Analiza konkurencji w internecie – sprawdzone metody

 

Każdy, kto chce rozwijać swój biznes w internecie, musi wiedzieć, co się wokół niego dzieje. Pomóc w tym może właśnie analiza konkurencji – czyli sprawdzenie, co robią inni i zrozumienie, jak możesz robić to jeszcze lepiej.

Badanie konkurencji obejmować może m.in. analizę SEO, przegląd mediów społecznościowych czy analizę reklam. Jednak to od Ciebie i Twoich celów biznesowych zależy, jak obszerny będzie research.

Chcemy pomóc Ci w tym wyborze – poniżej znajdziesz praktyczne informacje na temat przeprowadzania analizy konkurencji w internecie. Zachęcamy do lektury!

Na czym polega analiza konkurencji w sieci?

Zacznijmy od określenia, kim są Twoi konkurenci.

Są to przede wszystkim firmy, które oferują te same lub podobne rozwiązania, co Ty. Jeśli skupiasz się na działalności online, Twoimi rywalami będą biznesy, które również sprzedają za pośrednictwem internetu.

Analiza konkurentów w internecie to nic innego jak zebranie informacji na temat firm, z którymi walczysz o uwagę użytkowników. Zakres takiej analizy różni się w zależności od indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa – może obejmować praktycznie każdy aspekt działalności lub też skupić się tylko na najważniejszych elementach.

W przypadku środowiska online tym kluczowym elementem jest często promowanie marki. Tutaj najlepiej sprawdzi się analiza konkurencji w marketingu internetowym. Jej głównym celem jest zidentyfikowanie strategii marketingowych wykorzystywanych przez konkurencyjne w sieci biznesy.

Dlaczego powinieneś analizować działania swoich konkurentów online?

Analiza działań konkurentów online pozwoli Ci poznać wykorzystywane przez nich strategie i zrozumieć, co aktualnie działa na rynku. Uzyskane informacje są w stanie uchronić Cię również przed popełnianiem ewentualnych błędów.

Badanie konkurencji przynosi także wiele innych korzyści m.in.:

  • możesz na bieżąco monitorować trendy w branży, co pozwoli Ci na szybszą reakcję na zmiany,
  • działania konkurencji są dobrym punktem odniesienia, dzięki któremu możesz sprawdzić, w jakim miejscu się obecnie znajdujesz,
  • może dostarczyć Ci cennych informacji na temat preferencji i oczekiwań klientów, co ułatwia dostosowanie oferty do ich potrzeb,
  • dowiesz się, które kanały są najczęściej wykorzystywane w Twojej branży,
  • będziesz w stanie poznać rozwiązania, z którymi być może wcześniej się nie spotkałeś.

Główne obszary analizy konkurencji

Jak już wyżej pisaliśmy, badanie konkurencji obejmuje różne metody. W naszym artykule omówimy szerzej dwie najpopularniejsze – analizę strony internetowej i analizę aktywności w mediach społecznościowych.

Wspomnimy także o dodatkowych elementach, takich jak np. działania w obszarze Google Ads czy wybrane działania content marketingowe.

Analiza strony internetowej

Kiedy masz już gotową listę firm, z którymi konkurujesz w internecie, podstawowym krokiem jest dogłębne zbadanie ich stron internetowych.

Strona internetowa jest jednym z najpopularniejszych narzędzi marketingu internetowego. Zresztą nie bez powodu – stanowi ona nie tylko wizytówkę firmy, ale również pozwala na docieranie do szerokiego grona potencjalnych klientów.

Analiza strony internetowej dostarczy Ci informacji na temat tego, jak konkurencja organizuje swoją treść, jakie słowa kluczowe wykorzystuje oraz na co kładzie największy nacisk.

Przeprowadzona analiza powinna być kompleksowa. Ocenić powinieneś nie tylko sam wygląd i design, ale również strukturę, nawigację czy zawartość. Poniżej opisujemy bardziej szczegółowo, na czym konkretnie warto się skupić.

