Opis produktu jest jedną z ważniejszych kwestii, która zadecydować może o tym, czy użytkownik skorzysta z oferty Twojego sklepu. Nie jest to jednak jego jedyna funkcja. Odpowiednia optymalizacja opisów ma bowiem pozytywny wpływ na proces pozycjonowania. Z tego też względu warto wiedzieć, jak stworzyć treść, która jednocześnie zachęci do zakupu, ale także poprawi pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.
W dzisiejszym artykule przedstawimy kilka cennych wskazówek, które zdecydowanie ułatwią Ci tworzenie efektywnych opisów produktu w sklepie internetowym. Jeśli chciałbyś zatem dowiedzieć się więcej na ten temat, zachęcamy do zapoznania się z naszym wpisem!
Dlaczego odpowiednie opisy produktów są ważne?
Jak już wspomnieliśmy, opisy produktów w sklepie internetowym są nieodłącznym elementem, który wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Zawarte w nich informacje stanowią bowiem dla nich podstawę, na której będą bazować swoje opinie. Dodatkowo dobrze skonstruowana treść znacząco oddziałuje na kreowanie ich pozytywnych doświadczeń. Unikalne i ciekawe opisy wpływają jednak nie tylko na ogólne postrzeganie produktów – mogą stanowić również wyróżnik Twojej marki na tle konkurencji. Warto zatem przyłożyć do tej kwestii szczególną uwagę i postarać się o wdrożenie jak najlepszych treści opisujących Twoją ofertę.
Opisy produktów stały się pewnego rodzaju standardem. Klienci są nieufni wobec sklepów, które nie posiadają żadnych treści opisujących swój asortyment. Co więcej, nie zadowoli ich również byle jaka treść. Suche fakty i parametry nie zawsze im wystarczą – konsumenci wymagają często rozbudowanych opisów, które odpowiedzą na ich wszystkie pytania i wątpliwości.
Oprócz funkcji informacyjnych opisy produktów są ważną częścią SEO. Wynika to z faktu, że stanowią one idealne miejsce na zamieszczanie wybranych fraz kluczowych, na które dana witryna może się pozycjonować. Dzięki temu dotrzeć może do klientów poszukujących konkretnych rozwiązań. Należy także zaznaczyć, że wysokiej jakości treści doceniane są przez algorytmy Google.
Dowiedz się więcej na temat content marketingu dla e-commerce:
Content marketing w e-commerce – treści, które sprzedają
Opis produktu a SEO
Co prawda, opisy produktów docelowo służyć będą Twoim klientom, jednak nie możesz zapomnieć o robotach Google. To one ocenią, czy dodana przez Ciebie treść jest na tyle wartościowa, by zajmowała wyższe miejsca. Dlatego też przy tworzeniu opisów produktów powinieneś trzymać się kilku podstawowych zasad.
Należy podkreślić, że pisanie opisów produktów pod kątem SEO powinno przede wszystkim opierać się na jakościowej treści. Wartościowa zawartość jest bowiem o wiele ważniejszym czynnikiem rankingowym niż jej długość. Wynika to z faktu, że algorytmy stale analizują dostępne treści pod kątem ich unikalności i wartości merytorycznej – powinieneś zatem przyłożyć do tego szczególną wagę. Nie należy oczywiście popadać w skrajność – znikoma liczba zdań raczej nie wystarczy, by efektywnie przedstawić dany produkt. Znaleźć należy zatem równowagę, dzięki której zadowolisz zarówno roboty Google, jak i swoich odbiorców.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat wpływu długości treści na SEO, zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem:
Czy długość ma znaczenie? Content marketing w kontekście SEO
Dodatkowo pamiętaj o rozsądnym użyciu fraz kluczowych. Opis nie powinien być nimi sztucznie wypchany. Oprócz tego, że wpływa to negatywnie na jego czytelność i odbiór, obniża to również jego jakość. Dobrym pomysłem będzie użycie w nim tzw. long-tail keywords, czyli słów kluczowych z długim ogonem. Są to mało popularne frazy, które składają się z co najmniej trzech słów. Zazwyczaj posiadają mniejszą konkurencyjność, dzięki czemu mogą zwiększyć Twoją szansę na wyświetlanie się na konkretne wyszukiwania użytkowników.
Jak napisać dobry opis produktu w sklepie internetowym – wskazówki
Skoro wiesz już, dlaczego dobre opisy produktów są tak ważne, przejść możemy do praktycznych wskazówek odnośnie ich tworzenia. Zastanawiasz się, jak pisać opisy produktów? Istnieje kilka elementów, dzięki którym w skuteczny sposób przekonać możesz użytkowników do skorzystania właśnie z Twojej oferty. Zaliczyć można do nich m.in. pisanie pod konkretną grupę docelową, zawieranie kluczowych informacji oraz korzystanie z języka korzyści. Przyjrzyjmy się im teraz nieco bliżej.
Określ grupę swoich docelowych klientów
Aby efektywnie zaprezentować dany produkt, dowiedzieć musisz się najpierw, kto właściwie będzie jego potencjalnym nabywcą. Inny rodzaj tekstu będzie bowiem przemawiał do nastolatków, a inny do osób w podeszłym wieku. Nie liczy się jednak tylko wiek Twoich potencjalnych kupujących – jeśli jest to możliwe, określić warto także grupę społeczną lub też inne ich charakterystyczne cechy.
