Inbound marketing – poznaj sztukę przyciągania klientów

 

Inbound marketing to strategia, która skupia się na przyciąganiu klientów poprzez wartościowe i pomocne treści. Jest to podejście przeciwstawne do tradycyjnego marketingu, który polega na aktywnym poszukiwaniu potencjalnych klientów, np. poprzez reklamy, telemarketing czy mailing.

Jak jednak skutecznie przyciągnąć do siebie klienta? O tym opowiemy w naszym dzisiejszym artykule. Zachęcamy do lektury!

Istota inbound marketingu

W inbound marketingu nie ma miejsca na nachalność. Nie bez powodu nazywany jest również marketingiem przychodzącym – tutaj to klient odgrywa główną rolę. To on z własnej woli odkrywa Twoją markę, Twoje produkty lub usługi i zostaje z nimi na dłużej. Oczywiście pod warunkiem, że dostarczasz mu wartościowych treści i rozwiązujesz jego problemy.

Inbound marketing kładzie nacisk na relacje, angażowanie, personalizację. Twój klient powinien poczuć, że interesujesz się jego potrzebami i chcesz mu pomóc. Użytkownicy stają się coraz bardziej świadomi i wymagający. Dlatego też przedsiębiorstwa, które chcą być postrzegane jako godne zaufania i elastyczne, powinny zapoznać się bliżej z tą koncepcją.

Poniższa definicja inbound marketingu, opracowana już ponad 10 lat temu przez B. Halligan i D. Shah, bardzo dobrze oddaje istotę tego zagadnienia.

Inbound vs. outbound – z czym to się je?

Outbound i inbound marketing określane są często jako strategia push i pull – z ang. popychanie i przyciąganie. Te słowa idealnie przedstawiają, na czym polegają oba te podejścia.

Inbound marketing ma przyciągać klientów do Twojej marki. Strategia ta opiera się przede wszystkim na budowaniu relacji, dostarczaniu wartości i angażowaniu odbiorców w sposób, który jest dla nich naturalny i nieinwazyjny. Użytkownik, poprzez ciekawe i użyteczne treści, sam znajduje firmę, u której dokonać może następnie zakupu.

Z kolei outbound marketing koncentruje się przede wszystkim na kierowaniu (popychaniu) przekazów do odbiorców. Podejście to polega na aktywnym docieraniu do klientów, zazwyczaj niezależnie od ich gotowości do zakupu. W tym przypadku firmy działają często bez wyraźnej zgody klienta – np. reklamują się w internecie, telewizji lub przesyłają masowe wiadomości, bez większego uwzględnienia stopnia zainteresowania odbiorcy.

W porównaniu z inbound marketingiem, outbound marketing jest bardziej agresywny i łatwiejszy do zidentyfikowania przez odbiorców. Należy jednak pamiętać, że odpowiednio zaprojektowany również może być skuteczny. W ten sposób strategie push i pull idealnie się dopełniają, tworząc kompleksowe podejście do marketingu online.

Czy inbound marketing jest dla Ciebie?

To pytanie, które warto sobie postawić – zwłaszcza w erze, w której konsumenci poszukują wartości i autentycznych relacji z markami. Jak już wspominaliśmy, inbound marketing to sposób na subtelne przyciąganie klientów, poprzez dostarczanie wartościowych treści, zamiast nachalne przekonywanie do zakupu.

Jeśli zatem cenisz długotrwałe relacje z klientami i skuteczność działania, to marketing przychodzący może być właśnie dla Ciebie. Rozwiązanie to sprawdzi się zarówno w przypadku biznesów działających w modelu B2C, jak i B2B.

Inbound marketing stanowi efektywną strategię również dla małych i średnich firm, które mogą mieć ograniczony budżet na reklamę. Opiera się on bowiem na działaniach, które nie zawsze wymagają dużych nakładów finansowych.

Marketing przychodzący wykorzystywany jest z sukcesem także przez większe marki.