Zweryfikowanie optymalizacji pod kątem SEO

Badając stronę konkurenta, koniecznie powinieneś wziąć pod uwagę jej optymalizację pod kątem SEO (czyli pod kątem wyszukiwarek internetowych). Sprawdzić warto m.in.:

  • jak wygląda struktura strony – podział na kategorie, podstrony itp.,
  • na ile fraz rankuje witryna (np. za pomocą narzędzia Senuto),
  • jakie strony linkują do danej witryny (np. za pomocą narzędzia Ahrefs),
  • czy występuje linkowanie wewnętrzne pomiędzy podstronami,
  • czy jesteś w stanie łatwo nawigować po stronie,
  • jak zaprojektowane są meta znaczniki – meta title i meta description,
  • jakie treści znajdują się na poszczególnych podstronach.

Dzięki analizie SEO dowiesz się, czy nie pozostajesz w tyle za swoimi konkurentami. Poznasz wykorzystywane przez nich rozwiązania, a także być może zauważysz pewne braki. W ten sposób możesz doskonalić swoją własną strategię pozycjonowania, tak by była jeszcze bardziej skuteczna.

Przegląd wykorzystywanych słów kluczowych

Frazy kluczowe są jednym z podstawowych elementów SEO. Dlaczego? To właśnie dzięki nim witryna może wyświetlać się na konkretne zapytania użytkowników.

Przede wszystkim porównaj słowa kluczowe używane przez konkurencję z tymi, które wykorzystujesz na swojej stronie. To pozwoli Ci zidentyfikować wspólne frazy oraz te, które są unikalne dla Twojej witryny lub konkurencji.

Identyfikacja słów, które wykorzystywane są przez Twoją konkurencję, pozwoli Ci na podejmowanie przemyślanych kroków. Możesz zdecydować:

  • czy chcesz starać się pozycjonować na te same frazy?
  • czy wolisz skoncentrować się na innych, być może mniej popularnych słowach?

Wykrycie oraz porównanie fraz możliwe jest dzięki specjalistycznym narzędziom SEO. Są one niestety zazwyczaj płatne.

Przegląd bloga

Analiza bloga konkurencji może dostarczyć Ci inspiracji w zakresie tematów czy formatów treści. Możesz dowiedzieć się, co jest popularne w branży i co przyciąga uwagę czytelników.

Pamiętaj oczywiście, aby nie kopiować cudzych pomysłów 1:1. Jest to nie tylko nielegalne, ale również może powodować duplikację treści, która negatywnie wpłynie na widoczność Twojej strony.

Warto na to spojrzeć również z drugiej strony. Przeanalizowanie bloga konkurentów może wręcz pomóc Ci uniknąć powielania treści. Znając wykorzystane już tematy, jesteś w stanie pomijać zagadnienia, które zostały dokładnie omówione przez konkurencję. Zamiast tego możesz skupić się na dostarczaniu innych oryginalnych i wartościowych informacji.

Dowiesz się także więcej o częstotliwości publikacji, długości artykułów i wykorzystywanych dodatkowych rozwiązaniach – np. grafikach, materiałach wideo czy innych elementach interaktywnych.

Badanie UX

Elementy UX, czyli User Experience (doświadczenie użytkownika), w znacznym stopniu decydują o atrakcyjności strony. Dzięki analizie możesz zidentyfikować mocne i słabe strony witryny konkurencji oraz wykorzystać te informacje do usprawnienia własnej strony internetowej.

Zweryfikuj następujące elementy:

  • atrakcyjność projektu witryny,
  • spójność designu z ogólną identyfikacją wizualną marki,
  • funkcjonalność witryny – czy elementy klikalne działają sprawnie, czy formularz kontaktowy jest prosty, czy strona jest intuicyjna w nawigacji,
  • responsywność witryny na różnych urządzeniach,
  • czy strona wyświetla jasne komunikaty.

