalizowanych reklam w różnych miejscach w internecie, na przykład na stronach internetowych, w mediach społecznościowych lub w aplikacjach mobilnych.

Dowiedz się więcej o remarketingu w Google:

Dla kogo jest remarketing?

 

Podsumowanie

Porzucone koszyki zakupowe nie zawsze muszą wynikać z nieodpowiedniej optymalizacji sklepu. Czasami w grę wchodzą impulsywne decyzje, które kończą się rozmyśleniem z zakupu danego produktu.

Jeśli jednak zauważasz pewną tendencję, lepiej bliżej przyjrzeć się elementom technicznym swojej strony. Zadbaj o maksymalnie proste składanie zamówienia, tak by Twoi potencjalni klienci mogli bezproblemowo przejść przez cały proces.

Pamiętaj także, że porzucone koszyki mogą być często odratowane. Odpowiednia strategia, w skład której wchodzi m.in. remarketing, jest dobrym sposobem na przyciągnięcie uwagi konkretnych użytkowników, którzy byli o krok od sfinalizowania transakcji. Nie przegap tej szansy na poprawę wyników swojego e-commerce!

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.