Przykład: Airbnb, czyli serwis umożliwiający wynajem lokali w różnych lokalizacjach, stawia na dostarczanie wartościowych treści. Airbnb publikuje na swojej stronie inspirujące i informacyjne artykuły. Zawierają one m.in. porady dla podróżujących, opisy ciekawych miejsc czy historie związane z podróżami. Dodawane treści przyciągają uwagę osób zainteresowanych podróżami i ciekawymi miejscami do wynajęcia.

Warto jednak pamiętać, że skuteczna strategia inbound marketingowa wymaga czasu, cierpliwości i zaangażowania. Jeśli oczekujesz natychmiastowych wyników, być może powinieneś rozważyć wybranie innych opcji, np. reklam Google Ads.

Magnes na klientów i nie tylko – korzyści inbound marketingu

Inbound marketing nazywany jest często magnesem na klientów. Pod tym ogólnym stwierdzeniem ukrywa się wiele mniejszych elementów. Podejście to przynosi szereg korzyści – zarówno dla firm, jak i ich odbiorców. Zaliczyć do nich można m.in.:

  • budowanie autorytetu i zaufania – poprzez dostarczanie wartościowych informacji i rozwiązań, budujesz autorytet w swojej branży. Klienci zaczynają Ci ufać jako ekspertowi, co ułatwia przekonanie ich do swoich produktów lub usług.

 

  • edukowanie klientów – inbound marketing nie tylko promuje Twoją markę, ale także edukuje klientów na temat rozwiązań, jakie oferujesz. To pomaga im lepiej zrozumieć, dlaczego Twoje produkty lub usługi są dla nich wartościowe oraz jak z nich odpowiednio korzystać.

 

  • optymalizacja kosztów – projektowanie i tworzenie treści jest zazwyczaj tańsze, niż tradycyjne formy marketingu. Firmy mogą produkować je samodzielnie lub zlecić to specjalistom w relatywnie niskim koszcie.

 

  • długi cykl życia treści – publikowany w sieci content posiada całkiem długi cykl życia. Oznacza to, że może być on przydatny nie tylko świeżo po zamieszczeniu, ale również miesiące później. Np. dodany na bloga artykuł może generować ruch nawet kilka lat po publikacji.

 

  • nawiązywanie długotrwałych relacji – dostarczając odbiorcom ciekawych i wartościowych treści, które są zgodne z ich potrzebami, sprawiasz, że czują się docenieni. Klienci, którzy są zadowoleni z wcześniejszych doświadczeń, mają większą tendencję do wybierania marki ponownie przy kolejnych zakupach.

Od czego zacząć? 3 sprawdzone elementy marketingu przyciągania

Wiesz już, czym jest inbound marketing. Czas na poznanie jego podstawowych elementów. Marketing przychodzący koncentruje się na trzech następujących obszarach:

  • optymalizacja stron internetowych,
  • content marketing,
  • media społecznościowe.

Oczywiście wyróżnić można kilka innych form, które także mogą pomóc w przyciąganiu klientów. Dzisiaj skupimy się jednak na powyższych, sprawdzonych filarach.

Dobra optymalizacja SEO, czyli strona na wyciągnięcie ręki

Podstawą skutecznego inbound marketingu jest SEO (Search Engine Optimization). Regularna i kompleksowa optymalizacja może wpłynąć pozytywnie na widoczność Twojej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki temu potencjalni klienci, którzy aktywnie poszukują w sieci oferowanych przez Ciebie rozwiązań, będą w stanie łatwo znaleźć Twoją stronę w Google.

Dlaczego warto zadbać o dobrą widoczność w wyszukiwarce? Tylko 0,63% użytkowników Google klika wyniki z drugiej strony wyszukiwania. Oznacza to, że im wyżej znajduje się Twoja witryna, tym większe szanse ma na dotarcie do większego grona użytkowników. Pamiętaj – liczba miejsc na pierwszej stronie jest ograniczona, a chętnych jest wielu.

Dodatkowo strony, które znajdują się na czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania, często budzą większe zaufanie wśród użytkowników. Dzięki SEO możesz zatem budować także pozytywny wizerunek swojej marki.