Najprościej mówiąc, sprawdź, czy strona konkurencji jest wygodna w użytkowaniu. Jeśli zauważysz elementy, które Ci przeszkadzają lub są niedopracowane, zanotuj je. W ten sposób jesteś w stanie uniknąć podobnych błędów na swojej własnej stronie.

Analiza aktywności w mediach społecznościowych

Wiele osób wyznaje zasadę – jeśli nie ma Cię w mediach społecznościowych, nie istniejesz.  W końcu profile w social mediach, zaraz po stronie internetowej, są wśród klientów jednym z najpopularniejszych źródeł wiedzy o firmach.

Dlatego też tak ważne jest poznanie strategii Twoich konkurentów w tym obszarze. Wiedząc, co, gdzie i jak publikują, jesteś w stanie łatwo porównać atrakcyjność i specyfikę dodawanych treści.

Analiza aktywności konkurentów w mediach społecznościowych posiada jeszcze jedną ważną zaletę. Nie potrzebujesz specjalistycznych narzędzi, by sprawdzić skuteczność ich strategii – wszystkie reakcje, komentarze i udostępnienia masz na wyciągnięcie ręki.

Sprawdzenie wykorzystywanych platform

Na samym początku zweryfikuj, na których platformach udzielają się Twoi konkurenci. LinkedIn, Facebook, Instagram, a może Pinterest? W miarę możliwości znajdź wszystkie ich profile.

Być może zauważysz, że większość Twoich konkurentów korzysta z portali, o których nawet wcześniej nie pomyślałeś. W takim przypadku jest to dla Ciebie szansa na dotarcie do nowych grup użytkowników i budowanie lojalnej społeczności.

Przegląd treści i ich formatów

Gdy ustalisz już, które platformy cieszą się popularnością wśród Twojej konkurencji, przejść możesz do analizy treści.

Sprawdź:

  • jakie formaty treści są najczęściej wykorzystywane – tekst, zdjęcia, wideo itd.?
  • które tematy są często poruszane,
  • z jaką częstotliwością publikowane są posty,
  • czy marki prowadzą konkursy lub akcje specjalne,
  • czy publikowane treści są spójne z ogólną identyfikacją wizualną marki,
  • jaki jest wydźwięk i charakter treści – informacyjny, edukacyjny, humorystyczny itd.?

Przegląd treści konkurencji w social mediach pomoże Ci zrozumieć, jakie tematy są aktualnie popularne. Dowiesz się też, na czym konkretnie skupiają się Twoi konkurenci. Możesz się tym zainspirować lub wręcz przeciwnie – możesz obrać inną taktykę i tym samym próbować wyróżnić się na tle innych.

Zweryfikowanie zaangażowania odbiorców

Oceń, jakie rodzaje treści generują największe zaangażowanie wśród odbiorców. Czy są to posty tekstowe, zdjęcia, wideo, infografiki, czy może konkursy, pytania do odbiorców itp.

Zwróć uwagę na różne typy zaangażowania – polubienia, komentarze, udostępnienia, reakcje. Każdy z tych wskaźników może dostarczyć cennych informacji o zachowaniu i preferencjach użytkowników.

Przeanalizuj również, czy firmy podejmują interakcję ze swoimi odbiorcami. Czy Twoi konkurenci odpowiadają na komentarze? Czy stosują się do sugestii i pytań od swojej społeczności?

Wykorzystaj zdobyte informacje do dostosowania swojej strategii social mediów. Skoncentruj się na tym, co działa i eksperymentuj z nowymi sposobami angażowania swojej społeczności.

Analiza dodatkowych obszarów

Oprócz prowadzenia strony internetowej i profilów w mediach społecznościowych Twoja konkurencja podejmuje w sieci prawdopodobnie masę innych działań. Jeśli chcesz uzyskać kompleksowy obraz sytuacji, możesz oczywiście zbadać pozostałe obszary.

