Call to action – czym jest i gdzie je wykorzystać?

Obecnie, kiedy konkurencja na rynku jest ogromna, ważne jest, aby każdy element prowadzonej kampanii był w jak największym stopniu dopracowany i skuteczny. W związku z tym wszędzie tam, gdzie chcesz przekonać użytkowników do podjęcia określonej akcji, warto umieścić call to action (CTA).

Zastanawiasz się, czym jest call to action i w jaki sposób poprawnie z niego korzystać? Przychodzimy z pomocą – w dzisiejszym artykule przedstawiamy najważniejsze informacje na temat dobrego CTA oraz płynących z niego korzyści. Zachęcamy do lektury!

Call to action – podstawowe informacje

Call to action, czyli wezwanie do działania, to element, który zachęcić ma użytkownika do wykonania konkretnej czynności np. wejścia na stronę, uzupełnienia formularza kontaktowego czy dokonania zakupu. Jest on często wykorzystywany jako część witryny, jednak używany może być również w reklamach, mailach czy artykułach blogowych.

CTA przyjmować może formę elementów graficznych, przycisków lub też po prostu tekstu. Jest ono również często wyróżniane pogrubieniem lub innym kolorem, tak by było łatwo zauważalne.

Wezwania do działania są ważnym składnikiem marketingu internetowego. Pomagają one bowiem klientom bezproblemowo przejść przez ścieżkę zakupową, co wiąże się ze wzrostem współczynnika konwersji.

Cechy dobrego CTA

By CTA spełniało swoje zadanie i było skuteczne, musi być najpierw odpowiednio przygotowane. Wyróżnić można kilka podstawowych cech dobrego call to action. Są nimi m.in.:

  • prostota i zwięzłość – postaw na krótkie komunikaty, które są zrozumiałe i jednoznaczne. Użytkownik powinien od razu wiedzieć, co się stanie, jeśli kliknie dany przycisk CTA.

 

  • bezpośredniość – używaj czasowników, które zwracają się wprost do odbiorcy, np. “sprawdź”, “zobacz”. Czasami wykorzystana może być również forma pierwszoosobowa, np. “chcę skorzystać z okazji”, “wchodzę”.

 

  • podkreślenie korzyści – swoje wezwanie do działania oprzyj na realnej wartości dla użytkownika. Pomocnymi wyrażeniami są np.: “bezpłatny”, “darmowy”, “zyskaj”, “okazja”, “teraz”.

 

  • odpowiednie umiejscowienie – CTA powinno być położone w dobrze widocznym miejscu. Warto, by w miarę możliwości, znajdowało się ono jak najwyżej. Dzięki temu użytkownik będzie miał do niego prosty i szybki dostęp.

 

  • wyróżnienie – oprócz umiejscowienia CTA, ważny jest także sam jego wygląd. Wezwanie do działania powinno być wyraziste, tak aby łatwo rzucało się w oczy. Warto postawić na odpowiednią kolorystykę i czcionkę, dzięki którym element ten będzie się wyróżniać.

 

Najczęstsze obszary wykorzystywania call to action

Wezwania do działania wykorzystywane mogą być w wielu różnych obszarach marketingu internetowego. Do najpopularniejszych zalicza się m.in.:

  • Strona główna – CTA powinno być umieszczone w widocznym miejscu strony głównej, tak aby odwiedzający od razu wiedzieli, co mają zrobić dalej.

 

  • E-mail marketing – CTA w wiadomości e-mail powinno być umieszczone w widocznym miejscu, np. pod tekstem lub w formie przycisku, który przeniesie użytkowników na stronę docelową.

 

  • Strona usługi – CTA powinno skłaniać użytkowników do skorzystania z danej usługi. Kierować może np. do formularza kontaktowego.

 

  • Social media – CTA na social media może zachęcać do polubienia strony, udostępnienia posta lub przejścia na stronę internetową.

 

  • Strona produktowa – CTA powinno być umieszczone w pobliżu opisu produktu, tak aby potencjalni klienci mogli od razu przejść do zakupu.

 

  • Kampania reklamowa – CTA powinno zachęcać do kliknięcia reklamy i podjęcia przez użytkownika określonej akcji.

 

Przykładowe CTA

Z CTA spotykasz się prawdopodobnie na co dzień w wielu miejscach Internetu. Wyglądać mogą one następująco:

Poniżej przedstawiamy również przykłady przycisków CTA wykorzystywanych na naszej stronie:

Umów się na bezpłatną konsultację!

 

Dowiedz się więcej na temat SEO

Korzyści płynące w wykorzystania call to action

Call to action pomaga przede wszystkim w zwiększaniu konwersji. Zachęca bowiem odbiorców do podjęcia określonej akcji, co z kolei stwarza szansę na przekształcenie ich w klientów. CTA pozwala również wyraźnie określić, jakich działań oczekujemy od użytkowników, dzięki czemu komunikacja z nimi jest bardziej skuteczna i jednoznaczna.

Ważnym aspektem jest także poprawa doświadczenia użytkownika. Dobre CTA mogą pomóc w łatwiejszym i bardziej intuicyjnym nawigowaniu po Twojej stronie internetowej. Użytkownicy mogą w związku z tym szybciej znaleźć to, czego szukają.

CTA stanowić może także pomoc w mierzeniu skuteczności kampanii. Przyciski umożliwiają bowiem śledzenie liczby kliknięć i konwersji, co pozwala na łatwe określenie efektywności kampanii reklamowej lub e-mail marketingowej.

Wykorzystywanie CTA na Twojej stronie internetowej może również w pewien sposób wpłynąć na poprawę SEO. Wezwania do działania z założenia zachęcają użytkowników do interakcji, co z kolei może skutkować dłuższym czasem spędzonym w obrębie witryny. Aspekt ten może zatem skutkować podniesieniem jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

CTA to wezwanie do działania, które ma skłonić użytkownika do wykonania konkretnej akcji. Powinno być ono proste, spójne z otaczającą go treścią oraz atrakcyjne wizualnie. Ponadto, by było skuteczne, musi być umieszczone w strategicznym i dobrze widocznym miejscu.

Call to action jest istotnym elementem skutecznej strategii marketingowej online, ponieważ pozwala na przekształcenie ruchu na stronie w konwersję. Dobrze zaprojektowane CTA może zwiększyć liczbę kliknięć, zapytań i sprzedaży, co przyczynia się do sukcesu w biznesie internetowym.

Agata Witek

Agata Witek

Content Specialist w Vilaro

Dbam o strategię contentową firmy - tworzę różnego rodzaju teksty, a także treści na social media.
Napiszę artykuł, przygotuję grafikę i z chęcią powiem, gdzie brakuje przecinka (nawet jeśli nikt nie pytał). Znam wszystkie najnowsze trendy na TikToku i nie zawaham się ich użyć.