SEO, oprócz optymalizacji technicznej, skupia się na identyfikowaniu słów kluczowych, które są ważne w kontekście branży i docelowej grupy odbiorców. Konkretne frazy pomagają w projektowaniu podstron, a także tworzeniu treści, które są naprawdę wartościowe i odpowiadają na pytania oraz potrzeby użytkowników. Użyteczny content jest kolejnym ważnym filarem skutecznego inbound marketingu.

Dowiedz się więcej na temat korzyści SEO:

Dla kogo jest pozycjonowanie?

Content marketing, czyli edukowanie i angażowanie odbiorcy

70% użytkowników woli dowiedzieć się więcej o firmie z artykułu niż z reklamy. W ostatnich latach content marketing staje się wręcz nieodłącznym narzędziem budowania relacji z docelową grupą odbiorców.

Dostarczanie wartościowych treści pozwala nie tylko na przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów, ale również przeprowadzenie ich przez cały proces zakupowy. Należy jednak pamiętać o tym, by tworzony content był przede wszystkim przydatny.

Poprzez tworzenie artykułów blogowych, e-booków, materiałów wideo, infografik i innych form treści możesz dostarczać swoim potencjalnym klientom cenne informacje. Dobre treści nie tylko edukują, ale także angażują odbiorców. Mogą być one zabawne, inspirujące, emocjonalne lub praktyczne – wszystko zależy od Twoich celów i grupy docelowej.

Pamiętaj, że wyszukiwarki internetowe uwielbiają i doceniają wartościowe treści. Poprawnie zoptymalizowany content może przyciągać ruch organiczny na Twoją stronę, co jest jednym z podstawowych celów inbound marketingu. Strategia SEO wraz z jakościowym content marketingiem jest niezastąpionym połączeniem.

Promocja w mediach społecznościowych, czyli cały wachlarz możliwości

Inbound marketing może być prowadzony z sukcesem również na przeróżnych platformach mediów społecznościowych. Oferują one masę możliwości nie tylko indywidualnym użytkownikom, ale również firmom.

W jaki sposób możesz wykorzystać social media do przyciągania klientów?

  • twórz regularnie ciekawe treści – regularność publikacji jest kluczowa w utrzymaniu uwagi swojej społeczności. Pamiętaj również, aby dostosować tematykę i charakter treści do swojej grupy docelowej. Zainspiruj, rozbaw, zaciekaw odbiorców – krótko mówiąc, spraw, by Cię zapamiętali.

 

  • rozmawiaj ze swoimi odbiorcami – odpowiadaj na komentarze, pytania i wiadomości prywatne. Zaangażowanie w dialog z odbiorcami buduje relacje i zwiększa ich zaufanie. Odpowiedni styl komunikacji może również wyróżnić Twoją markę na tle konkurencji i sprawić, że użytkownik skorzysta ostatecznie z Twojej oferty.

 

  • organizuj konkursy i akcje promocyjne – konkursy i różnego rodzaju akcje promocyjne angażują użytkowników oraz zachęcają ich do konkretnego działania. W ten sposób możesz skłonić ich na przykład do udostępnienia Twoich treści lub do rejestracji na listę mailingową.

 

  • pochwal się swoimi sukcesami – pokaż swoim odbiorcom, że odnosisz sukcesy w swojej branży. Nie chodzi tu tylko o nagrody lub certyfikaty. Dobrym pomysłem jest dzielenie się case studies, czyli historiami sukcesów Twoich klientów. Pokaż, w jaki sposób pomogłeś innym i tym samym buduj swój autorytet.

Pamiętaj również, aby uwzględnić w swoich działaniach specyfikę danej platformy. Przykładowo, na Instagramie warto postawić na aspekt wizualny – dobrej jakości zdjęcia, materiały wideo, wyróżniające się insta stories. Z kolei na Facebooku lepiej sprawdzą się krótkie treści tekstowe opatrzone atrakcyjną grafiką lub zdjęciem.

Zastanawiasz się, czy warto?