Sporo firm skupia się dodatkowo na płatnych reklamach w wyszukiwarce oraz różnych działaniach contentowych, takich jak np. newslettery. Poniżej opisaliśmy, na co warto zwrócić uwagę w przypadku tych metod.

Działania w obszarze Google Ads

Podstawowym sposobem na sprawdzenie potencjalnych reklam Google swojej konkurencji jest wpisanie w wyszukiwarkę określonych fraz kluczowych. W ten sposób możesz zweryfikować, jakie firmy reklamują się w tym kanale. Klikając te reklamy, możesz dowiedzieć się więcej na temat ofert i stron docelowych.

Istnieją jednak różne narzędzia do monitorowania działań konkurencji w Google Ads, takie jak SEMrush czy SimilarWeb. Pozwalają one na śledzenie słów kluczowych, wydatków na reklamy, tekstów reklam i innych ważnych danych.

Możesz również znaleźć więcej informacji u samego źródła – tj. w systemie Google Ads. Jeśli prowadzisz swoją własną kampanię, wejdź w zakładkę “Kampanie”, a następnie “Analiza aukcji”. W ten sposób wyświetli Ci się lista Twoich konkurentów.

Newslettery i inne działania content marketingowe

Blog na stronie internetowej nie jest jedyną popularną formą content marketingu. Wiele firm decyduje się także na newslettery, artykuły sponsorowane, podcasty czy webinary.

Jeśli chcesz sprawdzić, jak wyglądają newslettery wysyłane przez Twoją konkurencję, wystarczy, że zapiszesz się na nie poprzez podane na stronach formularze. W ten sposób na Twojego maila trafią wiadomości, które będziesz w stanie dokładnie przejrzeć.

Sprawdź również platformy typu YouTube czy Spotify. Być może Twoi konkurenci publikują tam różne materiały wideo lub audio. Będzie to dla Ciebie cenna informacja na temat istotnych tematów, które są poruszane w branży. Dowiesz się także, czy tego typu formaty cieszą się popularnością wśród odbiorców.

Jeśli to możliwe, sprawdź, czy konkurencja publikuje treści w mediach branżowych – np. artykuły gościnne czy wywiady. Firmy zazwyczaj chwalą się tym na swojej stronie w sekcji z aktualnościami lub poprzez profile w mediach społecznościowych. Tego typu treści mogą być dla Ciebie sygnałem na temat pozycji danego przedsiębiorstwa w branży.

Co zrobić z zebranymi danymi?

Zebrane dane na temat działań konkurencji stanowią cenny zasób informacji, który możesz wykorzystać do doskonalenia własnej strategii marketingowej.

Przede wszystkim dokładnie przeanalizuj zebrane dane. Sporządź podsumowanie kluczowych informacji dotyczących działań konkurencji. Możesz np. sporządzić tabelkę, w której ocenisz poszczególne kryteria i obszary analizy.

Zidentyfikuj, co konkurencja robi dobrze, a co nie. To pomoże Ci zrozumieć, jakie strategie warto wziąć pod uwagę, a których lepiej unikać. Przeanalizuj jednak, czy Twoja firma ma dostateczne zasoby i umiejętności, aby wdrożyć podobne strategie. Czy masz wystarczająco dużo zasobów do tworzenia wartościowych treści? Czy możesz konkurować w tych samych kanałach?

Pamiętaj – nie chodzi o bezpośrednie kopiowanie, ale o dostosowanie tych strategii do swoich własnych celów i tożsamości marki.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że przedstawione przez nas informacje przekonają Cię do skorzystania z potężnego narzędzia, jakim jest analiza konkurencji w internecie. Nieważne, czy dopiero wchodzisz na rynek, czy może działasz na nim już od lat – informacje na temat działalności konkurentów są na wagę złota.

Trendy i strategie ulegają zmianom, dlatego badanie warto przeprowadzać cyklicznie. Dzięki temu zdobędziesz punkt odniesienia i będziesz w stanie stwierdzić, w jakim tempie rozwijają się inne firmy.

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.