Ustalenie grupy docelowej pozwala przede wszystkim na dobranie najbardziej efektywnego języka. Znając swoich odbiorców, w swoim opisie zawrzeć możesz konkretne wyrażenia, które będą im znajome. Dzięki temu będziesz mógł się do nich zbliżyć. Odpowiednie użycie fraz stworzyć może unikalny styl, wyróżniający Twoją markę. W ten sposób Twoje opisy zapaść mogą w pamięci konsumentów, którzy chętniej będą wracać do Twoich produktów.
Skup się na najważniejszych informacjach o produkcie
Jak już wyżej wspomnieliśmy, przy tworzeniu opisu produktu skup się na jego jakości, a dopiero później na długości. Nawet jeśli stworzysz objętościową treść, jednak nie będzie ona zawierać podstawowych informacji, będzie ona bezużyteczna. Z tego też względu kluczową kwestią jest zawarcie w opisie najważniejszych danych, które jak najlepiej przedstawią produkt. W zależności od rodzaju towaru zaliczyć można do nich m.in.:
- wymiary/rozmiar;
- wagę;
- parametry techniczne;
- funkcje;
- kolor;
- materiał, z którego został wykonany.
Informacje te powinny być przede wszystkim łatwe do znalezienia. Warto je zatem wypunktować, pogrubić czy też umieścić w tabeli. Dzięki temu potencjalny klient w prosty sposób dowie się tego, czego najbardziej potrzebuje.
Używaj języka korzyści
Oprócz wyżej wspomnianych podstawowych danych nie zapominaj o uwzględnieniu cech i korzyści danego przedmiotu. Opis, który składa się jedynie z parametrów, jest mało zachęcający. Z tego też względu warto w nim uwzględnić język korzyści – jest on wręcz niezbędnym elementem udanego procesu sprzedaży. Przy tworzeniu opisu produktu zastanów się zatem, co klient zyska po jego zakupie.
W opisie przedstaw najważniejsze cechy oraz zalety prezentowanego towaru. Kluczową kwestią, o której należy pamiętać, jest jednak korzyść, która wynika z posiadania go. Może być to m.in. ułatwienie jakiejś czynności, polepszenie wyglądu, oszczędność czasu czy też pieniędzy itp. Istnieje wiele powodów zakupu, które zależą przede wszystkim od specyfiki produktu. Kluczem do sukcesu jest jednak znalezienie konkretnej korzyści i odpowiednie jej opisanie.
W opisach produktów warto zatem używać pozytywnie nacechowanych przymiotników i wyrażeń. Wpływa to bowiem na wzbudzanie emocji i odczuć u odbiorców. Za pomocą odpowiedniego doboru słów jesteś w stanie efektywnie dotrzeć do konsumenta i zapewnić go, że to właśnie Twój produkt jest najlepszą odpowiedzią na jego potrzebę.
Czego unikać w opisach produktu?
Choć to podstawa, wiele osób często o tym zapomina – w opisach produktów należy wystrzegać się kłamstw. Nie można bowiem obiecywać konsumentom funkcji i rozwiązań niezgodnych z rzeczywistością. Oprócz tego, że niezadowolony klient prawdopodobnie nie skorzysta ponownie z Twojej oferty, może on podzielić się swoją opinią z innymi użytkownikami. Zakłamane opisy będą miały zatem wpływ na powstawanie negatywnych odczuć u posiadaczy zakupionego produktu. Przez to Twoja marka w prosty sposób może stracić swoją wiarygodność, którą ciężko później odbudować.
Kolejną ważną kwestią jest oryginalność opisów. Każdy produkt powinien posiadać swoją unikalną treść, która została specjalnie pod niego stworzona. Nie należy zatem wykorzystywać tych samych opisów do różnych produktów – prowadzi to do duplikacji treści. Złym pomysłem będzie również “zapożyczanie” opisów od swojej konkurencji. Oprócz tego, że jest to nieetyczne zachowanie, wpłynie także negatywnie na postrzeganie Twojej witryny przez roboty Google.
W opisach produktów unikać należy także bałaganu informacyjnego – zadbać musisz o ich wysoką przejrzystość. Informacje powinny być ułożone w sposób logiczny i schematyczny. Dzięki temu odbiorca będzie mógł w prosty sposób znaleźć najważniejsze dane. Dodatkowo w swoich opisach unikaj nienaturalnie częstego używania fraz kluczowych. Ich przesycenie negatywnie wpływa na odbiór i czytelność treści.
Ostatnią, lecz nie mniej ważną kwestią, jest unikanie monotonii. Opisy produktów urozmaicać możesz humorystycznymi wstawkami lub też porównaniami. Same parametry, mimo że są niezwykle ważne, wykorzystywane są jednakowo przez wszystkie sklepy. Warto znaleźć zatem element wyróżniający, dzięki któremu zapadniesz konsumentom w pamięci. Oczywiście nie można też przesadzić – pamiętaj o tym, aby zachowywać przy tym profesjonalizm. Znalezienie równowagi jest idealnym sposobem na efektywne dotarcie do konsumenta.
Podsumowanie
Profesjonalne opisy produktów są nieodłącznym elementem branży e-commerce. To dzięki nim możliwe jest m.in. wpływanie na decyzje zakupowe użytkowników, którzy stale poszukują dla siebie jak najlepszych rozwiązań. Oprócz tego stanowią one ważną część procesu SEO – zawarte w opisach frazy kluczowe umożliwiają witrynie zajmowanie wyższych miejsc w wyszukiwarce.
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, stworzenie odpowiednich treści powinno być dla Ciebie niezwykle ważną kwestią. Unikalne opisy pozwolą Ci bowiem wyróżnić się na tle konkurencji i przekonać do siebie nowych klientów. Mamy zatem nadzieję, że przedstawione przez nas wskazówki ułatwią Ci tworzenie ciekawych opisów produktów!