Prawdopodobnie zastanawiasz się, czy warto zainwestować w inbound marketing? Nawet jeśli prowadzisz już działania z zakresu reklamy, zawsze warto zastanowić się nad długofalową strategią marketingu przychodzącego.

Jak to się mówi, w internecie nic nie ginie. Jest to prawda – treści i materiały, które tworzysz, pozostają online i są dostępne dla wszystkich użytkowników. W ten sposób możesz przyciągać potencjalnych klientów nawet długo po ich publikacji. Raz napisany artykuł może być zatem skuteczny przez długie miesiące, a nawet lata.

Inbound marketing jest również mierzalny. Oznacza to, że możesz na bieżąco śledzić wyniki swoich działań i dostosowywać strategię na podstawie rzeczywistych danych. Dzięki temu jesteś w stanie optymalizować swoje działania oraz rozpoznać obszary, które przynoszą najlepsze efekty.

Poniżej zamieściliśmy kilka danych statystycznych, które obrazują potęgę inbound marketingu (źródło Gitnux):

  • 70% marketerów uważa, że ​​marketing przychodzący jest ich najwyższym priorytetem,

 

 

  • 95% klientów B2B twierdzi, że generowane przez firmę treści pomagają im zaufać jej w większym stopniu.

Przyciągamy, angażujemy, konwertujemy – pozyskuj klientów z Vilaro

Inbound marketing to sztuka docierania do tych, którzy mogą być naprawdę zainteresowani Twoimi produktami lub usługami. Niezbędny jest jednak odpowiedni plan działania, który pozwoli na podejmowanie przemyślanych decyzji. Czy masz czas na zaprojektowanie oraz wdrożenie odpowiedniej strategii? 

Jeśli chcesz skupić się na rozwoju swojego biznesu, nie martwiąc się o tworzenie treści, optymalizację oraz analizy, postaw na współpracę ze specjalistami. To nie tylko oszczędność czasu i kosztów, ale również gwarancja kompleksowej opieki marketingowej.

Jako agencja marketingowa Vilaro od lat wspieramy biznesy w skutecznym przyciąganiu klientów. Nasi specjaliści pracują nad projektami z różnych branż o zasięgu lokalnym, krajowym oraz zagranicznym.

Z chęcią pomożemy Ci wykorzystać potencjał Twojego biznesu w internecie. Specjalizujemy się w rozwiązaniach opartych na wyszukiwarce Google – SEO i Google Ads. Jeśli nie jesteś pewien, które podejście sprawdzi się najlepiej w Twoim przypadku, z chęcią Ci doradzimy.

Napisz lub zadzwoń do nas i opowiedz więcej o swoim biznesie:

Chcę skorzystać z bezpłatnej konsultacji!

 

Pamiętaj – nie owijamy w bawełnę. Jeśli stwierdzimy, że nasze usługi nie przyniosą oczekiwanych efektów lub nie odpowiadają na Twoje cele biznesowe, poinformujemy Cię o tym i nie podejmiemy się projektu. Szanujemy naszych klientów, dlatego chcemy dostarczać im realną wartość.

 

Sprawdź, jak pomogliśmy naszemu klientowi:

125% więcej przychodu z witryny dzięki SEO 

 

Podsumowanie

Inbound marketing jest na tyle obszernym zagadnieniem, że moglibyśmy o nim pisać godzinami. W tym artykule zebraliśmy jednak podstawowe i, według nas, najważniejsze informacje na temat tego zagadnienia. Mamy nadzieję, że okażą się one pomocne w planowaniu kolejnych kroków.

Pamiętaj, że teoria to jedno – najważniejsza jest jednak praktyka. To działania podejmowane w rzeczywistości przynoszą efekty. Dlatego też zachęcamy do wypróbowania strategii inbound marketingu, która jest na tyle uniwersalna, że sprawdzi się w przypadku większości firm. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, służymy pomocą!

 

Agata Witek

Agata Witek

Marketing Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentowo-marketingową firmy - projektuję różnego rodzaju teksty na stronę www, treści na social media, tworzę komunikację zewnętrzną.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią opowiem Ci o najnowszych trendach na TikToku.